طرز نگهداری از مواد غذایی,نکاتی برای نگهداری از موادغذایی

ظرف پنیر یا خامه را باید برعکس در یخچال بگذارید

 

در نگهداری از برخی خوراکی ها مانند نان و کیک ممکن است با مشکلاتی همچون کپک زدگی و بیات شدن آن  ها مواجه شوید. با ما همراه شوید تا بدانید چگونه می توانید برخی از موادغذایی را برای طولانی مدت تازه نگه دارید.

 

نکته هایی مهم در نگهداری از مواد غذایی برای کدبانوهای خانه دار

نگهداری از مواد غذایی با این نکات برای شما آسان تر می شود.

 

نگهداری از کیک

برای این که کیک باقی مانده در یخچال خشک نشود و تزئین آن نیز به هم نخورد، بعد از برش دادن کیک، روی ناحیه برش زده نان تست بگذارید و آن را با خلال دندان ثابت کنید.

 

نگهداری از گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده را باید به سرعت فریز کرد اما برای این که هر بار مجبور نشوید حجم زیادی از گوشت را از انجماد درآورید، توصیه می کنیم آن را در نایلون های زیپ دار بریزید و بعد از این که هوای آن را گرفتید تقسیم بندی کنید تا هر بار به راحتی تکه مورد نیاز را بردارید و بقیه گوشت را از انجماد خارج نکنید.

 

نگهداری از پنیر

ظرف پنیر یا خامه را باید برعکس در یخچال بگذارید. این کار کمک می کند میزان جریان هوا در آن کمتر شود، باکتری وارد آن نشود و مدت بیشتری تازه بماند.

 

نگهداری از شیر

اگر می خواهید شیر را برای مدتی طولانی نگه دارید، بهترین کار فریزکردن آن است. به این ترتیب که آن را به بخش های کوچک تقسیم و جداگانه فریز کنید.

 

نگهداری از عسل

معمولا عسل فاسد شدنی نیست اما برای این که باکیفیت تر باقی بماند حتما در ظرف را محکم ببندید.

 

نگهداری از نان

برای نگهداری نان هرگز آن را در هوای آزاد قرار ندهید زیرا به سرعت خشک می شود. بهتر است نان را در ساک پارچه ای قرار دهید. کیسه های نایلونی اصلا مناسب نگهداری نان نیست، مگر این که بخواهید آن را در فریزر قرار دهید. بهترین شیوه نگهداری نان فریز کردن آن است. اگر نانی در جریان هوا خشک شد نیز کافی است کمی آن را نمناک کنید و داخل فر بگذارید تا گرم و تازه شود.

 

منبع : khorasannews.com


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- نکته - مهم -نگهداری- مواد غذایی-

تاريخ : جمعه 7 آبان 1395 | 22:18 | نویسنده : مهدی اژدری |

  

خرید گوشت گوسفندی سالم, مهارت های خرید گوشت

گوشت گردن و سینه گوسفند برای داخل خورش ها بسیار مناسبند

 

گوشت گوسفند یکی از بهترین نوع گوشت است که در تمامی غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا به بررسی قسمتهای مختلف گوشت گوسفند می پردازیم تا بتوانیم بهترین برشها را از قصابی خریداری کنیم.

 

گوشت گوسفند سالم و مناسب را با این نکته ها بخرید

هیچ کسی لذت خوردن گوشت گوسفندی که خوب پخته شده باشد را نمی تواند انکار کند. فیله یا دنده کباب نسبتاً گران است. می توانید گاهی با درست کردن آنها دلی از عزا در آورید. پیدا کردن برشهای ارزان قیمت بدان معناست که همیشه می توانید از گوشت گوسفند لذت ببرید. با قصاب خود آشنا شوید آنها خیلی بهتر از گوشتهای بسته بندی شده آماده در سوپر مارکتها به شما کمک خواهند کرد.

 

شانه گوسفند

این قسمت در حقیقت نیمه پائینی تنه گوسفند است. این برش بزرگ جایگزین ارزان قیمتی برای ران است. می توان این قسمت را به همراه سبزیجات معطر و سیر کباب کرد. گوشت را می توان روی برشهای سیب زمینی قرار داد بدین ترتیب سیب زمینی های شما به همراه عصاره گوشت پخته خواهند شد. یا می توانید آن را به تکه های کوچک خرد کرده داخل خورش بپزید.

 

گردن و سینه گوسفند

این قسمت از گردن گوسفند ارزان تر است و بیشتر به سمت میانه بدن گوسفند قرار دارد. این برشها برای خرد کردن داخل خورشها بسیار مناسبند. قسمت میانی گردن به صورت فیله یا تکه ای وجود دارد. به دنبال گوشتی بگردید که همه قسمتهای آن یکرنگ است و لایه ای از چربی روی آن را پوشانده است.

 

دمبالچه گوسفند

یک برش آبدار از پشت بدن گوسفند. می توان قسمتهای استیکی را به همراه یا بدون استخوان در فر یا روی منقل کباب یا در ماهیتابه سرخ کرد.

 

سینه گوسفند

این برش از قسمت زیر شکم گوسفند بریده می شود. این قسمت را به آرامی بپزید تا چربی آن جدا شود. ممکن است دنده ها و استخوان ها به آن متصل باشند. می توان زمانیکه گوشت پخته شد آنها را جدا کرد یا می توان گوشت را بدون استخوان و رول شده خریداری کرد که و درون آن را با سبزیجات پر کرد. از قصاب خود بخواهید که پوست روی گوشت را جداکند تا لایه چربی روی پوست نیز برداشته شود.

 

منبع : seemorgh.com


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- خرید -گوشت -گوسفندی-

تاريخ : دو شنبه 3 آبان 1395 | 22:10 | نویسنده : مهدی اژدری |

تغذیه بعد از ورزش

برای اینکه از ورزش نتیجه بهتری بگیرید، باید به تغذیه خود بعد از ورزش توجه داشته باشید

 

برای اینکه از ورزش های هوازی نتیجه بهتری بگیرید، باید به تغذیه خود بعد از انجام این ورزش ها توجه داشته باشید. چیزهایی که بعد از ورزش می خورید از نظر نوع متابولیسم در بدن متفاوتند.

 

تحقیقات نشان داده است که ورزش کردن می تواند میزان مقاومت به انسولین را افزایش دهد، به ویژه اگر غذاهایی که بعد از ورزش می خورید میزان کربوهیدرات کمی داشته باشند. جالب است بدانید که وقتی بعد از ورزش غذاهای کم کالری می خورید، میزان حساسیت شما به انسولین نسبت به زمانی که کالری کافی مصرف می کنید بهتر نمی شود، بنابراین نیازی نیست بعد از تمرین به خود گرسنگی دهید.

 

افزایش حساسیت به انسولین به این معناست که بدن شما راحت تر می تواند قند را از جریان خون گرفته و به بافت های عضلانی برساند تا در آنجا به شکل گلیکوژن ذخیره شوند یا به عنوان سوخت مصرف شوند. مقاومت به انسولین یکی از نشانه های دیابت نوع دوم و همچنین از نشانه های بعضی بیماری های خطرناک دیگر است.

 

دکتر مارکولا می گوید: ” ورزش کردن پادشاه است و تغذیه ملکه آن. این دو در کنار هم می توانند به تناسب اندام شما کمک کنند”.

 

هر چیزی که بعد از ورزش می خورید می تواند تاثیرات مثبتی بر بدن شما بگذارد. اما آنچه باید بدانید این است که همه ورزش ها حساسیت به انسولین را بالا می برند. بنابراین ورزش کردن یکی از قدرتمندترین ابزارها برای این است که انسولین خون خود را به حد نرمال برسانید.

 

چیزی که در مطالعات خیلی جالب توجه بوده اتفاقی بوده که بعد از تغییر رژیم غذایی بعد از ورزش کردن رخ داده است. وقتی افراد بعد از ورزش کردن کربوهیدارت کمتری مصرف می کنند، میزان حساسیت به انسولین در آنها خیلی افزایش می یابد، حتی نسبت به زمانی که یک رژیم کم کالری مصرف کرده اند. یعنی بعد از ورزش کردن لازم نیست به خود گرسنگی دهید، چرا که این کار باعث می شود متابولیسم بدن شما کاهش یابد .

 

توصیه های پزشکان درباره تغذیه بعد از ورزش 

به طور کلی، بعد از ورزش بدن شما دچار کاهش نیتروژن می شود و عضلات شما تخریب می شود، برای همین است که نیز به آمینو اسید و پروتئین های حیوانی مثل مرغ، تخم مرغ، گوشت گوساله و کربوهیدرات های گیاهی دارید.

 

آنچه اهمیت دارد این است که در هر وعده غذایی پروتئین های حیوانی را همراه با کربوهیدرات های گیاهی مصرف کنید، حال می خواهد روزی باشد که ورزش کرده اید یا هر روز دیگری که در حال استراحت و ریکاوری بوده اید.

 

نوع تغذیه بعد از ورزش

بعد از انجام ورزش های قدرتی و بی هوازی به غذاهایی نیاز دارید که به سرعت جذب شوند

 

بسته به نوع ورزشی که انجام داده اید نوع تغذیه بعد از آن متفاوت است:

 

غذاهایی که بعد از ورزش های هوازی باید خورد 

بعد از انجام ورزش های هوازی (جهت چربی سوزی) ۴۵ الی ۶۰ دقیقه صبر کنید و بعد یک پروتئین حیوانی و کربوهیدارت گیاهی مصرف کنید، مثلا سالاد اسفناج و کمی مرغ بخورید.

 

علت اینکه باید یکساعت صبر کنید و بعد چیزی بخورید این است که چربی سوزی در شما افزایش یابد. اما صبر کردن بیش از یک ساعت خوب نیست چون بدن شما را به حالت گرسنگی شدید می رساند.

 

غذاهایی که بعد از ورزش های بی هوازی باید خورد 

بعد از انجام ورزش های قدرتی و بی هوازی به غذاهایی نیاز دارید که به سرعت جذب شوند. این برخلاف چیزی است که اغلب به آن علاقه دارید، چون مواد غذایی که مانند کربوهیدارت ها سریع جذب می شوند قند خون شما را به سرعت بالا برده و به شکل چربی در بدن ذخیره می شوند.

 

پس بهتر است تا یکساعت بعد از ورزش های قدرتی شدید از مواد مغذی که دارای آمینو اسید، گلیکوژن و سایر مواد نیرو بخش هستند استفاده کنید تا به ترمیم بافت های عضلانی تخریب شده کمک کنند.

 

اگر از این یکساعت بگذرد، شانس عضلات شما برای ترمیم و بزرگ شدن و قوی شدن به شدت کاهش می یابد.

 

بهترین مواد غذایی برای استفاده در این یکساعت، پروتئین آب پنیر، غذاهایی که شاخص گلیسمیک بالا دارند (کربوهیدرات های پرنشاسته مثل موز) هستند. پتاسیم موجود در موز هم به ریکاوری عضلات کمک می کند. پروتئین موجود در آب پنیر هم که حالت نیمه هضم شده دارد به سرعت جذب بدن می شود.

 

از مواد غذایی کامل استفاده کنید، نه فقط نوشیدنی های ورزشی و شکلات

 

آمریکایی ها سالانه هزاران دلار صرف خرید نوشیدنی های انرژی زا و شکلات می کنند. سازندگان این مواد به آنها ویتامین، مواد معدنی، پروتئین آب پنیر و گیاهان معطر اضافه می کنند.

 

گرچه مواد موجود در آنها معمولا به دو بخش ساده تر تجزیه می شود: قند و کافئین.

 

در اغلب افراد استفاده از این شکلات ها و مواد انرژی زا تنها سبب افزایش توکسین، مواد شیمیایی، و کالری بیهوده می شود. بدتر از همه این ها فروکتوز است. شما باید از مصرف این ماده در نوشیدنی های ورزشی خودداری کنید مگر اینکه در عرض نیم ساعت یک چهارم آب بدن خود را از طریق عرق کردن از دست داده باشید.

 

حقیقت این است که چه یک ورزشکار حرفه ای باشید و چه تفریحی ورزش کنید استفاده از غذاهای کامل و ارگانیک برای شما بهتر است تا عملکرد بهتری داشته باشید.

 

منابع خوب پروتئین شامل: 

مرغ ارگانیک 

تخم مرغ ارگانیک 

گوشت های دامهایی که از علوفه تازه تغذیه کرده اند 

پروتئین پنیر 

آجیل و دانه های گیاهی (خام)

 

منابع خوب کربوهیدرات شامل: 

تقریبا همه گیاهان (البته هویج و چغندر قند بالایی دارند و باید مصرف آن را محدود کنید) 

سبزیجاتی که برگهای تیره و بزرگ دارند مثل اسفناج، کلم برگ و چغندر برگی 

میوه هایی که فروکتوز پایین دارند مثل لیمو ترش، لیمو شیرین، زردآلو، آلو، طالبی، تمشک (مصرف میوه هایی که فروکتوز بالا دارند مثل سیب و هندوانه و هلو را کاهش دهید)

 

منبع: برترینها


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- ورزش -

تاريخ : جمعه 30 مهر 1395 | 23:25 | نویسنده : مهدی اژدری |

غذاهای مضر برای بواسیر,مصرف فیبر برای رفع بواسیر

فلفل قرمز جزو مواد غذایی نامناسب و دردسرساز برای افراد مبتلا به بواسیر است

 

صحبت کردن از بواسیر یا همان هموروئید برای بسیاری از افراد مشکل است. خیلی از افراد برای رفع مشکل شان به سختی نزد پزشک می روند چون از عنوان کردن مشکل خود خجالت می کشند.

 

این مشکل نیز مانند هر مشکل دیگری بدون خواست فرد بروز می کند و باید چاره ای برای آن اندیشیده شود. در خصوص هموروئید آگاهی های زیادی لازم است. تغذیه برای مبتلایان به این مشکل از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع لازم است که در مصرف برخی مواد غذایی احتیاط شود چون احتمال می رود باعث تشدید درد شوند.

 

فلفل قرمز باعث تشدید درد می شود

فلفل قرمز جزو مواد غذایی نامناسب و دردسرساز برای افراد مبتلا به بواسیر است و در زمان حملات آن باعث تشدید مشکل می شود. این تأثیر تحریک کننده ناشی از وجود ترکیبی به نام «کاپسایسین» است. یک ترکیب شیمیایی محرک که روی نورون ها تأثیر گذشته و باعث انتقال درد می شود. با این حال تاکنون هیچ پژوهش علمی این تأثیر را به اثبات نرسانده است و متخصصان تجربه و شکایت های بیماران را مبنا قرار داده اند. معمولاً افراد مبتلا به بواسیر بعد از مصرف فلفل قرمز از درد زیاد شکایت کرده اند.

 

فلفل سیاه: باعث تحریک نورون های حس کننده ی درد می شوند

اگر دوست دارید که غذاهایتان را تند کنید کمی محتاط باشید. اگر از بواسیر رنج می برید و تحت درمان هستید نباید غذاهای تند میل کنید. فلفل سیاه نیز مانند فلفل قرمز حاوی کاپسایسین است که باعث تحریک برخی نورون های حس کننده ی درد شده و می تواند احساس ناخوشایند دوره ی حمله ی بواسیر را تشدید کند.

چربی ها مضر مانند چربی های اشباع شده و ترانس برای شما مفید نیست. محصولات غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز در صورت مصرف زیاد باعث بروز یبوست و تشدید بواسیر می شود.

 

روغن آفتابگردان: احتیاط کنید

 روغن کلزا، روغن آفتاب‌گردان و غیره حاوی میزان زیادی چربی هستند. اگر از مشکل بواسیر رنج می برید نباید در مصرف این روغن ها دچار افراط شوید. محققان فرانسوی عادت ‌های غذایی 50 بیمار مبتلا به بواسیر را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند این افراد بیش از دیگران چربی مصرف می کنند. این محققان معتقد هستند که تغذیه ی ناسالم و سرشار از چربی یکی از عوامل بروز و تشدید هموروئید است. البته روغن هایی مانند روغن زیتون و روغن تخم کتان جزو روغن های خوب برای این دسته افراد هستند. مصرف مکمل روغن ماهی نیز با صلاحدید پزشک توصیه می شود.

 

ادویه ی کاری: باعث بروز مشکلات گوارشی می شود

همان ‌طور که گفته شد ارتباطی بین مصرف غذاهای تند و تشدید درد و مشکل بواسیر وجود دارد. به عقیده ی محققان دانشگاه کلمبیای ایالات متحده ی آمریکا، در مواقع تشدید بواسیر باید از مصرف مواد غذایی حاوی ادویه ی کاری نیز پرهیز شود. این ادویه باعث تحریک معده شده و مشکلات گوارشی به وجود می آورد. در نتیجه باعث تشدید بواسیر نیز می شود.

 

الکل: گشاد کننده عروق است

اگر از بواسیر رنج می برید بدانید که مصرف برخی نوشیدنی ها مشکل زا هست. به عقیده ی متخصصان فرانسوی الکل گشادکننده ی عروق است. انبساط عروق خونی باعث تشدید هموروئید خارجی و داخلی می شود. به همین دلیل محققان توصیه می کنند که از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز شود.

 

از این‌ ها نیز بپرهیزید

چربی ها مضر مانند چربی های اشباع شده و ترانس برای شما مفید نیست. محصولات غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز در صورت مصرف زیاد باعث بروز یبوست و تشدید بواسیر می شود. مصرف ملین ها بدون دستور پزشک نیز توصیه نمی ‌شود. چون باعث بروز اسهال شده و به نوبه ی خود می تواند باعث تحریک هموروئید شود. از مصرف مواد غذایی که باعث ایجاد گاز و نفخ می شوند بپرهیزید.

 

چند توصیه ی کلی برای مقابله و پیشگیری بواسیر

اگر از بواسیر رنج می برید و تحت درمان هستید نباید غذاهای تند میل کنید. فلفل سیاه نیز مانند فلفل قرمز حاوی کاپسایسین است که باعث تحریک برخی نورون های حس کننده ی درد شده و می تواند احساس ناخوشایند دوره ی حمله ی بواسیر را تشدید کند

 

برنامه ی غذایی تان را اصلاح کنید

مواد غذایی تصفیه شده حاوی مقدار کمی فیبر هستند و برعکس چربی های حیوانی آن ‌ها زیاد است. عدم جذب فیبر کافی مانع از عبور مدفوع در روده ها شده و فشار زیادی به فرد تحمیل می کند. بنابراین بهتر است جذب فیبر را افزایش دهید. سبوس ها از قبیل سبوس گندم، سبوس جودوسر و غیره، میوه ها و سبزیجات تازه و غلات برای شما مفید خواهد بود.

 

از مصرف آب کافی غافل نشوید. یادتان باشد کاهش فشار وارد شده به عروق هموروئیدی در حین دفع باعث کاهش تحریکات این ناحیه خواهد شد. مصرف پرتقال و موز به دلیل دارا بودن ویتامین C فراوان و مواد معدنی باعث تقویت بافت ها می شود و برای شما مفید خواهد بود.

 

از ورزش غافل نباشید

ورزش کردن و بی تحرک نبودن به مدت طولانی برای شما مفید خواهد بود. برای مقابله و کاهش عوارض بواسیر لازم است که تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کرده و سالم تر زندگی کنید. نشستن و یا سرپا ماندن های طولانی مدت باعث فشار مضاعف به عروق همورئیدی می شود. اگر شغل تان ایجاد می کند که زیاد پشت میز بنشینید توصیه می کنیم که هر از گاهی از جایتان بلند شده و قدمی بزنید و به طور کلی از نشستن های طولانی مدت بپرهیزید.

منبع:tebyan.net

      


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- بواسیر-

تاريخ : جمعه 30 مهر 1395 | 23:10 | نویسنده : مهدی اژدری |

 

راه های سوزاندن چربی های بدن, آنتی اکسیدان

 ویتامین C جذب چربی در بدن را کند می کند

 

بسیاری عقیده دارند کیفیت مواد غذایی در رژیم لاغری، مهمتر از کمیت و مقدار آن است.

در این مقاله با مواد غذایی و خوراکی‌هایی آشنا خواهید شد که در سوزاندن چربی های زائد بدن شما نقش پر رنگی دارند و خوردن آنها در طول رژیم غذایی لاغری توصیه می شود.

 

توت فرنگی

توت فرنگی فقط یک میوه خوش رنگ و بو نیست، بلکه یک ماده کم کالری و سرشار از الیاف است که با خوردن چند عدد از آن احساس سیری خواهید کرد. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و برای افرادی که رژیم غذایی دارند، توصیه می شود.

 

شکلات تلخ

خوردن شکلات تلخ با گرفتن یک رژیم غذایی سخت منافاتی ندارد، یعنی شما می توانید در عین حال که رژیم دارید، از خوردن شکلات تلخ هم لذت ببرید.

شکلات های تلخ کم شکر و یا به طور کلی خالی از شکر هستند و در فروشگاه های بزرگ می‌توانید به راحتی آنها را پیدا کنید. فلاوونوئید و پلی فنول های موجود در شکلات خواص بسیاری برای بدن دارند و با بالا بردن میزان نشاط و شادابی بدن میزان سوخت و ساز آن را افزایش می دهند.

 

فلفل شیرین

اگر رژیم هستید، می توانید با خیالی آسوده از فلفل شیرین استفاده کنید. فلفل شیرین سرشار از ویتامین C است. این ویتامین جذب چربی در بدن را کند می کند.

با خوردن فلفل شیرین اشتهای کاذب و میل به غذا در شما از بین خواهد رفت. در ضمن ویتامین موجود در فلفل سبز جذب مواد مغذی سایر خوراکی ها را افزایش می دهد.

 

سیب

با قاطعیت می توان گفت که سیب یک میوه بسیار مفید برای سلامتی انسان است. این میوه علاوه بر این که مقوی قلب و شرایین آن است و خوردن آن خون را پاکسازی می کند و باعث رسیدن خون به تمام اجزای بدن می شود، نقش قابل توجهی در کاهش وزن شما دارد. سیب احساس گرسنگی کاذب را در شما از بین می برد.

خوردن یک عدد سیب به اندازه یک تکه بزرگ گوشت به شما احساس سیری می دهد، با این تفاوت که سیب نسبت به گوشت کالری کمتری دارد و برای افرادی که از رژیم غذایی خاصی به منظور لاغر شدن تبعیت می کنند بسیار مفید است.

 

هویج

خوردن هویج هم به شما احساس سیری می دهد. این ماده غذایی نارنجی رنگ سرشار از بتاکاروتن، کم کالری و پر از مواد مغذی است. هویج آب پز را جایگزین سیب زمینی آب پز کنید تا هم از خوردن آن بیشتر لذت ببرید و هم به روند رژیم غذایی خود کمک قابل توجهی کرده باشید.

منبع:tabnak.ir


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان--لاغر - خوراکی-

تاريخ : چهار شنبه 28 مهر 1395 | 7:48 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی هر فصل مزاج خاص خود را دارد و حتما باید سبک زندگی و غذاها نیز متناسب با فصل تغییر کند تا فرد سالم بماند و دچار بیماری‌های روحی و جسمی مرتبط با فصل نشود .

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سید مهدی میرغضنفری، پزشک و متخصص فیزیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در این خصوص به جام‌جم می‌گوید چون در فصل پاییز از حرارت هوا کاسته می‌شود و رطوبت هم مانند زمستان زیاد نیست، مزاج این فصل، سرد و خشک است. به گفته وی در دو زمان از سال تغییر آب و هوا خیلی زیاد است. فواصل میان آخر تابستان و اول پاییز که هوای گرم به هوای سرد تبدیل می‌شود و آخر زمستان و اول بهار که هوای سرد به هوای گرم تبدیل می‌شود که بیشترین مشکلات و بیماری‌های جسمی و روحی مانند آلرژی‌ها، برخی از مشکلات روحی و روانی، مشکلات گوارشی، مفصلی، تنفسی و ... در این زمان‌ها رخ می‌دهد.

برای آن‌که دچار سرماخوردگی نشویم

از آنجا که هوای پاییز رو به خنکی می‌رود و افراد از فصل تابستان عادت به پوشیدن لباس‌های کم دارند به دنبال قرار گرفتن در معرض بادهای پاییزی دچار سرماخوردگی، سینوزیت و عفونت‌های سیستم تنفسی می‌شوند. دکتر میر غضنفری ضمن اشاره به این موضوع می‌گوید در فصل پاییز میانه روز، هوا گرم و اول و آخر روز، هوا خنک است. بنابراین به طرز لباس پوشیدن خود توجه کنید و لباس‌های گرم همراه خود داشته باشید. افراد توجه داشته باشند که در مکان‌های سرد و در مجاورت با سوز سرما توقف نکنند و زیرانداز و رواندازشان کافی باشد.

غذاهای با مزاج گرم مصرف کنید

با توجه به این‌که فصل پاییز سرد و خشک است باید از مصرف غذاهایی که سردی و خشکی زیاد دارند همچون ترشی‌جات، عدس، بادمجان، کلم، قارچ، گوجه‌فرنگی، میوه‌های ترش و آب یخ پرهیز کنید و برعکس تابستان، از غذاهایی که مزاج گرم دارند و خونساز هستند استفاده کنید. آبگوشت، گوشت‌ گوسفند و شتر و بلدرچین، تخم‌مرغ، حبوبات، غذاهای ادویه‌دار و موادی که طعم شیرین دارند مانند شیره خرما و انگور، فرنی بادام، شیربرنج، مرباها، میوه‌های شیرین مانند کشمش، توت خشک، مویز، انجیر و از میان میوه‌های تازه مصرف به، سیب، انار و گلابی توصیه می‌شود.
دکتر میرغضنفری می‌افزاید از قدیم رسم بوده که در زمان مدارس از خوردنی‌هایی مانند نخودچی، کشمش و توت خشک که مزاج‌ رو به گرم دارند در جیب دانش‌آموزان می‌ریختند تا بچه‌ها انرژی بگیرند و یادگیری آنها افزایش یابد.

برای افزایش رطوبت بدن غذاهای آبپز بخورید

سیده زهرا حسینی، کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه و پژوهشگر طب سنتی به جام‌جم می‌گوید با توجه به کاهش بارش‌ها در برخی شهرها و افزایش خشکی هوا در فصل پاییز بهتر است برای کمک به افزایش تری و رطوبت بدن، غذاهای آبپز و رقیق مثل انواع سوپ‌ها و آش‌ها را جایگزین مواد سرخ‌کردنی و تا حدی کبابی کنید و از مصرف غذاهای فرآوری شده نظیر کنسروها و کمپوت‌ها، سوسیس، کالباس، پنیر شور و ماست و دوغ ترش دوری کنید. علاوه بر این نوشیدن چای، قهوه و نسکافه را کاهش داده و از نوشیدنی‌هایی مانند شربت لیمو و عسل و خاکشیر بهره ببرید.
به توصیه حسینی در این فصل نباید از مصرف حبوبات بخصوص نخود و انواع لوبیا غافل شد ضمن این‌که برای کاهش نفخ آن می‌توان علاوه بر خیساندن و تعویض آب آن، از دارچین نیز استفاده کرد و بهتر است در این فصل مصرف خیار و خربزه کاهش یابد.

بهترین میان وعده‌ها در پاییز

سیده زهرا حسینی مصرف مغز بادام و پسته بخصوص به صورت حریره را از مقوی‌ترین و بهترین میان‌وعده‌ها در این فصل بخصوص برای کودکان عنوان می‌کند و می‌افزاید برای وعده صبحانه یا میان‌وعده‌ها استفاده از منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب مفید مانند کنجد و مشتقات آن مانند ارده نیز توصیه می‌شود. اما باید توجه داشت که باید از زیاده روی حتی در مورد مواد غذایی مجاز نیز دوری کرد.

کاهش مشکلات عصبی و روحی

برای کاهش مشکلات عصبی همچون افسردگی، غم، بی‌خوابی و عصبی شدن در این فصل، دکتر میرغضنفری توصیه می‌کند، افراد از روغن بادام شیرین در بینی خود بچکانند زیرا در این فصل رطوبت مغز مقداری کم می‌شود و چکاندن این روغن در بینی یا ماساژ روغن روی صورت و پیشانی به تعدیل مزاج مغز و سر و اختلالات روحی کمک می‌کند ضمن این‌که استفاده از بوهای خوش مانند بوی عنبر، گلاب و استشمام گل‌هایی مانند نرگس برای ایجاد حالت فرح و شادی و پیشگیری از بروز مشکلات روحی و روانی مناسب است. پرهیز از غم و غصه شدید و تماشای فیلم‌های غمگین و درمقابل دیدن تصاویر زیبا توصیه می‌شود.

چگونه پوست را از خشکی برهانیم؟

دکتر میرغضنفری پاسخ می‌دهد در این فصل استحمام با آب گرم همراه با روغن‌مالی در حمام با روغن‌هایی مانند روغن بادام شیرین، بابونه یا کنجد به پیشگیری از بروز خشکی‌ها و لطیف و حالت‌پذیر ماندن پوست کمک می‌کند ضمن این‌که خارش، اگزما، خونریزی و ترک پوست به این روش التیام می‌یابد.

با شیوع یبوست در پاییز چه کنیم؟

در فصل پاییز بروز یبوست به علت خشکی بدن و مزاج بیشتر می‌شود که باید برای رفع این حالت از ملین‌های با مزاج گرم استفاده شود که بهترین آنها انجیر و روغن زیتون است. البته اگر فرد مبتلا به دیابت نباشد می‌تواند انجیر را به صورت خشک، روزی سه تا پنج عدد استفاده کند. در صورت خشکی بیش از حد مزاج، می‌توان انجیر را شب در گلاب خیس کرد و صبح ناشتا استفاده کرد. روغن زیتون را هم می‌توانید یک قاشق غذاخوری یا مرباخوری صبح ناشتا میل کنید یا آن را در یک فنجان آب داغ ریخته و همراه با کمی نبات یا عسل شیرین بنوشید که این روش برای درمان یبوست بسیار مفید است. روغن‌مالی روی شکم با روغن زیتون یا روغن بادام شیرین در جهت عقربه‌های ساعت نیز می‌تواند به رفع یبوست و خشکی کمک کند. از روغن بادام شیرین خوراکی نیز می‌توان در روز با فاصله هر هشت ساعت به میزان یک قاشق مرباخوری میل کرد.


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-غذاها- پاییزی -

تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395 | 7:45 | نویسنده : مهدی اژدری |

به جز تعداد انگشت شماری از غذاها که مناسب نگهداری در فریزر نمی‌باشند اغلب غذاها را می‌توان به‌صورت پخته شده منجمد نموده و در مواقع لزوم آنها را به مصرف رساند.

غذاهای یخچالی را تا چه زمانی می توان مصرف کرد؟

ذاهای پخته شده ای که اضافه می آیند را معمولا خانم های خانه دار درون یخچال نگهداری می کنند. اما باید بدانید که نگهداری مواد غذایی در یخچال هم قوانین خاص خودش را دارد.

غذاهای پخته شده را تا چه مدت می توان درون یخچال نگهداری کرد؟
به طور کلی هر وعده غذایی بیشتر از 24 ساعت نباید در یخچال نگهداری شوند و بهتر است قبل از زمان ذکر شده مصرف شوند، چرا که اگر بیشتر از زمان داخل یخچال بمانند امکان رشد میکروب را فراهم می‌کنند.

همچنین توصیه می‌شود حتما غذاهایی که طبخ شده‌اند و در یخچال نگه‌داری شده‌اند، قبل از مصرف حرارت داده شوند. به‌طور کلی اگر افراد این نکات را رعایت نکنند، شاید در کوتاه‌ مدت با مشکل خاصی مواجه نشوند اما در دراز مدت آلودگی‌های غذایی مشکلاتی را برای افراد به‌ همراه خواهند داشت.

اما باید به این نکته اشاره کنیم که برخی افراد غذای طبخ شده را برای مدت طولانی در فریزر نگهداری می‌کنند، این کار از فاسد شدن غذا جلوگیری می‌کند، اما نباید فراموش کرد غذایی که با مواد غذایی تازه طبخ و مورد استفاده قرار می‌گیرند ارزش غذایی بالاتری از غذاهای فریز شده دارند.

چه مدت باید ماده غذایی خام یا پخته در یخچال نگهداری شود؟
یخچال محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری و کپک است. درجه سرمای یخچال باید ۴ سانتی گراد باشد تا بعضی باکتری ها از بین برود. با این حال انواعی از باکتری وجود دارد که در دمای پایین نیز رشد می کند. محیط مناسب شامل دما، مواد مغذی، هوا و رطوبت باعث می شود که باکتری ها به سرعت در یخچال رشد کند. به محض این که غذا کپک می زند، به راحتی کپک به غذای دیگر منتقل می شود.

اگر هوا گرم باشد، احتمالا تخم حشرات یا تخم انگل ها به غذا راه پیدا می کند. همچنین قرار دادن غذای گرم در یخچال باعث می شود تا برای خنک نگه داشتن محیط داخل یخچال موتور بیشتر کار کند. بنابراین برای خنک کردن سریع غذا، آن را در یخ یا آب یخ قرار دهید. هر یک یا ۲هفته، داخل یخچال را با مایع ضدعفونی کننده تمیز کنید.

چه مدت باید ماده غذایی خام یا پخته در یخچال نگهداری شود؟ گوشت خام را نباید بیشتر از یک یا ۲روز در یخچال نگه داشت. گوشت پخته را نیز نمی توان بیش از ۴روز در یخچال نگهداری کرد. گوشت و مرغ را باید در کیسه فریزر قرار داد. توجه داشته باشید که ماده غذایی در یخچال با سرعت پایین فاسد می شود. حتی ماده غذایی که برای مدت طولانی در فریزر قرار دارد دچار فساد می شود. حتی اگر سمی هم نشود طعمش تغییر خواهد کرد.

آیا ماده غذایی در یخچال باید همیشه درپوش داشته باشد؟ ماده غذایی باید همیشه پوشیده باشد. زیرا علاوه بر خشک شدن یا جذب کردن بوی غذاهای دیگر، آلودگی را منتقل می کند یا این که رطوبت می گیرد. هوا و رطوبت نیز در رشد باکتری موثر است.

انجماد غذاهای پخته شده
به جز تعداد انگشت شماری از غذاها که مناسب نگهداری در فریزر نمی باشند اغلب غذاها را می‌توان به‌صورت پخته شده منجمد نموده و در مواقع لزوم آنها را به مصرف رساند.

غذاهائی که بهتر است در فریزر قرار داده نشوند عبارتند از: غذاهائی که در ترکیبات آنها مواد خمیری مانند رشته، ماکارونی و همچنین سیب‌زمینی به‌کار رفته باشد. سفیده تخم مرغ، سس‌ها و سالادهائی‌ که در آنها مایونز به‌کار برده شده است در صورت فریز کردن طعم آنها تغییر خواهد کرد.

▪ منجمد کردن برنج پخته نیز توصیه نمی‌گردد
چون در طول مدت نگهداری تغییراتی در طعم، بو و کیفیت چاشنی‌ها و ادویه‌جات به‌کار برده شده حاصل می‌شود لذا غذاهائی‌ که جهت قرار دادن در فریزر در نظر گرفته شده‌اند در موقعی‌ که جهت مصرف از فریزر خارج و آماده می‌گردند چاشنی زده شود غذاهای پخته شده با غذاهای مازاد بر احتیاج قبل از قرار دادن در فریزر بایستی سرد گردند بهتر است ظروف غذاها را جهت پائین آوردن حرارت در آب خیلی سرد قرار داده بعد از خنک شدن در مقادیر معینی که برای نیاز هر خانواده لازم می‌باشد در ظروف مخصوص فریزر ریخته و منجمد نمود. 

منبع : بیتوته


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-غذاهای یخچالی-

تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395 | 7:44 | نویسنده : مهدی اژدری |

  

روش نگهداری از میوه و سبزیجات, طرز نگهداری میوه و سبزیجات

بهترین محیط برای نگهداری گوجه فضایی خنک اما بیرون از یخچال است

 

میوه و سبزیجات هر دو جزو مواد غذایی ای هستند که به سرعت خراب شده و از بین می روند. اگر می خواهید میوه و سبزیجات درون یخچال تان تازه بمانند کافی است این ترفندها را به کار ببرید.

 

گاهی به دلیل ارزان بودن یک ماده غذایی یا در حراج بودن آن یا حتی صرفا به دلیل برگزاری میهمانی یا جشنی بزرگ، مواد غذایی بیشتری در مقایسه با میزان نیازمان تهیه می کنیم. تاسف آور است که با وجود کمبود جهانی غذا و گسترش گرسنگی و خشکسالی، یا نگهداری اشتباه مواد غذایی زمینه فسادشان را فراهم کنیم. در این مطلب، 18 نکته را به شما یادآور خواهیم شد که با به کار بستن آنها می توانید میزان ضایعات مواد غذایی را به حداقل ممکن برسانید.

 

نگهداری از گوجه فرنگی

بهترین محیط برای نگهداری گوجه فضایی خنک اما بیرون از یخچال است. یادتان باشد گوجه فرنگی در یخچال پژمرده می شود. گوجه را در کاسه ای بریزید و سرسبز آن به سمت بالا قرار دهید و در ظرف را با روزنامه بپوشانید.

 

نگهداری از سیب زمینی

برای اینکه سیب زمینی مدت بیشتری تازه بماند و از سبز یا سیاه شدن آن پیشگیری کنید باید آن را در مکانی تاریک ،دور از نور و رطوبت قرار دهید. یخچال به هیچ عنوان محیط مناسبی برای نگهداری سیب زمینی نیست. بهتر است آن را در یک جعبه چوبی یا سبد حصیری بریزید و در محلی که خیلی گرم یا سرد نیست و رطوبت و نور هم به آن نمی رسد، نگه دارید. کابینت آشپزخانه یا زیرزمین خانه محیط مناسبی است.

 

جالب است بدانید اگر یک سیب وسط سیب زمینی ها قرار دهید آنها هرگز سبز نخواهند شد زیرا سیب گاز اتیلین از خود منتشر می کند که باعث تازه ماندن سیب زمینی ها می شود. به علاوه، هرگز نباید سیب زمینی و پیاز را کنار هم بگذارید زیرا روند فاسد شدن هم را پرسرعت می کنند. حتی سیب زمینی را باید در جایی دورتر از سایر میوه و سبزی ها قرار دهید زیرا گازی که از آن متصاعد می شود باعث خرابی سریع تر سایر محصولات خواهد شد.

 

نگهداری از موز

اگر دور ساقه موز پوشش نایلونی ببندید ،موز تا 5 روز سالم و زرد باقی خواهدماند.

 

نگهداری از پیاز

پیاز را باید در محیطی خشک و دور از رطوبت و نور نگه دارید. برای نگهداری پیاز از جوراب های شیشه ای کهنه استفاده کنید. به این ترتیب که پیاز را داخل جوراب کنید و گره بزنید. بعد پیاز بعدی را قرار دهید.

 

در نهایت نیز جوراب را آویزان کنید. در این شرایط پیاز تا 2 ماه سالم می ماند. اگر این راه برایتان ممکن نیست می توانید از پاکت های کاغذی استفاده کنید. روی پاکت سوراخ هایی ایجاد کنید تا هوا جریان داشته باشد و پیاز را داخل آن بریزید و در آن را منگنه کنید. برای هر بار استفاده در یکی از پاکت ها را باز کنید.

 

نگهداری از آناناس

برای نگهداری آناناس برگ های ته آن را بکنید و سر و ته خارج از یخچال نگه دارید. با این کار قند موجود در میوه در سطح آن پخش می شود و آناناس دیرتر به سرحد رسیدگی خود می رسد.

 

نگهداری از پیازچه

برای تازه نگه داشتن پیازچه برای مدت طولانی آن را برعکس داخل لیوان آبی قرار دهید. هر بار به میزان نیاز بردارید و استفاده کنید.

 

نگهداری از سبزیجات ریشه ای

هرگز سبزیجات ریشه ای مثل هویج را نشویید. اگر دم سبز آن چیده نشده، حتما آن را ببرید و بعد در روزنامه بپیچید تا نم آن گرفته شود و در کیسه نایلونی در یخچال نگه دارید. به این ترتیب هویج بین 1 تا 3 هفته تازه می ماند. بهترین شیوه برای نگهداری بهتر از سبزیجات ریشه ای مثل هویج، زنجبیل و... استفاده از شن مرطوب است. برای این کار، کافی است داخل یک کارتن مقداری شن بریزید و هویج ها و سایر سبزیجات ریشه ای را در آن بچینید. هرازگاهی شن را کمی مرطوب کنید.

 

نگهداری از کاهو و اسفنجان

برای نگهداری کاهو و اسفناج آن را در نایلون زیپ دار بریزید و یک دستمال کاغذی روی آن بگذارید تا رطوبت اضافه برگ ها گرفته شود.

 

نگهداری از کرفس

برای تازه ماندن کرفس آن را در کاغذ آلومینیومی بپیچانید و در قسمت پایین یخچال نگه دارید.

 

نگهداری از سیب

سیب را می توان در محیطی خنک و کمی مرطوب به راحتی برای 6 ماه نگه داشت. جامیوه ای پایین یخچال هم جای مناسبی برای نگهداری سیب است. البته باید هراز گاهی سیب ها را بررسی کنید و اگر روی سیبی لک افتاده، آن را جدا کنید زیرا زمینه ساز بروز پوسیدگی و فساد سایر سیب ها خواهدشد.

 

نگهداری از جوانه

جوانه را می توان در یخچال برای 3 روز نگهداری کرد. برای بهتر ماندن جوانه ها آن را در نایلون های زیپدار بریزید و هراز گاهی در آن را باز و بسته کنید تا هوا در آن جریان یابد. می توانید از ظروف دربسته هم استفاده کنید اما نهایت زمان نگهداری جوانه 3 روز است و پس از آن خواص خود را از دست می دهد.

 

نگهداری از قارچ

برای نگهداری قارچ آن را هرگز نشویید و در پاکت های کاغذی برای 7-5 روز در یخچال نگه دارید.

 

یادآوری

قبل از منجمد کردن میوه و سبزیجات برای حفظ رنگشان، آنها را کمی در آب جوش بپزید و بعد فریز کنید. برای کنسرو کردن مواد غذایی نیز بهترین جنس ظروف، شیشه ای است زیرا این نوع ظروف مواد غذایی را آلوده نمی کنند و داخل آنها از بیرون مشخص است.

 

منبع : salamat.ir


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- بهترین راه - نگهداری-میوه -سبزیجات-

تاريخ : پنج شنبه 22 مهر 1395 | 10:58 | نویسنده : مهدی اژدری |

 

کالری انجیر خشک, خاصیت انجیر

مصرف انجیر چه به صورت تازه و چه به صورت خشک حاوی فواید متعددی است

 

به گفته محققان دانشگاه اینسبروک اتریش، میوه کاملا رسیده انجیر که در آستانه خراب شدن باشد حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان است. در ادامه به برخی فواید انجیر برای سلامت اشاره می شود.

 

حفظ رطوبت پوست

خوردن انجیر کمک می کند تا پوست جوان و شاداب به نظر برسد. اسیدهای چرب اُمگا-۳ موجود در انجیر از پوست حفاظت می کنند؛ با علائم پیری مقابله می کنند؛ و قرمزی مربوط به آکنه و سایر مشکلات پوستی ناشی از ترکیبات ضدالتهابی را کاهش می دهند.

 

کمک به هضم غذا و کاهش وزن

 انجیر منبع عالی فیبر رژیمی بوده که به هضم غذا و کنترل وزن کمک می کند. میزان فیبر بالای این میوه، آب را جذب می کند و دفع مدفوع را راحت تر می نماید. این میوه بهترین گزینه برای درمان یبوست است. همچنین وجود آنزیم موسوم به فیسین در انجیر قادر به متابولیز پروتئین به اسیدآمینه است که می تواند منجر به کاهش وزن شود.

 

مقابله با سرطان پوست

 انجیر حاوی فیتوشیمیایی موسوم به «بنزآلدئید»، عنصر فعال موجود در عصاره آب این میوه، است که دارای قابلیت های مقابله با سرطان است. در مطالعه سال ۲۰۱۲ مشخص شد انجیر منبع خوب ترکیبات بیواکتیو نظیر فنولیک، کومارین و اسیدهای چرب است که می تواند در درمان سرطان های پوست بجز ملانوم موثر باشد. بعلاوه، انجیر حاوی کومارین های است که برای سرطان های پوست و پروستات مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کاهش فشارخون

انجیر منبع غنی پتاسیم است، عنصری که به کنترل فشارخون کمک می کند. پتاسیم می تواند تاثیرات منفی ناشی از نمک بر روی فشارخون را کنترل کند. بسیاری از افراد به قدرکافی میوه و سبزیجات مصرف نمی کنند اما میزان بالای سدیم در قالب نمک استفاده می کنند که می تواند منجر به کمبود پتاسیم شده و احتمالا بروز فشارخون بالا را به همراه دارد.

 محققان هشدار می دهند مصرف نمک موجب افزایش میزان سدیم خون شده و در نتیجه توانایی کلیه ها در دفع آب کاهش می یابد. این آب اضافی در بدن موجب افزایش فشارخون می شود.

منبع:salamatnews.com


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-فواید -خوردن انجیر - کاهش وزن- فشارخون-

تاريخ : پنج شنبه 22 مهر 1395 | 10:41 | نویسنده : مهدی اژدری |

نیروی جنسی

در تقویت نیروی جنسی، فایده غذا بیشتر از دوا است‎

 

در تقویت نیروی جنسی، فایده غذا بیشتر از دوا است، ولی غذایی که بدین منظور انتخاب می‌شود، باید سه خصوصیت مهم داشته باشد: اول این‌که کثیرالغذا باشد؛ دوم، مولد ریح و باد باشد؛ سوم، مایل به گرمی باشد.

   

پس اگر غذایی دارای این سه خصوصیت باشد، مناسب‌تر است و فرد را از چیزهای دیگر بی‌نیاز می‌کند. اگر همه این خصوصیات در یک غذا جمع نباشد، می‌توان از چند غذا استفاده کرد.

  

میوه‌ها: انگور شیرین، انار شیرین، گلابی، خربزه شیرین رسیده، خرما، انجیر، نارگیل. برای مزاج‌های بسیار گرم، استفاده از هندوانه، خیار و شفتالو نیز مفید است.

  

سبزی‌ها: نعناع، تره، شلغم، ترب، شنبلیله، کلم، ترتیزک (شاهی)، هویج، کرفس، خارخسک (خصوصا اگر همراه با عسل پخته شود و به قوام برسد)، شبدر، مارچوبه و کنگر. افرادی که مزاج خیلی گرمی دارند، می‌توانند از همه سبزی‌های تر، حتی کاهو و کدو و خرفه و تخم خرفه نیز استفاده کنند. خوردن سبزیجات تازه‌ای که با روغن کنجد یا کنجد پخته شده باشد، هیجان را زیاد می‌کند.

  

لبنیات: شیر گاو و روغن آن (مسکه)، سرشیر گاوی با شکر، شیر شتر، شیر گوسفند و شیر بُز. شیر شتر در تقویت غریزه جنسی بسیار موثر است. می‌توان به‌مدت ۲۰ روز و در هروز به مقداری که قابل هضم باشد و بر معده سنگینی نکند، از این شیر استفاده کرد. استفاده از ماست نیز می‌تواند برای گرم‌مزاجان مفید باشد. شیر تازه همراه با میخک، دارچین و عسل یا شیر تازه گاو با ۲.۵ گرم خولنجان، یا شیر گوسفند با تخم گزنه، بسیار سودمند محسوب می‌شوند.

 

منبع: سلامت نیوز

 


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- مواد غذایی -مفید ب- تقویت- نیروی جنسی- باروری -

تاريخ : شنبه 17 مهر 1395 | 19:9 | نویسنده : مهدی اژدری |

مجموعه: مهارتهای زندگی

 

نکاتی برای تشخیص عسل طبیعی,تکنیک های تشخیص عسل طبیعی 

عسل طبیعی بر اساس نوع گل، دارای خواص مختلفی است


عسل یکی از مقوی ترین خوراکی ها است. تشخیص طبیعی بودن عسل همواره یکی از دغدغه های مصرف کنندگان این ماده غذایی است. با روش های زیر می توانید عسل طبیعی را به راحتی تشخیص دهید.

نایب رییس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان در خصوص تشخیص عسل طبیعی از صنعتی به روش آزمایشگاهی اظهار کرد: برای اطمینان صددرصدی از اصل و طبیعی بودن عسل باید چند نکته از جمله میزان ساکاروز، قند قبل و بعد هیدرولیز و دیاستاز (تست عسل حرارت ندیده) در آزمایشگاه ها آنالیز شود و بر اساس استانداردهایی که وجود دارد، مشخص شود که عسل در چه رده ای قرار دارد.


وی افزود: در جواب آزمایش ها مشخص می شود که عسل آزمایش شده در رده عسل کاملا خالص، عسل تغذیه نشده از زنبور، کم تغذیه شده و زیاد تغذیه شده قرار دارد یا اینکه تمام عسل، صنعتی است و بدون زنبور تولید شده است و تنها شکل عسل را دارد.

عسل طبیعی را با 3 نکته زیر تشخیص بدهید
عسل طبیعی شل است
وی در مورد روش های خانگی تشخیص عسل طبیعی اظهار کرد: توجه به مواردی از جمله شل بودن عسل طبیعی می تواند در هنگام خرید این ماده غذایی به مردم کمک کند؛ عسل طبیعی که بدون شکر است و بیشتر برای درمان بیماری ها استفاده می شود، برخلاف تصور مردم، نسبتا شل است.


وی با بیان اینکه مردم تصور می کنند عسلی طبیعی است که سفت باشد، افزود: عسلی که زنبور تولیدکننده آن شکر نخورده باشد، شل است؛ از لحاظ علمی نیز این شل بودن به این دلیل است که قندهای اصلی عسل طبیعی، گلوکز و فروکتوز (قندهای کوچک مولکول) است و زمانی که ظرف عسل طبیعی را کج می کنیم این قندها به راحتی روی هم حرکت می کنند، در صورتی که اگر به زنبور عسل شکر بدهند، قند شکر که ساکاروز و ایساکارید (قند پیچیده تر) است به دلیل نوع مولکول ها به هم گیر می کنند و به همین دلیل عسل یک مقدار سفت تر از حالت عادی می شود.

عسل طبیعی به سختی در آب سرد حل می شود
وی با اشاره به اینکه این موارد نسبی است، گفت: آزمایش آب سرد از دیگر راهکارهای تشخیص عسل طبیعی از صنعتی است؛ یک قاشق عسل را اگر در درون یک لیوان آب سرد بریزیم، به ته لیوان رفته و ته نشین می شود و به سختی در آب سرد حل می شود؛ اما عسل های صنعتی قبل از رسیدن به ته لیوان از هم باز می شود.

عسل طبیعی شکرک می زند
وی یکی دیگر از نشانه های طبیعی بودن عسل را شکرک زدن عسل عنوان کرد و گفت: عسل طبیعی حتما شکرک می زند اما عسل غیرمرغوب شکرک نمی زند؛ البته این به آن معنا نیست که عسل بلافاصله پس از خارج شدن از کندو شکرک بزند، بلکه شکرک زدن شرایطی دارد.


وی افزود: در شکرک بستن عسل زمان و شرایط نگهداری بسیار مهم است؛ به عنوان مثال عسل طبیعی گل جعفری، یک ماه بعد از خارج شدن از کندو شروع به شکرک زدن می کند و برخی از عسل های جنوب کشور مانند عسل گل قنقال بعد از 2 سال و به صورت آهسته، شروع به شکرک زدن می کنند.


وی با بیان اینکه این موارد می تواند به مردم در خرید عسل طبیعی کمک کند، گفت: علاوه بر این موارد، عطر و طعم گل های طبیعی باید در عسل وجود داشته باشد، هر چند اضافه کردن اسانس در عسل های صنعتی رایج است.


وی یادآور شد: عسل طبیعی بر اساس نوع گل، دارای خواص مختلفی است و در حال حاضر از عسل طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود؛ بنابراین لازم است مردم برای حفظ سلامتی مصرف این ماده غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

منبع : irna.ir


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-روش - خانگی- تشخیص- عسل طبیعی-

تاريخ : چهار شنبه 14 مهر 1395 | 7:39 | نویسنده : مهدی اژدری |

 مجموعه: تغذیه سالم

  میوه های ضد پیری, مواد ضد پیری

بهترین مواد غذایی ضد پیری که می توانند چندین سال به طول عمر شما اضافه کنند 

 

رعایت یک رژیم غذایی سالم همانند یک راز سر به مهر نیست بلکه توصیه ای همیشگی محسوب می شود که البته بسیاری از ما آن را نادیده می گیریم. مواد غذایی که روزانه و به طور مرتب مصرف می کنیم می توانند نقشی تاثیرگذار در افزایش طول عمر ما داشته باشند.

 

انسان دیر زمانی است که در تلاش برای یافتن اکسیر جوانی و راز زندگی طولانی مدت گزینه های مختلفی را مد نظر قرار داده و روش های مختلفی را امتحان کرده است. یکی از موارد تاثیرگذار در مبارزه با نشانه های افزایش سن و کسب طول عمر هر چه بیشتر رژیم غذایی افراد است.

 

رعایت یک رژیم غذایی سالم همانند یک راز سر به مهر نیست بلکه توصیه ای همیشگی محسوب می شود که البته بسیاری از ما آن را نادیده می گیریم. مواد غذایی که روزانه و به طور مرتب مصرف می کنیم می توانند نقشی تاثیرگذار در افزایش طول عمر ما داشته باشند. بر همین اساس، در ادامه این مطلب قصد داریم برخی از بهترین مواد غذایی ضد پیری که می توانند چندین سال به طول عمر شما اضافه کنند را معرفی کنیم.

 

لپه

هنگامی که بحث عمر طولانی مطرح می شود، چگونگی مصرف حبوبات سبز و زرد تا زمانی که در رژیم غذایی شما وجود داشته باشند، چندان فرقی نمی کند. نتایج مطالعه ای که توسط انتشارات BMJ منتشر شده است، نشان می دهد، مصرف لپه پخته شده و دیگر حبوبات - یک جز اصلی از رژیم غذایی مدیترانه ای - می تواند روند پیری در سطح سلولی را کند سازد. پژوهشگران فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در لپه و دیگر حبوبات را عوامل موثری می دانند که به آنها قدرت افزایش طول عمر را می بخشند.

 

گردو

خوردن آجیل یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بهبود سلامت خود انجام دهید. بنابر نتایج مطالعه ای که در نشریه BMC Medicine منتشر شده است، افرادی که سه بار در هفته یا بیشتر آجیل، به ویژه گردو، مصرف می کنند، دو تا سه سال بیشتر عمر می کنند. افرادی که گردو مصرف می کنند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی، دو قاتل بزرگ که با افزایش سن، انسان را در معرض خطر مرگ قرار می دهند، در آنها کاهش می یابد. البته باید به این نکته توجه داشت که مطالعه ای دیگر نشان داده است بادام زمینی یا کره بادام زمینی فاقد فواید افزایش طول عمر هستند و تاثیری در این زمینه ندارند. همچنین، گردو یکی از مواد غذایی است که مصرف آن می تواند به باهوش‌تر شما منتج شود.

 

پروتئین های گیاهی

لازم نیست تا وعده های غذایی حاوی گوشت خود را به طور کامل حذف کنید اما افزودن چند وعده غذایی بدون گوشت در هفته می تواند به افزایش طول عمر شما کمک کند. بنابر نتایج مطالعه انجمن نفرولوژی آمریکا، افزودن منابع گیاهی پروتئین به رژیم غذایی می تواند طول عمر شما را افزایش دهد، به ویژه اگر از مشکلات کلیه رنج می برید. مواد غذایی مانند کینوا، برنج، لوبیاها، سویا، توفو، و گندم سیاه فواید فیبر، ویتامین ها، و مواد معدنی موجود در خود را به رژیم غذایی شما می افزایند.

 

هویج

انواع مختلف هویج از مواد غذایی سالم اصلی محسوب می شوند و جای شگفتی ندارد که برای انسان مفید هستند. اما آیا می دانستید مصرف هویج نه تنها می تواند به طول عمرتان اضافه کند بلکه در حفظ ظاهری جذاب‌تر نیز به شما کمک می کند؟ نتایج مطالعه پژوهشگران دانشگاه گلاسکو نشان داده است که کاروتنوئیدهای موجود در هویج که رنگ نارنجی روشن را به آن می بخشند می توانند روند پیری را کند کرده و فرد را برای جفت های بالقوه خود جذاب‌تر سازد.

 

ساردین

نتایج مطالعه آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی آمریکا نشان داده است که اسیدهای چرب امگا-3 فواید چشمگیری در زمینه طول عمر دارند و به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت کمک می کنند. در شرایطی که می توانید این ترکیبات جادویی را در انواع مختلف ماهی های چرب پیدا کنید، یکی از بهترین منابع آن که البته کمتر شناخته شده است، ماهی ساردین محسوب می شود.

 

تنها یک وعده از این ماهی های کوچک می تواند نصف نیاز روزانه شما به اسیدهای چرب امگا-3 و 400 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B12، یکی دیگر از مواد مغذی موثر در طول عمر بیشتر، را تامین کند. از آنجایی که ساردین ها کوچک هستند در پایین زنجیره غذایی قرار گرفته و از این رو احتمال آلودگی آنها با سموم مختلف نسبت به ماهی های بزرگ‌تر مانند ماهی تن یا سالمون کمتر است.

 

حلزون

حلزون در برخی از کشورهای جهان مانند فرانسه از جمله غذاهای محبوب و پر طرفدار محسوب می شود. حلزون منبع خوبی برای آهن است. آهن موجود در حلزون می تواند به پیشگیری از کم خونی و افزایش طول عمر انسان کمک کند.

 

نارگیل

نتایج یک مطالعه انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ دانمارک نشان داده است، مصرف یک رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم از جمله اسیدهای چرب زنجیره متوسط که در نارگیل یافت می شوند، روند پیری مغز را در نتیجه محافظت از آسیب دیدن DNA کند می سازد. در شرایطی که این مطالعه روی موش ها صورت گرفته است، اما پژوهشگران اعلام کرده اند که نارگیل می تواند نتایجی مشابه را برای انسان به همراه داشته باشد و به جوان نگه داشتن مغز کمک کند.

 

کلم ترش

کلم رنده شده و آب پز شده با سرکه و دیگر غذاهای سرشار از باکتری های خوب مانند ماست، کفیر و کیمچی (نوعی خوراک تخمیر شده کره ای) می توانند به افزایش طول عمر انسان کمک کنند. عامل کلیدی در این زمینه انواع مختلف پروبیوتیک موجود در غذاهای تخمیر شده محسوب می شود. باکتری های خوب التهاب را کاهش می دهند، سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کنند، و به سوخت و ساز بهتر کمک می کنند که این شرایط می تواند به افزایش طول عمر انسان منتج شود.

 

سیب زمینی شیرین

به گفته پژوهشگران دانشگاه ایالتی کانزاس، سیب زمینی های شیرین با توجه به ویژگی های افزایش طول عمر خود می توانند نقشی ویژه در رژیم غذایی انسان داشته باشند. سیب زمینی های شیرین که در انواع و رنگ های مختلف در دسترس هستند حاوی سطوح بالای آنتوسیانین هستند. آنتوسیانین ترکیبی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و طول عمر انسان را افزایش دهد.

 

شکلات

شکلات از خوراکی های محبوب و دوست داشتنی در سراسر جهان است و دانشمندان دریافته اند مصرف انواع خوب آن، به ویژه شکلات تلخ، می تواند به افزایش طول عمر انسان کمک کند. شکلات منبع خوبی برای رسوراترول، ترکیبی قدرتمند که می تواند نشانه های پیری سلولی را معکوس سازد، محسوب می شود. برای دریافت فواید ضد پیری کامل خوردن شکلات تلخ توصیه می شود.

 

انار

انار دارای قدرت های فوق العاده ای است. بنابر نتایج مطالعه پژوهشگران فرانسوی، این میوه می تواند در افزایش طول عمر انسان نیز نقش داشته باشد. به گفته دانشمندان، مولکول Urolithin A که در میوه انار یافت می شود توسط میکروب های موجود در روده تغییر شکل یافته و سلول های عضلانی را قادر می سازد در برابر یکی از دلایل اصلی پیری از خود محافظت کنند. بدون تردید، مصرف انار یکی از خوشمزه‌ترین روش های موجود برای افزایش طول عمر به نظر می رسد.

 

محدودیت کالری دریافتی

 به تازگی مطالعه ای در نشریه نیچر به چاپ رسید که بهترین گزینه برای افزایش طول عمر را محدود کردن مصرف مواد غذایی عنوان کرده بود. طی این مطالعه پژوهشگران دریافتند مردم، حیوانات و حتی کرم هایی که یک رژیم غذایی محدوده شده از نظر دریافت کالری را مصرف می کنند حدود 40 درصد بیشتر از همتایان پرخور خود عمر می کنند.

 

البته حالت نیمه گرسنه دائمی می تواند سال های اضافی عمر انسان را ناخوشایند سازد و از این رو مطالعات جدیدتر بر مفهوم «روزه داری متناوب» یا عدم مصرف مواد غذایی برای دوره هایی از 12 ساعت تا 36 ساعت متمرکز بوده اند. از این طریق می توانید از فواید محدودیت کالری دریافتی بدون تجربه گرسنگی آزار دهنده بهره‌مند شوید. یک رژیم غذایی کم کالری نقشی کلیدی در حفظ سلامت و طول عمر بیشتر انسان دارد.

منبع:salamatnews.com

   


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-آشنایی-ماده غذایی -ضدپیری-

تاريخ : چهار شنبه 14 مهر 1395 | 7:36 | نویسنده : مهدی اژدری |

مجموعه: آموزش انواع غذاها

 

ناهار یکی از وعده های مهم برای بچه های مدرسه ای است. اگر کودک شما هم بد غذا است به شما پیشنهاد می کنیم از ساندویچ های زیر به عنوان ناهار کودکان مدرسه ای استفاده کنید.

 

ساندویچ کباب تابه ای با پنیر چدار

طبق روال یک کباب تابه ای نازک و بسیار کم چرب درست کنید. برای گرفتن روغن اضافی کباب تابه ای را روی دستمال روغن گیر بگذارید. درون نان لواش یک لایه کباب تابه ای، یک لایه پنیر چدار و چند پر کاهو بگذارید.

 

طرز تهیه انواع ساندویچ,ساندویچ های مناسب مدرسه

طرز تهیه ساندویچ کباب تابه ای با پنیر چدار

 

ساندویچ کباب تابه ای بوقلمون با فلفل قرمز و سس مایونز

با گوشت بوقلمون یک کباب تابه ای درست کنید. درون کباب تابه ای تان مقداری فلفل قرمز بریزید. این کباب تابه ای را درون نان تست قرار داده و با مقداری سس مایونز و کاهو مزه دار کنید.

 

ساندویچ های مناسب مدرسه ای ها,ساندویچ بچه مدرسه ای ها

ساندویچ کباب تابه ای بوقلمون با فلفل قرمز و سس مایونز

 

 

ساندویچ تن ماهی

تن ماهی را 20 دقیقه درون آب بجوشانید. تن ماهی را درون یک سبد ریخته و بگذارید تا روغن آن کاملا خارج شود. مقداری کاهو و خیارشور خرد کرده و با این تن ماهی مخلوط کنید. این مخلوط را درون نان های تست بریزید.

 

طرز تهیه انواع ساندویچ,ساندویچ های مناسب مدرسه

طرز تهیه ساندویچ تن ماهی

 

ساندویچ تخم مرغ با سس مایونز

تخم مرغ را آب پزکنید و بگذارید تا خنک شود. تخم مرغ ها را خرد کنید، خیارشور را هم خرد کرده و با سس مایونز مخلوط کنید. تخم مرغ های خرد شده را روی نان جو ریخته و از مخلوط سس مایونز و خیار شور روی تخم مرغها بریزید.

 

انواع ساندویچ برای بچه مدرسه ای ها,طرز تهیه تغذیه های مناسب مدرسه ای ها

ساندویچ تخم مرغ با سس مایونز

 

ساندویچ پنیر و خیار و گوجه

این ساندویچ یکی از بهترین و قدیمی ترین ساندویچ ها برای بچه های مدرسه ای است. می توانید برای داشتن تنوع به آن مقداری اسفناج هم اضافه کنید.

 

ساندویچ های مناسب مدرسه,انواع ساندویچ برای بچه مدرسه ای ها

ساندویچ پنیر و خیار و گوجه

 

ساندویچ ژامبون و بوداده و فلفل قرمز

با این که ژامبون و سوسیس جزو لیست غذاهای ممنوعه برای کودکان هستند ولی برای هر چند ماه یکبار و ایجاد تنوع اشکالی ندارد برای کودک تان ساندویچ ژامبون تنوری درست کنید.

 

ساندویچ های مناسب مدرسه ای ها,طرز تهیه تغذیه های مناسب مدرسه ای ها

ساندویچ ژامبون و بوداده و فلفل قرمز

 

پای مرغ و سیب زمینی

سینه مرغ را بگذارید تا کامل بپزد و خرد کنید. برای مزه دار شدن از مقداری پیاز، نمک، ادویه و پودر سیر استفاده کنید. سیب زمینی را نگینی و مقداری سرخ کنید. درون تابه تان مقداری پیاز کنید و نمک و ادویه و رب تفت داده و سیب زمینی و مرغ های خرد شده را اضافه کنید. این مخلوط را درون خمیر یوفکا ریخته ودرون فر قرار دهید تا کاملا بپزد.

 

ساندویچ های مناسب مدرسه,انواع ساندویچ برای بچه مدرسه ای ها

طرز تهیه ساندویچ پای مرغ و سیب زمینی

 

منبع : seemorgh.com


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- ساندویچ-ناهار- مدرسه کودکان-

تاريخ : سه شنبه 13 مهر 1395 | 7:29 | نویسنده : مهدی اژدری |

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب سه میل
  • وب آریاروید
  • وب نگاه چت
  • وب ول فتح