وعده قاطعانه رهبر انقلاب درباره آینده آمریکا در سوریه و عراق

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: آمریکایی‌ها صریحاً می‌گویند در سوریه نیروی نظامی پیاده کردیم چون آنجا نفت وجود دارد البته آنها نه در عراق نه در سوریه ماندنی نیستند و قطعاً باید از آنجا خارج شوند و بدون تردید اخراج خواهند شد.

به گزارش خبرآنلاین، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در نشستی تصویری با مجموعه‌ای از جوانان دانشجو و تشکلهای دانشگاهی، تردیدافکنی را ستون فقرات کار فرهنگی دشمن و اساس کار نرم علیه انقلاب خواندند و با تأکید بر اینکه باید در مقابل کسانی که به این کار دشمن کمک می‌کنند ایستاد، فرمودند: با وجود هزینه‌های سنگینی که آمریکایی‌ها در طول سالهای متمادی برای تزیین و القای چهره‌ای جذاب از خود انجام داده‌اند، امروز کشور و نظام آمریکا در بخش مهمی از دنیا منفورند.

>>>> رهبر انقلاب: دولت جوان و حزب‌اللهی علاج مشکلات کشور است

رهبر انقلاب اسلامی از آتش زدن پرچم آمریکا در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی در داخل خود آمریکا به‌عنوان یکی از مصادیق نفرت ملتها از این رژیم یاد کردند و افزودند: علاوه بر ملتها، حتی رؤسای برخی دولتهای همکار آمریکا نیز وقتی حرف دلشان را بیان می‌کنند از دولتمردان و حکومت آمریکا متنفر و به آن بی‌اعتماد و بی‌اعتنا هستند.

ایشان بخشی از نفرت کنونی از آمریکا را ناشی از رفتار مسئولان فعلی آن از جمله رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کم‌مایه، پرحرف، بی‌منطق و مهمل‌گوی این رژیم دانستند و فرمودند: البته علت نفرت از آمریکا فقط این مسئله نیست بلکه به عملکرد بلندمدت آمریکا از جمله کشتار، جنایت، بی‌عدالتی، تروریست‌پروری، کمک به دولتهای مستبد و بدنام، حمایت بی‌دریغ از ظلم روزافزون رژیم صهیونیستی و اخیراً مدیریت افتضاح در قضیه کرونا برمی گردد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای جنگ‌افروزی در کشورها از جمله افغانستان، عراق و سوریه را از دیگر دلایل منفور بودن آمریکا برشمردند و تاکید کردند: آمریکایی‌ها صریحاً می‌گویند در سوریه نیروی نظامی پیاده کردیم چون آنجا نفت وجود دارد البته آنها نه در عراق نه در سوریه ماندنی نیستند و قطعاً باید از آنجا خارج شوند و بدون تردید اخراج خواهند شد.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-رهبر

تاريخ : سه شنبه 30 ارديبهشت 1399 | 1:34 | نویسنده : مهدی اژدری |
موسوی:

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: آمریکایی‌ها کاملاً راه را بسته‌اند و تجهیزات پزشکی را تحریم کرده‌اند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادعا‌های مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی را فریب دانست و اظهار کرد: با دلیل و فکت عرض می‌کنم. یک کانال مالی باز کردند که اقداماتی انجام می‌شود؛ ولی محدود است و حتی اجازه نمی‌دهند منابعی که از جا‌های مختلف داریم به کانالی که با سر و صدا باز کردند، وارد کنیم. سه هفته است با یکی از این کشور‌ها که منابع مالی در آنجاست در حال صحبت و گفتگو هستیم، ولی آن‌ها تأکید دارند که آمریکایی‌ها مانع این کار هستند و اجازه نمی‌دهند منابع خود ما که در آن کشور است وارد این کانال شود تا در این شرایط از آن استفاده و اقلام مورد نیاز خود را بخریم.

او با بیان اینکه تا آمریکایی‌ها اقدام عملی نکنند و موانع برطرف نشود این را جز یک حرف گزاف و فریب چیز دیگری نمی‌دانیم، گفت: آن‌ها اعلام کنند تمام راه‌ها برای ارسال اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی و ملزومات مورد نیاز باز است و اعلام کنند کجا و چگونه. متأسفانه فقط شعار دادند، علی‌رغم اینکه ادعا می‌کنند اقلام دارویی جزو تحریم نیست، ولی عملاً راه را بسته‌اند و کانال سوئیس را هم که باز کردند، منابع آن کانال محدود است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: درخواست کردیم منابع دیگری در کشور‌های مختلف داریم، اجازه دهند منابع ما وارد آن کانال شود، ولی تا الان اجازه ندادند منابعی که متعلق به ما و با پول ملت ماست، وارد کانال شود که از آن برای اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی استفاده کنیم. سه هفته است که با یک کشور صحبت می‌کنیم که منابع را منتقل کنیم، ولی اجازه نمی‌دهند و اینجاست که عملاً راه را بسته‌اند و تجهیزات پزشکی را تحریم کرده‌اند.

انتهای پیام/


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-آمریکا-تحریم

تاريخ : چهار شنبه 21 اسفند 1398 | 19:45 | نویسنده : مهدی اژدری |
رمزگشایی از حضور فرمانده چشم آبی در یمن/ با ژنرال اجاره‌ای «محمد بن زاید» آشنا شوید!

ارتش امارات به عنوان یک کشور میکروسکوپی عربی در حاشیه خلیج فارس و با ثروتی بادآورده، برای اشغال و سیطره خاک یمن در کنار عربستان، همواره متکی به افسران و مزدوران بیگانه بوده است.

 

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ شبکه الجزیره قطر در راستای پرداختن به نقش افسران و نیروهای مزدور خارجی در ارتش یمن و مهم‌تر از آن گارد ریاستی امارات که به عنوان یکی از پروژه‌های «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی که در سال ۲۰۱۰ تشکیل شد، گزارشی از بارزترین ژنرال خارجی اجاره‌ای امارات که سمت فرماندهی گارد ریاستی این کشور را -که جایگاه بسیار بالایی محسوب می‌شود- در اختیار دارد، تهیه کرده است.

در دنیای اطلاعات برای کسب یک نتیجه، مجموعه‌ای از اطلاعات پراکنده و شاید بی‌ربط در کنار هم قرار گرفته و سپس تحلیلگر باید بتواند میان این واژه‌ها ارتباط برقرار کرده و سپس بهترین خروجی را ارائه دهد.

در این گزارش٬ زمان٬ سال ٬۲۰۱۶ مکان٬ تقریبا نیمی از دنیا و داده‌ها به این ترتیب است: صنعا٬ تعز (شهری در یمن) ٬ استرالیا٬ بغداد٬ افغانستان٬ طالبان٬ ابوظبی٬ محمد بن زاید٬ ایالات متحده٬ سازمان عفو بین‌الملل٬ جنایت‌های جنگی٬ نیروهای ویژه «ساس».

ایجاد ارتباط میان این اطلاعات نیازی به جادوگر ندارد؛ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی وحاکم کنونی آن و شاید مهم ترین فرد در ارتش امارات را می توان با قرار دادن در کنار یک فرد به نام «مایک هندمارش» به این اطلاعات ربط داد.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-امارات-یمن

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 18 اسفند 1398 | 23:14 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
اوباما در یکی از آخرین مصاحبه‌های تلویزیونی خود از جانشین خود خواست که روابط خود را با جامعه اطلاعاتی اصلاح و در دیدگاه خود نسبت به پوتین تجدید نظر کند.

سرویس جهان مشرق - رییس جمهور آمریکا، باراک اوباما، که آخرین روزهای حضور خود را در این جایگاه می گذراند، به آمریکایی ها و جانشین خود دانلد ترامپ هشدار داد که ولادیمیر پوتین  یک «دشمن» است که هرگز نباید با نادیده گرفتن جامعه اطلاعاتی به آن اعتماد کرد.

 

به گزارش راشا تودی، اوباما که روز یکشنبه بعد از انتشار گزارش برآورد جامعه اطلاعاتی از مداخله ادعایی روسیه در رقابت های انتخاباتی آمریکا، با شبکه ABC گفتگو می کرد، دوباره بر عقیده سفت و سخت خود نسبت به مسکو و نقش آن در به قدرت رسیدن ترامپ تاکید کرد:

 

" به نظرم حقیقت آن است که روس ها قصد مداخله داشتند و مداخله کردند، و در آینده می تواند کشور دیگری (هدف آن ها) باشد."

 

اوباما از نیاز مبرم آمریکا به اتحاد در هنگامه «هیستری سایبری» روسیه سخن گفت که به زعم او، کشور را بر سر گستره‌ی نفوذ مسکو بر رقابت های انتخاباتی آمریکا دچار اختلاف و انشقاق کرده است.

 

ترامپ که به نوعی منتقد این برآورد جامعه اطلاعاتی بوده، اصرار داشت که حملات سایبری و هک سرورهای کمیته ملی حزب دموکرات، و انتشار ایمیل های محرمانه " مطلقا تاثیری بر نتیجه انتخابات نداشت." اوباما در این باره گفت:

 

" یکی از چیزهایی که خواستار انجام آن توسط  رییس جمهور منتخب هستم، ایجاد یک رابطه کاری قوی با جامعه اطلاعاتی است. به عقیده من بسیار مهم است که کنگره، از جانب هر دو حزب، با دولت آینده همکاری کند تا به حداقل رسیدن چنین اعمال نفوذهایی، تضمین شود."

 

او خطاب به ترامپ افزود: " باید به خودمان یادآور شویم که در یک تیم هستیم. ولادیمیر پوتین در تیم ما نیست. اگر به نقطه ای برسیم که مردم آمریکا احساس کنند با یک رهبر(خارجی) که دشمن محسوب می شود، دلبستگی بیشتری دارند و ایالات متحده و شیوه زیست ما را تهدیدی برای آن رهبر بدانند، آن گاه مشکلات ما بزرگ تر از حملات سایبری خواهد بود."

 

اوباما گفت که گمان می کند " برخی سیاستمداران و خبرنگاران در آمریکا نسبت به پوتین، بیش از برخی هموطنان آمریکایی خود، اعتماد دارند، چرا که این هموطنان «دموکرات» هستند. (اوضاع) نمی تواند این گونه باشد."

 

وقتی از او سوال شد که "آیا پوتین را دست کم گرفته بود؟" او اذعان کرد که بیش از آن که پوتین را دست کم بگیرد، آسیب پذیری افکار عموی آمریکا نسبت به دیدگاه ها و روایت های آلترناتیو(بدیل) را دست کم گرفته بود:

 

" فکر نمی کنم که پوتین را دست کم گرفتم، ولی به نظرم، من در این عصر اطلاعات، امکان القاء اطلاعات گمراه کننده را دست کم گرفتم، و امکان حملات سایبری و اثرگذاری بر جامعه باز ما، اثرگذاری بر سیستم های باز ما و القائات آن ها بر روش های دمکراتیک ما به اعتقاد من در حال شتاب گیری است."

 

اوباما سپس با هشدار به آلمان و فرانسه(که انتخاباتی پیش روی خود دارند) تلاش کرد این هیستری روس-هراسی را صادر کند. او به این کشورها هشدار داد که " مراقب «دست روسیه» در روندهای سیاسی خود باشند."

 

اوباما مدعی شد که روسیه مدتی است که در اروپا روی اثرگذاری بر روندهای سیاسی کار می کند، و این روند ابتدا از اقمار پیشین اتحاد شوروی که جمعیت روس زبان در خود دارند، آغاز شد و اکنون به طور فزاینده ای در دموکراسی های غربی در جریان است.

 

روز جمعه، گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا(ODNI)، گزارش خود را که به دستور اوباما تهیه شده بود با عنوان «برآورد فعالیت ها و مقاصد روسیه در انتخابات آمریکا» منتشر کرد.

 

گزارش برآورد اطلاعاتی  در واکنش به اوج گیری تردیدها و و گمانه زنی ها درباره ادعاهای «هک روسی» و حملات سایبری مسکو در انتخابات آمریکا منتشر شد، لیکن در این گزارش اطلاعاتی هم مدارک فنّی و قابل اتکایی درباره این ادعاها ارایه نشده است، بلکه عمدتا تکرار اتهام زنی به کرملین و حتی شبکه راشا تودی مبنی بر تلاش آن ها برای «اثرگذاری» بر افکار عمومی آمریکاست.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق نارنجی-اوباما - ترامپ-پوتین -جامعه اطلاعاتی-

تاريخ : سه شنبه 21 دی 1395 | 8:43 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
وزارت خزانه داری آمریکا هفت نفر از جمله یک فرد ایرانی را در لیست تحریم قرار داد.
به گزارش مشرق، اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا ( اوفک) اسامی پنج شهروند روسیه، یک تبعه لبنان و یک فرد ایرانی را به فهرست سیاه تحریم های خود اضافه کرد.
 
بر اساس این گزارش، حمایت از حزب الله لبنان و نقض قوانین داخلی آمریکا دو اتهامی است که به افراد ایرانی و لبنانی زده شده است.
منبع: ایرنا
 

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- وزارت خزانه داری آمریکا ، تحریم ، -، حمایت از حزب الله لبنان

تاريخ : سه شنبه 21 دی 1395 | 8:39 | نویسنده : مهدی اژدری |

وزارت خزانه داری آمریکا هفت نفر از جمله یک فرد ایرانی را در لیست تحریم قرار داد.

به گزارش مشرق، اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا ( اوفک) اسامی پنج شهروند روسیه، یک تبعه لبنان و یک فرد ایرانی را به فهرست سیاه تحریم های خود اضافه کرد.
 
 
بر اساس این گزارش، حمایت از حزب الله لبنان و نقض قوانین داخلی آمریکا دو اتهامی است که به افراد ایرانی و لبنانی زده شده است.
 
منبع: ایرنا
 

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق نارنجی-وزارت خزانه داری آمریکا ، تحریم ، تحریم امریکا ، حمایت از حزب الله لبنان

تاريخ : سه شنبه 21 دی 1395 | 8:40 | نویسنده : مهدی اژدری |
یاران انقلابی کشور بار سفر می‌بندند تا روزبه‌روز شاهد مرگ یا شهادت نسل اول انقلاب باشیم. به بهانه رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مروری می‌کنیم بر علمای انقلابی که در این سال‌ها از دستشان دادیم

به گزارش مشرق، یار دیرین انقلاب رفت. ایران اسلامی امروز در سوگ یکی از یاران دلسوز و دیرینه‌اش نشسته است. کسی که هم پیش از انقلاب و در زندان‌های ساواک شکنجه‌ شده و برای به ثمر رسیدن انقلاب تلاش کرده هم در بحران‌های سال‌های اول انقلاب همیشه حضور مؤثر داشته و تاکنون مسئولیت‌های خطیر زیادی را بر عهده داشته است؛ اما این اولین بار نیست که ایران داغ  یاران نسل اول انقلابی خود را تجربه می‌کند. انقلابی‌های زیادی بوده‌ و هستند که در این سال‌ها درگذشته و شهید شده‌اند و میراث انقلاب را به فرزندان خود به امانت گذاشته و رهسپار شده‌اند. در این گزارش نیم‌نگاهی می‌اندازیم به تاریخ انقلاب و یاران و علمای انقلابی که در این سال‌ها از دست داده‌ایم و تعدادی از آنها را گلچین می کنیم.

آیت‌الله مهدوی کنی

«آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی»‌ در ۱۴ مرداد ۱۳۱۰ در روستای کن به دنیا آمد. ایشان پس از طی دوره دبستان در کن، وارد مدرسه علمیه لرزاده در تهران شد و از محضر مرحوم آیت‌الله برهان بهره‌های علمی و اخلاقی فراوان برد. آیت‌الله مهدوی کنی پس از بازگشت به تهران در سال ۱۳۴۰، در مدرسه مروی به تدریس علوم حوزوی مشغول شدند و از سال ۱۳۴۲ امامت جماعت مسجد جلیلی در میدان فردوسی را پذیرفتند. این مسجد پایگاه مناسبی برای فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی ایشان شد. مبارزات ایشان علیه حکومت طاغوت، باعث دستگیری‌های متعدد،‌ تبعید،‌ شکنجه و زندانی شدن ایشان شد. ایشان آخرین عالمی هستند که در روزهای نزدیک پیروزی انقلاب اسلامی برای چندمین بار دستگیر و در آستانه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی آزاد شدند. آیت‌الله مهدوی کنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی سمت‌های مختلفی سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی، نخست‌وزیری پس از شهادت شهیدان رجایی و باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مؤسس و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز، ریاست دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و ...را عهده‌دار بوده‌اند. آیت‌الله مهدوی کنی عصر روز چهاردهم خرداد ۱۳۹۳، پس از شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) دچار عارضه قلبی شد و در بیمارستان بستری شد. در صبح روز سه‌شنبه ۲۹/۷/۱۳۹۳ و در آستانه ماه محرم وفات پیدا کردند.

شهید بهشتی

«سید محمد حسینی بهشتی» دوم آبان ماه ۱۳۰۷ در محله‌ی لُنبان اصفهان و در خانواده‌ای روحانی متولد شد. تحصیلات خود را در زادگاهش آغاز کرد، اما به شوق فراگیری علوم دینی، دبیرستان را نیمه‌تمام رها کرد و به مدرسه‌ی علمیه صدر اصفهان رفت و هم‌زمان زبان انگلیسی را نیز آموخت. سپس به قم رفت و درس خود را نزد استادانی چون آیت‌الله بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) ادامه داد و هم‌زمان دیپلم متوسطه را نیز گرفت و در دانشکده‌ی علوم معقول و منقول دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در سال ۱۳۳۰ برای تحصیل و تدریس به قم بازگشت. او به‌عنوان دبیر زبان انگلیسی در دبیرستان حکیم نظامی قم مشغول به کار شد و هم‌زمان به‌عنوان شاگرد در کلاس‌های علامه طباطبایی شرکت کرد. دکتر بهشتی به‌منظور ایجاد مرکزی فرهنگی برای ترویج افکار اسلامی به همراهی آیت‌الله مطهری و چند تن دیگر، دبیرستان دین و دانش را تأسیس کرد که اداره‌ی آن تا سال ۱۳۴۲ به‌طور مستقیم بر عهده‌ خود وی بود.
با هجرت امام (ره) به پاریس، دکتر بهشتی نیز به آنجا رفت و از سوی رهبر انقلاب برای عضویت در هسته‌ی مرکزی شورای انقلاب به همراهی آیت‌الله مطهری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله موسوی اردبیلی و دکتر باهنر انتخاب شد.
چندی بعد، آیت‌الله مهدوی کنی، مهندس بازرگان، دکتر سحابی و آیت‌الله خامنه‌ای نیز به این شورا پیوستند. پس از پیروزی انقلاب او به عضویت مجلس خبرگان انتخاب شد و نقش مهمی در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایفا کرد. بعدها با رسمیت یافتن حزب جمهوری اسلامی دبیر کلی آن را بر عهده گرفت و در اسفندماه ۱۳۵۸ به ریاست دیوان عالی کشور منصوب شد و تا پایان عمر این سمت را بر عهده داشت. سرانجام در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ در انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی به دست منافقین به همراه ۷۲ نفر از یاران خود به شهادت رسید.

آیت‌الله دستغیب

«آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب» فرزند آیت‌الله سیدمحمدتقی دستغیب بود که در سال ۱۲۹۲ در شیراز متولد شد. تحصیلات خود را در حوزه علمیه شیراز  ادامه داد و جای پدر -که سال‌ها پیش‌ازاین فوت کرده بود– امام جماعت مسجد باقرخان شد.
وی کم‌کم مخالفت خود را با برنامه‌های ضد مذهبی حکومت آشکار ساخت و در شرایطی که روزگار سختی را ازنظر مادی می‌گذراند، پیشنهاد پیوستن به کادر قضایی دادگستری را نپذیرفت.در زمان اجرای قانون  کشف حجاب، مخالفت‌های آشکار او موجب شد که حکومت اجازه وعظ و منبر را از او بگیرد و سرانجام براثر فشارهای زیاد رژیم در سال ۱۳۱۴ مجبور به ترک ایران و مهاجرت به نجف اشرف شد.
پس از تبعید رضاشاه از ایران، او نیز به توصیه آیت‌الله محمدکاظم شیرازی به ایران بازگشت و با همکاری مردم‌، ‌مسجد جامع شیراز را که بیش از هزار سال قدمت داشت و به‌صورت خرابه درآمده بود، بازسازی کرده و آن را به مرکزی برای فعالیت‌های مذهبی و سیاسی تبدیل کرد.تجدید بنای مدرسه علمیه حکیم و تأسیس دیگر مدارس علوم دینی ازجمله فعالیت‌های او در آن دوران است.
پس از اعلام لوایح شش‌گانه، او نیز به پیروی ازحضرت امام خمینی (س‌)‌ به مخالفت با اهداف سیاسی رژیم پرداخت و چنان نقش مهمی در گسترش مبارزات در میان مردم داشت که رژیم مجبور شد هم‌زمان با سرکوبی قیام ۱۵ خرداد، او را نیز شبانه دستگیر کند. در طول دوران اقامت اجباری امام در نجف، بارها به ملاقات ایشان رفت و ضمن بیان اخبار ایران و مبارزات مردم، رهنمودهای لازم را کسب کرد. بار دیگر، درگیری خشونت‌آمیز رمضان سال ۵۶ در شیراز، باعث تبعید او از زادگاهش شد.
در همین دوران، به همراهی چهار تن از دیگر روحانیون، طی اعلامیه‌ای شاه را از سلطنت خلع کرد. پس از پیروزی انقلاب، به‌عنوان نماینده اول استان فارس به مجلس خبرگان رفت و در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی مشارکت ورزید. چندی بعد، محبوبیت او در میان مردم باعث شد به‌حکم امام به امامت جمعه شیراز انتخاب شود. آیت‌الله دستغیب، صاحب تألیفات و ترجمه‌های بسیاری است که بیشتر آن‌ها درباره اخلاق، معاد و خودسازی نوشته‌شده‌اند. از معروف‌ترین کتاب‌های ایشان می‌توان به «صلاة الخاشعین» ، «معاد»‌ ، «‌گناهان کبیره» ‌، «قلب قرآن»‌ و «‌قیامت و قرآن» ‌اشاره کرد.
او سرانجام در روز ۲۰ آذرماه ۱۳۶۰، هنگامی‌که عازم نماز جمعه بود، به دست یکی از اعضای گروهک منافقین به شهادت رسید.

آیت‌الله منتظری

آیت‌الله منتظری رئیس اولین مجلس خبرگان و از روحانیون و سیاستمداران قبل و بعد از انقلاب  بود. او در سال ۱۳۰۱ در نجف‌آباد اصفهان در میان یک خانواده کشاورز متولد شد.تحصیلات دینی خود را در اصفهان آغاز کرد و سپس برای ادامه در سطوح بالاتر به قم رفت. او که از شاگردان حضرت امام خمینی (ره) بود، در سال‌های دهه ۴۰ به دلیل همراهی با نهضت ایشان تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و به زندان افتاد و شکنجه‌های بسیاری را تحمل کرد. با اوج‌گیری قیام مردم در سال ۱۳۵۷ به همراه آیت‌الله طالقانی از زندان آزاد شد. او که از روحانیون مبارز و فعال در طول دوران انقلاب بود، بعد از فوت آیت‌الله طالقانی از سوی امام خمینی (ره) برای مدت کوتاهی به امامت جمعه تهران منصوب شد. در سال ۱۳۶۴ مجلس خبرگان، آیت‌الله منتظری را به‌عنوان قائم‌مقام رهبری تعیین کرد. ولی در سال ۱۳۶۸، به دلیل پاره‌ای مسائل به‌حکم امام خمینی (ره) از این سمت برکنار شد.

شهید مطهری

«آیت‌الله مرتضی مطهری» در سال ۱۲۹۸ در فریمان و در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد و در سال ۱۳۱۰ برای تحصیل علوم دینی به حوزه علمیه مشهد رفت و دروس مقدماتی را آنجا آغاز کرد. ایشان در سال ۱۳۲۳۳ برای فراگیری فلسفه به حوزه علمیه‌ی قم رفتند و از شاگردان درس فلسفه حضرت امام خمینی(س) شدند.
بعد از فوت آیت‌الله بروجردی در سال ۱۳۴۰، آیت‌الله مطهری به تهران آمد و از همان ابتدا در مدرسه مروی به تدریس فلسفه ملاصدرا برای طلاب پرداخت و به‌زودی در دانشکده علوم معقول و منقول (دانشکده الهیات) دانشگاه تهران مشغول به کار شد و در آنجا نیز به تدریس کلام و فلسفه اسلامی پرداخت.
در این زمان او که در محیط متنوع دانشگاه با مسائل جدید جوانان آشنا می‌شد، نوشتن مقاله‌ها و کتاب‌هایی را برای پاسخ‌گویی به این سؤال‌ها آغاز کرد و به خاطر رواج افکار سوسیالیستی و ماتریالیستی در میان جوانان، تلاش خود را صرف معرفی اسلام به‌عنوان دینی پوینده و نیز زدودن خرافات و بدعت‌ها از چهره دین کرد.
کتاب‌های بسیاری حاصل این دوره از عمر اوست؛ کتاب‌هایی چون حماسه حسینی، نهضت‌های اسلامی در صدسال اخیر و ...
او از مسائل سیاسی جامعه نیز غافل نبود و با مجامع اسلامی آشنا شد و در این محافل سخنرانی‌ها و بحث‌های مختلفی را ایراد نمود. در همین دوران در رادیو تهران نیز هر هفته یک‌بار سخنرانی داشت که مخاطبان وسیع‌تری را جذب افکار و اعتقاداتش می‌کرد. او برای نخستین بار در سال ۱۳۴۲ بعد از وقایع ۱۵ خرداد دستگیر شد و در سال ۱۳۴۴ به همراهی متفکران مذهبی دیگر، نظیر دکتر علی شریعتی به حسینیه ارشاد دعوت شد.
در سال ۱۳۵۰ به دلیل سوءتفاهم‌ها و اختلافاتی که میان او و دیگر گردانندگان حسینیه پیش آمد، کانون فعالیت خود را به مسجد الجواد که آنجا نیز محل تجمع مردم مشتاق شنیدن از اسلام راستین بود، تغییر داد اما سال ۱۳۵۱ مسجد الجواد نیز تعطیل و او به‌طور موقت بازداشت شد.
ایشان در سال ۱۳۵۶ «جامعه روحانیت مبارز تهران» را پایه‌گذاری کرد و با آغاز انقلاب نقش مهم‌تری را به عهده گرفت و به‌فرمان حضرت امام خمینی (ره) رئیس «شورای انقلاب» شد. اردیبهشت ۱۳۵۸ درحالی‌که چون همیشه از یک مجلس سخنرانی برمی‌گشت به دست یکی از اعضاء گروهک «فرقان» به شهادت رسید.
ازآن‌پس روز شهادتش را برای گرامیداشت یاد مردی که همه زندگی‌اش را وقف تعلیم و تربیت و آموزش کرده بود «روز معلم» نام گذاشتند و امام او را «حاصل عمر» خویش خواندند و همه‌ کتاب‌هایش را مفید و سودمند دانستند.

آیت‌الله طالقانی

«آیت‌الله سید محمود طالقانی» در سال ۱۲۸۹ شمسی در یک خانواده‌ی ساده و مذهبی در روستای «کَل یزد» از توابع طالقان دیده به جهان گشود. پدرش سید ابوالحسن طالقانی از مبارزان دوره‌ی رضاخان و همکار و هم‌رزم مرحوم «سید حسن مدرس» بود و از طریق شغل ساعت‌سازی روزگار می‌گذراند. آیت‌الله طالقانی نیز تحصیلات ابتدایی را در همان روستا و نزد پدر گذراند و پس‌ازآن برای تحصیل علوم دینی به مدرسه رضویه و بعد فیضیه قم رفت و تا سال ۱۳۱۷ مشغول تحصیل بود. پس‌ازآن در مدرسه سپهسالار مشغول تدریس علوم دینی شد.

پس از شکل‌گیری نهضت روحانیت به رهبری امام خمینی(س) در سال ۱۳۴۱ و طرح مسائلی چون «انجمن‌های ایالتی و ولایتی» و «انقلاب سفید» به پیروی از حضرت امام خمینی(س) به مخالفت با رژیم شاه پرداخت و به دلیل فعالیت‌های بسیار در همان سال به زندان افتاد و در اوایل خرداد ۱۳۴۲، به همراه چند تن از روحانیون آزاد گردید ولی بار دیگر در همان سال در ارتباط با وقایع ۱۵ خرداد و انتشار مقاله‌ای از سوی او با عنوان «دیکتاتوری خون می‌ریزد» دستگیر و در زندان قصر مورد شکنجه و آزار قرار گرفت. ایشان به‌عنوان نماینده اول مردم تهران به مجلس خبرگان راه یافتند و همچنان در صحنه سیاست فعال بودند. آیت‌الله سید محمود طالقانی در ۱۹ شهریور سال ۱۳۵۸ پس از سال‌ها مبارزه و تبعید و زندانی شدن از زمین خاکی به دیار باقی شتافت.

حجت‌الاسلام شجونی

«حجت‌الاسلام جعفر شجونی فومنی»، متولد ۱۳۱۱ فومن، سیاستمدار باسابقه گیلانی ،عضو جامعه روحانیت مبارز، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، فعال سیاسی و زندانی در زندان‌های مخوف ساواک بوده است.او نماینده کرج در اولین دوره مجلس شورای اسلامی بوده و از همراهان شهید نواب صفوی در دوران مبارزه با رژیم پهلوی محسوب می‌شود. از ۱۸ سالگی مبارزه را آغاز کرده و تا پیروزی انقلاب ۲۵ بار زندان رفته است. شجونی زندگی در زندان را به دو دوره پیش از سال ۴۵ و پس‌ازآن تقسیم می‌کند و معتقد است تا قبل از سال ۴۵ زندانی‌ها در زندان ریاست و آقایی می‌کردند اما پس‌ازآن شرایط زندان بسیار بر آن‌ها بسیار سخت گذشته است

او در صبح روز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ (۶ صفر ۱۴۳۸ قمری) در سن ۸۴ سالگی درحالی‌که در بیمارستان فیروزگر بستری بود بر اثر سکته قلبی درگذشت.

آیت الله موسوی اردبیلی

 آیت‌الله موسوی اردبیلی در ۸ بهمن ۱۳۰۴ ه ش در شهر اردبیل در خانواده‏‌ای روحانی و تهی‌دست متولد شد. آیت‌الله موسوی اردبیلی در رمضان‏ ۱۳۲۲ تصمیم گرفت به شهر مقدس قم مهاجرت نموده، تحصیلات عالیه را در آن شهر مقدس ادامه دهد و در آخر همان ماه از اردبیل خارج و در نهم شوال وارد قم شد. آیت ا... ‏ موسوی اردبیلی به‌اتفاق سه نفر از فضلای حوزه علمیه قم تصمیم گرفت به نجف‏ اشرف مهاجرت کند. با انصراف دو نفر از همراهان،  با نفر سوم یعنی مرحوم شیخ ابوالفضل حلال‌زاده اردبیلی در ۱۶ آبان ۱۳۲۴ از قم حرکت کرد. آیت‌الله ‏ موسوی اردبیلی پس از برگشت از عراق، در سال ۱۳۲۷  وارد قم شده در مدرسه  فیضیه اقامت کرد. آیت‌الله اردبیلی در منبرهای خود شدیداً به نفع اعراب و مسلمین موضع‌گیری کرد که در پی آن رژیم تصمیم گرفت که او را دستگیر نموده به تبریز تبعید کند. در پی این حادثه علما و ائمه جماعت اردبیل متحد شدند و همه به مسجد وی رفته و اعلام کردند که اگر رژیم به دستگیری و تبعید وی اقدام نماید، تمامی مساجد را تعطیل کرده و از شهر خارج خواهند شد. رژیم پهلوی که با مقاومت روحانیون مواجه شد و از عواقب کار نگران بود، از دستگیری وی منصرف گردید. در طی یازده سال اول  انقلاب، اشتغالات علمی و فرهنگی وی روند و وضع دیگری پیدا کرد. ازجمله اشتغالات جدید او، تدوین قوانین کیفری، جزائی و حقوقی دادگستری و انطباق آن‌ها با موازین شرع و فقه اسلامی بود. اول آذرماه ۱۳۹۵۵ آیت‌الله موسوی اردبیلی دچار ایست قلبی شد و به کما رفت و برای بستری به بیمارستان لالهٔ تهران منتقل شد. در نهایت در ظهر ۳ آذر ۱۳۹۵۵ به علت عارضهٔ قلبی و فرورفتن در کمای عمیق، در ۹۰ سالگی درگذشت و پیکر وی در قم تشییع شد و در حرم فاطمه معصومه در کنار قبر علامه طباطبایی مدفون شد.

شهید باهنر

«حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد باهنر» در سال ۱۳۱۲ در یک خانواده پیشه‌ور ساده در شهر کرمان به دنیا آمد و خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را در مکتب آموخت و سپس به تحصیل علوم دینی در مدرسه معصومیه آن شهر پرداخت .شهید باهنر سپس به تحصیلات دانشگاهی رو آورد و حدود سال ۱۳۳۷ موفق به اخذ لیسانس در رشته الهیات و بعدازآن موفق به اخذ فوق‌لیسانس در رشته علوم تربیتی و سپس دکترای الهیات از دانشگاه تهران شد .

شهید باهنر در سال ۱۳۴۱ همکاری خود را با نهضت اسلامی و سیاسی روحانیت به رهبری امام خمینی ( ره ) آغاز کرد و در اسفندماه ۱۳۴۲ پس از ایراد سخنرانی‌هایی در مساجد هدایت ، الجواد ، و حسینیه ارشاد به مناسبت سالگرد حادثه فیضیه دستگیر شد و پس‌ازآن متناوباً شش بار به زندان‌های کوتاه‌مدت محکوم شد و از سال ۱۳۵۰ ممنوع المنبر گردید و بالاجبار در جلساتی که به‌عنوان کلاس درس بر پا می‌شد سخنرانی و به بیان نقطه نظرات اسلامی و انقلابی خود می‌پرداخت . در سال ۱۳۵۷ به‌فرمان امام ( ره ) و به همراه چند تن از یاران مأمور تنظیم اعتصابات شد و در همان سال نیز با فرمان امام ( ره ) به عضویت شورای انقلاب درآمد . دیگر مسئولیت‌های شهید باهنر پس از پیروزی انقلاب اسلامی عبارت‌اند از: مسئولیت نهضت سوادآموزی ، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان ، نماینده شورای انقلاب اسلامی در وزارت آموزش‌وپرورش ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی. شهید باهنر که به سرنوشت آموزش کشور و آینده نونهالان انقلاب اسلامی بی‌اندازه توجه داشت و مدام به فکر بهبود و پیشرفت آن بود سرانجام در کابینه محمدعلی رجایی به سمت وزیر آموزش‌وپرورش منصوب شد . پس از فاجعه شوم بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت دکتر بهشتی ، شهید باهنر به‌عنوان دبیر کل حزب جمهوری اسلامی انتخاب شد و به دنبال انتخاب شهید رجایی به سمت ریاست جمهوری به‌عنوان نخست‌وزیر جمهوری اسلامی به مجلس معرفی شد که با رأی قاطع مجلس به تشکیل کابینه خودپرداخت .

این شهید که خود را وقف خدمت به مردم ستمدیده کرده بود سرانجام پس از سال‌ها مبارزه و تلاش به همراه یار دیرینه‌اش شهید رجایی رئیس‌جمهور اسلامی ایران در هشتم شهریور ۱۳۶۰ در انفجار ساختمان نخست‌وزیری که به دست منافقین صورت گرفت به شهادت رسید.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- یاران- انقلاب -تصاویر-

تاريخ : سه شنبه 21 دی 1395 | 8:29 | نویسنده : مهدی اژدری |
 

گروه تروریستی داعش در خطبه جمعه یکی از مساجد موصل، ترکیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به وقوع "رویداد نزدیک" تهدید کرد.

 
تاسیس 10 امارت داعش در اطراف خلیج فارس! اتاق خبر 24

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: خطبه مذکور مملو از خشم بود و سخنران داعش، [رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه] را با عنوان "حاکم استانبول" خطاب قرار داد و او را به خونریزی بیشتر تهدید کرد.
منبع مذکور افزود: یک خطیب داعشی در خطبه جمعه در مسجدی واقع در غرب موصل سخنان بسیار تحریک کننده ای ایراد کرد و شاید بتوان مهم ترین نکته آن را توقف اعزام داعشی ها از سایر مناطق به موصل، و وادار کردن عناصر مذکور به ماندن در کشورهایشان و انتظار برای فرا رسیدن "لحظه موعود" دانست.
به گفته منبع این امنیتی عراقی، خطیب داعش همچنین از تأسیس 10 "امارت" در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در آینده نزدیک خبر داد و گفت داعش جنگ در منطقه الباب سوریه را به منزله جهنمی برای نیروهای ترکیه تبدیل کرده است.
شایان ذکر است داعش چندی پیش دو سرباز ترکیه را در واکنش به مشارکت آنکارا در ائتلاف بین المللی علیه این گروهک تروریستی زنده در آتش سوزاند.

داعش در گذشته نیز بسیاری از کشورها را تهدید کرده، و طرح های خود را جهت گسترش یافتن در کشورهای خلیج فارس و دیگر نقاط جهان اعلام کرده است.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- داعش اخبار داعش خلیج فارس -

تاريخ : یک شنبه 5 دی 1395 | 22:45 | نویسنده : مهدی اژدری |
 

گروه تروریستی داعش در خطبه جمعه یکی از مساجد موصل، ترکیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به وقوع "رویداد نزدیک" تهدید کرد.

 
تاسیس 10 امارت داعش در اطراف خلیج فارس! اتاق خبر 24

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: خطبه مذکور مملو از خشم بود و سخنران داعش، [رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه] را با عنوان "حاکم استانبول" خطاب قرار داد و او را به خونریزی بیشتر تهدید کرد.
منبع مذکور افزود: یک خطیب داعشی در خطبه جمعه در مسجدی واقع در غرب موصل سخنان بسیار تحریک کننده ای ایراد کرد و شاید بتوان مهم ترین نکته آن را توقف اعزام داعشی ها از سایر مناطق به موصل، و وادار کردن عناصر مذکور به ماندن در کشورهایشان و انتظار برای فرا رسیدن "لحظه موعود" دانست.
به گفته منبع این امنیتی عراقی، خطیب داعش همچنین از تأسیس 10 "امارت" در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در آینده نزدیک خبر داد و گفت داعش جنگ در منطقه الباب سوریه را به منزله جهنمی برای نیروهای ترکیه تبدیل کرده است.
شایان ذکر است داعش چندی پیش دو سرباز ترکیه را در واکنش به مشارکت آنکارا در ائتلاف بین المللی علیه این گروهک تروریستی زنده در آتش سوزاند.

داعش در گذشته نیز بسیاری از کشورها را تهدید کرده، و طرح های خود را جهت گسترش یافتن در کشورهای خلیج فارس و دیگر نقاط جهان اعلام کرده است.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- داعش اخبار داعش خلیج فارس -

تاريخ : یک شنبه 5 دی 1395 | 22:45 | نویسنده : مهدی اژدری |

 

درپی سقوط هواپیمای توپولوف متعلق به وزارت دفاع روسیه و جان باختن سرنشینان هواپیما، ولادیمیر پوتین روز دوشنبه را در این کشور عزای عمومی اعلام کرد

به گزارش افکارنیوز،  رئیس جمهور روسیه در واکنش به سقوط مرگبار هواپیمای نظامی در نزدیکی سوچی، فردا دوشنبه را در این کشور عزای عمومی اعلام کرده است.

صبح امروز یکشنبه بود که یک فروند هواپیمای نظامی روسی توپولوف« Tu-154» متعلق به وزارت دفاع روسیه با 93 سرنشین بعد از عزیمت از شهر «سوچی» در حالیکه عازم شهر «لاذقیه» سوریه بود، سقوط کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که منطقه سقوط هواپیما مشخص شده و هنوز گزارشی مبنی بر اینکه کسی در این حادثه جان سالم به در برده باشد، یافت نشده است.

به گزارش اسپوتنیک، در پی سقوط هواپیمای توپولوف متعلق به وزارت دفاع روسیه و جان باختن سرنشینان هواپیما، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه فردا دوشنبه را در این کشور عزای عمومی اعلام کرده است.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- سقوط هواپیما -پوتین- عزای عمومی -

تاريخ : یک شنبه 5 دی 1395 | 22:42 | نویسنده : مهدی اژدری |

عربستان سعودی نسبت به تغییر حاصل شده در رویکردهای ترکیه و تغییر جهتش از هماهنگی با ریاض به هماهنگی با تهران و مسکو پیرامون مساله سوریه و مسائل خاورمیانه احساس ناامیدی بسیاری می‌کند.


خبرگزاری ایسنا: روزنامه رای الیوم از سرگردانی تصمیم سازان در عربستان سعودی پس از تغییر موضع ترکیه در قبال مسائل مهم در خاورمیانه خبر داد که این تغییر موضع آنکارا باعث شده است مسئولان عربستانی با احتیاط و آرامش بیشتری در قبال پرونده سوریه صحبت کنند.

ریاض منتظر نشست وزرای خارجه ترکیه، ایران، روسیه در مسکو در سه شنبه گذشته برای تعیین تکلیف پرونده سوریه نبود. علت غافلگیر شدن ریاض این بود که عربستان بر روی آنکارا از سال قبل حساب باز می‌کرد. با نابسامان شدن روابط قاهره و ریاض، پادشاه عربستان و جانشین ولیعهدش بر ترکیه تمرکز کردند.

همکاری نظامی در رویکرد جدید نقش اساسی داشت چراکه نیروهای هوایی عربستان در رزمایش‌های نور 2016  و عقاب آناتولی و رزمایش‌های EFES 201 که از بزرگ‌ترین رزمایش‌ها در جهان بود، شرکت داشتند و تمامی این رزمایش‌ها در ترکیه صورت گرفت و همچنین ارتش ترکیه در رزمایش‌های رعد شمال در عربستان شرکت کرد.

این رزمایش‌های مشترک و گروهی و تبادل سفرها از جمله سفر پادشاه عربستان به ترکیه و اخباری مبنی بر هماهنگی عربستان و ترکیه برای مداخله در سوریه، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان را ترغیب کرد تا بگوید که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با راهکار نظامی از قدرت کنار خواهد رفت.

رهبری عربستان امیدوار بود تا ترکیه به یک بازوی نظامی برای سیاست ریاض در سوریه جهت رویارویی با اسد تبدیل شود. این حساب بازکردن عربستان بر نقش ترکیه در سایه تحولات بین المللی به دلیل کاهش توجه نظامی امریکا به خاورمیانه و افزایش نفوذ روسیه بیشتر شده بود. بلند پروازی عربستان حتی به حد تلاش برای کشاندن ترکیه جهت حمایت از عملیات "طوفان قاطعیت" در یمن رسید.

اما تحولات نظامی و تصمیم عربستان برای تعیین تکلیف پرونده سوریه و طرح‌های آمریکا جهت تسهیل در تشکیل دولت کردها در سوریه و تغییر موضع داعش علیه ترکیه باعث شد تا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه رویکرد سیاسی و نظامی خود را تغییر دهد و به پیمان روسیه بپیوندد و از کسانی شود که به صورت غیر مستقیم برای ماندن اسد در کرسی ریاست جمهوری در دمشق کار می‌کند.
 
 

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- عربستان ، رویکرد های ترکیه ، تهران ، مسکو-

تاريخ : یک شنبه 5 دی 1395 | 22:40 | نویسنده : مهدی اژدری |

عربستان سعودی نسبت به تغییر حاصل شده در رویکردهای ترکیه و تغییر جهتش از هماهنگی با ریاض به هماهنگی با تهران و مسکو پیرامون مساله سوریه و مسائل خاورمیانه احساس ناامیدی بسیاری می‌کند.


خبرگزاری ایسنا: روزنامه رای الیوم از سرگردانی تصمیم سازان در عربستان سعودی پس از تغییر موضع ترکیه در قبال مسائل مهم در خاورمیانه خبر داد که این تغییر موضع آنکارا باعث شده است مسئولان عربستانی با احتیاط و آرامش بیشتری در قبال پرونده سوریه صحبت کنند.

ریاض منتظر نشست وزرای خارجه ترکیه، ایران، روسیه در مسکو در سه شنبه گذشته برای تعیین تکلیف پرونده سوریه نبود. علت غافلگیر شدن ریاض این بود که عربستان بر روی آنکارا از سال قبل حساب باز می‌کرد. با نابسامان شدن روابط قاهره و ریاض، پادشاه عربستان و جانشین ولیعهدش بر ترکیه تمرکز کردند.

همکاری نظامی در رویکرد جدید نقش اساسی داشت چراکه نیروهای هوایی عربستان در رزمایش‌های نور 2016  و عقاب آناتولی و رزمایش‌های EFES 201 که از بزرگ‌ترین رزمایش‌ها در جهان بود، شرکت داشتند و تمامی این رزمایش‌ها در ترکیه صورت گرفت و همچنین ارتش ترکیه در رزمایش‌های رعد شمال در عربستان شرکت کرد.

این رزمایش‌های مشترک و گروهی و تبادل سفرها از جمله سفر پادشاه عربستان به ترکیه و اخباری مبنی بر هماهنگی عربستان و ترکیه برای مداخله در سوریه، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان را ترغیب کرد تا بگوید که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با راهکار نظامی از قدرت کنار خواهد رفت.

رهبری عربستان امیدوار بود تا ترکیه به یک بازوی نظامی برای سیاست ریاض در سوریه جهت رویارویی با اسد تبدیل شود. این حساب بازکردن عربستان بر نقش ترکیه در سایه تحولات بین المللی به دلیل کاهش توجه نظامی امریکا به خاورمیانه و افزایش نفوذ روسیه بیشتر شده بود. بلند پروازی عربستان حتی به حد تلاش برای کشاندن ترکیه جهت حمایت از عملیات "طوفان قاطعیت" در یمن رسید.

اما تحولات نظامی و تصمیم عربستان برای تعیین تکلیف پرونده سوریه و طرح‌های آمریکا جهت تسهیل در تشکیل دولت کردها در سوریه و تغییر موضع داعش علیه ترکیه باعث شد تا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه رویکرد سیاسی و نظامی خود را تغییر دهد و به پیمان روسیه بپیوندد و از کسانی شود که به صورت غیر مستقیم برای ماندن اسد در کرسی ریاست جمهوری در دمشق کار می‌کند.
 
 

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- عربستان ، رویکرد های ترکیه ، تهران ، مسکو-

تاريخ : یک شنبه 5 دی 1395 | 22:40 | نویسنده : مهدی اژدری |

 

  اخباربین الملل  ,خبرهای بین الملل ,انتخابات آمریکا

به ادعای مقامات اطلاعاتی آمریکا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نقش مهمی در هک اطلاعات حزب دموکرات و پیروزی ترامپ ایفا کرده است.

 به گزارش العالم به نوشته وبسایت هافینگتن‌پست؛ مقامات اطلاعاتی آمریکا ادعا می‌کنند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مستقیماً در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – که به پیروزی ترامپ منجر شد -- و هک اطلاعات حزب دموکرات دخالت داشته است. این خبر را شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» منتشر کرد.

 

ادعای دخالت پوتین در انتخابات آمریکا در حالی مطرح می‌شود که چند روز پیش نیز واشینگتن‌پست به نقل از مقامات «سیا» مدعی دخالت روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده بود. به ادعای آن‌ها، روس‌ها ای‌میل های کمیته ملی حزب دموکرات و «جان پدستا،» رئیس ستاد تبلیغاتی کمپین هیلاری کلینتون را هک کرده اند و این اطلاعات را در اختیار وبسایت افشاگر «ویکی‌لیکس» قرار داده اند.

 

به ادعای ان‌بی‌سی نیوز و بنا بر مستندات به دست آمده از مقامات دیپلماتیک و جاسوسان دولت آمریکا، دو مقام ارشد که به این اطلاعات دسترسی دارند می‌گویند شخصِ پوتین، مدیریت هک اطلاعات دموکرات‌ها و ارسال آن به ویکی‌لیکس را بر عهده داشت.

 

دفتر اطلاع‌رسانی سیا و سخنگوی ترامپ هنوز به این ادعا واکنشی نشان نداده اند. اما به نوشته رسانه‌های آمریکا، پوتین سالهاست هیلاری کلینتون را دشمن روسیه می‌داند. به گفته پوتین، کلینتون در سال 2011 نقش مهمی در شکل‌گیری اعتراضات در روسیه و پس از برگزاری انتخابات در این کشور ایفا کرد. در مقابل، پوتین از ترامپ تمجید کرده و وی را فردی باهوش و با‌استعداد توصیف کرده است.

 

البته ترامپ روز یکشنبه ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را تکذیب و در گفتگو با فاکس نیوز، این بحث را «مسخره» توصیف کرد. اما ترکیبی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه – که جمهوری‌خواهان سرشناسی همچون «جان مک‌کین» و «لیندسی گراهام» نیز در میانشان حضور دارند – خواهان انجام تحقیقات بیشتر در این خصوص شده اند.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- دخالت مستقیم- پوتین - انتخابات آمریکا-

تاريخ : پنج شنبه 25 آذر 1395 | 23:21 | نویسنده : مهدی اژدری |
نماینده مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: تمدید تحریم های ده ساله در کنگره آمریکا در حقیقت انتقام نافرجام امریکایی ها در قبال پیروزی های پی در پی ایران و متحدین آن در منطقه است.

تمدید تحریم ها انتقام نافرجام آمریکا در قبال پیروزی های ایران در منطقه استبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشكل‌هاى گروه سياسى باشگاه خبرنگاران جوان؛ على اكبر ولایتی مشاور عالى مقام معظم رهبرى در امور بين الملل در حاشيه ديدار با بالاورنتیف نماینده ویژه پوتین درامورسوریه در جمع خبرنگاران با اشاره به تمدید 10 ساله تحریم های ضد ایرانی در کنگره آمریکا گفت: این اقدام نقض صریح برجام است.

وى افزود: البته هنوز به امضای رئیس جمهور امریکا نرسیده است اما اگر وی این قانون را امضا کند و نهایی شود نقض صریح برجام است؛ زیرا امریکایی ها در جلساتی که با حضور 5 کشور دیگر و ایران برگزار کردند قول داده بودند که به هیچ وجه کاری نکنند که مخل روح حاکم بر برجام و بندهای آن شود.

ولايتى در ادامه گفت: مطابق توافقات انجام شده  براساس برجام بنا بود جمهوری اسلامی ایران محدودیت های مورد توافق در مذاکرات هسته ای را برای مدت مشخصی بپذیرد و از طرف مقابل تمام محدودیت هایی که در حوزه اقتصادی بر جمهوری اسلامی به طور ناحق تحمیل شده بود برداشته شود. این مورد قبول نيست که از یک طرف چنین قراردادی امضا شود و از طرف دیگر تحریم ها به بهانه های مختلف از جمله حقوق بشر، حمایت از تروریسم و.... مجددا از سر گرفته شود.

عضو كميته نظارت بر برجام این ادعای آمریکایی ها را که عنوان می کنند ایرانی ها به دلیل حمایت از حزب الله از تروریسم حمایت می کنند را مضحک خواند و تصریح کرد: حزب اللهی که از کشور لبنان و از حیثیت مردم این کشور و تمامیت ارضی لبنان در مقابل تجاوز صهیونیست ها دفاع می کند و با همه وجود و تقدیم شهدای بسیار زیاد در سوریه در مقابل تروریست ها ایستاده است کمک به این کشور را کمک به تروریسم می دانند و خود آمریکایی ها که از داعش ، جبهه النصره و القاعده بنا به اقرار خود دفاع می کنند آن را دفاع از آزادی خواهی تلقی می کنند.

ولايتى ادامه داد: اینبه معنای واژگونه نشان دادن مفاهیم حقوقی و بین المللی است و کسی در جهان این مسائل را باور نمی کند.

وی در خصوص ادعاهاى حقوق بشر نیز گفت: آن کس که ناقض حقوق بشر است بیش از همه خود امریکایی ها و برخی کشورهای غربی هستند و تبعیض نژادی در آمریکا همچنان رو به رشد است و فقر و بیکاری در آنجا رو به افزایش است و متاسفانه کسانی که از تبعیض نژادی حمایت می کنند بیشتر رای می آورند بنابراین کسانی که ضد حقوق بشر کار می کنند بسیاری از این کشورهای غربی هستند و این یک اتهامی بیش نیست و بدون تردید تحریم ها به هر عنوان دیگری برقرار، تایید و یا تمدید شود نقض برجام محسوب می شود.


 دست جمهوری اسلامی ایران برای مقابله به مثل در قضایای هسته ای بسته نیست

ولایتی در خصوص کمیته نظارت بر برجام نیز گفت: این کمیته ده روز قبل به ریاست رئیس جمهور تشکیل جلسه داد و در این جلسه عنوان شد جمهوری اسلامی در مقابله هر گونه نقض برجام ایستادگی می کند و آمادگی های لازم را برای انجام عمل مقابله به مثل دارد و دست جمهوری اسلامی ایران برای مقابله به مثل در قضایای هسته ای بسته نیست و با اقتدار به کار خود در استفاده صلح آمیز و در چارچوب مقررات بین المللی ادامه خواهد داد.

 نماینده مقام معظم رهبری در امور بین الملل در خصوص تحلیل شخصی خود از علت تصویب چنین مصوبه غیرانسانی و ناقض برجامی در کنگره آمریکا گفت: دلیل این اقدام در حقیقت عصبانیت آمریکا و ایادی وی در منطقه است چون در هر حال حاضر در یمن دولت ملی تشکیل شد و عملا حکومت هادی منتفی شده و مردم یمن پس از غریب به یک سال و نه ماه تحمل بمباران دولت خود را تشکیل دادند از طرف دیگر در عراق موصل در آستانه آزادی است و از طرف دیگر هشت الشعبی در مجلس عراق به رسمیت شناخته شد و به عنوان یک نیروی مهم در حفظ استقلال عراق شناخته شد و هم چنین در لبنان آقای میشل عون یعنی متحد حزب الله به ریاست جمهوری منصوب شد و این که حلب بدون تردید در آستانه آزادی است همه این وقایع نوعی پیروزی برای محور مقاومت و متحدین ایران در منطقه محسوب می شود و آمریکایی ها از این اتفاق ناخرسند هستند.

ولایتی با اشاره به رایزنی های خود با نماینده پوتین گفت: قرار شد که دولت، ارتش و نیروهای مردمی در سوریه و متحدین روسی و ایرانی و حزب الله تا آزادی کامل حلب به مبارزه ادامه دهند و هیچ شبهه ای در این موضوع وجود ندارد که ایران و روسیه هر دو تا آزادی کامل حلب از کار نخواهند نشست.

تمدید تحریم ها انتقام نافرجام آمریکا در قبال پیروزی های ایران در منطقه است

ولايتى در پایان خاطر نشان کرد: از این رو این اقدامات آمریکا برای بیش از آنچه موجب شکست جمهوری اسلامی شود موجب دلگرمی ایادی ایالات متحده در منطقه خواهد شد و از نظر جمهوری اسلامی آمریکایی ها در رفتار خود هیچ تغییری در یازده ماهی که از برجام می گذرد در خصوص مسائل اقتصادی انجام ندادند و به نظر می رسد این انتقامی از پیروزی های پی در پی جمهوری اسلامی و متحدینش در منطقه است که امریکایی ها خواستند بگیرند اما موفق نشدند.

انتهاى پيام/

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- علی اکبر ولایتی ، ایران و روسیه ، مرکز تحقیقات-

تاريخ : شنبه 13 آذر 1395 | 23:31 | نویسنده : مهدی اژدری |
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل با اشاره به پیروزی‌های میدانی ارتش سوریه بر تروریست‌ها در مناطق مهمی از حلب، گفت: بحران سوریه صرفاً راه‌حل سیاسی دارد، نمی‌توان به شعارهای مبارزه با تروریسم آمریکا امید بست.
نمی‌توان به شعارهای مبارزه با تروریسم آمریکا امید بستبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خانه ملت، عدنان محمود، سفیر سوریه در تهران عصر امروز (شنبه 13 آذر ماه) با حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل دیدار و گفت وگو کرد.
 
آمریکا با پرونده تروریسم در منطقه بازی می‌کند
 
امیرعبداللهیان با تبریک پیروزی‌های میدانی ارتش سوریه بر تروریست‌ها در مناطق مهمی از حلب، گفت: بحران سوریه صرفاً راه‌حل سیاسی دارد، نمی‌توان به شعارهای مبارزه با تروریسم آمریکا امید بست. آنها با پرونده تروریسم در منطقه بازی می‌کنند.
 
دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل اضافه کرد: مردم، رهبری و ارتش سوریه با پایداری در مقابل تروریست‌های وارداتی از خارج، ضامن تمامیت ارضی این کشور بوده اند.
 
امیرعبداللهیان با اشاره به سیاست درست روسیه در حمایت از سوریه، گفت: تهران و مسکو به سیاست‌ حمایتی خود از سوریه در مقابل تروریست‌ها و حامیان جنگ‌طلبی ادامه می‌دهند و به تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک خود برای خروج سوریه از بحران ادامه خواهند داد.
 
وی همچنین در پایان اضافه کرد: تهران به حمایت‌های قوی خود از سوریه در تمامی عرصه‌ها ادامه خواهد داد.
 
اتخاذ هر تصمیم در مورد سوریه باید در چارچوب سیاست راهبردی سه کشور سوریه – ایران و روسیه صورت گیرد
 
عدنان محمود با تقدیر از حمایت‌های همه جانبه دولت و ملت ایران از مردم ستمدیده سوریه گفت: کشورهای استکباری منطقه و حامیان آنها امروز از دستاوردهای رزمندگان ما ناامید و سرافکنده شده‌اند چرا که نقشه‌های شوم تروریستی که داشته‌اند، همه آن نقشه‌ها نقش بر آب شد.
 
سفیر سوریه در تهران با اشاره به پیروزی‌های سیاسی و میدانی سوریه، افزود: اتخاذ هر تصمیم در مورد سوریه باید در چارچوب سیاست راهبردی سه کشور سوریه – ایران و روسیه صورت گیرد.
 
وی با اشاره به دوراندیشی مقام معظم رهبری در قبال تحولات سیاسی و بین‌المللی منطقه و جهان، خاطر نشان کرد: تمام ملاحظاتی که مقام معظم رهبری در مورد سوریه و برجام داشته‌اند، امروز آن ملاحظات در حال تحقق می باشد.
 
عدنان محمود در پایان توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: تحقق این قراردادها می‌تواند کمکی برای بهبود اوضاع نابسامان اقتصادی مردم در رنج سوریه باشد.
 
انتهای پیام/

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- امیر عبداللهیان ، عدنان محمود ، ایران سوریه ، سفیر سوریه ، مبارزه با تروریسم-

تاريخ : شنبه 13 آذر 1395 | 23:17 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
عبد الباری عطوان

یکی از نویسندگان برجسته جهان عرب در مقاله‌ای به تشدید اختلافات میان مصر و عربستان اشاره کرد و نوشت که ائتلاف چهارگانه جدیدی متشکل از مصر، سوریه، عراق و الجزایر در مقابل ائتلاف به سرکردگی عربستان در جهان عرب در حال شکل گیری است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "عبدالباری عطوان" سردبیر روزنامه الرای الیوم طی مقاله‌ای به بررسی ایجاد ائتلاف چهارگانه ای متشکل از کشورهای مصر، سوریه، الجزایر و عراق شد.

عطوان در این مقاله نوشت: "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر در مصاحبه روز سه شنبه با تلویزیون پرتغال و حمایت از ارتش عربی سوریه در مقابله با گروه‌های تروریستی در راستای حفظ استقرار سوریه و تمامیت ارضی این کشور و همانند همان چیزی که در لیبی و عراق روی می‌دهد بر روی زخم روابط ملتهب میان قاهره و ریاض نمک پاشید.

پس از آن پایگاه های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی هجوم سنگینی را علیه مصر آغاز کردند و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان که کمکی 50 میلیارد دلاری برای حمایت از اقتصاد مصر و تثبیت حکومت السیسی انجام دادند اعلام کردند که دولت مصر این خوبی ها را نادیده گرفته است.

روابط میان مصر و سوریه طی ماه‌های اخیر به سرعت در حال پیشرفت بوده و هماهنگی امنیتی میان دو کشور به حداکثر میزان خود رسیده است و این هماهنگی در سفر اخیری که "علی مملوک" رئیس سازمان اطلاعات سوریه و یکی از قدرتمندترین افراد در دمشق، به مصر داشت کاملا مشهود بود.

"ولید المعلم" وزیر امور خارجه سوریه نیز به این تحول اشاره کرد و خواستار افزایش این همکاری در کنفرانس مطبوعاتی شد که با "استفان دی میستورا" فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه داشت. دی میستورا سه روز پیش مهمان دمشق بوده و در پی بررسی موضوع حلب و مطرح کردن موضوع اداره شدن خودمختار مناطق شرقی در این شهر بود.

عطوان در ادامه این مقاله نوشت: روابط مصر و عربستان بدترین روزهای خود را سپری می کند و انتظار می رود که طی روزهای اخیر و به خصوص پس از اقدام "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان در استقبال از "هایلی ماریام دیستالین" نخست وزیر اتیوپی تشدید یابد. کارشناسان مصری این اقدام ریاض در میزبانی از نخست وزیر اتیوپی را دهن کجی به قاهره دانسته اند چون مصر و اتیوپی درباره سد النهضه با یکدیگر اختلاف دارند.

کارشناسان مصری به حجم استقبالی که از نخست وزیر اتیوپی صورت گرفت نیز اشاره کردند و وی با شاهزاده "محمد بن نایف" ولی عهد و تعداد زیادی از وزرا که در میان آنها وزرای اقتصادی و دارایی نیز بوده دیدار کرد  و در این دیدارها موضوعات همکاری اقتصادی و موضوعات منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نخست وزیر اتیوپی همچنین با "محمد بن سلمان" جانشین ولی عهد عربستان و وزیر دفاع این کشور نیز دیداری داشت و در این نشست همکاری های دوجانبه در زمینه های دفاعی انجام شد و توافقنامه هایی نیز در همین زمینه به امضا رسید.

البته کارشناسان رسانه ای مصر معتقد هستند که حمایت قاهره از دمشق تنها سیاسی و هماهنگی امنیتی بوده و مصر به دنبال پیگیری اخبار برخی از افراطی‌های مصر است که در سوریه و در کنار تروریست‌ها در حال مبارزه هستند که در این بین به اسم "احمد سلامة مبروک" مصری اشاره شده که دست راست "محمد الجولانی" فرمانده گروه تروریستی "فتح الشام" یا "جبهة النصرة" سابق بوده که پیش از این به دلیل گرایش به یکی از سازمان‌های جهادی در مصر در زندان به سر می برد.

این کارشناسان می گویند یکی دیگر از مواردی که به شدت سعودی ها را خشمگین کرده نزدیکی زیاد و پیش بینی شده میان السیسی و "دونالد ترامپ" رئیس جمهور منتخب آمریکا است. ترامپ اظهارات غیر دوستانه ای در قبال کشورهای عربی حوزه خلیج فارس داشته و به طور مستقیم از قانون "جاستا" که در آن آشکارا به عربستان سعودی و حمایتش از تروریسم و به خصوص حملات 11 سپتامبر اشاره کرده ، حمایت کرده است.

در واقع ترامپ و السیسی در موضع یکسانی در قبال مبارزه با اسلام سیاسی و از جمله جنبش اخوان المسلمین قرار دارند.

کاملا آشکار است که رئیس جمهور مصر مسیر جدیدی را به سوی اردوگاه دیگر یعنی "سوریه، الجزایر، ایران و عراق"  انتخاب کرده و به صورت تدریجی در حال خارج شدن از اردوگاه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است و یکی از جدیدترین اقدامات وی ممانعت از خروج از مصر از نشست سران کشورهای عربی آفریقایی در مالابو در پایتخت گینه استوایی بوده است. در این نشست 8 کشور عربی عربستان، امارات، بحرین، قطر، اردن، یمن، صومالی و مغرب در اعتراض به مشارکت گروه "البولیساریو" و در همبستگی با مغرب این نشست را تحریم کردند.

محور مصر، الجزایر، عراق و سوریه که از سوی ایران و روسیه مورد حمایت قرار می گیرد می تواند توازنی در میزان استراتژیکی عربی کنونی ایجاد کرده و سیطره اردوگاع عربستان بر تصمیمات کشورهای عربی  و اتحادیه عرب و سازمان های تشکیل شده از آن را محدود کند. این اردوگاه تقریبا 10 سالی است که بر تصمیمات جهان عرب سیطره دارد و بدون تردید محور جدید در صورتی که جنگ حلب و موصل به سرانجام برسد قدرتمندتر خواهد شد.

سفر هفته پیش "محمد بن زاید" ولی عهد ابوظبی امارات به قاهره با هدف کاهش اختلافات مصر و عربستان و بازگرداندن آب به کانالهای ارتباطی میان دو کشوری بود که تنها چند ماه پیش همپیمان استراتژیک بودند. اما این سفر هیچگونه پیروزی به همراه نداشته و فقط چند صباحی حملات رسانه های مصری به عربستان را متوقف کرده است.

چه بسا طرح مشروطی که "سید ابراهیم منیر" معاون رهبر جنبش اخوان المسلمین مطرح کرده برای بهبود فضا میان این جنبش و نظام حاکم است. در مقابل نظام حاکم نیز احکام اعدام و حبس ابد علیه "محمد مرسی" رئیس جمهور سابق و "محمد البدیع" رهبر جنبش اخوان المسلمین و برخی سران رده دوم این جنبش نظیر "خیرت الشاطر" و "محمد البلتاجی" و "احمد عبد المعطی" را متوقف کرد که این موضوع خفقان سیاسی در مصر را اندکی کاهش داد و تمایل نظام حاکم در عدم درگیری و مقابله میان دو طرف را نشان می‌دهد اقدامی که باعث تقویت نظام حاکم بر مصر می‌شود.

فعالان شبکه های اجتماعی در عربستان و به خصوص در توئیتر به میلیاردها دلار عربستان اشاره کردند که به مصر داده شده است. این دیدگاه سعودی‌ها ضد مصر نبوده بلکه علیه نظام خودشان بوده که در سیاست‌هایش ابراز تردید کرده‌اند و این موضوع بدون تردید باعث ناراحتی مصری ها نخواهد شد چون پرنده هایشان به کمک پول هایی که از عربستان گرفتند پرواز کردند.

ائتلاف های عربی به سرعت در حال تغییر است و باید بازگشت مجدد مصر و الجزایر به عرصه سیاسی را مورد توجه قرار داد.

انتهای پیام/.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- ائتلاف- مصر، سوریه، عراق و الجزایر -

تاريخ : پنج شنبه 4 آذر 1395 | 23:42 | نویسنده : مهدی اژدری |

«فقط می‌توانم در این حد بگویم که ما باید به جنونی که در سوریه در جریان است، پایان دهیم.»
دونالد ترامپ ترامپ: حمله به سوریه یعنی حمله به روسیه و ایران/ مایه شرمساری است
به این مطلب امتیاز دهید
89.1% 10.9%

به گزارش جام نیوز، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا روز گذشته در ساختمان روزنامه «نیویورک‌تایمز» حضور یافت و در مورد مسائل مختلف صحبت کرد.

دونالد ترامپ در این نشست تأکید کرد که واشنگتن باید از تلاش برای ملت‌سازی در جهان دست بردارد و برای پایان دادن به بحران در سوریه وارد عمل شود.

 

امروز نیویورک تایمز متن کامل‌تری از صحبت‌های وی را منتشر کرد که بیش از پیش دیدگاه‌های ترامپ در مورد بحران سوریه را مشخص می‌کند.

در ادامه متن کامل این بخش از صحبت‌های وی را می‌خوانید:

 

* نیویورک‌تایمز: نظرتان در مورد نقش آمریکا در جهان چیست؟

- ترامپ: خوب این سوال بسیار بزرگی است.

 

* ما در 50 سال گذشته به عنوان یک موازنه‌ساز جهانی عمل کرده‌ایم و برای موضوعات مختلف بهای بیشتری پرداخته‌ایم، چون آن‌ها نهایتا در راستای منافع ما بوده‌اند. اما تصور ما -بر اساس آنچه از شما شنیده‌ایم- این است که به دنبال کاهش این نقش هستید.

- من تصور نمی‌کنم که ما باید ملت‌ساز باشیم. فکر می‌کنم قبلا این کار را امتحان کرده‌ایم و تصور می‌کنم که نتیجه‌اش شد عراق...

منظورم این است که ممکن است شما بگوئید که ما می‌توانستیم به جنگ داخلی پایان دهیم، خب؟ من فکر می‌کنم که رفتن‌مان به عراق یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخ کشور ما بود.

تصور می‌کنم که خروج ما هم به اشتباه صورت گرفت و آن وقت کلی اتفاقات بد رخ داد؛ از جمله شکل‌گیری داعش. می‌توانستیم طور دیگری از آنجا خارج شویم.

 

* در مورد سوریه چطور؟

- تصور می‌کنم که ورود ما یک اشتباه بسیار بسیار وحشتناک بود. سوریه مسئله‌ای است که ما باید آن را حل کنیم، چراکه در غیر این‌صورت باید مدام و برای همیشه بجنگیم.

دیدگاه من در سوریه با همه متفاوت است. البته نه با همه، ولی با اغلب افراد. من باید به حرف‌های (سناتور) «لیندسی گراهام» هم گوش بدهم که در مورد حمله به سوریه صحبت می‌کرد. می‌دانید حمله به سوریه به این معنی است که انگار دارید الان به روسیه حمله می‌کنید، انگار دارید به ایران حمله می‌کنید.

و خوب چه به‌دست می‌آوریم؟ چه چیزی عایدمان می‌شود؟ من نظرات بسیار روشن و بسیار قدرتمندی در مورد سوریه دارم.

تصور می‌کنم آنچه که رخ داده، چیز بسیار بسیار وحشتناکی است. به کشته‌ها نگاه کنید، فقط هم نه کشته‌های طرف ما، بلکه کل کشته‌ها. منظورم این است که آرتور (سولزبرگر ناشر نیویورک تایمز) به این شهرها نگاه کنید، کاملا با خاک یکسان شده‌اند، مناطق گسترده‌ای ویران شده‌اند، آن‌وقت می‌گویند فقط دو نفر زخمی شده‌اند. نه اینطور نیست، هزاران نفر کشته شده‌اند.

خوب من فکر می‌کنم این مایه شرمساری است. به‌طور ایده‌آل ما می‌توانیم کاری برای سوریه انجام دهیم. من با (ولادیمیر) پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) صحبت کردم و همانطور که می‌دانید او با من تماس گرفت.

 

* آیا به دنبال «ریست» روابط با روسیه خواهید بود؟

- بعد از اتفاقی که در گذشته افتاد (شکست طرح ریست روابط با روسیه در دولت باراک اوباما) من نمی‌خواهم از چنین لفظی استفاده کنم.

بسیار خرسند خواهم بود که بتوانم با روسیه کنار بیایم و فکر می‌کنم آن‌ها هم از اینکه بتوانند با ما کنار بیایند، خرسند خواهند بود. این در راستای منافع دوجانبه ما خواهد بود.

به هیچ وجه نمی‌خواهم پیش‌داوری کنم، اما به شما می‌گویم که زمانی که در طول رقابت‌های انتخاباتی هم می‌گفتند که دونالد ترامپ عاشق پوتین است و پوتین عاشق دونالد ترامپ، همان زمان در برابر هزاران نفر گفتم که آیا این خوب نیست که واقعا همان چیزی را که آن‌ها (روس‌ها) گفتند نقل کنیم و اینکه آیا خوب نیست که با روسیه کنار بیائیم؟ خوب نیست که با هم با داعش مقابله کنیم؟ با گروهی که نه فقط خطرناک است، بلکه خیلی هم هزینه‌زاست و اصلا نباید می‌گذاشتیم که شکل بگیرد.

فکر می‌کردند که کنار آمدن با پوتین چیز بدی است، اما من قویا معتقدم که اگر بتوانیم با روسیه کنار بیائیم، چیز خوبی خواهد بود. اینکه بتوانیم نه فقط با روسیه، بلکه با دیگر کشورها هم کنار بیائیم، فوق‌العاده خواهد بود.

 

* در مورد سوریه، شما گفتید که ایده‌های بسیار قدرتمندی در مورد این درگیری دارید. اگر ایرادی ندارد، می‌توانید آن را برای ما توضیح دهید؟

- فقط می‌توانم در این حد بگویم که ما باید به جنونی که در سوریه در جریان است، پایان دهیم. اگر بشود می‌خواهم از این بخش به بعد را غیرعلنی بگویم.

 

(از این بخش به بعد صحبت‌های ترامپ در مورد سوریه به صورت غیرعلنی مطرح شده و روی خروجی نیویورک‌تایمز قرار نگرفته است.)


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- ترامپ | شرمساری | پوتین | سوریه | روسیه | نیویورک تایمز | ایران -

تاريخ : پنج شنبه 4 آذر 1395 | 23:19 | نویسنده : مهدی اژدری |
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت:  اینکه گفته می شود چه کسی دستور لغو سخنرانی مطهری را داده، ما به چه کسی چه کار داریم؟ آیا صحبت‌های مطهری واقعا برای مصلحت است یا نه، که به نظر من سخنان وی به مصلحت کشور نیست.
 
حرف‌های مطهری به مصلحت کشور نیست/ احمدی نژاد طلوع خوبی بود اما پایانش چه بود؟به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله محمد علی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز عصر امروز در دیدار دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب ایران زمین با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد اظهار داشت: تا مادامی که توطئه مطرح نباشد، هر کسی می آید و در سخنرانی های خود نظراتش را بیان می کند.
 
وی افزود: اینکه گفته می شود چه کسی دستور لغو سخنرانی را داده، ما به چه کسی چه کار داریم؟ آیا صحبت‌های مطهری واقعا برای مصلحت است یا نه که به نظر من سخنان وی به مصلحت کشور نیست.
 
آیت الله موحدی کرمانی ادامه داد: مطهری ابتدا باید نظراتش را با حضرت آقا تطبیق کند و برود پیش ایشان بگوید که من قصد دارم این حرف را بزنم.
 
وی با بیان اینکه تبعیت از ولی فقیه رمز پیروزی ما در انقلاب و بیرون کردن آمریکا از کشور بود  گفت: متاسفانه مطهری مراعات نمی کند. در این مورد سخنرانی حرف دادستانی باید پذیرفته شود البته این به این معنا نیست که دهان‌ها را ببندیم اما باید در برابر مقام معظم  رهبری و برای رضای خدا دهان‌ها را ببندیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند وحدت اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه ما اولا این است که از بالا به پایین نباشد. قصد داریم تا از تمام احزاب و تشکل های اصولگرا که جمعیت قابل توجهی دارند، دعوت کنیم تا مبادا یک گروه بگوید چرا ما غائب بودیم.
 
آیت الله موحدی کرمانی در ادامه درباره انتخابات مجلس دهم گفت: در انتخابات مجلس هم من این را گفتم اما نشنیدند. در همان ائتلاف 21 نفره گفتم که باید همه اصولگرایان دعوت شوند، اما نپذیرفتند. 
 
وی درباره لیست 30 نفره تهران اصولگرایان برای انتخابات 7 اسفند گفت: اشکال آن لیست این بود که برخی افرادی که بودند، برای مردم ناشناخته بودند. در آن ائتلاف افرادی وارد شدند که سهم بیش از حد خواستند؛ این یعنی هوای نفس و سقوط.
 
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز درباره چالش های پیش روی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده عنوان کرد: 2 مشکل داریم؛ اول اینکه چه کسی را بیاوریم که شاخص های اصولگرایی را در حد قابل قبول داشته باشد که هنوز به آن فرد نرسیده ایم. دوم اینکه بر فرض هم اگر رسیدیم، آن هایی که داعیه دارند و احساس وظیفه کنند و وارد صحنه شوند، خب در این صورت چه اتفاقی می افتد؟ 
 
وی در همین باره ادامه داد: اگر شاخص های اصولگرایی در یک نفر بود، حالا چه اطمینانی هست که آن شاخص ها را تا پایان 4 سال نگه دارد؛ احمدی نژاد طلوع خوبی بود اما پایانش چه بود؟ رفت و 11روز خانه نشینی کرد.
آیت الله موحدی کرمانی تصریح کرد: فعلا به گزینه نهایی انتخابات نرسیده ایم. فعلا تلاش ما این است که در جامعه روحانیت و غیر جامعه روحانیت برنامه ریزی کنیم که همگان به سمت این آقای زید که می خواهد انتخاب شود، حرکت کنند.
 
وی درباره اظهارات اخیرش که گفته بود اصلا روی روحانی برای انتخابات نظری نداریم گفت: این طور نبود؛ حرف بنده تحریف شد. من گفتم که نظر اصولگرایان اصلا روی روحانی نیست. بنا ندارم که نظر شخصی خود را درباره این موضوع، اینگونه بیان کنم.
 
آیت الله موحدی کرمانی در پاسخ به سوال ابوالقاسم رئوفیان که گفت آیا این مسئله نظر احزاب اصولگراست یا گروهی خاص اظهار داشت: مجموعه شخصیت های حقیقی و حقوقی اصولگرا هستند که روی روحانی نظری ندارند. 
 
وی در ادامه درباره اظهارات مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که گفته بود ممکن است این جامعه به حسن روحانی برسد گفت: به ایشان گفتم که چرا اینگونه حرف زدی؟ گفت که من نظرم را گفتم. گفتم شما وقتی به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت حرفی میزنی، همه فکر می کنند که جامعه روحانیت اینگونه فکر می کند. بعد گفت که جبران میکنم و ظاهرا هم جبران کرد. 
 
آیت الله موحدی کرمانی با بیان اینکه اکثریت اعضای جامعه روحانیت نظر مصباحی مقدم را ندارند تاکید کرد: آقایان روحانی، هاشمی و ناطق هم عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت اند اما این ها بعد از رحلت آقای مهدوی کنی، نیامده اند. البته این طور هم نبوده که با فوت مرحوم مهدوی نیامده باشند، بلکه سال ها نیامده بودند. جامعه روحانیت هم از آمدن آن ها مایوس شده است.
 
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه روحانی خودش هم می داند که اصولگرایان روبه رویش هستند گفت: روحانی این را هم می داند که اصولگرایان دور من هستند. ذره ای باک ندارم که روحانی نسبت به من چگونه فکر کند. 
 
آیت الله موحدی کرمانی درباره رویکرد اصولگرایان برای انتخابات اظهار داشت: قرار نداریم که با تابلوی اصولگرا وارد میدان شویم. ما با تابلوی دیگری می آییم که روحانیت هم آن را تایید کرده اند.
انتهای پیام/

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-مطهری

تاريخ : سه شنبه 2 آذر 1395 | 7:13 | نویسنده : مهدی اژدری |
ترامپ باید مواضعش را تعدیل کند/ لوایح کنگره آمریکا را جدی نمی‌گیریم/ عربستان برای کشورهای عرب تعیین تکلیف نکند/ اروپا مایل به اجرای برجام استبهرام قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در محل وزارت امور خارجه حضور یافت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، پیش از ظهر امروز(دوشنبه 1 آذر ماه) در محل وزارت امور خارجه و با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

مشروح این نشست خبری را در ادامه می‌خوانید.

*** هیچ یک از لوایح مصوب در کنگره، قابلیت اجرایی ندارند

وی در پاسخ به سوالی در مورد قرارداد ایرباس و بویینگ و طرح مجلس نمایندگان امریکا در رابطه با منع فروش آن‌ها به ایران گفت: در یک سال گذشته شاهد بودیم لوایح زیادی در کنگره تصویب شده که هیچکدام قابلیت اجرایی ندارند.

وی افزود: این مسئله در مجلس تصویب شد اما تصور می‌کنیم اجرای آن، زمان‌بر است.

قاسمی تصریح کرد: ما صبر می‌کنیم. اگر این قبیل اقدامات، در مخالفت با برجام باشد، با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

وی در مورد پذیرش برجام از سوی دولت جدید آمریکا گفت: در شعارهای انتخاباتی صحبت‌های زیادی صورت گرفت. فقط به برجام اختصاص نداشت و صحبت‌های بسیار متفاوت وجود داشت.

*** قضاوت در مورد ترامپ زود است

قاسمی افزود: برای قضاوت زود است و باید صبر کرد. هر چه ترامپ به آعاز کار خود نزدیک می‌شود مواضعش باید تعدیل شود و تصور می‌کنم در جامعه آمریکا آنقدر خردگرایی وجود دارد که منافعشان را به خطر نیاندازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران آمادگی لازم و گزینه‌های لازم را دارد و اگر احساس کند اقدامی قرار است انجام شود، اقدامات خود را صورت خواهد داد.

وی افزود: برجام قراردادی دو طرفه نیست و این تفاهم به تأیید شورای امنیت و سازمان ملل رسیده است. هنوز نمی‌توانم جمع‌بندی خاصی داشته باشم. ما وضعیت را رصد خواهیم کرد و در نهایت تصمیم می‌گیریم.

*** دمیستورا نمی‌تواند به تنهایی در مورد سوریه تصمیم بگیرد

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد طرح اخیر استفان دمیستورا نماینده ویژه سازمان ملل در مسأله سوریه گفت: این طرح‌ها مقطعی است و هیچکدام نتوانسته به منصه ظهور برسد و طرح‌های ابتری بوده‌اند.

وی افزود: سوریه بازیگران بسیاری دارد و وی نمی‌تواند به تنهایی طرحی داشته باشد و اینگونه مباحث را نمی‌توان جدی تلقی کرد.

*** نقش عربستان در اقدامات اخیر شورای روابط بین المللی خلیج فارس

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات اخیر شورای روابط بین‌المللی خلیج فارس نیز گفت: تحرکاتی را طی روزهای اخیر داشتیم که ناشی از مشکلات درونی عربستان است.

وی افزود: این کشور سعی کرده با توجه به مشکلات داخلی و خارجی خود و با تشکیل اتحادیه بتواند برخی کشورها را در اختیار داشته باشد.

*** عربستان برای کشورهای دیگر تعیین تکلیف نکند

قاسمی تصریح کرد: عربستان نشان داده از خردگرایی لازم برخوردار نیست و این‌ قبیل اقدامات، راه به جایی نخواهد برد و عربستان نمی‌تواند برای کشورها تعیین تکلیف کند.

قاسمی تصریح کرد: ما ارتباطات خوبی با برخی کشورهای عربی داریم و آن‌ها از فشارهای عربستان سخن می‌گویند اما این کشور باید راه دیگری انتخاب کند.

*** سازمان همکاری‌های اسلامی به ماهیت اصلی خود بازگردد

وی افزود: امیدوارم سازمان همکاری اسلامی به ماهیت خود برگردد و در مورد اختلاف و واگرایی در درون جهان اسلام، به نقش اصلی خود عمل کند.

*** اروپا مایل به اجرای برجام است/ رایزنی‌ها ادامه دارد

وی در پاسخ به سوالی در مورد برجام و رایزنی ایران با اروپایی‌ها در این باره هم گفت: اتحادیه اروپا در بیانیه چند هفته پیش، راهکار خود را روشن کرد. هفته گذشته راه دوم خود را در بروکسل اعلام کرد. آن‌ها علاقه‌مندی‌های خود را اذعان کردند.

قاسمی افزود: در بیانیه وزرای اتحادیه اروپا بر بحث اجرای برجام تأکید شد. این امر بعد از انتخابات آمریکا می‌تواند نشانگر پایبندی اروپا بر برجام باشد. دیدگاه  اتحادیه کاملاً مشخص است و رایزنی‌ها ادامه دارد و در شش ماهه بعدی مذاکرات در تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: تماس‌ها ادامه خواهد داشت و امیدوارم بتوانیم بر مشترکات خود بیافزایم و اختلافات را کاهش دهیم و روابطی توأم با احترام داشته باشیم. در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا می‌توانیم دیدگاه‌های مشترکی داشته باشیم.

*** امیدواری به ارتقای روابط با اروپا/ اظهارنظر در مورد نتایج سفر به پاریس

قاسمی تصریح کرد: ما با کشورهای اروپایی خوشبین هستیم که روابط دوجانبه را با توجه به شرایط فعلی افزایش دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در سفر تخت روانچی به پاریس مذاکرات سازنده‌ای با طرف اروپایی داشتیم. نیمه دوم ژانویه کمیسیون مشترک اقتصادی تحت ریاست دو وزیر را مجدداً از سر بگیریم. امیدواریم با فرانسه بتوانیم در تهران نشست سازنده و فراگیر داشته باشیم. همانگونه که بارها اعلام کردیم برای روابط باید تلاش کنیم.

*** اتکا به ارگان‌های نظامی برای کشورهای منطقه نسخه خوبی نیست

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد دخالت برخی در کشورهای منطقه گفت: اتکا به ارگان‌های نظامی برای کشورهای منطقه نسخه خوبی نیست. امنیت و ثبات در منطقه با همیاری کشورهای منطقه اتفاق می‌افتد.

وی افزود: ورود نیروهای خارجی هیچ وقت حلال مشکلات نبوده است. ما توصیه می‌کنیم به جای نظامی‌گری با اتکا به نیروهای مردمی خود و همکاری کشورها در جهت تأمین امنیت تلاش کنند و تجربه تاریخی هم همین را به ما القا می‌کند.

*** عربستان، مبتکر سناریوهای ضد ایرانی کشورهای عرب است

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اتهام 11 کشور عربی علیه ایران نیز گفت: عربستان مبتکر این نوع سناریوهاست و برخی از کشورهای امضاکننده به طور جدی همراه عربستان هستند و برخی اینگونه نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این رفتار، غیرقابل قبول است. این یک نوع فرافکنی و کارشکنی است و ریشه‌اش به داخل عربستان و خارجی آن به آمریکا، اروپا و منطقه برمی‌گردد.

*** عربستان در یمن شسکت خواهد خورد

وی افزود: عربستان در یمن شکست خورده است و مثل صدام که برای ایران فکر خام می‌کرد و در نهایت شکست خورد، عربستان هم در یمن شکست خواهد خورد.

قاسمی تصریح کرد: عربستان تصور می‌کند با داشتن یک دشمن می‌تواند بر مشکلات خود فایق آید. در این برهه بر تلاش‌های خود افزوده و تصور می‌کند در دوران انتقال در آمریکا بتواند منافعی کسب کند و مشکلاتی برای ایران ایجاد کند و متأسفانه این از کم‌دانی و نادانی نسبت به نقش ایران است.

*** از بانی و مروج تروریسم در منطقه، انتظار تصمیم عاقلانه نداریم

قاسمی تصریح کرد: آن‌ها باید با تفکر بیشتری تصمیم بگیرند. ما از کشوری که بانی تروریسم و گسترش‌دهنده آن است انتظار نداریم که بتواند تصمیم عاقلانه‌تری بگیرد.

*** ایران به همه تعهداتش در برجام پای‌بند است

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد فروش مازاد آب سنگین به دیگر کشورها نیز گفت: ما بر تعهدات خود در برجام باقی خواهیم ماند و تا آنجا که طرف مقابل تعهداتش را رعایت کند، ما نیز بر تعهدات خود باقی هستیم. در عین حال، این، یک سوال فنی است و سازمان انرژی اتمی پاسخ آن را داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه محمدجواد ظریف در خصوص تمدید قانون تحریم‌های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا گفته است امضای دوباره این قانون، نقض برجام است، نظر شما در این باره چیست نیز گفت: ما بر تعهدات خود پایبند هستیم و تا جایی که دیگران تمایل به اجرای تعهدات را نشان دهند ادامه پیدا می‌‎کند.

*** برخی مصوبات کنگره آمریکا ناشی از مشکلات درونی آمریکاست

وی افزود: آنچه در مجلس آمریکا تصویب می‌شود تعدادشان کم نیست و برخی از آن‌ها به مشکلات درونی آمریکا بازمی‌گردد.

قاسمی تصریح کرد: هر کدام از مصوبات کنگره آمریکا می‌تواند بر اساس تفاسیری، در مغایرت با برجام قرار گیرد و هیچکدام ضمانت اجرایی ندارد و اگر مراحل قانونی خود را طی کند، ما نیز اقدامات خود را که روی میز چیده‌ایم عمل خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر لازم باشد در زمان مقتضی آن‌ها را عمل خواهیم کرد. ما در حال رصد هستیم و تا زمانی که در مرحله کنگره است، آن‌ها را جدی نمی‌گیریم. خط مشی نظام در این باره مشخص است.

*** هیچ گزارش منفی در مورد مراسم اربعین امسال نداشته‌ایم/ تقدیر از دولت و مردم عراق

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری مراسم اربعین در عراق و سفر بسیاری از ایرانی‌ها به این کشور بدین منظور گفت: جلسات متعددی در این باره داشتیم و همه ارگان‌ها تلاش کردند و تعهدات خود را به انجام رساندند.

وی افزود: وزارت خارجه تلاش خود را انجام داد. اربعین امسال به خوبی انجام شد. هیچ گزارش نامطلوبی نداشتیم. دولت عراق تلاش بسیاری داشت. از مهمان‌نوازی مردم عراق سپاسگزاری می‌کنیم. مدیریت چنین جمعیتی واقعاً سخت است ولی خوشبختانه آنگونه که مي‌خواستیم انجام شد و برخی مشکلات کوچک به دلیل اشتیاق مردم بود.

*** ادامه رایزنی‌ها برای لغو روادید بین ایران و عراق

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر امکان لغو روادید بین ایران و عراق هم گفت: لغو روایدد با عراق هنوز حاصل نشده است  و رایزنی‌ها در این باره ادامه دارد.

*** امکان برگزاری اجلاس دریای خزر در تهران

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری اجلاس دریایی خزر در تهران هم گفت: اجلاس دریای خزر می‌تواند سال آینده در تهران باشد و هنوز قضاوت در مورد تاریخ و دستور کار زود است اما و امیدوارم این اجلاس گسترش پیدا کند و پایه‌های مطلوب برای همگرایی صلح و امنیت باشد.

*** عربستان، حرف‌های بی‌ربط زیاد می‌زند

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات عربستان نسبت به برگزاری مراسم اربعین حسینی در عراق هم گفت: عربستان حرف‌های بی‌ربط زیاد زده و می‌زند. این اظهارات، بیشتر شبیه به تمسخر است.

*** عربستان بهتر است در مورد فاجعه منا اظهارنظر کند نه مراسم اربعین

وی افزود: بحث راهپیمایی اربعین بحث جدایی است و ارتباطی با مناسک حج ندارد لذا به موهوماتی که عربستان در این مورد می‌گوید توجه نمی‌کنیم. البته از عربستان هم بیان این اظهارات دور از انتظار نیست. مهم این است که چرا آن فاجعه عظیم در منا رخ داد و باید آل‌سعود پاسخگو باشد. این کشور همچنین زمینه‌های لازم را برای حجاج ما برای مناسک حج امسال ایجاد نکرد و این کشور در این زمینه باید پاسخگو باشد اما این کشور از سر ناچاری مباحثی را مانند اربعین مطرح می‌کند.

*** می‌توانیم با مصر اشتراک نظر داشته باشیم

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد رابطه دیپلماتیک ایران و مصر نیز گفت: ما علاقمندیم جهان اسلام از وضعیت اسف‌انگیز کنونی خارج شود. ما همواره علاقمند بودیم بتوانیم در وضعیت مطلوب‌تری با مصر باشیم و هنوز این علاقمندی وجود دارد.

وی افزود: تلاش داریم استفاده بهینه را از این روابط داشته باشیم. ما می‌توانیم در برخی مسایل مواضع مشترکی داشته باشیم البته زود است از نزدیکی روابط نام ببریم.

*** اظهارنظر در مورد اقدامات دولت برای افزایش اعتبار پاسپورت‌های ایرانی

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات وزارت امور خارجه برای افزایش اعتبار و حیثیت پاسپورت ایرانی نیز گفت: یکی از شعارهای رییس جمهور کشورمان از ابتدا، افزایش منزلت ایرانی و جایگاه پاسپورت ایرانی بود. بحث توافقات در مورد پاسپورت‌های ایرانی، کاری دوسویه است و دو طرف بر اساس ملاحظات بسیار و در راستای منافع در این باره تصمیم می‌گیرند لذا فرایندی زمان‌بر است.

وی افزود: مذاکرات زیادی با برخی کشورها داشته‌ایم و بعضی کشورها با ما در این زمینه صحبت کرده‌اند. بخشی از آن‌ها به منصه ظهور رسیده مثل ارمنستان و گرجستان. با کشورهای دیگری نیز در حال مذاکره هستیم تا این حوزه کاری را گسترش دهیم و آن‌ها نیز از مزیت سفر به ایران استفاده کنند. ما اعلام کردیم برای برخی کشورها در مبادی ورود ویزای سه ماهه صادر کنیم و در حال انجام است. دیروز خبری علیه این اقدام صورت گرفت. خبر موهوم بود و ما منشا خبر را پیگیری خواهیم کرد.

*** ریاض از برگزاری مراسم اربعین در عراق، عصبانی است

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اتهام‌زنی رسانه وابسته به عربستان به زوار اربعین نیز گفت: این نوع سخن پراکنی‌ها دور از انتظار نیست و ناشی از عصبانیت مقامات ریاض از دیدن چنین صحنه‌هایی در کشور عراق است. احتمالاً مزد بگیرانشان مطالبی را می‌گویند که دور از انتظار نیست.

*** روابط ایران و عراق، در تمام زمینه‌ها روشن است

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد گفتگوی حیدر العبادی و اسحاق جهانگیری در مورد روابط تهران و بغداد نیز گفت: روابط تهران - بغداد، روابط روشنی در تمام حوزه‌هاست.

*** رابطه تهران و بغداد، ازلی و ابدی است

وی افزود: حمایت ایران از حاکمیت عراق و ملت آن کاملاً روشن است. ما موضوعات و مسایل زیادی در دستور کار داریم از جمله مسایل مرزی اقتصادی، سیاسی و ... ما به عنوان دو کشور همسایه همواره باقی خواهیم ماند و این حکم ازلی و ابدی است و دو کشور همسایه همیشه مسایلی را برای مطرح کردن خواهند داشت.

انتهای پیام/

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- ترامپ -کنگره -آمریکا - عربستان - اروپا -

تاريخ : سه شنبه 2 آذر 1395 | 7:11 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: تجربه برجام یک بار دیگر به ما نشان داد که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد.
////////علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اعلام تمدید حالت فوق العاده امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این اقدام نشان دهنده خصومت امریکایی‌ها با جمهوری اسلامی است و بر بد عهدی امریکایی‌ها مهر تأیید زد.
 
وی افزود: تجربه برجام یک بار دیگر به ما نشان داد که نمی‌توان به امریکا اعتماد کرد و اعلام حالت فوق العاده توسط امریکا همانند تجربه‌های گذشته، بر بدعهدی و خصومت آن دولت تاکید می‌کند.


 انتهای پیام/
 
 

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- برجام ، بد عهدی امریکا ، مرکز تحقیقات استراتژیک-

تاريخ : سه شنبه 2 آذر 1395 | 7:5 | نویسنده : مهدی اژدری |
شیعیان کشورهای مختلف جهان با حضور در "کربلا" هر ساله یاد قیام امام حسین را گرامی می دارند. اما موضوع امنیت مسیرهای پیاده روی از نکات مهمی است که حائز اهمیت می باشد.
به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کربلای معلی در اربعین حسینی میزبان میلیون ها زائر عاشق امام حسین (ع) است که با زنده کردن حماسه "سید الشهدا" در اربعین حسینی با پای پیاده راهی کربلا می شوند.

آیا مسیر پیاده روی اربعین امن است؟/نقش فرمانده سپاه قدس در تامین امنیت کربلا

آیا مسیر پیاده روی اربعین امن است؟/نقش فرمانده سپاه قدس در تامین امنیت کربلا


شیعیان کشورهای مختلف جهان با حضور در "کربلا"  هر ساله یاد قیام امام حسین را گرامی می دارند. اما موضوع امنیت مسیرهای پیاده روی از نکات مهمی است که حائز اهمیت می باشد.

مسیرهای پیاده روی که در کشور عراق جهت مشتاقین پیاده روی به سوی کربلای معلی تعیین  می گردد عمدتا در سال های اخیر  محورهای  "نجف-حیدریه-کربلا" ؛ "کوفه-سهله-کربلا" ؛ "بغداد-مسیب-کربلا" ؛ "حله-طویریج-کربلا" بوده است.

مسیر انتخابی زائرین ایرانی جهت برنامه پیاده روی عمدتا مسیر "نجف-حیدریه-کربلا" است و خدمات ارائه شده در قالب طرح ساماندهی در مسیرهای فوق الذکر در سال های اخیر (از جمله سال گذشته) ارائه شده است.  

مسیریادشده کوتاه ترین،پرترددترین،امن ترین ومشهورترین مسیر دسترسی نجف به کربلا ومحور اصلی پیاده روی زائرین اربعین می باشد و امتداد آن از سمت جنوب به شمال می باشد.

این جاده به صورت دو مسیر رفت و برگشت بزرگراهی و یک مسیر پیاده روی بوده که به مسـیر یا حسـین مشـهور است و طول آن برابر82 کـیلومـتر مـی باشـد که از ابتدای آن در هر 50 متر یک میله در وسط جاده نصب شده است تا به عنوان نشانه ای برای مردم و زایرین پیاده باشد.

اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا "کربلا" در سال هایی که تروریست های تکفیری-صهیونیستی داعش در این مسیر حضور دارند ، امن بوده است؟

 یک نکته قابل تامل اینکه ارتش و حشد الشعبی عراق در سال 2014 میلادی با انجام عملیات پاکسازی "جرف الصخر" اطراف کربلا را از وجود تروریست های تکفیری صهیونیستی داعش پاکسازی کردند.

**توپولوژی "جرف الصخر"    
 
"جرف‌الصخر"  شهری در عراق است که در 60 کیلومتری جنوب غرب  "بغداد" و 80 کیلومتری شهر "فلوجه"  قرار دارد که جمعیتی معادل 80 هزار نفر را در خود جای داده است.   در منطقه  "جرف‌الصخر"  یک مجتمع نظامی بزرگ به نام "الحکوم" قرار دارد.

شهر "جرف الصخر" برای دولت عراق و دستگاه‌های امنیتی آن از اهمیت راهبردی برخوردار بود، به ویژه اینکه در ماه محرم و به ویژه اربعین حسینی این مناطق محل تردد صد‌ها هزار تن از شیعیان به استان‌های جنوبی به ویژه "کربلا"  در ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) خواهد بود.


آیا مسیر پیاده روی اربعین امن است؟/نقش فرمانده سپاه قدس در تامین امنیت کربلا


**نقش مستشاری سردار سلیمانی در کمک به تامین امنیت "کربلا"

روزنامه "واشنگتن پست  Washingtonpost"  نوشت: دولت عراق گفته است که در یک عملیات 2 روزه، "جرف‌الصخر"  که یک شهر 80 هزار نفری حد فاصل 40 مایلی جنوب غرب پایتخت بوده ، آزاد کرده که در اشغال ماندن آن می‌توانست خطرات بسیاری برای  "کربلا"  داشته باشد و در این آزادسازی،  "ژنرال قاسم سلیمانی"  نیز حضور (مستشاری) داشت.

آیا مسیر پیاده روی اربعین امن است؟/نقش فرمانده سپاه قدس در تامین امنیت کربلا

سایت "واتس اوپیک Whatsupic " درباره آزادسازی  "جرف‌الصخر"  نوشت:  "ائتلاف ضد داعش"  هیچ نقشی در مبارزه با تروریسم ایفا نکرد، بلکه  "ژنرال سلیمانی" و "نیروهای عراقی"،  شهر راهبردی  "جرف‌الصخر"  را آزاد کردند.

آیا مسیر پیاده روی اربعین امن است؟/نقش فرمانده سپاه قدس در تامین امنیت کربلا

"جرف الصخر"  که در شمال شرق کربلا  است، نقش مهمی در امنیت این شهر دارد و حضور نیروهای امنیتی در این منطقه آرامش شهر کربلا را افزایش داده است. 

در حقیقت در سال 2014 که مسیرهای مواصلاتی کربلا بیشترین خطرها را داشت، با انجام عملیات پاکسازی "جرف الصخر" نگرانی ها برطرف شد. اما اکنون که دو سال از عملیات راهبردی "جرف الصخر" می گذرد، مناطق وسیعی در نزدیکی یا در همسایگی و یا در اطراف  "کربلا" همچون "رمادی" ، "فلوجه"، "جزیره خالدیه" ، "تکریت" و ... آزاد شده و داعش تنها در دژ خود یعنی "موصل" در لاک دفاعی فرورفته و این یعنی امنیت کربلا و مسیرهای آن در وضعیت قابل قبولی قرار دارد.

کمک های مستشاری جمهوری اسلامی ایران ، نقش مهمی در تامسن امنیت عتبات عالیات داشته و در این مسیر سردار شهید "تقوی"  و سردار سرلشکر پاسدار "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران نقش مشورتی مهمی را ایفا کردند .

موضوعات مرتبط: سیاسیفرهنگی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-مسیر- پیاده روی -اربعین امن -

تاريخ : شنبه 22 آبان 1395 | 7:27 | نویسنده : مهدی اژدری |
پنجاه و هشتمین شماره‌ هفته‌نامه‌ خبری-تبیینی خط حزب‌الله در خصوص رسوایی انتخابات آمریکا در برابر افکار عمومی با عنوان «بی‌آبرو» منتشر شد.
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای، پنجاه و هشتمین شماره‌ی هفته‌نامه‌ خبری-تبیینی خط حزب‌الله با گزارش هفته‌‌ای در خصوص رسوایی انتخابات آمریکا در برابر فکار عمومی با عنوان «بی‌آبرو» منتشر شد.
 
هفته‌نامه‌ خط حزب‌الله در سخن هفته‌ خود با عنوان «ما و از نفس‌افتاده‌ها» به تبیین خطرهای پیش رو در مسیر حرکت انقلاب، پرداخته است.
 
عکس ویژه‌ این هفته‌ نشریه، تصویری از حضور رهبر انقلاب  در شهر خمین‌ زادگاه‌ بنیانگذار کبیر انقلاب در آبان‌ماه 1379 است.
 
پنجاه و هشتمین شماره‌ هفته‌نامه‌ خط حزب‌الله به آستان ملکوتی دختر بزرگوار امیرالمومنین حضرت زینب کبرا علیهاالسلام، تقدیم شده است.
 
نسخه‌ی PDF نشریه در سه نسخه‌ تابلوی اعلانات، A4 جهت مطالعه و A3 برای چاپ و تکثیر بر روی پایگاه KHAMENEI.IR قرار گرفته است.
 
رسوایی انتخابات آمریکا در برابر افکار عمومی با عنوان «بی‌آبرو» منتشر شد
 
انتهای پیام/
 

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-حوادث -رهبر معظم انقلاب ، خط حزب الله ، خط حزب الله -

تاريخ : شنبه 22 آبان 1395 | 7:25 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر ترامپ برای بازنویسی برجام تلاش کند آمریکا زیان زیادی خواهد دید چرا که ایران نقاط اشتباه برجام را اصلاح خواهد کرد.
به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه جمعه در یادداشت کوتاهی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در طول بازنویسی و مذاکره برجام جدید که ممکن است سال ها طول بکشد ما چرخه سوخت و غنی‌سازی خود را کامل می‌کنیم و همچنین از نتایج توافقات فعلی با دیگر کشورها بهره خواهیم برد. 
 
وی ادامه داد: البته اگر ترامپ سعی کند از اجراشدن تعهدات آمریکا و جهان جلوگیری کند بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران برنامه تلافی‌جویانه خود را عملیاتی خواهد کرد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر ترامپ برای بازنویسی برجام تلاش کند آمریکا زیان زیادی خواهد دید چرا که ایران نقاط اشتباه برجام را اصلاح خواهد کرد و این آمریکاست که باید با کشورهای دیگر وارد چالش شود.
 
گفتنی است؛ دونالد ترامپ در ماه های آغازین تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود برجام را پاره خواهد کرد. وی بعد از مدتی از لزوم بازنگری در برجام سخن گفت. این درحالی است که رهبر معظم انقلاب در واکنش به این اظهارات فرمودند اگر آنها برجام را پاره کنند ما آن را آتش خواهیم زد.  
 
انتهای پیام/

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-محسن رضایی- آمریکا -برجام -

تاريخ : شنبه 22 آبان 1395 | 7:21 | نویسنده : مهدی اژدری |
خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: سیاست‌ها و بازی‌هایی که‌ آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته، بازی با دم شیر است.

دروغ آسیب بزرگ جامعه ما است/ هر خبری که نقل شد پذیرفتنی نیستبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگارن جوان، احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با دعوت مؤمنین به رعایت تقوای الهی گفت: برای ذات مقدس خداوند حریم نگهداریم مولای ما علی (ه) نیز فرموده‌ است برای خدا حریم نگه دارید و با اعمال نیک خود بر مرگ پیش بگیرید و به استقبال سعادت‌مندانه آن رفته و با اعمال صالح زاد و توشه فراهم کنید.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در خطبه‌‌های گذشته سخن از سبک زندگی دینی داشتیم و از بایدها و نباید‌ها گفتیم و موضوع تهمت و افترا مورد بحث قرار گرفت و امروز دروغ را به عنوان دومین مبحث بیان می‌کنم.

 

خاتمی تصیریح کرد: موضوع دروغ از بحث‌های ابتدایی دوران طلبگی ما بود که بر عکس آنچه که ما فکر می‌کردیم بحث چندان مهمی نباشد اما تا به همین امروز با آن درگیر هستیم.

 

وی خاطر نشان کرد: آسیب‌های اخلاقی باید مدام گفته شود و کهنه شدنی نیست و هم اکنون نیز به عنوان یک آفت به جان سیاست‌مداران افتاده است.

خطیب موقت نماز جمعه گفت: سخن من فراتر از بحث‌های جناحی و جریانی است و اصلا کاری به این حرف ها ندارم و رسالت خود را در این میدانم که با ماهی یکبار در محضر شما بودن در ارتباط با این مسائل دین خود را ادا کنم.

 

خاتمی ادامه داد: دروغ آسیب بزرگ جامعه ما است و به فرموده پیغمبر همه گناهان در یک اتاقی قرار گرفته و کلید آن دروغ است کسی که به دروغ گفتن عادت می کند بسیاری از گناهان دیگر برای او آسان می‌شود و در احادیث بسیاری آمده که دروغ میانه‌ای با ایمان ندارد.

 

خطیب نماز جمعه گفت: بنده به تمام کسانی که در فضای جدید به دروغ‌پراکنی می پردازند نصیحت می‌کنم طبق سوره احزاب آیه 70 تقوا داشته باشید و حرف قابل اثبات بزنید و اگر مطلبی به طور اشتباه منتشر کردید با عذرخواهی آن را تکذیب کنید.

 

خاتمی ادامه داد: در پذیرش خبر از سوی مردم نیز باید فیلتر وجودداشته باشد و هر خبری که نقل شد پذیرفتنی نیست.

امام جمعه موقت تهران درباره راه‌پیمایی بزرگ اربعین حسینی اظهار داشت: راه‌پیمایی بزرگ اربعین که با حضور بیش از 20 میلیون نفر برگزار می‌شود در دنیا بی‌نظیر است که دشمنان چشم دیدن این مسئله را ندارند.

 

خاتمی با اشاره به آغاز عملیات آزاد‌سازی موصل عراق بیان داشت: قدم به قدم شاهد پیروز‌ی‌های چشم‌گیر ارتش و نیرو‌های بسیج مردمی عراق در برابر داعش هستیم در حالی که ائتلاف دروغین غربی هیچ‌کاری نمی‌کند و به همین دلیل دنیا باید از مردم عراق تشکر کند.

 

وی ادامه داد: ارتش عراق قوی است و نیاز به کمک هیچ کشور دیگری ندارد و آمریکا و برخی کشور‌های منطقه که بی‌دلیل نیرو به سمت موصل روانه کرده‌اند باید بدانند که موصل متعلق به خاک عراق است و در این خاک باقی خواهد ماند و هیچ کشوری نمی‌تواند آن را به نفع خود مصادره نماید.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت حسن تهرانی مقدم بیان داشت: شهید تهرانی مقدم خدمات بی‌بدیلی در عرصه موشکی برای دفاع از کشور انجام داده است.

 

خاتمی با اشاره به برگزاری چهل و پنجمین دوره انتخابات آمریکا تصریح کرد: سیاست نظام ما پیش از برگزاری انتخابات سیاستی معقول بود که بی‌طرف باشیم چرا که همگان می‌دانند مسئولان آمریکایی همگی مانند هم بوده و دست نشانده اسرائیل هستند و این تدبیری که نظام ما در پیش گرفت تدبیر هوشمندانه بود. البته متأسفانه برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها جانبدارانه وارد صحنه شدند و پیروز انتخابات را زودتر معرفی کردند که این موضع آن‌ها هوشمندانه نبود و بهتر بود باسیاست‌های نظام پیش می‌رفتند.

 

وی افزود: بعد از برگزاری انتخابات نیز نظام ما موضع خوبی گرفت و همانطور که بارها گفته‌ایم در سیاست هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم و به انتخاب مردم این کشور‌ها احترام می‌گذاریم که این همان سیاست 37 ساله ما است که می‌گوییم هر کس در عراق، فلسطین، یمن و عربستان حق یک رأی را دارند اما آن‌ها که دم از دموکراسی می‌زنند در مسائل کشورها دخالت می‌کنند و به مردم هیچ کشوری احترام نمی‌گذارند.

 

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: شما ببینید در سوریه چه می کنند در حال که رئیس جمهوری سوریه بیش از 70 درصد آرا کسب نموده در حالی که در آمریکا 47 درصد مردم در انتخابات مشارکت نموده‌اند و همینطور اعترافاتی که خود کاندیدا کرده‌اند مانند بدهکاری‌های بزرگ و یا میزان بالای کشتار در این کشور نشانه از ورشکستگی آمریکا دارد.

خاتمی ادامه داد: یکی از خصلت‌های بد آمریکا ماجراجویی در سرتاسر جهان است که باعث شده تا مردم آمریکا از این ماجراجویی‌ها خسته شوند و همه شاهد هستند که هر جا شلوغی به وجود می‌آید آمریکا نیز در آنجا حضور دارد و یا مالیاتی که مردم این کشور می‌دهند با وجود مشکلاتی در داخل خود کشور آمریکا خرج آدمکشی در یمن و سوریه می‌شود.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران بیان داشت: من به ریاست جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا می‌گویم که از سرگذشت رئیس جمهور‌های پیشین کشورش درس بگیرد تا به سرانجام آنها دچار نشودآن‌ها در گذشته غرور استکباری داشتند و خود را کدخدای جهان می‌دانستند دروغگو بودند و پرونده آن‌ها در منطقه و بالخص در ایران سیاه بوده و جنایت‌های زیادی را علیه اسلام انجام داده‌اند که رئیس جمهور جدید نباید اینگونه عمل کند.

 

وی در مورد برخی اهانت‌های کاندید‌های ریاست جمهوری آمریکا به ایران بیان داشت: در مناظرات انتخاباتی در اهانت به ایران کاندید‌های ریاست جمهوری سنگ تمام گذاشتند و مردم آمریکا نیز یکی از آن‌ها را انتخاب کرده‌اند اما او باید بداند اگر در مقابل ملت ایران همان رویه زمان تبلیغات را ادامه دهدمانند رئیس جمهور گذشته آمریکا در برابر این ملت سر تعظیم فرود خواهد آورد و خسته خواهد شد و اگر خود را مرد می‌داند باید از ملت ایران بابت آن اهانت‌ها عذرخواهی نماید.

 

خاتمی در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: ایران یک منش و یک شعاردارد که منشش مقاومت تا آخرین نفس و شعارش هیهات منه ظله است و رئیس جمهور جدید آمریکا باید بداند که بازی ملت و کشور ایران بازی با دم شیر است البته این آقا وعده داده که با کشور‌های جهان کنار می‌آید که امیدوارم اینگونه باشد اما اگر نتوانست به وعده خود را عمل کند باید نگاهش نسبت به ایران را تغییر دهد.

 

انتهای پیام /


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-خطیب موقت- نماز جمعه-دم شیر-

تاريخ : شنبه 22 آبان 1395 | 7:19 | نویسنده : مهدی اژدری |

 وزیر خارجه کشورمان گفت: برجام یک توافق چندجانبه متعادل است که به تائید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است. ما به همه تعهدات خود عمل کرده ایم.

ظریف: در صورت عدم پایبندی دیگران به برجام ما گزینه‌های بسیاری داریمبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف که در چک به سر می‌برد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار چک گفت: برجام توافقی معتدل است. در صورت عدم پایبندی دیگران ما گزینه‌های بسیاری داریم.
 
وزیر خارجه کشورمان گفت: برجام یک توافق چندجانبه متعادل است که به تائید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است. ما به همه تعهدات خود عمل کرده ایم؛ هرچند که دولت فعلی آمریکا به بخشی از تعهدات خود عمل نکرده است.
 
وی افزود: ما اعتقاد داریم اجرای برجام به نفع همه است؛ لذا  ترجیح ما این است که همه به برجام پایبند بمانند و ما هم ‌پایبند خواهیم ماند. اینچنین نیست که در صورت عدم پایبندی دیگران گزینه های دیگری نداشته باشیم. ما گزینه های بسیاری داریم.
 
انتهای پیام/

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-حوادث -ظریف-عدم پایبندی - برجام-

تاريخ : شنبه 22 آبان 1395 | 7:18 | نویسنده : مهدی اژدری |

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، انفجار تروریستی علیه سرکنسولگری آلمان در مزارشریف افغانستان که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از انسان‌های بی‌گناه منجر شد را به شدت محکوم کرد.
محکومیت حوادث تروریستی اخیر در مزارشریف از سوی ایرانبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی ، با ابراز تسلیت این حادثه دردناک، با تمامی بازماندگان این اقدامات جنایت هولناک و شوم تروریستی ابراز همدردی کرد و بار دیگر بر مسؤولیت خطیر و تاریخی جامعه جهانی در مقابله با گسترش تروریسم و اقدامات وحشیانه گروه‌های تکفیری تأکید کرد.
 
بهرام قاسمی حمله به اماکن دیپلماتیک در افغانستان را نشانه‌ای روشن از وابستگی این گروه‌های تروریستی با دشمنان ملت بزرگ افغانستان دانست و اظهار کرد: به نظر می‌رسد این گروه‌ها و حامیان آنان با این نوع اقدامات، مترصد افزایش حضور نیروهای بیگانه در این کشور می‌باشند.
 
قاسمی با تاکید بر مصونیت اماکن دیپلماتیک در هر نقطه از جهان گفت: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اولین سرکنسولگری کشوری بود که در سال 1377 در شهر مزارشریف افغانستان مورد تهاجم این نوع گروه‌های تروریستی قرار گرفت که متاسفانه تعدادی از خبرنگاران، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. تکرار این گونه رفتار وحشیانه، بار دیگر یادآور ضرورت یک اجماع جهانی و تلاش همه‌جانبه از سوی تمامی دولت‌ها، ملت‌ها و وجدان‌های بیدار جامعه بشری در مبارزه‌ای قاطع و بی‌امان علیه این تراژدی هولناک عصر ما می‌باشد.
 
وی تاکید کرد: واقعه اخیر بار دیگر نشان می‌دهد که تروریسم ملیت و مکان نمی‌شناسد.
 
انتهای پیام/

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-حوادث -مزارشریف-ایران-

تاريخ : شنبه 22 آبان 1395 | 7:11 | نویسنده : مهدی اژدری |
پارلمان لبنان سرانجام به خلأ قدرت موجود در این کشور خاتمه داده و میشل عون را به عنوان رییس‌جمهور جدید انتخاب کرد.
 
میشل عون گزینه سیدحسن نصرالله رئیس جمهور لبنان شد
 
به این مطلب امتیاز دهید
100% 0%
 
 
 
 

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، دو سال و نیم بعد از خاتمه دوره شش ساله ریاست جمهوری میشل سلیمان، پارلمان لبنان  سرانجام به خلأ قدرت موجود در این کشور خاتمه داده و میشل عون فرمانده سابق ارتش این کشور و از متحدان حزب‌الله را به عنوان رییس‌جمهور جدید انتخاب کرد.

 

"میشل عیون"کیست؟

 میشل عون رئیس جریان ملی آزاد لبنان می‌باشد. وی در سال 1955 وارد ارتش شد و در 23 ژوئیه 1984 به فرماندهی ارتش رسید.


عون قبل از فرماندهی ارتش، در 14 دسامبر 1970، معاون فرمانده هنگ اول توپخانه شد و در 1970 به سمت معاونت فرماندهی گردان اول توپخانه رسید. وی در 23 آگوست 1976 فرمانده توپخانه ارتش لبنان شد و در 14 آگوست 1982 به عنوان رئیس ستاد نیروهای ارتش به فعالیتهای خود ادامه داد. در 14 آگوست 1982 مسؤولیت حفظ امنیت بیروت به عون سپرده شد.


میشل عون در 23 ژوئیه 1984 فرمانده ارتش شد.
میشل عون در دوران خدمت خود در ارتش، دوره هایی را در داخل لبنان و همچنین فرانسه و آمریکا گذراند.


* تشکیل کابینه نظامی
وی همچنین در پایان دوران جنگ داخلی در لبنان، از سوی امین جمیل رئیس جمهور وقت لبنان به عنوان نخست وزیر، مأمور تشکیل کابینه نظامی شد.
عون درحالی مأمور تشکیل کابینه نظامی شد که هنوز فرماندۀ ارتش لبنان بود.
پس از تشکیل دولت نظامی، جمیل قدرت را به او سپرد تا به مقابله با دولت مدنی به ریاست "سلیم الحص" بپردازد. وزرای مسلمان چند ساعت پس از تشکیل کابینه استعفا کردند، و بدین ترتیب لبنان برای نخستین بار به صورت همزمان با 2 دولت مواجه شد.


میشل عون، همزمان با نخست وزیری، پستهای وزارت دفاع و همچنین وزارت اطلاع رسانی را نیز برعهده داشت، درحالیکه همچنان جایگاه و درجه نظامی خود در ارتش را حفظ کرده بود.
در 4 اکتبر 1988، پستهای وزارت امورخارجه، وزارت آموزش ملی و هنرهای زیبا و سرپرستی وزارت کشور را عهده دار شد.


* توافقنامه "طائف" و تبعید میشل عون به فرانسه
در آگوست 1989 با میانجی گری عربستان توافقنامه طائف برای پایان به جنگ داخلی لبنان امضا شد. ولی میشل عون با این توافقنامه به دلیل مشخص نشدن وضعیت حضور نیروهای سوریه در لبنان و راهکار خروج آنها، مخالفت کرد. پس از جدالی سنگین وی سرانجام در 13 اکتبر 1990 با توافق لبنانی ها و سوری ها از کاخ بعبدا اخراج شد و به سفارت فرانسه در بیروت رفت و پس از مدتی با توافق صورت گرفته در 28 آگوست 1991 به فرانسه تبعید شد.


میشل عون در 7 مه 2005 به کشورش بازگشت و با استقبال بسیاری از هوادارانش مواجه شد.
وی پس از آن در رقابتهای انتخابات پارلمان 2005 شرکت کرد و با گروهی متشکل از 21 نماینده وارد پارلمان شد و دومین فراکسیون پرجمعیت را تشکیل داد.

 

* توافق با حزب الله
میشل عون در 6 فوریه 2006 یادداشت تفاهمی را با حزب الله لبنان در کلیسای مار مخایل امضا کرد.

 

* کنفرانس دوحه و تشکیل دولت وحدت ملی
عون در کنفرانس دوحه شرکت کرد. این کنفرانس در 21 مه 2008 تشکیل و به امضای توافقنامه ای برای تشکیل دولت وحدت ملی با حضور همه اقشار مختلف لبنانی منجر شد.

 

* روابط نزدیک عون با دولت سوریه
پس از خروج ارتش سوریه از لبنان، وی روابط بسیار خوب و نزدیکی را با دولت سوریه از سرگرفت و در 3 دسامبر 2008 با سفر به سوریه با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

 

* زندگی خصوصی میشل عون
همسر میشل عون "نادیه عون" نام دارد. آنها سه دختر به نامهای میرای، کلودین و شانتال (همسر جبران باسیل) دارند.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- پارلمان لبنان- گزینه- سیدحسن نصرالله -رئیس جمهور-

تاريخ : دو شنبه 10 آبان 1395 | 23:0 | نویسنده : مهدی اژدری |

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواستار رعایت نظام منع گسترش سلاح هسته ای در سطح جهانی شد و گفت: استفاده از جنگ افزار اتمی پایان بخش تمدن بشری خواهد بود.

به گزارش ایرنا، پوتین در جمع خبرنگاران، قدرت نمایی هسته ای را غیرقابل قبول خواند و گفت که چنین رویکردی آخرین گزینه ممکن است که می توان انجام داد.

 

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز جمعه به نقل از وی نوشت: قدرت نمایی هسته ای زیان بار است و آن را نمی پذیرم، اما باید به واقعیت ها ها توجه کرد که سلاح اتمی عامل بازدارنده و تامین کننده صلح و امنیت در جهان شده است.

 

وی در همین حال هشدار داد که نباید سلاح هسته ای را به عنوان عامل استفاده در جنگ های احتمالی در نظر گرفت، زیرا به معنای پایان موجودیت تمدن بشری خواهد بود.

 

پوتین همچنین بر اهمیت رعایت نظام عدم گسترش سلاح هسته ای و تسلیحات حمل آن در سطح جهانی تاکید کرد.

 

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه برخورد مسئولانه قدرت های هسته ای بسیار ضروری است، گفت که مسکو به چنین رفتاری صرف نظر از هر گونه اختلاف نظر یا مشاجره ای پایبند خواهد بود.

 

پوتین یاداوری کرد زمانی که آمریکا از قرارداد کاهش تسلیحات پدافند موشکی با روسیه خارج شد، مسکو تکامل سلاح های ضربتی راهبردی خود را پیگیری کرد.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز جمعه به نقل از وی نوشت: قدرت نمایی هسته ای زیان بار است و آن را نمی پذیرم، اما باید به واقعیت ها ها توجه کرد که سلاح اتمی عامل بازدارنده و تامین کننده صلح و امنیت در جهان شده است.

 

وی در همین حال هشدار داد که نباید سلاح هسته ای را به عنوان عامل استفاده در جنگ های احتمالی در نظر گرفت، زیرا به معنای پایان موجودیت تمدن بشری خواهد بود.

 

پوتین همچنین بر اهمیت رعایت نظام عدم گسترش سلاح هسته ای و تسلیحات حمل آن در سطح جهانی تاکید کرد.

 

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه برخورد مسئولانه قدرت های هسته ای بسیار ضروری است، گفت که مسکو به چنین رفتاری صرف نظر از هر گونه اختلاف نظر یا مشاجره ای پایبند خواهد بود.

 

پوتین یاداوری کرد زمانی که آمریکا از قرارداد کاهش تسلیحات پدافند موشکی با روسیه خارج شد، مسکو تکامل سلاح های ضربتی راهبردی خود را پیگیری کرد.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- پوتین- شلیک- سلاح اتمی- پایان جهان -

تاريخ : جمعه 7 آبان 1395 | 22:3 | نویسنده : مهدی اژدری |

  اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان تمایل رای دهندگان جمهوری خواه به ترامپ پس از آخرین اظهارات نامزد آنها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره زنان کاهش یافته است.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، براساس اولین نظرسنجی پیگیری انتخابات 2016 شبکه ABC، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا با توجه به "نارضایتی رای دهندگان نسبت به نحوه برخورد جمهوری خواهان نسبت به زنان و احتمال نپذیرفتن نتیجه انتخابات از سوی آنها در حال افزایش فاصله خود با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان است.

 

کلینتون در حال حاضر براساس نتایج نظرسنجی سراسری از رای دهندگان احتمالی 50 درصد و ترامپ 38 درصد آرا را کسب کرده است.

 

این آمار نشان دهنده پیشرفت شدید کلینتون در برابر ترامپ پس از 13 اکتبر است. این فاصله 12 درصدی بیشترین میزان فاصله‌ای است که در نظرسنجی‌ها میان دو نامزد حاصل شده است.

 

در همین حال 65 درصد رای دهندگان احتمالی نسبت به ادعای ترامپ مبنی بر اینکه انتخابات مهندسی شده است و او تمایلی ندارد که در صروت پیروی کلینتون نتایج انتخابات را بپذیرد،‌ ابراز نارضایتی کرده‌اند.

 

همچنین 69 درصد دیگر از رای دهندگان به واکنش ترامپ در قبال اتهامات تعرض‌های جنسی را نادرست دانسته‌اند.

 

این نظرسنجی در روزهای پنج شنبه تا شنبه گذشته و میان 1391 تن از جمله 874 تن که خودرا رای دهندگان احتمالی می‌دانند، صورت گرفته است. با  این حال ترامپ همچنان در سه نظرسنجی ملی از کلینتون پیش است.

 

او با اختلاف یک درصد در نظرسنجی روزنامه سرمایه‌گذاران تجاری، 2 درصد در نظرسنجی راسموسن و یک درصد در تازه‌ترین نظرسنجی لس آنجلس تایمز از کلینتون پیش است.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- کلینتون- ترامپ-

تاريخ : دو شنبه 3 آبان 1395 | 21:39 | نویسنده : مهدی اژدری |

      اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ظریف  وجان  کری

یک روزنامه انگلیسی مدعی شدکه ایمیل‌هایی در اختیارش قرار گرفته که نشان می‌دهند محمدجواد ظریف از جان کری خواسته تا وزیر خارجه مصر نیز در گفت‌وگوی لوزان درباره سوریه که هفته پیش انجام شدحضور داشته باشد.

  به  گزارش ایسنا  ؛ روزنامه گاردین مدعی شد، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به طور شخصی خواستار حضور مصر در نشست کلیدی مذاکرات سوریه که هفته پیش در لوزان سویس انجام شد، بوده است.

 

به گزارش گاردین این امر باعث ایجاد نگرانی‌ها در مورد دور شدن مصر از موضع نزدیک خود به غرب در منطقه شده است.

 

این مذاکرات که با حضور جان کری، وزیر خارجه آمریکا شنبه گذشته در لوزان انجام شد در دستیابی به یک استراتژی مشترک با روسیه برای اتمام جنگ سوریه ناکام ماند.

 

این روزنامه انگلیسی مدعی شد که ایمیل‌هایی را که بنابر آن، محمدجواد ظریف از جان کری در خواست کرده است تا تیم قاهره نیز در این مذاکرات حضور داشته باشند را در اختیار دارد. بنابراین ادعا زمانی که کری مذاکرات شش جانبه را برای دستیابی به یک منطقه مشترک پیشنهاد داده است، ظریف خواستار حضور مصر نیز در مذاکرات شده است. ایران پیش از مذاکرات لوزان تنها در صورتی با حضور در آن موافقت کرده است که وزیران خارجه عراق و مصر نیز در لوزان حضور داشته باشند.

 

مصر و عراق هر دو از موضع ایران در قبال رژیم بشار اسد حمایت می‌کنند اما مصر به دلیل این که پرجمعیت‌ترین کشور عرب سنی در منطقه دارای اهمیت بیش‌تری است.

 

هدف ایران هم‌چنین جلوگیری از برتری ائتلاف ضد رژیم اسد شامل آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه در مذاکرات لوزان بود.

 

رایزنی‌ها برای حضور مقامات مصری در لوزان چند روز پیش‌ از آن که مصر در حرکتی غافلگیرانه نسبت به حامی اقتصادی خود، عربستان سعودی، همراه با روسیه به پیش‌نویس قطعنامه فرانسه در شورای امنیت برای تعیین منطقه پرواز ممنوع رای منفی دهد، انجام شد.

 

نماینده عربستان در سازمان ملل پس از رای منفی مصر به این پیش‌نویس، تصمیم مصر را دردآور خواند.

 

روز پس از آن ریاض کمک نفتی خود به مصر که حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت‌خام تخمین‌زده می‌شود را تعلیق کرد.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- گاردین - ظریف - جان کری-

تاريخ : جمعه 30 مهر 1395 | 23:9 | نویسنده : مهدی اژدری |
سخنگوی وزارت خارجه ایران به آمریکایی‌ها توصیه کرد که مراقب دام‌هایی که دیگران برایشان در منطقه پهن می‌کنند، باشند.
آمریکا مراقب دام‌های پهن شده در منطقه باشد/ تلاش عربستان برای کشاندن دیگران به صحنه یمن
به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در خصوص تحولات یمن اظهار داشت: از مجموعه تحولات منطقه و یمن می‌شود برداشت کرد که عربستان سعودی در پی شکست‌های مکرر در منطقه به ویژه در تجاوز به یمن، اقدامات جدیدی انجام می‌دهد تا دیگران را درگیر ماجرای یمن کند.
 
وی افزود: هدف عربستان این است که با افزایش تنش و تشنج در منطقه، پای دیگران را هم به صحنه مشکلات خودش بکشاند تا بتواند مفری برای خودش پیدا کند.
 
سخنگوی وزارت خارجه هشدار داد: دولت آمریکا باید بداند دریای سرخ و منطقه‌ای که یمن در آن قرار دارد از حساسیت ویژه و راهبردی برخودار است و حفظ ثبات در آن بسیار مهم است.
 
قاسمی هدف از این توطئه عربستان را یافتن راه نجات برای خروج از بن بست جنگ یمن دانست و ادامه داد: به دولتمردان آمریکایی توصیه می‌کنم که با نگاه واقع‌بینانه و دقیق موضوعات را رصد کنند و مراقب دام‌هایی که دیگران برایشان در منطقه پهن می‌کنند باشند و از تجربیات سه دهه گذشته در عراق، سوریه و دیگر کشورها استفاده کنند.
 
وی ورود آمریکا به منجلاب‌های جدید مانند جنگ در یمن را برای آنان و دیگر کشورهای منطقه و جهان خطرناک و بسیار زیان آور دانست.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اجلاس لوزان را در تفاهم شرکت‌کنندگان برای برقراری آتش‌بس و امدادرسانی به مردم سوریه ناموفق دانست و گفت: این اجلاس در ادامه نشست‌های گذشته درباره سوریه نبود، بلکه اجلاسی ویژه با حضور تعداد مشخصی از کشورها و در نوع خود بی‌نظیر بود.
 
قاسمی افزود: نخستین بار بود که چنین اجلاسی با حضور کشورهای منطقه، آمریکا و روسیه برگزار می‌شد و طبیعی بود که نتواند به نتیجه برسد همچنانکه قبل از آن اعلام و پیش‌بینی کرده بودیم که نشستی چهار، پنج ساعته نمی‌تواند درباره همه مسائل سوریه به نتایج ملموس برسد.
 
وی ادامه داد: در این اجلاس هر یک از کشورهای شرکت‌کننده دیدگاه‌هایشان را بیان کردند، اما هنوز فاصله دیدگاه‌ها درباره مسائل سوریه بسیار است.
 
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما تردید داریم که همه کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس از حسن نیت و دلسوزی لازم درباره ملت، دولت و کشور سوریه برخوردار باشند و تناقض‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد.
 
قاسمی خاطرنشان کرد: تلاش برای برگزاری اینگونه اجلاس‌ها در مواقعی جدی می‌شود که تروریست‌ها در سوریه در محاصره قرار می‌گیرند و در مواجهه با مشکلات عدیده در معرض شکست‌های بزرگ هستند؛ به این علت باید بین موضوع تروریسم و برگزاری اینگونه اجلاس‌ها تفکیک قائل شد.
 
وی افزود: اگر قرار بر برگزاری اینگونه اجلاس و صحبت از صلح و ثبات و امنیت شود، اما از طرف دیگر باز هم با ارسال امکانات نظامی، لجستیک و حتی اعزام نیروی انسانی، تروریست‌ها را تقویت کنند چه سودی دارد؟
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این دوگانگی‌ها نشان می‌دهد کسانی که در این اجلاس از صلح، ثبات و امنیت در سوریه دم می‌زنند خیلی صادق نیستند.
 
قاسمی درباره اینکه آیا در لوزان برای برقراری آتش‌بس و امدادرسانی به ملت سوریه تفاهمی شد؟ گفت: تفاهم جامعی در این باره ایجاد نشد و هر یک از شرکت‌کنندگان صرفا با بیان مواضع و دیدگاهشان، تبادل نظر کردند و گام مشخصی در این زمینه برداشته نشد.
 
وی همچنین درباره ادامه مذاکرات درباره سوریه گفت: طبعا با توجه به برجسته بودن مسئله سوریه در صحنه بین‌الملل و حساسیت آن برای منطقه و دیگر کشورها باز هم شاهد برگزاری اینگونه اجلاس‌ها خواهیم بود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مهم این است که برخی حاضران در این اجلاس نگاه و برخورد دوگانه دارند به نحوی که از یک سو از تروریست‌ها و متجاوزان به سوریه دفاع و از آنان علیه حاکمیت و دولت این کشور حمایت می‌کنند و از سوی دیگر در این اجلاس، قیافه انسان‌دوستانه و صلح‌طلبانه می‌گیرند که این دوگانگی تردیدهای ما را بیشتر می‌کند.
 
انتهای پیام/

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-آمریکا - دام‌های پهن شده -عربستان -یمن-

تاريخ : چهار شنبه 28 مهر 1395 | 7:46 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
یک عضو فراکسیون ولایت مجلس دهم از سازوکار جدید فراکسیون متبوع خود در مجلس خبر داد.

 

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از ساختار جدید فراکسیون ولایت در مجلس خبر داد.

 

وی با بیان اینکه هئیت رئیسه و مجمع عمومی فراکسیون ولایت طی هفته آینده تشکیل جلسه خواهد داد، تاکید کرد: فرآیند ثبت نام جدید از نمایندگان در فراکسیون ولایت تقریبا به اتمام رسیده  و در حال حاضر 130 نماینده برای حضور در این فراکسیون ثبت نام کردند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آقای لاریجانی در ساختار جدید فراکسیون ولایت حضور خواهد داشت یا خیر گفت: آقای لاریجانی در فرایند جدید فراکسیون ولایت حضور ندارد و هنوز دلیل اینکه چرا آقای لاریجانی در این فراکسیون حضور ندارند را نمی‌دانیم و شاید در آینده وی برای حضور در این فراکسیون ثبت نام کنند.

کوچکی نژاد در ادامه تصریح کرد: قالب جدید فراکسیون ولایت وابسته به کسی نیست و کاملا از بطن نمایندگان اصولگرا تشکیل شده است.

وی در ادامه درباره چرایی حضور نیافتن لاریجانی در این فراکسیون گفت: آقای لاریجانی ممکن است به نوعی بخواهند از دور دو فراکسیون نزدیک به خود را مدیریت کنند؛ یعنی شاید ائتلافی از دو فراکسیون شکل گیرد و وی بخواهد به این فراکسیون‌ها کمک کند و چنین نظری برای ادامه کار فراکسیونی داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به اینکه ما از حضور علی لاریجانی در ساختار جدید  فراکسیون ولایت استقبال می‌کنیم، بیان داشت: آقای لاریجانی همواره تلاش داشتند که فراکسیون‌های مجلس انشقاق پیدا نکند اما دوستان وی با تشکیل یک فراکسیون جدید به این انشقاق دامن زدند و به نوعی بدعهدی کردند.

کوچکی نژاد در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان گفت که فراکسیون ولایت در آینده بدون حضور آقای لاریجانی ادامه مسیر خواهد داد، تأکید کرد: معتقدم این اتفاق رخ خواهد داد.

وی در ادامه با بیان اینکه تشکیل فراکسیون سوم در مجلس شفاف سازی خطوط سیاسی پارلمان را ضرورت بخشید، اظهار داشت: با این وجود قطعا فراکسیون ولایت ریاست جدیدی به غیر از لاریجانی در آینده خواهد داشت. 

کوچکی نژاد در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این فراکسیون گزینه‌هایی برای ریاست جدید خود دارد و یا خیر گفت: نیروهای زیادی برای ریاست این فراکسیون وجود دارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه چه دلایلی باعث شد تا فراکسیون مجددا قالب خود را تغییر دهد، تأکید کرد: باید گفت که یکسری اختلافات از سوی برخی احزاب و گروه‌های سیاسی در زمان انتخابات و در انتخاب افراد وجود داشت که برخی از این موضوعات حتی از قم آغاز شد البته در ابتدای مجلس شاید همه تلاش‌ها بر این بود که دیدگاه‌ها نزدیک بهم باشد اما واقعا ما در ادامه راه دیدیم که بسیاری از نگاه‌ها مثلا در موضوعاتی نظیر برجام، FATF و مبارزه با فساد متفاوت است و نهایتا اختلاف این دیدگاه‌ها ما را به جایی رساند که در زمینه خطوط سیاسی شفاف‌سازی کنیم.

انتهای پیام/


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- فراکسیون-اصولگرایان -

تاريخ : چهار شنبه 28 مهر 1395 | 7:43 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
« سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ، ضرورت یا تشریفات مضاعف»، در گفتگوی ویژه خبری امشب بررسی شد.
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ، ضرورت یا تشریفات مضاعف»، موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که محمد دهقان و محمد کاظمی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به بحث و گفتگو پیرامون آن پرداختند.
 
در ابتدای این بحث محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص علت متوقف شدن بررسی طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ( طرح مبارزه با جرایم اقتصادی) در  مجلس نهم اظهار داشت:  با توجه به اشکالات دولت نسبت به بخشی از این طرح و عدم تفاهم کامل دولت و مجلس در این رابطه، دکتر لاریجانی بررسی این طرح را زمان دیگری موکول کرد که این فرصت در مجلس نهم پیش نیامد.
 
وی در تشریح ضرورت تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: متاسفانه در کشور متولی منحصری که کاری جز مبارزه با مفاسد نداشته باشد نداریم ضمن آنکه معتقدیم فساد به گونه ای در کشور رشد کرده که نیازمند جراحی جدی است که با سازو کارهای موجود نمی توان با آن مبارزه کرد.
 
نهادسازی راه مبارزه با فساد اقتصادی نیست/ طرح مبارزه با جرایم اقتصادی با ماهیت استقلال قوا در تضاد است
 
محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در قانون اساسی و قوانین عادی کشور به خوبی بحث مبارزه با فساد اقتصادی ، ارتشاء ، فساد اداری و مسائلی از این قبیل پیش بینی شده و سازمان های متولی در امر مبارزه با فساد و مجازات های مربوطه نیز مشخص شده است، تاکید کرد: نهاد سازی راه مبارزه با مفاسد اقتصادی نیست چراکه مشکل ما در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی مشکلات ساختاری است لذا باید نهادهای مبارزه با فساد را تقویت کرد.
 
وی اضافه کرد: بر اساس این طرح، تداخل در کار  قوا پیش خواهد آمد و این مسئله با ماهیت استقلال قوا در تضاد است.
 
نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه، دیوان محاسبات در هر وزارتخانه و در هر اداره ای ذیحساب دارد که بر مسائل مالی نظارت می کند گفت: تمامی دستگاه ها باید به وظایف خود به خوبی عمل کنند.
 
وی با بیان اینکه، سازمان بازرسی کل کشور باید در راستای کشف فساد مالی اقدام کند افزود: باید در بحث حقوق های نجومی به سمت و سوی پیشگیری سوق پیدا کنیم.
 
کاظمی با تأکید بر ضرورت شفاف عمل کردن دستگاه ها به منظور جلوگیری از بروز فساد اظهار داشت : در مباحث عمرانی  به دلیل گستردگی خانواده دولت کارها بیشتر شده است.
 
وی با بیان اینکه، ساختار اداريمان مریض است ادامه داد: شفاف سازی در قواعد و مقررات اداری نداریم  و از سوی دیگر گردش آزاد اطلاعات در سازمان ها وجود ندارد.
 
تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی با مسولیت قوه قضاییه برخلاف استقلال قوا در قانون اساسی است 
 
نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس  با بیان اینکه، تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی با مسولیت قوه قضاییه برخلاف استقلال قوا در قانون اساسی است خاطرنشان کرد: قوه قضاییه رسیدگی قضایی در پرونده ها را دارد و در بحث کشف جرم نمی تواند مسولیت داشته باشد.
 
پاليزدار در ادامه با اشاره به اینکه، اعضای ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی عالی ترین مقامات سه قوه است اظهار داشت: باید بسترهای به وجود آورنده فساد مشخص شود و از طریق دولت الکترونیک به صورت شفاف عمل کرد.
 
متولی فساد در کشور معلوم نیست 
 
دهقان با اشاره به اینکه، متولی مبارزه با فساد در کشور معلوم نیست گفت: بدون متولی نمی توان با فساد برخورد کرد لذا مبارزه با فساد مستلزم کار مشترک و هماهنگ پلیسی، قضایی و امنیتی است.
 
انتهای پیام/

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-گفتگوی ویژه خبری ، مبارزه با فساد اقتصادی ، مبارزه با فساد ، راهکار مبارزه با فساد اقتصادی-

تاريخ : چهار شنبه 28 مهر 1395 | 7:30 | نویسنده : مهدی اژدری |

 

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

سخنگوی کاخ سفید روز چهار شنبه گفت همکاری های امنیتی واشنگتن و ریاض به منزله یک چک سفید نیست.

  به  گزارش  ایرنا  ؛ سخنگوی کاخ سفید روز چهار شنبه بار دیگر حمله هوایی رژیم سعودی به مراسم ختم در شهر صنعا را عمیقا نگران کننده خواند و گفت که همکاری های امنیتی واشنگتن و ریاض به منزله یک چک سفید نبوده و کشورش در حال تجدید نظر در مورد ارسال کمک به این کشور است.

 

جاش ارنست در کنفرانس خبری روز چهارشنبه تایید کرد که واشنگتن موضوع ارسال کمک به عربستان سعودی را تحت بررسی های مجددقرار داده و مدعی شد که کمک های واشنگتن در همکاری های امنیتی با ریاض به کمک های لجستیکی و اطلاعاتی محدود بوده و کشورش هیچ گاه در جریان تهاجم نیروهای سعودی به مردم یمن در هدف گیری ها شرکت نداشته است.

 

وی افزود که آمریکا همواره سعی زیادی کرده است تا در جریان درگیری ها از تلفات نظامی جلوگیری کند و از متحدین خود نیز انتظار دارد که چنین احتیاط هایی را به عمل بیاورند.

 

ارنست به صراحت حمله روز شنبه هواپیماهای سعودی به مجلس ختمی در صنعا را که منجر به مرگ صد ها نفر از غیر نظامیان یمنی شد، موجب نگرانی عمیق واشنگتن توصیف کرد و افزود که واشنگتن در ازای کمک به متحدین خود انتظاراتی از آنان دارد که باید بر آورده شوند.

 

سخنگوی اوباما در نهایت نگرانی های امنیتی ریاض را که به گفته او به دلیل همین نگرانی ها به تهاجم خود علیه مردم یمن ادامه می دهد، قابل توجیه خواند اما بار دیگر تکرار کرد که واشنگتن در قبال این تفاهم و کمک به گردانندگان ریاض از آن ها انتظاراتی دارد که با ید به آنها توجه شود.

 

در همین حال یک قانونگذار امریکا مصرانه از دولت اوباما خواست که همکاری با ائتلاف تحت رهبری عربستان را که در حال حملات هوایی در یمن است به حال تعلیق در آورد و در نامه ای که روز چهارشنبه انتشار یافت، تلفات غیر نظامی ناشی از این حملات را ظاهرا مصداق جنایت های جنگی دانست.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، ' تد لیو ' نماینده دمکرات کالیفرنیا در نامه خود به جان کری نوشت : این ائتلاف بیش از 70 مورد ' حمله هوایی غیر قانونی ' در یمن انجام داده است.

 

لیو هنگامی که در نیروی هوایی بود در کلاس هایی در مورد قوانین جنگ تدریس می کرد، افزود : ظاهرا یا ائتلاف سعودیها به طور قصد به اهداف غیر نظامی حمله می کنند یا قادر به تشخیص این اهداف از اهداف نظامی نیستند. هردوی این موارد جنایات جنگی محسوب می شوند.

 

این نامه وی، فشار بر کاخ سفید را بر سر یمن در پی اعلام روز شنبه دولت اوباما مبنی بر بازنگری در حمایت از ائئلاف تحت رهبری سعودی پس از حمله به یک مراسم ترحیم که 140 کشته بر جای گذاشت، بیشتر کرد.

 

لیو نوشت: فروش تسلیحاتی امریکا به ریاض و حمایت های دیگر از ائتلاف باید تا زمان تکمیل بازنگری امریکا متوقف شود.

 

وی همچنین به یک گزارش رویترز در روز دوشنبه مبنی بر این که امریکا به فروش تسلیحاتی خود به عربستان سعودی با وجود نگرانی برخی از مقامات این کشور در مورد متهم شدن واشنگتن به همدستی در جنایات حنگی ادامه می دهد، استناد کرده است.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- فشار-واشنگتن --عربستان -

تاريخ : پنج شنبه 22 مهر 1395 | 10:31 | نویسنده : مهدی اژدری |
سرویس‌های اطلاعاتی بدلیل مخفی‌کاری ذاتی‌شان،همواره ازموضوعات موردعلاقه بودندوبزرگترین بمب‌های خبری جهان نیزبه افشای عملیات و فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی اختصاص داشته است.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای صاحب قدرت در جهان بدلیل مخفی‌کاری ذاتی‌شان، همواره از موضوعات مورد علاقه بودند و بزرگترین بمب‌های خبری جهان نیز به افشای عملیات و فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی اختصاص داشته است.
 
MI6
 
سرویس اطلاعات مخفی موسوم (MI6) (Military Intelligence, Section 6) است که در سال 1909 با اجاره دفتر کوچکی در لندن آغاز به کار کرد. البته در واقع اولین مامور اطلاعاتی انگلیس سر "فرانسیس والسینگهام" در دوره الیزابت بود که با شنود و کشف طرح‌­های وی، علیه ملکه دسیسه و فتنه می­‌کرد. با اینکه این سازمان شباهت زیادی به همتای آمریکایی خود دارد، اما بسیار محرمانه­‌تر از آن عمل می­کند. MI6 معاونت خارجه سازمان مرکزی اطلاعات و امنیت انگلیس به شمار می­‌رود. وظیفه این نهاد، جمع­‌آوری، تحلیل، و انتشار اطلاعات برون مرزی است. حیطه قدرت این نهاد مانند همتای آمریکایی خود مشخص نیست. مثلا مسئولیت ضد اطلاعات MI5 با MI6 است. عملیات­‌های جاسوسی بسیاری تابحال از این سازمان صورت گرفته است. 
 
M.I.6؛ پدرخوانده تروریست‌های سوری + تصاویر
 
این سرویس امنیتی، با ورود آمریکا به عرصه جنگ جهانی دوم، نیروهای اطلاعاتی این کشور را تحت آموزش قرار داد. با ظهور هیتلر و به قدرت رسیدن وی، MI6 تمرکز خود را بر اروپا، آمریکای لاتین و بیشتر بخش­‌های آسیا قرار داد. تا دهه 1990 نام رییس سازمان و جزییات عملیاتی آن به هیچ وجه در رسانه‌­ها شنیده و دیده نمی‌­شد و هنوز هم دستیابی جزییات مربوط به آن خیلی محدودتر از جزییات مربوط به MI5 ارائه می­‌شود. البته نباید از سرویس امنیت داخلی انگلیس موسوم به MI5 غافل شویم و یا این دو را با یکدیگر اشتباه بگیریم. با وجود اینکه حیطه وظایف این دو با یکدیگر متفاوت است، اما اشتراکاتی نیز دارند. این دو نهاد در سرتاسر جنگ­‌های جهانی و جنگ سرد، موازی با یکدیگر حرکت می‌­کردند. با اینکه MI5 ظاهرا سیاست فضای باز نسبت به جامعه انگلیس را از دهه 90 آغاز کرده، اما MI6 به دلیل اهمیت اطلاعات و نوع فعالیتش رویکردی کاملا بسته و محرمانه دارد. با اینکه سالیانه بودجه دو میلیارد پوندی این نهاد بطور روشن توسط دولت انگلیس تامین می­‌شود، اما در واقع MI6 به دلیل عملکرد فوق محرمانه‌­اش، در ظاهر هیچگاه وجود ندارد.
 
طبق گزارش روزنامه تلگراف، در رابطه با حمله داعش به عراق، نیروهای امنیتی کردستان عراق سازمان‌های CIA، MI6، و وزارت اطلاعات و امنیت عراق را از حمله قریب الوقوع داعش به عراق با خبر کرده بودند اما این موضوع خیلی جدی گرفته نشده بود.
 
M.I.6؛ پدرخوانده تروریست‌های سوری + تصاویر
 
"روز بهجت" Rooz Bahjat، در مصاحبه خود با این روزنامه، اذعان کرده بود که سرویس‌­های اطلاعاتی انگلیس و عراق را در جریان حمله قریب الوقوع داعش به عراق با جزییات آن قرار داده بود، اما آنها این موضوع را جدی نگرفته بودند. وی معتقد است که دیگر تقریبا تمامی طول مرز مشترک عراق با سوریه و اردن از دست دولت عراق خارج شده و داعش با تمرکز بر مسلمانان متولد شده در خارج از عراق، آنها را جذب می­‌کند. او، این نیروها را 4 هزار نفر خواند؛ که از این تعداد 400 الی 450 نفر آنها انگلیسی هستند. بهجت معتقد است که اتحاد نیروهای بعثی سابق با داعش موجب حمله این گروه به موصل و دیگر شهرها شد.
 
در حالیکه داعش در حال پیشروی در شهرهای عراق است، خبرها حاکی از بازگشت برخی از تروریست‌های انگلیسی تبار این گروه به خاک انگلیس است. هم اکنون دولت انگلیس به شدت نگران ورود 300 تروریست انگلیسی که اخیرا از خاک عراق بازگشته و وارد انگلیس شده­‌اند است و دیوید کامرون –نخست وزیر- از سرویس‌­های امنیتی این کشور خواسته تا پیش از آنکه انگلیس تبدیل به آماج حملات تروریستی شود، چاره­‌ای بیاندیشند.
 
از طرفی تمرکز MI6 برای یافتن هویت 500 تروریست­ انگلیسی که از درگیری‌­های سوریه خود را به لشگر داعش در عراق رسانده­‌اند، در حال حاضر از اولویت‌­های این سازمان است.
 
M.I.6؛ پدرخوانده تروریست‌های سوری + تصاویر
 
MI6 و حذف صدام
 
سیستم امنیت خارجی انگلیس موسوم بهMI6 در سال 2012 افشا کرد که تصمیم حذف صدام، ۱۸ ماه پیش از آغاز جنگ آمریکا و متحدان در سال ۲۰۰۳ گرفته شد و هدف نهایی دست یافتن به مخازن عظیم نفتی بود نه کنترل سلاح کشتار جمعی.
 
گفتنی است که "دیدو مانینگ" - مشاور امنیتی نخست وزیر وقت انگلیس- نیز در آن مقطع زمانی، طی چندین سفر به ایالات متحده هماهنگی لازم با مقامات کاخ سفید برای طراحی حمله به عراق را انجام داد. در همین باره «العرب آنلاین» به تشکیل گروه ویژه‌ای به نام SIS4 توسط MI6 اشاره کرد که برنامه‌های حمله به عراق را طراحی کرده و این موسسه اطلاعاتی، مشاور اصلی مقامات آمریکایی و انگلیسی در حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود.
 
همچنین یکی از اعضای تیم انگلیسی اعزامی به آمریکا به «دیلی میل» گفت که تمامی احتمالات حمله القاعده و طالبان به نیروهای انگلیسی و آمریکایی حمله کننده به عراق نیز بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که تنها در صورتی در عراق موفق خواهیم شد که حمله گاز انبری و از یک کشور دیگر آغاز شود و در این صورت صدام به سرعت سقوط خواهد کرد و نفت عراق به آمریکا و انگیس تعلق پیدا خواهد کرد.
 
M.I.6؛ پدرخوانده تروریست‌های سوری + تصاویر
 
طبق گزارش منتشر شده اتحادیه عرب در ژانویه 2012، MI6، CIA، و موساد نقش اصلی را در برنامه­‌ریزی برای نیروهای شورشی تروریست سوریه داشته‌­اند. این سازمان‌های اطلاعاتی و در راس آنها MI6 در ارتباط نزدیک با شورای ملی و ارتش آزاد سوریه بوده‌­اند و شبه نظامیان اخوان المسلمین که از سوی رژیم اسراییل و دولت‌های ترکیه و آمریکا حمیات مالی و نظامی می‌­شوند را به خاک سوریه انتقال داده‌­اند. یکی از مستندات این گزارش، گزارش نوامبر 2013 به قلم "وبستر تارپلی" در موردحوادث سوریه است.
 
از برنامه‌­های MI6 این بوده که تروریست­‌ها باید با تک تیرانداز مردم بیگناه را هدف شلیک قرار دهند تا بدینوسیله بی‌­ثباتی ایجاد گردد. تارپلی، در این گزارش اشاره می­‌کند که این یک جنگ داخلی نیست. بلکه برقراری جوخه‌­های مرگ و رژه­ جولان­دهی تروریست­‌ها است که همانا روش مورد علاقه این سرویس­‌های اطلاعاتی می‌­باشد.
 
نیکلاس دیویس –نویسنده وبلاگ مشهور «جنگ، جنایت است»- معتقد است که MI6 و CIA با افزودن بر تنش میان تروریست­‌ها و حکومت بشار اسد، با غلو و بزرگنمایی قصد متهم ساختن اسد به جنایات بزرگ را دارند. طبق گزارش مامور اعزامی اتحادیه عرب که از 24 دسامبر 2011 تا 8 ژانویه 2012 در سوریه بوده، اتفاقاتی نظیر انفجار خودروها و قطارهای حامل سوخت، بمب‌گذاری در مراکز شهری، مراکز تجاری، پ‌ل­ها، وسایل نقلیه عمومی، و ترور شخصیت­‌ها و مامورین پلیس و تخریب خطوط لوله سوخت، همه از برنامه‌­های از قبل تعیین شده برای سوریه بوده است.
 
M.I.6؛ پدرخوانده تروریست‌های سوری + تصاویر
 
 MI6 و لیبی 
 
ویلیام هیگ –وزیر خارجه کنونی انگلیس- در مصاحبه­‌ای که در 15 نوامبر 2011 صورت گرفت، نقش پررنگ MI6 در ظهور و افول معمر قذافی -دیکتاتور معدوم لیبی- را تایید کرد. پس از سقوط قذافی و به حاکمیت شورای انتقالی، بسیاری از اسناد محرمانه وزارت امنیت لیبی به دست رهبران این شورا افتاد. MI6 در اولین اقدام این شورا را تهدید کرد که در صورت افشا اسناد (که حاوی اطلاعات جامعی از طرحهای ترور و فسادهای مالی توسط این سرویس امنیتی در همکاری با قذافی بود)، خود را به دردسر می‌­اندازد. شورای انتقالی نیز پس از آن هیچگاه در مورد اسناد سخنی نگفت.
 
M.I.6؛ پدرخوانده تروریست‌های سوری + تصاویر
 
گفتنی است که ملاعمر و طالبان، بن لادن و القاعده، ابوبکر البغدادی و داعش، ابومحمد الجولانی و جبهة‌النصره و احمد معاذ‌الخطیب و ارتش‌آزاد ده‌ها گروهک تروریستی دیگر دنیا؛ همه و همه از دستپخت‌های MI6 برای دموکراسی و حقوق بشر جهان است. داعش که اساسا نهادی وابسته به القاعده است از سوی دستگاه امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و با حمایت MI6 انگلیس، موساد اسرائیل، تشکیلات امنیتی استخبارات عربستان سعودی تشکیل شد.

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- لانه‌های زنبور-MI6 -

تاريخ : چهار شنبه 14 مهر 1395 | 7:57 | نویسنده : مهدی اژدری |

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب سه میل
  • وب آریاروید
  • وب نگاه چت
  • وب ول فتح