عبد الباری عطوان

یکی از نویسندگان برجسته جهان عرب در مقاله‌ای به تشدید اختلافات میان مصر و عربستان اشاره کرد و نوشت که ائتلاف چهارگانه جدیدی متشکل از مصر، سوریه، عراق و الجزایر در مقابل ائتلاف به سرکردگی عربستان در جهان عرب در حال شکل گیری است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "عبدالباری عطوان" سردبیر روزنامه الرای الیوم طی مقاله‌ای به بررسی ایجاد ائتلاف چهارگانه ای متشکل از کشورهای مصر، سوریه، الجزایر و عراق شد.

عطوان در این مقاله نوشت: "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر در مصاحبه روز سه شنبه با تلویزیون پرتغال و حمایت از ارتش عربی سوریه در مقابله با گروه‌های تروریستی در راستای حفظ استقرار سوریه و تمامیت ارضی این کشور و همانند همان چیزی که در لیبی و عراق روی می‌دهد بر روی زخم روابط ملتهب میان قاهره و ریاض نمک پاشید.

پس از آن پایگاه های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی هجوم سنگینی را علیه مصر آغاز کردند و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان که کمکی 50 میلیارد دلاری برای حمایت از اقتصاد مصر و تثبیت حکومت السیسی انجام دادند اعلام کردند که دولت مصر این خوبی ها را نادیده گرفته است.

روابط میان مصر و سوریه طی ماه‌های اخیر به سرعت در حال پیشرفت بوده و هماهنگی امنیتی میان دو کشور به حداکثر میزان خود رسیده است و این هماهنگی در سفر اخیری که "علی مملوک" رئیس سازمان اطلاعات سوریه و یکی از قدرتمندترین افراد در دمشق، به مصر داشت کاملا مشهود بود.

"ولید المعلم" وزیر امور خارجه سوریه نیز به این تحول اشاره کرد و خواستار افزایش این همکاری در کنفرانس مطبوعاتی شد که با "استفان دی میستورا" فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه داشت. دی میستورا سه روز پیش مهمان دمشق بوده و در پی بررسی موضوع حلب و مطرح کردن موضوع اداره شدن خودمختار مناطق شرقی در این شهر بود.

عطوان در ادامه این مقاله نوشت: روابط مصر و عربستان بدترین روزهای خود را سپری می کند و انتظار می رود که طی روزهای اخیر و به خصوص پس از اقدام "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان در استقبال از "هایلی ماریام دیستالین" نخست وزیر اتیوپی تشدید یابد. کارشناسان مصری این اقدام ریاض در میزبانی از نخست وزیر اتیوپی را دهن کجی به قاهره دانسته اند چون مصر و اتیوپی درباره سد النهضه با یکدیگر اختلاف دارند.

کارشناسان مصری به حجم استقبالی که از نخست وزیر اتیوپی صورت گرفت نیز اشاره کردند و وی با شاهزاده "محمد بن نایف" ولی عهد و تعداد زیادی از وزرا که در میان آنها وزرای اقتصادی و دارایی نیز بوده دیدار کرد  و در این دیدارها موضوعات همکاری اقتصادی و موضوعات منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نخست وزیر اتیوپی همچنین با "محمد بن سلمان" جانشین ولی عهد عربستان و وزیر دفاع این کشور نیز دیداری داشت و در این نشست همکاری های دوجانبه در زمینه های دفاعی انجام شد و توافقنامه هایی نیز در همین زمینه به امضا رسید.

البته کارشناسان رسانه ای مصر معتقد هستند که حمایت قاهره از دمشق تنها سیاسی و هماهنگی امنیتی بوده و مصر به دنبال پیگیری اخبار برخی از افراطی‌های مصر است که در سوریه و در کنار تروریست‌ها در حال مبارزه هستند که در این بین به اسم "احمد سلامة مبروک" مصری اشاره شده که دست راست "محمد الجولانی" فرمانده گروه تروریستی "فتح الشام" یا "جبهة النصرة" سابق بوده که پیش از این به دلیل گرایش به یکی از سازمان‌های جهادی در مصر در زندان به سر می برد.

این کارشناسان می گویند یکی دیگر از مواردی که به شدت سعودی ها را خشمگین کرده نزدیکی زیاد و پیش بینی شده میان السیسی و "دونالد ترامپ" رئیس جمهور منتخب آمریکا است. ترامپ اظهارات غیر دوستانه ای در قبال کشورهای عربی حوزه خلیج فارس داشته و به طور مستقیم از قانون "جاستا" که در آن آشکارا به عربستان سعودی و حمایتش از تروریسم و به خصوص حملات 11 سپتامبر اشاره کرده ، حمایت کرده است.

در واقع ترامپ و السیسی در موضع یکسانی در قبال مبارزه با اسلام سیاسی و از جمله جنبش اخوان المسلمین قرار دارند.

کاملا آشکار است که رئیس جمهور مصر مسیر جدیدی را به سوی اردوگاه دیگر یعنی "سوریه، الجزایر، ایران و عراق"  انتخاب کرده و به صورت تدریجی در حال خارج شدن از اردوگاه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است و یکی از جدیدترین اقدامات وی ممانعت از خروج از مصر از نشست سران کشورهای عربی آفریقایی در مالابو در پایتخت گینه استوایی بوده است. در این نشست 8 کشور عربی عربستان، امارات، بحرین، قطر، اردن، یمن، صومالی و مغرب در اعتراض به مشارکت گروه "البولیساریو" و در همبستگی با مغرب این نشست را تحریم کردند.

محور مصر، الجزایر، عراق و سوریه که از سوی ایران و روسیه مورد حمایت قرار می گیرد می تواند توازنی در میزان استراتژیکی عربی کنونی ایجاد کرده و سیطره اردوگاع عربستان بر تصمیمات کشورهای عربی  و اتحادیه عرب و سازمان های تشکیل شده از آن را محدود کند. این اردوگاه تقریبا 10 سالی است که بر تصمیمات جهان عرب سیطره دارد و بدون تردید محور جدید در صورتی که جنگ حلب و موصل به سرانجام برسد قدرتمندتر خواهد شد.

سفر هفته پیش "محمد بن زاید" ولی عهد ابوظبی امارات به قاهره با هدف کاهش اختلافات مصر و عربستان و بازگرداندن آب به کانالهای ارتباطی میان دو کشوری بود که تنها چند ماه پیش همپیمان استراتژیک بودند. اما این سفر هیچگونه پیروزی به همراه نداشته و فقط چند صباحی حملات رسانه های مصری به عربستان را متوقف کرده است.

چه بسا طرح مشروطی که "سید ابراهیم منیر" معاون رهبر جنبش اخوان المسلمین مطرح کرده برای بهبود فضا میان این جنبش و نظام حاکم است. در مقابل نظام حاکم نیز احکام اعدام و حبس ابد علیه "محمد مرسی" رئیس جمهور سابق و "محمد البدیع" رهبر جنبش اخوان المسلمین و برخی سران رده دوم این جنبش نظیر "خیرت الشاطر" و "محمد البلتاجی" و "احمد عبد المعطی" را متوقف کرد که این موضوع خفقان سیاسی در مصر را اندکی کاهش داد و تمایل نظام حاکم در عدم درگیری و مقابله میان دو طرف را نشان می‌دهد اقدامی که باعث تقویت نظام حاکم بر مصر می‌شود.

فعالان شبکه های اجتماعی در عربستان و به خصوص در توئیتر به میلیاردها دلار عربستان اشاره کردند که به مصر داده شده است. این دیدگاه سعودی‌ها ضد مصر نبوده بلکه علیه نظام خودشان بوده که در سیاست‌هایش ابراز تردید کرده‌اند و این موضوع بدون تردید باعث ناراحتی مصری ها نخواهد شد چون پرنده هایشان به کمک پول هایی که از عربستان گرفتند پرواز کردند.

ائتلاف های عربی به سرعت در حال تغییر است و باید بازگشت مجدد مصر و الجزایر به عرصه سیاسی را مورد توجه قرار داد.

انتهای پیام/.


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- ائتلاف- مصر، سوریه، عراق و الجزایر -

تاريخ : پنج شنبه 4 آذر 1395 | 23:42 | نویسنده : مهدی اژدری |

سردار در تیم منتخب هفته پنجم لیگ قهرمانان/ سایت ESPN: درخشش آزمون فریاد لیاقت او برای بازی در بالاترین سطح اروپا بود

 
سردار آزمون

سایت ESPN هم عملکرد ستاره ایرانی روستوف را پسندید و او را در تیم منتخب هفته پنجم لیگ قهرمانان اروپا قرار داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سایت معتبر ESPN در معرفی تیم منتخب هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، نام سردار آزمون، ستاره ایرانی روستوف در بین 11 بازیکن برگزیده خود قرار داد.

 گل زیبای سردار به بایرن‌مونیخ در حضور 82 دقیقه‌ای‌اش مورد توجه این سایت قرار گرفت و ESPN در توضیح دلایل انتخاب ستاره ایرانی  به عنوان بازیکن سمت چپ تهاجمی تیم منتخبش از چنین جملاتی استفاده کرد: در بازی با بایرن ثابت شد بی‌دلیل به سردار آزمون، مسی ایران نمی‌گویند. با گل زیبای او بود که شرایط برای پیروزی عجیب روستوف فراهم شد.

این سایت در ادامه مطلب خود آورده است: سردار به شکل بسیار زیبایی بواتنگ، یکی از بهترین مدافعان میانی دنیا را از جریان بازی محو کرد و خیلی راحت توپ را به گوشه دروازه اولریخ فرستاد تا بازی مساوی شود. دربیل آزمون در واقع یادآور حرکت فراموش‌نشدنی مسی مقابل بواتنگ بود تا اکنون آزمون بیش از پیش به مسی تشبیه شود. در حال حاضر شایعات زیادی درباره حضور این بازیکن 21 ساله در لیورپول شنیده می‌شود. درخشش آزمون در واقع فریاد لیاقت او برای بازی در بالاترین سطح اروپا بود.

دیگر بازیکنان تیم منتخب ESPN، یوریس، سیدبه، بونوچی، واران، فوکس، موتا، نوبا، مسی، رویس و اوکازاکی هستند.

 انتهای پیام/


موضوعات مرتبط: ورزشی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-سردار - تیم منتخب- لیگ قهرمانان-

تاريخ : پنج شنبه 4 آذر 1395 | 23:41 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
سردار آزمون

مربی پیشین تیم ملی روسیه از سردار آزمون،‌ ملی‌پوش ایرانی تیم روستوف به‌عنوان عامل اصلی شکست بایرن مونیخ نام برد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرگئی بالاخنین، مربی پیشین تیم ملی فوتبال روسیه که سابقه هدایت روستوف را نیز دارد در مصاحبه با روزنامه اسپرت اکسپرس گفت: تمام بازیکنان روستوف در بازی هفته پنجم لیگ قهرمانان اروپا برابر بایرن مونیخ عالی کار کردند، اما سردار آزمون با گل بسیار مهم خود باعث شکست حریف آلمانی شد.

وی با اشاره به گل تأثیرگذار سردار آزمون تصریح کرد: لازم است بگوییم که بایرن خود را به‌خاطر این گل سرزنش می‌کند. آزمون در صحنه به ثمر رسیدن گل تساوی‌بخش روستوف فوق العاده کار کرد و بسیار زیبا مدافع بایرن مونیخ را جا گذاشت. آزمون توپ را به‌صورت حرفه‌ای وارد دروازه حریف آلمانی کرد.

سرمربی پیشین روستوف با تصادفی دانستن شکست سنگین این تیم در اولین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا برابر بایرن مونیخ که با نتیجه پنج بر صفر به پایان رسیده بود، اظهار داشت: اگر اولین بازی روستوف با تیم دیگری بود، شاید سرنوشت عوض می‌شد. البته هر تیم دیگری هم می‌توانست همانند بایرن مونیخ باشد. پیروزی روستوف برابر این حریف آلمانی بسیار مهم و موفقیتی بزرگ است، زیرا سطح کیفی فوتبال آلمان بالاتر از روسیه است.

انتهای پیام/

 


موضوعات مرتبط: ورزشی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- سردار آزمون تیم فوتبال روستوف بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا -

تاريخ : پنج شنبه 4 آذر 1395 | 23:40 | نویسنده : مهدی اژدری |

«فقط می‌توانم در این حد بگویم که ما باید به جنونی که در سوریه در جریان است، پایان دهیم.»
دونالد ترامپ ترامپ: حمله به سوریه یعنی حمله به روسیه و ایران/ مایه شرمساری است
به این مطلب امتیاز دهید
89.1% 10.9%

به گزارش جام نیوز، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا روز گذشته در ساختمان روزنامه «نیویورک‌تایمز» حضور یافت و در مورد مسائل مختلف صحبت کرد.

دونالد ترامپ در این نشست تأکید کرد که واشنگتن باید از تلاش برای ملت‌سازی در جهان دست بردارد و برای پایان دادن به بحران در سوریه وارد عمل شود.

 

امروز نیویورک تایمز متن کامل‌تری از صحبت‌های وی را منتشر کرد که بیش از پیش دیدگاه‌های ترامپ در مورد بحران سوریه را مشخص می‌کند.

در ادامه متن کامل این بخش از صحبت‌های وی را می‌خوانید:

 

* نیویورک‌تایمز: نظرتان در مورد نقش آمریکا در جهان چیست؟

- ترامپ: خوب این سوال بسیار بزرگی است.

 

* ما در 50 سال گذشته به عنوان یک موازنه‌ساز جهانی عمل کرده‌ایم و برای موضوعات مختلف بهای بیشتری پرداخته‌ایم، چون آن‌ها نهایتا در راستای منافع ما بوده‌اند. اما تصور ما -بر اساس آنچه از شما شنیده‌ایم- این است که به دنبال کاهش این نقش هستید.

- من تصور نمی‌کنم که ما باید ملت‌ساز باشیم. فکر می‌کنم قبلا این کار را امتحان کرده‌ایم و تصور می‌کنم که نتیجه‌اش شد عراق...

منظورم این است که ممکن است شما بگوئید که ما می‌توانستیم به جنگ داخلی پایان دهیم، خب؟ من فکر می‌کنم که رفتن‌مان به عراق یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخ کشور ما بود.

تصور می‌کنم که خروج ما هم به اشتباه صورت گرفت و آن وقت کلی اتفاقات بد رخ داد؛ از جمله شکل‌گیری داعش. می‌توانستیم طور دیگری از آنجا خارج شویم.

 

* در مورد سوریه چطور؟

- تصور می‌کنم که ورود ما یک اشتباه بسیار بسیار وحشتناک بود. سوریه مسئله‌ای است که ما باید آن را حل کنیم، چراکه در غیر این‌صورت باید مدام و برای همیشه بجنگیم.

دیدگاه من در سوریه با همه متفاوت است. البته نه با همه، ولی با اغلب افراد. من باید به حرف‌های (سناتور) «لیندسی گراهام» هم گوش بدهم که در مورد حمله به سوریه صحبت می‌کرد. می‌دانید حمله به سوریه به این معنی است که انگار دارید الان به روسیه حمله می‌کنید، انگار دارید به ایران حمله می‌کنید.

و خوب چه به‌دست می‌آوریم؟ چه چیزی عایدمان می‌شود؟ من نظرات بسیار روشن و بسیار قدرتمندی در مورد سوریه دارم.

تصور می‌کنم آنچه که رخ داده، چیز بسیار بسیار وحشتناکی است. به کشته‌ها نگاه کنید، فقط هم نه کشته‌های طرف ما، بلکه کل کشته‌ها. منظورم این است که آرتور (سولزبرگر ناشر نیویورک تایمز) به این شهرها نگاه کنید، کاملا با خاک یکسان شده‌اند، مناطق گسترده‌ای ویران شده‌اند، آن‌وقت می‌گویند فقط دو نفر زخمی شده‌اند. نه اینطور نیست، هزاران نفر کشته شده‌اند.

خوب من فکر می‌کنم این مایه شرمساری است. به‌طور ایده‌آل ما می‌توانیم کاری برای سوریه انجام دهیم. من با (ولادیمیر) پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) صحبت کردم و همانطور که می‌دانید او با من تماس گرفت.

 

* آیا به دنبال «ریست» روابط با روسیه خواهید بود؟

- بعد از اتفاقی که در گذشته افتاد (شکست طرح ریست روابط با روسیه در دولت باراک اوباما) من نمی‌خواهم از چنین لفظی استفاده کنم.

بسیار خرسند خواهم بود که بتوانم با روسیه کنار بیایم و فکر می‌کنم آن‌ها هم از اینکه بتوانند با ما کنار بیایند، خرسند خواهند بود. این در راستای منافع دوجانبه ما خواهد بود.

به هیچ وجه نمی‌خواهم پیش‌داوری کنم، اما به شما می‌گویم که زمانی که در طول رقابت‌های انتخاباتی هم می‌گفتند که دونالد ترامپ عاشق پوتین است و پوتین عاشق دونالد ترامپ، همان زمان در برابر هزاران نفر گفتم که آیا این خوب نیست که واقعا همان چیزی را که آن‌ها (روس‌ها) گفتند نقل کنیم و اینکه آیا خوب نیست که با روسیه کنار بیائیم؟ خوب نیست که با هم با داعش مقابله کنیم؟ با گروهی که نه فقط خطرناک است، بلکه خیلی هم هزینه‌زاست و اصلا نباید می‌گذاشتیم که شکل بگیرد.

فکر می‌کردند که کنار آمدن با پوتین چیز بدی است، اما من قویا معتقدم که اگر بتوانیم با روسیه کنار بیائیم، چیز خوبی خواهد بود. اینکه بتوانیم نه فقط با روسیه، بلکه با دیگر کشورها هم کنار بیائیم، فوق‌العاده خواهد بود.

 

* در مورد سوریه، شما گفتید که ایده‌های بسیار قدرتمندی در مورد این درگیری دارید. اگر ایرادی ندارد، می‌توانید آن را برای ما توضیح دهید؟

- فقط می‌توانم در این حد بگویم که ما باید به جنونی که در سوریه در جریان است، پایان دهیم. اگر بشود می‌خواهم از این بخش به بعد را غیرعلنی بگویم.

 

(از این بخش به بعد صحبت‌های ترامپ در مورد سوریه به صورت غیرعلنی مطرح شده و روی خروجی نیویورک‌تایمز قرار نگرفته است.)


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- ترامپ | شرمساری | پوتین | سوریه | روسیه | نیویورک تایمز | ایران -

تاريخ : پنج شنبه 4 آذر 1395 | 23:19 | نویسنده : مهدی اژدری |
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت:  اینکه گفته می شود چه کسی دستور لغو سخنرانی مطهری را داده، ما به چه کسی چه کار داریم؟ آیا صحبت‌های مطهری واقعا برای مصلحت است یا نه، که به نظر من سخنان وی به مصلحت کشور نیست.
 
حرف‌های مطهری به مصلحت کشور نیست/ احمدی نژاد طلوع خوبی بود اما پایانش چه بود؟به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله محمد علی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز عصر امروز در دیدار دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب ایران زمین با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد اظهار داشت: تا مادامی که توطئه مطرح نباشد، هر کسی می آید و در سخنرانی های خود نظراتش را بیان می کند.
 
وی افزود: اینکه گفته می شود چه کسی دستور لغو سخنرانی را داده، ما به چه کسی چه کار داریم؟ آیا صحبت‌های مطهری واقعا برای مصلحت است یا نه که به نظر من سخنان وی به مصلحت کشور نیست.
 
آیت الله موحدی کرمانی ادامه داد: مطهری ابتدا باید نظراتش را با حضرت آقا تطبیق کند و برود پیش ایشان بگوید که من قصد دارم این حرف را بزنم.
 
وی با بیان اینکه تبعیت از ولی فقیه رمز پیروزی ما در انقلاب و بیرون کردن آمریکا از کشور بود  گفت: متاسفانه مطهری مراعات نمی کند. در این مورد سخنرانی حرف دادستانی باید پذیرفته شود البته این به این معنا نیست که دهان‌ها را ببندیم اما باید در برابر مقام معظم  رهبری و برای رضای خدا دهان‌ها را ببندیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند وحدت اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه ما اولا این است که از بالا به پایین نباشد. قصد داریم تا از تمام احزاب و تشکل های اصولگرا که جمعیت قابل توجهی دارند، دعوت کنیم تا مبادا یک گروه بگوید چرا ما غائب بودیم.
 
آیت الله موحدی کرمانی در ادامه درباره انتخابات مجلس دهم گفت: در انتخابات مجلس هم من این را گفتم اما نشنیدند. در همان ائتلاف 21 نفره گفتم که باید همه اصولگرایان دعوت شوند، اما نپذیرفتند. 
 
وی درباره لیست 30 نفره تهران اصولگرایان برای انتخابات 7 اسفند گفت: اشکال آن لیست این بود که برخی افرادی که بودند، برای مردم ناشناخته بودند. در آن ائتلاف افرادی وارد شدند که سهم بیش از حد خواستند؛ این یعنی هوای نفس و سقوط.
 
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز درباره چالش های پیش روی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده عنوان کرد: 2 مشکل داریم؛ اول اینکه چه کسی را بیاوریم که شاخص های اصولگرایی را در حد قابل قبول داشته باشد که هنوز به آن فرد نرسیده ایم. دوم اینکه بر فرض هم اگر رسیدیم، آن هایی که داعیه دارند و احساس وظیفه کنند و وارد صحنه شوند، خب در این صورت چه اتفاقی می افتد؟ 
 
وی در همین باره ادامه داد: اگر شاخص های اصولگرایی در یک نفر بود، حالا چه اطمینانی هست که آن شاخص ها را تا پایان 4 سال نگه دارد؛ احمدی نژاد طلوع خوبی بود اما پایانش چه بود؟ رفت و 11روز خانه نشینی کرد.
آیت الله موحدی کرمانی تصریح کرد: فعلا به گزینه نهایی انتخابات نرسیده ایم. فعلا تلاش ما این است که در جامعه روحانیت و غیر جامعه روحانیت برنامه ریزی کنیم که همگان به سمت این آقای زید که می خواهد انتخاب شود، حرکت کنند.
 
وی درباره اظهارات اخیرش که گفته بود اصلا روی روحانی برای انتخابات نظری نداریم گفت: این طور نبود؛ حرف بنده تحریف شد. من گفتم که نظر اصولگرایان اصلا روی روحانی نیست. بنا ندارم که نظر شخصی خود را درباره این موضوع، اینگونه بیان کنم.
 
آیت الله موحدی کرمانی در پاسخ به سوال ابوالقاسم رئوفیان که گفت آیا این مسئله نظر احزاب اصولگراست یا گروهی خاص اظهار داشت: مجموعه شخصیت های حقیقی و حقوقی اصولگرا هستند که روی روحانی نظری ندارند. 
 
وی در ادامه درباره اظهارات مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که گفته بود ممکن است این جامعه به حسن روحانی برسد گفت: به ایشان گفتم که چرا اینگونه حرف زدی؟ گفت که من نظرم را گفتم. گفتم شما وقتی به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت حرفی میزنی، همه فکر می کنند که جامعه روحانیت اینگونه فکر می کند. بعد گفت که جبران میکنم و ظاهرا هم جبران کرد. 
 
آیت الله موحدی کرمانی با بیان اینکه اکثریت اعضای جامعه روحانیت نظر مصباحی مقدم را ندارند تاکید کرد: آقایان روحانی، هاشمی و ناطق هم عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت اند اما این ها بعد از رحلت آقای مهدوی کنی، نیامده اند. البته این طور هم نبوده که با فوت مرحوم مهدوی نیامده باشند، بلکه سال ها نیامده بودند. جامعه روحانیت هم از آمدن آن ها مایوس شده است.
 
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه روحانی خودش هم می داند که اصولگرایان روبه رویش هستند گفت: روحانی این را هم می داند که اصولگرایان دور من هستند. ذره ای باک ندارم که روحانی نسبت به من چگونه فکر کند. 
 
آیت الله موحدی کرمانی درباره رویکرد اصولگرایان برای انتخابات اظهار داشت: قرار نداریم که با تابلوی اصولگرا وارد میدان شویم. ما با تابلوی دیگری می آییم که روحانیت هم آن را تایید کرده اند.
انتهای پیام/

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-مطهری

تاريخ : سه شنبه 2 آذر 1395 | 7:13 | نویسنده : مهدی اژدری |
ترامپ باید مواضعش را تعدیل کند/ لوایح کنگره آمریکا را جدی نمی‌گیریم/ عربستان برای کشورهای عرب تعیین تکلیف نکند/ اروپا مایل به اجرای برجام استبهرام قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در محل وزارت امور خارجه حضور یافت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، پیش از ظهر امروز(دوشنبه 1 آذر ماه) در محل وزارت امور خارجه و با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

مشروح این نشست خبری را در ادامه می‌خوانید.

*** هیچ یک از لوایح مصوب در کنگره، قابلیت اجرایی ندارند

وی در پاسخ به سوالی در مورد قرارداد ایرباس و بویینگ و طرح مجلس نمایندگان امریکا در رابطه با منع فروش آن‌ها به ایران گفت: در یک سال گذشته شاهد بودیم لوایح زیادی در کنگره تصویب شده که هیچکدام قابلیت اجرایی ندارند.

وی افزود: این مسئله در مجلس تصویب شد اما تصور می‌کنیم اجرای آن، زمان‌بر است.

قاسمی تصریح کرد: ما صبر می‌کنیم. اگر این قبیل اقدامات، در مخالفت با برجام باشد، با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

وی در مورد پذیرش برجام از سوی دولت جدید آمریکا گفت: در شعارهای انتخاباتی صحبت‌های زیادی صورت گرفت. فقط به برجام اختصاص نداشت و صحبت‌های بسیار متفاوت وجود داشت.

*** قضاوت در مورد ترامپ زود است

قاسمی افزود: برای قضاوت زود است و باید صبر کرد. هر چه ترامپ به آعاز کار خود نزدیک می‌شود مواضعش باید تعدیل شود و تصور می‌کنم در جامعه آمریکا آنقدر خردگرایی وجود دارد که منافعشان را به خطر نیاندازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران آمادگی لازم و گزینه‌های لازم را دارد و اگر احساس کند اقدامی قرار است انجام شود، اقدامات خود را صورت خواهد داد.

وی افزود: برجام قراردادی دو طرفه نیست و این تفاهم به تأیید شورای امنیت و سازمان ملل رسیده است. هنوز نمی‌توانم جمع‌بندی خاصی داشته باشم. ما وضعیت را رصد خواهیم کرد و در نهایت تصمیم می‌گیریم.

*** دمیستورا نمی‌تواند به تنهایی در مورد سوریه تصمیم بگیرد

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد طرح اخیر استفان دمیستورا نماینده ویژه سازمان ملل در مسأله سوریه گفت: این طرح‌ها مقطعی است و هیچکدام نتوانسته به منصه ظهور برسد و طرح‌های ابتری بوده‌اند.

وی افزود: سوریه بازیگران بسیاری دارد و وی نمی‌تواند به تنهایی طرحی داشته باشد و اینگونه مباحث را نمی‌توان جدی تلقی کرد.

*** نقش عربستان در اقدامات اخیر شورای روابط بین المللی خلیج فارس

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات اخیر شورای روابط بین‌المللی خلیج فارس نیز گفت: تحرکاتی را طی روزهای اخیر داشتیم که ناشی از مشکلات درونی عربستان است.

وی افزود: این کشور سعی کرده با توجه به مشکلات داخلی و خارجی خود و با تشکیل اتحادیه بتواند برخی کشورها را در اختیار داشته باشد.

*** عربستان برای کشورهای دیگر تعیین تکلیف نکند

قاسمی تصریح کرد: عربستان نشان داده از خردگرایی لازم برخوردار نیست و این‌ قبیل اقدامات، راه به جایی نخواهد برد و عربستان نمی‌تواند برای کشورها تعیین تکلیف کند.

قاسمی تصریح کرد: ما ارتباطات خوبی با برخی کشورهای عربی داریم و آن‌ها از فشارهای عربستان سخن می‌گویند اما این کشور باید راه دیگری انتخاب کند.

*** سازمان همکاری‌های اسلامی به ماهیت اصلی خود بازگردد

وی افزود: امیدوارم سازمان همکاری اسلامی به ماهیت خود برگردد و در مورد اختلاف و واگرایی در درون جهان اسلام، به نقش اصلی خود عمل کند.

*** اروپا مایل به اجرای برجام است/ رایزنی‌ها ادامه دارد

وی در پاسخ به سوالی در مورد برجام و رایزنی ایران با اروپایی‌ها در این باره هم گفت: اتحادیه اروپا در بیانیه چند هفته پیش، راهکار خود را روشن کرد. هفته گذشته راه دوم خود را در بروکسل اعلام کرد. آن‌ها علاقه‌مندی‌های خود را اذعان کردند.

قاسمی افزود: در بیانیه وزرای اتحادیه اروپا بر بحث اجرای برجام تأکید شد. این امر بعد از انتخابات آمریکا می‌تواند نشانگر پایبندی اروپا بر برجام باشد. دیدگاه  اتحادیه کاملاً مشخص است و رایزنی‌ها ادامه دارد و در شش ماهه بعدی مذاکرات در تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: تماس‌ها ادامه خواهد داشت و امیدوارم بتوانیم بر مشترکات خود بیافزایم و اختلافات را کاهش دهیم و روابطی توأم با احترام داشته باشیم. در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا می‌توانیم دیدگاه‌های مشترکی داشته باشیم.

*** امیدواری به ارتقای روابط با اروپا/ اظهارنظر در مورد نتایج سفر به پاریس

قاسمی تصریح کرد: ما با کشورهای اروپایی خوشبین هستیم که روابط دوجانبه را با توجه به شرایط فعلی افزایش دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در سفر تخت روانچی به پاریس مذاکرات سازنده‌ای با طرف اروپایی داشتیم. نیمه دوم ژانویه کمیسیون مشترک اقتصادی تحت ریاست دو وزیر را مجدداً از سر بگیریم. امیدواریم با فرانسه بتوانیم در تهران نشست سازنده و فراگیر داشته باشیم. همانگونه که بارها اعلام کردیم برای روابط باید تلاش کنیم.

*** اتکا به ارگان‌های نظامی برای کشورهای منطقه نسخه خوبی نیست

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد دخالت برخی در کشورهای منطقه گفت: اتکا به ارگان‌های نظامی برای کشورهای منطقه نسخه خوبی نیست. امنیت و ثبات در منطقه با همیاری کشورهای منطقه اتفاق می‌افتد.

وی افزود: ورود نیروهای خارجی هیچ وقت حلال مشکلات نبوده است. ما توصیه می‌کنیم به جای نظامی‌گری با اتکا به نیروهای مردمی خود و همکاری کشورها در جهت تأمین امنیت تلاش کنند و تجربه تاریخی هم همین را به ما القا می‌کند.

*** عربستان، مبتکر سناریوهای ضد ایرانی کشورهای عرب است

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اتهام 11 کشور عربی علیه ایران نیز گفت: عربستان مبتکر این نوع سناریوهاست و برخی از کشورهای امضاکننده به طور جدی همراه عربستان هستند و برخی اینگونه نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این رفتار، غیرقابل قبول است. این یک نوع فرافکنی و کارشکنی است و ریشه‌اش به داخل عربستان و خارجی آن به آمریکا، اروپا و منطقه برمی‌گردد.

*** عربستان در یمن شسکت خواهد خورد

وی افزود: عربستان در یمن شکست خورده است و مثل صدام که برای ایران فکر خام می‌کرد و در نهایت شکست خورد، عربستان هم در یمن شکست خواهد خورد.

قاسمی تصریح کرد: عربستان تصور می‌کند با داشتن یک دشمن می‌تواند بر مشکلات خود فایق آید. در این برهه بر تلاش‌های خود افزوده و تصور می‌کند در دوران انتقال در آمریکا بتواند منافعی کسب کند و مشکلاتی برای ایران ایجاد کند و متأسفانه این از کم‌دانی و نادانی نسبت به نقش ایران است.

*** از بانی و مروج تروریسم در منطقه، انتظار تصمیم عاقلانه نداریم

قاسمی تصریح کرد: آن‌ها باید با تفکر بیشتری تصمیم بگیرند. ما از کشوری که بانی تروریسم و گسترش‌دهنده آن است انتظار نداریم که بتواند تصمیم عاقلانه‌تری بگیرد.

*** ایران به همه تعهداتش در برجام پای‌بند است

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد فروش مازاد آب سنگین به دیگر کشورها نیز گفت: ما بر تعهدات خود در برجام باقی خواهیم ماند و تا آنجا که طرف مقابل تعهداتش را رعایت کند، ما نیز بر تعهدات خود باقی هستیم. در عین حال، این، یک سوال فنی است و سازمان انرژی اتمی پاسخ آن را داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه محمدجواد ظریف در خصوص تمدید قانون تحریم‌های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا گفته است امضای دوباره این قانون، نقض برجام است، نظر شما در این باره چیست نیز گفت: ما بر تعهدات خود پایبند هستیم و تا جایی که دیگران تمایل به اجرای تعهدات را نشان دهند ادامه پیدا می‌‎کند.

*** برخی مصوبات کنگره آمریکا ناشی از مشکلات درونی آمریکاست

وی افزود: آنچه در مجلس آمریکا تصویب می‌شود تعدادشان کم نیست و برخی از آن‌ها به مشکلات درونی آمریکا بازمی‌گردد.

قاسمی تصریح کرد: هر کدام از مصوبات کنگره آمریکا می‌تواند بر اساس تفاسیری، در مغایرت با برجام قرار گیرد و هیچکدام ضمانت اجرایی ندارد و اگر مراحل قانونی خود را طی کند، ما نیز اقدامات خود را که روی میز چیده‌ایم عمل خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر لازم باشد در زمان مقتضی آن‌ها را عمل خواهیم کرد. ما در حال رصد هستیم و تا زمانی که در مرحله کنگره است، آن‌ها را جدی نمی‌گیریم. خط مشی نظام در این باره مشخص است.

*** هیچ گزارش منفی در مورد مراسم اربعین امسال نداشته‌ایم/ تقدیر از دولت و مردم عراق

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری مراسم اربعین در عراق و سفر بسیاری از ایرانی‌ها به این کشور بدین منظور گفت: جلسات متعددی در این باره داشتیم و همه ارگان‌ها تلاش کردند و تعهدات خود را به انجام رساندند.

وی افزود: وزارت خارجه تلاش خود را انجام داد. اربعین امسال به خوبی انجام شد. هیچ گزارش نامطلوبی نداشتیم. دولت عراق تلاش بسیاری داشت. از مهمان‌نوازی مردم عراق سپاسگزاری می‌کنیم. مدیریت چنین جمعیتی واقعاً سخت است ولی خوشبختانه آنگونه که مي‌خواستیم انجام شد و برخی مشکلات کوچک به دلیل اشتیاق مردم بود.

*** ادامه رایزنی‌ها برای لغو روادید بین ایران و عراق

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر امکان لغو روادید بین ایران و عراق هم گفت: لغو روایدد با عراق هنوز حاصل نشده است  و رایزنی‌ها در این باره ادامه دارد.

*** امکان برگزاری اجلاس دریای خزر در تهران

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری اجلاس دریایی خزر در تهران هم گفت: اجلاس دریای خزر می‌تواند سال آینده در تهران باشد و هنوز قضاوت در مورد تاریخ و دستور کار زود است اما و امیدوارم این اجلاس گسترش پیدا کند و پایه‌های مطلوب برای همگرایی صلح و امنیت باشد.

*** عربستان، حرف‌های بی‌ربط زیاد می‌زند

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات عربستان نسبت به برگزاری مراسم اربعین حسینی در عراق هم گفت: عربستان حرف‌های بی‌ربط زیاد زده و می‌زند. این اظهارات، بیشتر شبیه به تمسخر است.

*** عربستان بهتر است در مورد فاجعه منا اظهارنظر کند نه مراسم اربعین

وی افزود: بحث راهپیمایی اربعین بحث جدایی است و ارتباطی با مناسک حج ندارد لذا به موهوماتی که عربستان در این مورد می‌گوید توجه نمی‌کنیم. البته از عربستان هم بیان این اظهارات دور از انتظار نیست. مهم این است که چرا آن فاجعه عظیم در منا رخ داد و باید آل‌سعود پاسخگو باشد. این کشور همچنین زمینه‌های لازم را برای حجاج ما برای مناسک حج امسال ایجاد نکرد و این کشور در این زمینه باید پاسخگو باشد اما این کشور از سر ناچاری مباحثی را مانند اربعین مطرح می‌کند.

*** می‌توانیم با مصر اشتراک نظر داشته باشیم

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد رابطه دیپلماتیک ایران و مصر نیز گفت: ما علاقمندیم جهان اسلام از وضعیت اسف‌انگیز کنونی خارج شود. ما همواره علاقمند بودیم بتوانیم در وضعیت مطلوب‌تری با مصر باشیم و هنوز این علاقمندی وجود دارد.

وی افزود: تلاش داریم استفاده بهینه را از این روابط داشته باشیم. ما می‌توانیم در برخی مسایل مواضع مشترکی داشته باشیم البته زود است از نزدیکی روابط نام ببریم.

*** اظهارنظر در مورد اقدامات دولت برای افزایش اعتبار پاسپورت‌های ایرانی

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات وزارت امور خارجه برای افزایش اعتبار و حیثیت پاسپورت ایرانی نیز گفت: یکی از شعارهای رییس جمهور کشورمان از ابتدا، افزایش منزلت ایرانی و جایگاه پاسپورت ایرانی بود. بحث توافقات در مورد پاسپورت‌های ایرانی، کاری دوسویه است و دو طرف بر اساس ملاحظات بسیار و در راستای منافع در این باره تصمیم می‌گیرند لذا فرایندی زمان‌بر است.

وی افزود: مذاکرات زیادی با برخی کشورها داشته‌ایم و بعضی کشورها با ما در این زمینه صحبت کرده‌اند. بخشی از آن‌ها به منصه ظهور رسیده مثل ارمنستان و گرجستان. با کشورهای دیگری نیز در حال مذاکره هستیم تا این حوزه کاری را گسترش دهیم و آن‌ها نیز از مزیت سفر به ایران استفاده کنند. ما اعلام کردیم برای برخی کشورها در مبادی ورود ویزای سه ماهه صادر کنیم و در حال انجام است. دیروز خبری علیه این اقدام صورت گرفت. خبر موهوم بود و ما منشا خبر را پیگیری خواهیم کرد.

*** ریاض از برگزاری مراسم اربعین در عراق، عصبانی است

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اتهام‌زنی رسانه وابسته به عربستان به زوار اربعین نیز گفت: این نوع سخن پراکنی‌ها دور از انتظار نیست و ناشی از عصبانیت مقامات ریاض از دیدن چنین صحنه‌هایی در کشور عراق است. احتمالاً مزد بگیرانشان مطالبی را می‌گویند که دور از انتظار نیست.

*** روابط ایران و عراق، در تمام زمینه‌ها روشن است

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد گفتگوی حیدر العبادی و اسحاق جهانگیری در مورد روابط تهران و بغداد نیز گفت: روابط تهران - بغداد، روابط روشنی در تمام حوزه‌هاست.

*** رابطه تهران و بغداد، ازلی و ابدی است

وی افزود: حمایت ایران از حاکمیت عراق و ملت آن کاملاً روشن است. ما موضوعات و مسایل زیادی در دستور کار داریم از جمله مسایل مرزی اقتصادی، سیاسی و ... ما به عنوان دو کشور همسایه همواره باقی خواهیم ماند و این حکم ازلی و ابدی است و دو کشور همسایه همیشه مسایلی را برای مطرح کردن خواهند داشت.

انتهای پیام/

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- ترامپ -کنگره -آمریکا - عربستان - اروپا -

تاريخ : سه شنبه 2 آذر 1395 | 7:11 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: تجربه برجام یک بار دیگر به ما نشان داد که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد.
////////علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اعلام تمدید حالت فوق العاده امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این اقدام نشان دهنده خصومت امریکایی‌ها با جمهوری اسلامی است و بر بد عهدی امریکایی‌ها مهر تأیید زد.
 
وی افزود: تجربه برجام یک بار دیگر به ما نشان داد که نمی‌توان به امریکا اعتماد کرد و اعلام حالت فوق العاده توسط امریکا همانند تجربه‌های گذشته، بر بدعهدی و خصومت آن دولت تاکید می‌کند.


 انتهای پیام/
 
 

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- برجام ، بد عهدی امریکا ، مرکز تحقیقات استراتژیک-

تاريخ : سه شنبه 2 آذر 1395 | 7:5 | نویسنده : مهدی اژدری |

باز عاشوراییان پیدا شدند / باز هم سوداییان شیدا شدند

اربعین غصه های گل کجاست / اربعین ناله بلبل کجاست

اربعین عشق، عباست چه شد / اربعین، فریاد احساست چه شد ...

 

عکس های روز اربعین, جدیدترین تصاویر اربعین

تصاویر اربعین, عکس های اربعین

تصاویر اربعین حسینی, تصویر اربعین

 


موضوعات مرتبط: مذهبی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- اربعین-

تاريخ : شنبه 29 آبان 1395 | 18:32 | نویسنده : مهدی اژدری |

هدف در زندگی

هرگز بدون هدف، هیچ کاری را شروع نکنید‎

 

ابتدا قرار بود توصیه‌های نظریه‌پردازان مختلف درباره تعیین هدف، در این مقاله ارائه شود؛ اما بعد تصمیم بر این شد یک میزگرد فرضی و کاربردی در نظر گرفته و نظر هر صاحبنظری از زبان خودش گفته شود و تا کمی جذاب‌تر و متفاوت‌تر باشد.

 

امید است در پایان این میز گرد لااقل یک تصمیم مهم بگیرید؛ اینکه هرگز بدون هدف، هیچ کاری را شروع نکنید.

 

* خوب، آقای آنتونی رابینز، چون ردپای هدف و هدفگذاری در همه کتاب‌های‌تان به چشم می‌خورد، بهتر است شما شروع کنید.

 

آنتونی رابینز: بله، متشکرم. همان طور که در نوشته‌هایم می‌بینید، هدف‌های بزرگ، انگیزه‌های بزرگ ایجاد می‌کنند و باعث آزادشدن نیروهای عظیم درونی می‌شوند. در حقیقت، تعیین هدف، پایه همه موفقیت‌های زندگی و اولین قدم برای تبدیل ذهنیت‌‌ها به عینیت است. پس بهتر است هر چه زودتر هدف‌ها (آرزوها و رویاها)ی خود را نظم دهید.

 

ممکن است این قواعد را برای ما بگویید؟

جو کاربو: اهداف بهتر است کوتاه‌مدت، ساده و واقع‌بینانه بوده و زیاد سنگین و غیرقابل دستیابی نباشند. اگر به برخی از هدف‌ها نرسیدید، بهتر است از خود انتقاد نکنید و دوباره به شکل واقع‌بینانه‌تری هدفگذاری کنید. اما دقیقاً همان هدفی را انتخاب کنید که خواستار رسیدن به آن هستید،‌ نه هدف‌های کلیشه‌ای را.

 

دنیس ویتلی: من هم معتقدم که باید هدف‌های کوتاه‌مدت در نظر گرفت و از قبل برای بعد از رسیدن به آنها، پاداشی برای خود تعیین کرد. به نظر من بهتر است همه هدف‌های سال جاری را بنویسیم و درون پاکتی قرار دهیم، اما برای تعیین اهداف ماه آینده از تقویم رومیزی یا سررسید استفاده کنیم.

 

آنتونی رابینز: علاوه بر این، هدف را به صورت مثبت بیان کنید. مثلاً بگویید: هدفم این است که از نظر فیزیکی قوی‌تر شوم و نگویید هدفم این است که از نظر فیزیکی ضعیف نباشم (هر چند که ظاهراً هر دو یک معنا دارند).

 

حالا باید چکار کنم؟

جو کاربو: بعد از فهرست‌کردن اهداف، باید درباره‌ تک‌تک آنها به چند سوال مهم پاسخ بدهید و بعد با توجه به پاسخی که می‌دهید مجدداً هدف‌های‌تان را بررسی کنید.

آلبرت پویسانت: هدف‌ها باید با توجه به عزت نفس ما تعیین شوند؛ یعنی با توجه به ارزشی که برای خود قائلیم، در نظر گرفته شوند و چه بهتر که ما قدر و ارزش خود را که بالا هم هست، بشناسیم و بزرگ اندیش باشیم. همچنین باید دقیقاً بدانیم از هدف‌های مالی و شغلی خود در آینده چه انتظاری داریم.

 

ریچارد دنی: در همین راستا اضافه کنم که هدف بهتر است تا حدی جاه‌طلبانه و همچنین قابل دسترس باشد.

 

الکس مک میلان: و بهتر است از خود بپرسیم که آیا آمادگی لازم برای رسیدن به آنها را داریم یا نه؟

 

* بدین ترتیب، بهتر است بعضی هدف‌ها را حذف کنم. مثلاً فعلاً آمادگی ازدواج ندارم و شاید سفر به کره دیگر در حال حاضر برایم امکان‌پذیر نباشد. همچنین تحصیل و آموختن یک علم جدید با راه انداختن یک بیزینس بزرگ، به طور همزمان، ‌کمی غیر واقع‌بینانه و شاید متناقض باشد.

 

حالا بعد از اعمال این تغییرات در فهرست هدف‌‌ها، دیگر چه کاری باید انجام بدهم؟

مک میلان: برای دستیابی به هدف‌ها باید نقشه‌هایی طرح‌ریزی کنیم. هر یک از این طرح‌ها و نقشه‌ها،‌ مثل پله‌های یک نردبان هستند که باید تک تک آنها برای ما مشخص باشند،‌ ضمناً اگر در حال انجام کاری هستید که شما را در رسیدن به اهداف‌تان یاری نمی‌کند، آن را رها کنید یا تغییر دهید.

 

جو کاربو: من اعلان روزانه را پیشنهاد می‌کنم؛ یعنی این که هر روز صبح بلافاصله پس از بیدار شدن، فهرست اهداف خود را مرور کنید (چه بهتر که این مرور با صدای بلند انجام شود). پس از خواندن هر کدام از هدف‌ها،‌ کمی صبر کنید و آنچه را که خوانده‌اید، کاملاً مجسم نمایید. هر شب نیز درست پیش از خواب هر قدر هم که خسته باشید، کار صبح را تکرار کنید.

آنتونی رابینز: موانع رسیدن به هر هدف را هم مشخص کنید و راه‌هایی برای برداشتن تک‌تک آنها از سر راه کشف یا اختراع نمایید.

 

دنیس ویتلی: تمرکز یادتان نرود. باید روی اهداف تمرکز کنید و طوری به آنها بیندیشید که انگار به دست‌شان آورده‌اید.

 

رابرت اوریلی: هدف خود را در هر زمینه به طور مشروح بر روی کاغذ بنویسید و با افراد صاحبنظر درباره آنها صحبت کنید تا کاملاً مطمئن شوید درست همان چیزهایی هستند که طالب آن هستید و از طرف دیگران (و به طور ناخودآگاه) به شما تحمیل نشده‌اند.

 

آنتونی رابینز: تقسیم بندی پیشنهادی من هم این است: هدف‌های مربوط به توسعه و پرورش شخصی، هدف‌های شغلی ـ اقتصادی، اهداف تفریحی و ماجراجویانه و هدف‌های خیرخواهانه.

 

* چون توضیحات همه دوستان نظریه‌پرداز روشن و گویا بود، جمع‌بندی نهایی را به‌عهده خود شما می‌گذارم و سخن را با یکی از جملات آهنگساز مشهور، بتهوون به پایان می‌برم:

«هیچ روزی بی‌هدف نباش، من اگر یک روز اجازه دهم که الهه الهام بخش هنرم به خواب رود، فقط برای این است که روز دیگر، نیرومندتر از خواب بیدار شود».

  

منبع: زیباشو دات کام


موضوعات مرتبط: اجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- هدف-

تاريخ : شنبه 29 آبان 1395 | 18:31 | نویسنده : مهدی اژدری |

 

افشای یك راز

راز و البته حفظ آن مقوله ای است که همیشه با آدمی بوده است

 

تا دلمان می‌گیرد به دنبال بهانه کوچکی می‌گردیم تا با اطرافیان‌مان درد و دل کنیم و با حرف زدن، کمی از بار روانی مشکلات‌مان کم کنیم، اما گاهی همین درد و دل‌های ساده و خودمانی کار دست مان می دهد. وقتی درد و دل می کنیم یادمان می رود بعضی حرف ها نه تنها از دلمان بلکه نباید از چاردیواری مان بیرون رود.

 

راز و البته حفظ آن مقوله ای است که همیشه با آدمی بوده است. این که فرد رازش را به چه کسی بگوید و به چه کسی نگوید، دغدغه ای است که همواره ذهن آدمی را به خود مشغول داشته است. یکی از دشوارترین مواقع در زندگی آدمی وقتی است که بفهمد رازش فاش شده و دشوارتر از آن وقتی است که بفهمیم این راز از سوی فردی خودی فاش شده که زمانی محرم اسرارمان بوده است.

 

حریم خصوصی را چگونه تعریف می کنید؟ 

براساس منابع علمی، حریم خصوصی یعنی یک فرد یا گروه بتواند خود یا اطلاعات مربوط به خود را مجزا کند و در نتیجه بتواند خود یا اطلاعاتش را با انتخاب خویش در برابر دیگران آشکار کند. ریشه و اساس مشکل حریم خصوصی مربوط به افشاگری نامناسب و بدون کنترل داده های شخصی است. 

 

برخی از مردم به سادگی رازهای خود و دیگران را افشا می کنند و پیامدهای منفی آن را نمی سنجند. و به قول سعدی: «خامشی به که ضمیر دل خویش - به کسی گویی و گویی که: مگوی» «ای سلیم! آب ز سرچشمه ببند - که چو پر شد، نتوان بستن جوی».

 

چند قدم تا رازداری:

 

راز حق الناس است 

این حرفی كه درحال گفتنش هستم چیست؟ راست است؟ دروغ است؟ اجازه دارم آن را بیان كنم؟ شكل گفتنم درست است؟ در حال انتقال چه اطلاعاتی به شنونده خود هستم؟ و عواقب احتمالی این حرفم چیست؟  

 

اگر بدانید كه یك لحظه بی‌ملاحظگی به ظاهر ساده شما در  نگه نداشتن یك راز تا چه حد می‌تواند خطرناك باشد - احتمالا مثل نارنجكی كه به كمر شماست - مواظب ضامن آن خواهید بود. راز، یكی از انواع حق‌الناس محسوب می‌شود. 

 

پس همانطور كه از فاش‌شدن اسرار زندگی خصوصی خودتان می‌ترسید، از گفتن راز مردم بترسید و خیالتان جمع باشد كه كاملا ترس بجایی دارید. این خطر را جدی بگیرید و با ضامن این نارنجك هیچ‌وقت بازی نكنید.

 

زبان شما، ضامن نارنجك است 

امیر مؤمنان زبان را مانند تیری كه به خطا می‌رود خطرناك می‌شمرد و اینگونه وصفش می‌كند: «احذروا اللسان فانه سهم یخطی؛ از زبان بترسید كه آن تیری است كه (بسیار) به خطا می‌رود.»

 

آنقدر این صفت‌ شناخته شده است كه بسیاری از كنایه‌ها مثل اینكه «فلانی دهان لق است»، «دلش در و طاقچه ندارد» و «سفره‌ دلش را هر جایی باز می‌كند» یا «حرف كسی را این طرف و آن طرف می‌برد» و نظایر آن اشاره به همین صفت زبان دارند. 

 

کمتر حرف بزنید

 برای اینكه بتوانید مراقب زبان خود باشید باید در قدم اول كمتر حرف بزنید. كسی كه پر حرفی می‌كند دقت در پردازش حرف‌هایش را از دست می‌دهد. به همین‌خاطر است كه افراد پر حرف برای رازداری چندان قابل اطمینان نیستند. اگر می‌خواهید رازدار باشید كمتر حرف بزنید تا‌ چیزی كه نباید بگویید، ناگهان از دهانتان بیرون نپرد. مطمئن باشید ضرر نمی‌كنید.

 

با شیوع غیبت بجنگید! 

اگر كسی با اشتیاق، برای گفتن راز دیگران به‌سراغ شما می‌آید و با بی‌میلی شما به شنیدن آن راز روبه‌رو شود و به در بسته بخورد، حتما دفعه بعد به‌دنبال مشتری دیگری خواهد بود. نه زبانی باشید برای گفتن راز دیگران و نه گوشی برای شنیدن اسرار خلق خدا از زبان دیگری. اگر همه اینطور باشیم حلقه شایعه خواهد شكست و بازار آبروبری و غیبت كساد خواهد شد. 

 

مواظب عادت‌های غلط باشید 

یكی از چیزهایی كه باعث افشای یك راز، چه راز  خودتان و چه راز دیگری می‌شود عادت‌های غلطی است كه ممكن است برای شما گران تمام شوند. مثل دادن اطلاعات غیرضرور به افرادی كه نمی‌شناسید یا گفتن بی‌دلیل هر حرفی حتی به كسانی كه می‌شناسید. تا زمانی كه سری در اختیار شماست او اسیر شماست اما وقتی آشكار شد شما اسیر او هستید. حضرت امیر می‌فرمایند: «من كتم سره كانت الخیره بیده؛ كسی كه راز خویش را حفظ كند اختیار خود را در دست دارد.»

 

محرم راز

اگر شما رازدار نباشید از گروههای دوستی و فامیلی حذف خواهید شد

 

چند مورد از اثرات نامطلوب عدم رازداری 

برخی از مردم به سادگی رازهای خود و دیگران را افشا می کنند و پیامدهای منفی آن را نمی سنجند. و به قول سعدی: «خامشی به که ضمیر دل خویش - به کسی گویی و گویی که: مگوی» «ای سلیم! آب ز سرچشمه ببند - که چو پر شد، نتوان بستن جوی»

 

- پرورش شخصیت منفی

- شیوع اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب

- شیوع بدبینی در جامعه یا پایین آمدن مشارکت عمومی

- کاهش درجه ایمان و اعتقاد به خدا

- غفلت و انحطاط اخلاقی

- اشاعه زشتی

 

پس عادت كنید قبل ازگفتن هر حرفی 3 سؤال از خودتان بپرسید:

 

چه می‌گویم؟ 

این حرفی كه درحال گفتنش هستم چیست؟ راست است؟ دروغ است؟ اجازه دارم آن را بیان كنم؟ شكل گفتنم درست است؟ در حال انتقال چه اطلاعاتی به شنونده خود هستم؟ و عواقب احتمالی این حرفم چیست؟ 

 

برای چه می‌گویم؟ 

دلیل من برای بیان این حرف چیست؟ آیا دلیل معقولی برای آن دارم؟ مطمئن باشید اگر دلیل معقولی برای بازگو كردن حرف خود پیدا نكنید حتما بیان آن حرف، احتمال اشتباه كردن‌تان را بالاتر می‌برد.

 

به كه می‌گویم؟ 

آیا شنونده و مخاطب خودم را خوب می‌شناسم؟ آیا دقیقا خصوصیات اخلاقی او را می‌شناسم؟ آیا می‌دانم ممكن است بعد از شنیدن حرف‌های من چه عكس‌العملی نشان بدهد؟ بسیاری از مشكلات از جایی شروع می‌شوند كه ما به‌اصطلاح سفره دلمان را پیش هركس و ناكسی باز می‌كنیم و بعد نتایج زیانبار آن دامان خودمان را هم می‌گیرد.

 

نکته آخر 

راز سخن گفتن طوطی‌ها هم برملا شد.پس از همین امروز تصمیم بگیرید،طوطی نباشید، طوطی‌ها در تقلید آواها و صحبت کردن انسان باشد، بی نظیر هستند و برای مردم جذاب، در صورتی که اگر شما رازدار نباشید از گروههای دوستی و فامیلی  حذف خواهید شد. 

 

منبع: تبیان


موضوعات مرتبط: اجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- راز دار -

تاريخ : شنبه 29 آبان 1395 | 18:30 | نویسنده : مهدی اژدری |

 

آرایش صورت

اکثر آرایش های پاییزه در مجموع روشن هستند

 

هنگامی که تابستان به پایان میرسد باید ظاهرتان را پاییزی آرایش کنید. رنگ‌های آرایش منعکس کننده ی فصل سردتری هستند و رسیدن زمستان که در همین گوشه کنارهاست را نوید می‌دهند. اکثر آرایش های پاییزه در مجموع روشن هستند و در آن برای اضافه کردن رنگ به صورت از تن های گرم استفاده میشود.

 

اکثر آرایش های پاییزه در مجموع روشن هستند و در آن برای اضافه کردن رنگ به صورت از تن های گرم استفاده میشود. این نوشته را بخوانید تا بیاموزید چگونه یک آرایش پاییزه را انتخاب کنید.

 

دستورالعمل آرایش پاییز 

۱. فونداسیون را دوباره به سیستم آرایشی تان بازگردانید. اگر در تابستان استفاده از فونداسیون را متوقف کرده بودید، دوباره استفاده از یک فونداسیون یا کرم پودری سبک را شروع کنید.

 

۲. از رنگ‌های شکلاتی برای چشمانتان استفاده کنید. برای مژه و ابروهپاییزه ایتان باید از رنگ قهوه ای تیره استفاده کنید. و به دنبال سایه و خط چشمی در همین تناژ رنگی باشید.

 

۳. رژ گونه را چند درجه کم‌رنگ تر کنید. از سایه‌های صورتی که در ماه های تابستان استفاده می‌کردید دوری کنید. در عوض، سایه‌های تیره تری روی گونه هایتان قرار دهید. روی هم رفته می‌توانید رژ گونه را نادیده بگیرید و در عوض از یک برنزه کننده استفاده کنید.

 

۴. رنگ‌های با دوامی را به روی لب‌هایتان قرار دهید. رژ لبی در رنگ‌های تیره تر پاییز پیدا کنید که تمام روز را بدون محو شدن پوشش دهد. این خیلی اهمیت دارد که رنگ هایی که در طول تابستان استفاده می‌کردید تغییر کند.

 

۵. خنثی باشید. استفاده از رنگ‌های خنثی در فصل پاییز هیچ وقت بد نخواهد شد. رنگ‌های قهوه ای و خنثی همیشه مد هستند.

 

۶. رنگ‌های تیره و جسورانه را امتحان کنید. اگر ترجیح می‌دهید از سایه‌های تیره و جسورانه تری استفاده کنید، قبل از خرید آن رنگ‌ها را روی پوستتان امتحان کنید. لب‌ها بهترین مکان برای بکار بردن قرمز تیره و ارغوانی هستند.

 

نکته و ترفند 

۱. در پاییز آرایش درخشان نکنید. درخشش و زرق و برق بیشتر مناسب فصل تابستان و بهار است.

 

۲. در پاییز خط چشم بیش از اندازه تیره نکشید. فقط در حدی که چشمانتان بیشتر مشخص شود.

 

منبع: تناسب اندام


موضوعات مرتبط: آرایش
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- چگونه -پاییز -آرایش-

تاريخ : شنبه 29 آبان 1395 | 18:29 | نویسنده : مهدی اژدری |

داروهای گیاهی برای سرفه کودکان,ضد سرفه کودکان

علت سرفه‌های خلط دار ویروسی است و کودک را در روزهای اول بسیار آزار می‌دهد

  

 با سرد شدن هوا دیدن بچه‌هایی که حسابی پوشیده‌اند و در حال سرفه کردن هستند منظره آشنایی است. شاید هم کودک شما هنوز از سرفه سرماخوردگیِ چند هفته‌پیش رنج می‌برد و نگرانید که چرا خوب نمی‌شود. به همین دلیل در این مطلب انواع سرفه‌های کودکان که باید جدی گرفته شوند را برایتان توضیح می‌دهیم.


1- سرفه‌هایی شبیه پارس کردن
 فرزند‌تان سرما خورده  و اگرچه بینی‌اش کیپ شده اما به خواب آرامی فرورفته است . چند ساعتی را می‌خوابد که ناگهان با سرفه از خواب بیدار می‌شود. سرفه‌هایش شبیه پارس کردن است . فرزند شما با چنین سرفه‌هایی به سختی نفس می‌کشد.


علت چنین سرفه‌هایی چیست؟
این بیماری در اثر ویروسی است که باعث تورم حنجره و نای می‌شود. معمولا از اول پاییز تا آخر زمستان چنین بیماری ویروسی رایج است و بیشتر کودکان شش ماهه تا سه ساله دچار آن می‌شوند. این نوع سرفه‌ها در روز کمتر است اما معولا تا دو شب ادامه دارد. گاهی اوقات وقتی کودک نفس می‌کشد صدایی شبیه سوت از حنجره‌اش شنیده می‌شود.


چگونه سرفه‌ها را کاهش دهیم؟
وقتی فرزند‌تان با سرفه از خواب بیدار می‌شود، او را در معرض جریان هوای سرد قرار دهید . این کار به او کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشد. اگر چنین کاری ممکن نیست او را زیر دوش آب گرم ببرید و حدود 15 تا بیست دقیقه در حمام پر از بخار با او بمانید. زیرا گرما هوا را لطیف‌تر و به او کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشد. اما اگر همچنان بسیار سخت نفس می‌کشد یا اینکه دم و بازدم‌هایش نیمه‌کاره تمام می‌شود و این حالت پنج دقیقه بیشتر طول می‌کشد حتما اورژانس را خبر کنید. از دستگاه بخور سرد نیز در خانه استفاده کنید و مایعات کافی به او بدهید. در بیشتر موارد این بیماری بدون نیاز مراجعه به پزشک بهبود می‌یابد اما اگر نگران هستید می‌توانید با پزشک خانوادگی‌تان تماس بگیرید.

   
2- سرفه‌های خلط‌ دار
گاهی اوقات وقتی فرزند‌تان سرما می‌خورد؛ آب بینی‌اش سرازیر می‌شود یا وقتی آب دهانش را قورت می‌دهد گلویش می‌سوزد؛ چشم‌هایش اشک‌آلود است؛ اشتهای کمی دارد و سرفه‌هایش خلط دار است.


علت سرفه‌های خلط دار چیست؟
این یک سرما‌خوردگی ساده است که معمولا یک یا دو هفته طول می‌کشد. این نوع سرما‌خوردگی ویروسی است و کودک را در روزهای اول بسیار آزار می‌دهد . کودکان معمولا شش تا ده بار در سال سرما می‌خورند بنابراین از پشت سرهم سرما خوردن او نگران نباشید.


چگونه می‌توانید به او کمک کنید

از آنجایی‌که عامل سرماخوردگی ویروس است آنتی بیوتیک‌ها به درمان آن هیچ کمکی نمی‌کنند بنابراین از پزشک اطفال خواهش نکنید تا برای فرزندتان آنتی‌بیوتیک تجویز کند اما اگر متوجه شدید آب بینی فرزندتان سبزرنگ است و تب کرده است حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است سینوس‌های او عفونی شده باشد.


اگر فرزندتان بسیار کوچک است و نمی‌تواند فین کند از قطره‌های شستشوی بینی استفاده کنید تا بینی‌اش کاملا تخلیه شود. حمام آب گرم و بخور سرد را فراموش نکنید. برای دادن دارو به فرزندتان حتما با پزشک مشورت کنید.

داروهای گیاهی برای سرفه کودکان,ضد سرفه کودکان

علت سرفه‌های خشک شبانه، آسم است حالتی که در آن راه تنفسی متورم  می‌شود


3- سرفه‌های خشک شبانه
فرزند شما همیشه سرفه‌های خشک می‌کند خصوصا در شب‌های زمستان به طوری‌که خواب آرام را از او گرفته است.


علت چیست؟
علت این نوع سرفه‌ها آسم است حالتی که در آن راه تنفسی متورم و باریک می‌شود . گاهی اوقات بیشتر والدین تصور می‌کنند خس‌خس سینه اولین نشانه آسم است اما سرفه‌های بسیار بد‌و آزار‌دهنده همی می‌تواند نشانه این بیماری باشد. بلغم‌هایی که در شش‌ها وجود دارد باعث قلقلک گلوی کودک می‌شود و در نتیجه او را وادار به سرفه میک‌ند. این سرفه‌ها با سرمای هوا، آلرژی و ورزش بیشتر می‌شود.


چگونه می‌توانید به فرزندتان کمک کنید؟
حتما به پزشک مراجعه کنید.تشخیص این بیماری در کودکان بین پنج تا شش سال از طریق فوت کردن در یک  لوله صورت می‌گیرد. در کودکان کوچکتر پزشک با توجه به نشانه‌هایی که والدین توضیح می‌دهند و سابقه این بیماری در خانواده آن را تشخیص می‌دهد.


4- سرفه‌های خسته‌کننده
فرزند شما بسیار ناتوان شده است. سرفه‌هایی که می‌کند توان زیادی از او می‌گیرد. تب بالایی دارد. درد عضله دارد و تو دماغی صحبت می‌کند.


چرا فرزندتان این طور شده است؟
او دچار آنفولانزا شده است؛ یک نوع بیماری ویروسی که به سیستم تنفسی حمله می‌کند. پیش از اینکه نشانه‌های بیماری ظاهر شود این ویروس در بدن کودک شما وجود دارد و می‌تواند آن را به دیگران منتقل کند. حتی سرفه و عطسه کودکان بیمار این ویروس را در محیط پراکنده می‌کند.


راهی برای درمان
مایعات کافی به فرزندتان بدهید. مصرف استامینوفن در کودکان بالای شش ماه کمک می‌کند. ایبوبروفن نیز همراه غذا یا شیر تب و درد او را کاهش می‌دهد.

سرفه کودکان,درمان سرفه کودکان

علت سرفه‌های سوت دار, برونشیت است

 

 5- سرفه‌های سوت دار
چند روزی است که فرزندتان سرما خورده است و حالا سرفه‌هایش شدیدتر شده. وقتی سرفه می‌کند صدای سوت مانندی شنیده می‌شود. به نظر تندتر نفس می‌کشد.


علت چیست؟
چنین علائمی حاکی از برونشیت است بیماری‌ای که در آن، مجاری تنفسی به شدت باریک می‌شود. در این بیماری نفس کشیدن برای کودک بسیار سخت می‌شود.علت اصلی برونشیت نوعی ویروس است و معمولا در فصل‌های زمستان کودکان دچار آن می‌شوند.


چگونه مراحل درمان را آغاز کنیم؟
اگر فرزند شما به سختی نفس می‌کشد یا آشامیدنی می‌نوشد بهتر است با پزشک تماس بگیرید. معولا در موارد برونشیت نیاز به عکس از قفسه سینه یا آزمایش خون نیست. بهتر است فرزندتان استراحت کند و مقدار زیادی مایعات بنوشد. طبق آخرین مطالعات درمان برونشیت نیازی به دارو ندارد در موارد جدی کودک در بیمارستان بستری می‌شود تا با دریافت اکسیژن، مایعات و دارو درمان شود.

 

منبع: ninisite.com


موضوعات مرتبط: پزشکی سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- سرفه کودکان-جدی-

تاريخ : شنبه 29 آبان 1395 | 18:26 | نویسنده : مهدی اژدری |

گلچینی دیگر از شیک ترین مدل پالتوهای سال 2017

 

جدیدترین مدل پالتو 2017, پالتوهای شیک 2017

مدل پالتوهای شیک و ساده

 

مدل پالتو رنگی, پالتو مشکی

مدل پالتو مشکی, طرح پالتوهای 2017

مدل پالتو سال 2017

 

طرح پالتوهای 2017,جدیدترین مدل پالتو 2017

پالتوهای ساده 2017,مدل پالتو 2017

مدل پالتو بلند

 

پالتوهای شیک 2017,مدل پالتو بلند

مدل پالتو 2017,جدیدترین مدل پالتو 2017

شیک ترین مدل پالتوهای خفاشی

 

پالتو مشکی, مدل پالتو مشکی

طرح پالتوهای 2017, پالتوهای ساده 2017

مدل پالتو 2017

 

مدل پالتو بلند, شیک ترین مدل پالتوهای بلند

جدیدترین مدل پالتو 2017, پالتوهای شیک 2017

مدل پالتوهای ساده و طرح دار

 

مدل پالتو رنگی, پالتو مشکی

مدل پالتو مشکی, طرح پالتوهای 2017

مدل پالتو سال 2017

 

پالتوهای شیک 2017,مدل پالتو بلند

طرح پالتوهای 2017,جدیدترین مدل پالتو 2017

مدل پالتوهای شیک بلند

 


موضوعات مرتبط: اجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- جدیدترین- مدل پالتو 2017- -

تاريخ : شنبه 29 آبان 1395 | 18:25 | نویسنده : مهدی اژدری |

 

حدیث, مدارا كردن, حدیث درباره مدارا کردن

مدارا كردن با مردم، سرآمد حكمت است

 

احادیثی گهربار درباره مدارا كردن
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :

أمَرَني رَبّي بِمُداراةِ النّاسِ كَما أمَرَني بِأداءِ الفَرائضِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : پروردگارم، همان گونه كه مرا به انجام واجبات فرمان داده ، به مدارا كردن با مردم نيز فرمان داده است.

 

____________________________________
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :

مُداراةُ النّاسِ نِصفُ الإيمانِ ، و الرِّفقُ بِهِم نِصفُ العَيشِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مدارا كردن با مردم نصف ايمان است و نرمى و مهربانى كردن با آنان نصف زندگى است.

 

____________________________________
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :

ثَلاثٌ مَن لَم يَكُن فِيه لِمَ يَتِمَّ لَهُ عَمَلٌ : وَرَعٌ يَحجُزُهُ عَن مَعاصِي اللّه ِ ، و خُلُقٌ يُدارِي بِهِ النّاسَ ، و حِلْمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهلَ الجاهِلِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه چيز است كه هر كس نداشته باشد هيچ عملى از او تمام و كامل نيست: پاكدامنى و ورعى كه او را از نافرمانى خدا بازدارد و خويى كه به سبب آن با مردم مدارا كند و بردبارى و حلمى كه به وسيله آن رفتار جاهلانه نادان را دفع كند.

 

____________________________________
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :

المُداراةُ أحمَدُ الخِلالِ .
امام على عليه السلام : مدارا كردن، پسنديده ترين خصلت است.

 

____________________________________
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :

ثَمَرَةُ العَقلِ مُداراةُ النّاسِ .
امام على عليه السلام : ميوه خرد، مدارا كردن با مردم است.

 

____________________________________

الإمامُ عليٌّ عليه السلام : لَيسَ الحَكيمُ مَن لَم يُدارِ مَن لا يَجِدُ بُدّاً مِن مُداراتِهِ .
امام على عليه السلام : فرزانه نيست آن كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.

 

____________________________________

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :

إنَّ الأنبِياءَ إنّما فَضَّلَهُمُ اللّه ُ عَلى خَلْقِهِ بِشِدَّةِ مُداراتِهِم لِأعداءِ دِينِ اللّه ِ ، و حُسنِ تَقِيَّتِهِم لِأجلِ إخوانِهِم في اللّه.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند از اين رو پيامبران را بر ديگر مردمان برترى داد كه با دشمنان دين خدا بسيار با مدارا رفتار مى كردند و براى حفظ برادران همكيش خود، نيكو تقيه مى كردند.

 

____________________________________

الإمامُ عليٌّ عليه السلام : 

عُنوانُ العَقلِ مُداراةُ النّاسِ .
امام على عليه السلام : مدارا كردن با مردم، سر لوحه خِرد است.


____________________________________
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : 

مُداراةُ الرِّجالِ مِن أفضَلِ الأعمالِ .
امام على عليه السلام : مدارا كردن با مردمان، از بهترين كارهاست.


____________________________________

الإمامُ عليٌّ عليه السلام : 

رَأسُ الحِكمَةِ مُداراةُ النّاسِ .
امام على عليه السلام : مدارا كردن با مردم، سرآمد حكمت است.

 

____________________________________

الإمامُ الحسنُ عليه السلام ـ عِندَ ما سُئلَ عن العَقلِ ـ :

التَّجَرُّعُ لِلغُصَّةِ ، و مُداهَنَةُ الأعداءِ .
امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ به اين سؤال كه : عقل چيست؟ ـ فرمود : جام اندوه را جرعه جرعه نوشيدن و سازش و نرمى با دشمنان .


____________________________________
الإمامُ الباقرُ عليه السلام :

فِي التَّوراةِ مَكْتوبٌ فيما ناجَى اللّه ُ عزّ و جلّ بِه موسَى بنَ عِمرانَ عليه السلام : يا موسى ، اُكتُمْ مَكتومَ سِرّي في سَريرَتِكَ ، و أظهِرْ في عَلانِيَتِكَ المُداراةَ عَنّي لِعَدُوّي و عَدُوِّكَ مِن خَلْقي ، و لا تَستَسِبَّ لي عِندَهُم بِإظهارِ مَكتومِ سِرّي فَتُشرِكَ عَدُوَّكَ و عَدُوّي في سَبّي .
امام باقر عليه السلام : از جمله نجواهاى خداوند عزّ و جلّ با موسى بن عمران كه در تورات نوشته شده است [اين است كه] : اى موسى! رازِ پنهانِ مرا در دل خويش نهان دار و در آشكار با دشمن من و دشمن خودت مدارا كن و با فاش كردن رازِ نهان من، باعث ناسزاگويى آنان به من مشو، كه در آن صورت در ناسزاگويى به من، با دشمن من و دشمن خودت شريك گشته اى.

 

 ____________________________________

الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :

جاءَ جَبرَئيلُ عليه السلام إلى النَّبيِّ صلى الله عليه و آله فَقالَ : يا مُحمَّدُ ، رَبُّكَ يُقْرِئُكَ السَّلامَ وَ يَقولُ لكَ : دارِ خَلْقِي .
امام صادق عليه السلام : جبرئيل عليه السلام نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت : اى محمّد! پروردگارت تو را سلام مى رساند و مى فرمايد : با بندگانم مدارا كن.

 

____________________________________

الإمامُ الصّادقُ عليه السلام:

إنَّ مُداراةَ أعداءِ اللّه ِ مِن أفضَلِ صَدَقَةِ المَرءِ عَلى نَفسِهِ و إخوانِهِ .
امام صادق عليه السلام : مدارا كردن با دشمنان خدا از بهترينِ صدقه هايى است كه انسان براى خود و برادرانش مى دهد.

 

____________________________________
الإمامُ الرِّضا عليه السلام ـ عِندَ ما سُئلَ عَنِ العَقلِ :

التَّجَرُّعُ لِلغُصَّةِ ، و مُداهَنَةُ الأعداءِ ، و مُداراةُ الأصدِقاءِ .
امام رضا عليه السلام ـ در پاسخ به اين سؤال كه عقل چيست ـ فرمود : جام اندوه را جرعه جرعه نوشيدن ، با دشمنان مسامحه كردن و با دوستان مدارا نمودن.

 

____________________________________

الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ في قولِهِ تَعالى :

«وَ قولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا»: أي للنّاسِ كُلِّهِم مُؤمِنِهِم و مُخالِفِهِم ، أمَّا المُؤمِنونَ فَيَبسُطُ لَهُم وَجهَهُ ، و أمَّا المُخالِفونَ فَيُكَلِّمُهُم بالمُداراةِ لاِجتِذابِهِم إلى الإيمانِ ، فإنَّهُ بِأيسَرَ مِن ذلِكَ يَكُفُّ شُرورَهُم عَن نَفسِهِ ، و عَن إخوانِهِ المُؤمِنِينَ .


امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه : «و با مردم نيك سخن گوييد» ـ فرمود : مقصود، همه مردمان اعم از مؤمن و مخالفان است. اما با مؤمنان، بايد گشاده رو بود و اما با مخالفان بايد به نرمى و مدارا سخن گفت، تا به سوى ايمان كشيده شوند و كمترين ثمرش اين است كه خود و برادران مؤمنش را از گزند آنان مصون مى دارد.

منبع : hadithlib.com


موضوعات مرتبط: مذهبی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-ا حادیث- گهربار - مدارا كردن-

تاريخ : چهار شنبه 26 آبان 1395 | 7:51 | نویسنده : مهدی اژدری |

دعای توبه در مفاتیح

دعای توبه

 

حقیقت توبه، بازگشت از گناه و روى آوردن به خداوند است. با توجّه به این که انسان همیشه در معرض لغزش ها و معصیت قرار دارد؛ باید پیوسته از خدا توفیق ترک گناهان و بازگشت به او را طلب کند، و با آب توبه، زنگارهاى دل را شستشو دهد. البته توبه واقعى، با پشیمانى حقیقى، عزم بر ترک آن گناه، جبران آنچه را ترک کرده، و اداى حقوق خدا و خلق محقّق مى شود؛ ولى به یقین دست عنایت الهى و امدادهاى ویژه پروردگار، در این مسیر نقش مؤثرى دارد، و البته امداد و عنایتش شامل حال آنها که صداقت در توبه دارند، مى شود.

 

ائمّه اطهار (علیهم السلام) با آن که پیراسته از هر گناهى بوده اند، ولى با توجّه به عظمت پروردگار و نگاه به جلال و جبروت حق تعالى، خود را در پیشگاه ذات ربوبى، مقصّر مى دیدند و معتقد بودند، نمى توانند آن گونه که شایسته خداوندى است، اطاعت و بندگى او را بجا آورند، و لذا از درگاه خداى مهربان عذرخواهى مى کردند و استغفار و توبه مى نمودند. علاوه بر آن که، این گونه دعاها و طلب توبه و استغفار از سوى آن بزرگواران براى مردم جنبه سرمشق و آموزشى دارد؛ و راه بازگشت به خداوند و توبه و انابه به درگاه او را، به ما مى آموزد، و عظمت گناه و سنگینى نافرمانى حق را به درستى براى ما مجسّم مى سازد. باشد که ما – انسانهاى گناهکار – به خود آییم و هر چه بیشتر در مسیر تهذیب نفس و پاکى روح و جان بکوشیم و اگر به گناهى آلوده شده ایم، هر چه سریع تر توبه نموده و آن را جبران نماییم. در این قسمت، یکى از دعاهاى امام سجّاد (علیه السلام) را که درباره توبه و طلب توفیق آن و بازگشت به سوى پروردگار است، ذکر مى کنیم:

دعای توبه در مفاتیح

دعای توبه همراه با ترجمه

 

اَللّهُمَّ یا مَنْ لایَصِفُهُ نَعْتُ الْواصِفینَ، وَ یا مَنْ لایُجاوِزُهُ رَجآءُ

خدایا اى که وصفش نکند توصیف وصف کنندگان و اى که از او نگذرد امید

 

الرّاجینَ، وَ یا مَنْ لایَضیعُ لَدَیْهِ اَجْرُ الْمُحْسِنینَ، وَ یا مَنْ هُوَ مُنْتَهى

امیدواران و اى که تباه نشود در نزدش مزد نیکوکاران و اى که اوست سرحد نهایى

 

خَوْفِ الْعابِدینَ، وَ یا مَنْ هُوَ غایَهُ خَشْیَهِ الْمُتَّقینَ، هذا مَقامُ مَنْ تَداوَلَتْهُ

ترس عبادت کنندگان و اى که اوست غایت بیم پرهیزکاران این است جایگاه کسى که دست بدستش داده اند

 

اَیْدِى الذُّنُوبِ، وَ قادَتْهُ اَزِمَّهُ الْخَطایا، وَاسْتَحْوَذَ عَلَیْهِ الشَّیْطانُ، فَقَصَّرَ

دست هاى گناهان و کشانده اند او را مهارهاى خطاها و چیره شده بر او شیطان و بدین سبب کوتاهى کرده

 

عَمّا اَمَرْتَ بِهِ تَفْریطاً، وَ تَعاطى ما نَهَیْتَ عَنْهُ تَغْریراً، کَالْجاهِلِ بِقُدْرَتِکَ

از دستوراتت از روى کاهلى و دست زده بدانچه نهى کردى از غرور چون کسى که خبر ندارد از قدرتى که تو

 

عَلَیْهِ، اَوْ کَالْمُنْکِرِ فَضْلَ اِحْسانِکَ اِلَیْهِ، حَتّى اِذَا انْفَتَحَ لَهُ بَصَرُ الْهُدى،

بر او دارى یا مانند کسى که منکر فزونى احسان تو بر خود است تا چون چشم بصیرتش گشوده شد

 

وَتَقَشَّعَتْ عَنْهُ سَحائِبُ الْعَمى،اَحْصى ماظَلَمَ بِهِ نَفْسَهُ،وَفَکَّرَ فیما خالَفَ

و ابرهاى گمراهیش برطرف شد ستم هاى خود را بر خویشتن برشمرد و در آنچه مخالفت پروردگارش را کرده

 

بِهِ رَبَّهُ، فَرَأى کَبیرَ عِصْیانِهِ کَبیراً، وَ جَلیلَ مُخالَفَتِهِ جَلیلاً، فَاَقْبَلَ نَحْوَکَ

اندیشه کرد و نافرمانى بزرگش را بزرگ دید و مخالفت عظیم خود را عظیم پس رو آورده بسویت

 

مُؤَمِّلاً لَکَ، مُسْتَحْیِیاً مِنْکَ، وَ وَجَّهَ رَغْبَتَهُ اِلَیْکَ ثِقَهً بِکَ، فَاَمَّکَ بِطَمَعِهِ

امیدوار به تو و شرمنده و روى اشتیاقش را به تو متوجّه کرد از روى اعتماد به تو و از روى یقین با طمعش

 

یَقیناً، وَ قَصَدَکَ بَخَوْفِهِ اِخْلاصاً، قَدْ خَلا طَمَعُهُ مِنْ کُلِّ مَطْمُوع فیهِ

آهنگت کرده و از روى اخلاص با ترس قصد تو کرده طمعش از هر مورد طمعى جز تو

 

غَیْرِکَ، وَاَفْرَخَ رَوْعُهُ مِنْ کُلِّ مَحْذُور مِنْهُ سِواکَ، فَمَثَلَ بَیْنَ یَدَیْکَ

بریده و از هر ترسناکى جز تو نمى ترسد پس مجسّم شده در برابرت

 

مُتَضَرِّعاً، وَ غَمَّضَ بَصَرَهُ اِلىَ الاَْرْضِ مُتَخَشِّعاً، وَ طَاْطَاَ رَأسَهُ لِعِزَّتِکَ

با تضرّع و دوخته است چشم خود را بر زمین با حال خشوع و براى عزّتت با خوارى سر بزیر

 

مُتَذَلِّلاً، وَاَبَثَّکَ مِنْ سِرِّهِ ما اَنْتَ اَعْلَمُ بِهِ مِنْهُ خُضُوعاً، وَ عَدَّدَ مِنْ ذُ نُوبِهِ

ما افکنده و فاش کرده راز خود را برایت آن رازى که تو خود داناترى بدان با حال خضوع و برشمرده از گناهانش آنچه را

 

اَنْتَ اَحْصى لَها خُشُوعاً، وَاسْتَغاثَ بِکَ مِنْ عَظیمِ ما وَقَعَ بِهِ فى عِلْمِکَ،

تو بهتر شمرده اى با خشوع، و استغاثه کند به تو از گناه بزرگى که در علم تو او را تباه ساخته

 

وَقَبیحِ ما فَضَحَهُ فى حُکْمِکَ، مِنْ ذُ نُوب اَدْبَرَتْ لَذّاتُها فَذَهَبَتْ،

و زشتى آنچه در حکم تو او را رسوا کرده، گناهانى که خوشیش رفته

 

وَاَقامَتْ تَبِعاتُها فَلَزِمَتْ، لایُنْکِرُ یا اِلهى عَدْلَکَ اِنْ عاقَبْتَهُ، وَلایَسْتَعْظِمُ

و مسئولیّتش بجا مانده، معبودا اگر عقابش کنى منکر عدل تو نیست و اگر از او درگذرى

 

عَفْوَکَ اِنْ عَفَوْتَ عَنْهُ وَ رَحِمْتَهُ، لاَِنَّکَ الرَّبُّ الْکَریمُ الَّذى لا یَتَعاظَمُهُ

و رحمش کنى گذشتت را بزرگ نداند زیرا تو پروردگار کریمى هستى که بزرگ نباشد در نزدش

 

غُفْرانُ الذَّنْبِ الْعَظیمِ، اَللّهُمَّ فَها اَنَا ذا قَدْ جِئْتُکَ مُطیعاً لاَِمْرِکَ فیما اَمَرْتَ

آمرزش گناه بزرگ خدایا من اکنون آمده ام بدرگاهت و فرمانبردارم دستورى را که فرمودى

 

بِهِ مِنَ الدُّعآءِ، مُتَنَجِّزاً وَعْدَکَ فیما وَعَدْتَ بِهِ مِنَ الاِْجابَهِ، اِذْ تَقُولُ:

در دعا کردن و خواهانم وفاى به وعده ات را در اجابتى که وعده دادى چون که فرمودى

 

اُدْعُونى اَسْتَجِبْ لَکُمْ. اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ، وَالْقِنى بِمَغْفِرَتِکَ

«بخوانید مرا تا اجابت کنم» خدایا پس درود فرست بر محمّد و آلش و با آمرزشت به من روآور

 

کَما لَقیتُکَ بِاِقْرارى، وَارْفَعْنى عَنْ مَصارِعِ الذُّنُوبِ کَما وَضَعْتُ لَکَ

چنانچه من با اقرار (به گناه) به تو روآوردم و بردار مرا از افتادن گاه هاى گناه چنانچه خود را برایت

 

نَفْسى، وَاسْتُرْنى بِسِتْرکَ کَما تَاَنَّیْتَنى عَنِ الاِْنْتِقامِ مِنّى، اَللّهُمَّ وَ ثَبِّتْ فى

پَست کردم و به پوشش خود مرا بپوشان چنانچه مهلتم دادى از انتقام خدایا نیّتم را در

 

طاعَتِکَ نِیَّتى، وَ اَحْکِمْ فى عِبادَتِکَ بَصیرَتى، وَ وَفِّقْنى مِنَ الاَْعْمالِ لِما

اطاعتت ثابت گردان و بیناییم را در بندگیت محکم کن و به کارهایى موفقم دار که

 

تَغْسِلُ بِهِ دَنَسَ الْخَطایا عَنّى، وَ تَوَفَّنى عَلى مِلَّتِکَ وَ مِلَّهِ نَبِیِّکَ مُحَمَّد

بشویى بدان چرکى خطاها را از من و بمیرانم بر کیش خود و کیش پیامبرت محمّد

 

عَلَیْهِ السَّلامُ اِذا تَوَفَّیْتَنى، اَللّهُمَّ اِنّى اَتُوبُ اِلَیْکَ فى مَقامى هذا مِنْ کَبائِرِ

علیه السّلام آنگاه که بمیرانى مرا خدایا من در این جایگاهم بدرگاهت توبه کنم از گناهان

 

ذُنُوبى وَ صَغائِرها، وَ بَواطِنِ سَیِّئاتى وَ ظَواهِرِها، وَ سَوالِفِ زَلاّتى

کبیره و صغیره ام و از بدى هاى پوشیده و آشکارم و از لغزش هاى گذشته

 

وَحَوادِثِها، تَوْبَهَ مَنْ لایُحَدِّثُ نَفْسَهُ بِمَعْصِیَه، وَلایُضْمِرُ اَنْ یَعُودَ فى

و تازه ام توبه کسى که به خود تلقین نکند تجدید گناهى را و در دل نگیرد که دوباره به

 

خَطیئَه، وَقَدْ قُلْتَ یا اِلهى فى مُحْکَمِ کِتابِکَ، اِنَّکَ تَقْبَلُ التَّوْبَهَ عَنْ

خطایى بازگردد و تو اى خداى من در کتاب محکمت فرمودى که توبه را از بندگانت مى پذیرى

 

عِبادِکَ، وَ تَعْفُو عَنِ السَّیِّئاتِ، وَ تُحِبُّ التَّوّابینَ، فَاقْبَلْ تَوْبَتى کَما

و از بدى ها مى گذرى و دوست دارى توبه کاران را پس چنانچه وعده فرمودى توبه ام بپذیر

 

وَعَدْتَ، وَاعْفُ عَنْ سَیِّئاتى کَما ضَمِنْتَ، وَ اَوْجِبْ لى مَحَبَّتَکَ کَما

و از بدى هایم درگذر چنانچه ضمانت کردى و مقرّر دار برایم دوستیت را چنانچه

 

شَرَطْتَ، وَ لَکَ یا رَبِّ شَرْطى اَلاَّ اَعُودَ فى مَکْرُوهِکَ، وَ ضَمانى اَلاَّ شرط

فرمودى و من با تو شرط مى کنم که در کار ناپسند تو بازنگردم و ضمانت کنم که بازنگردم

 

اَرْجِعَ فى مَذْمُومِکَ، وَ عَهْدى اَنْ اَهْجُرَ جَمیعَ مَعاصیکَ، اَللّهُمَّ اِنَّکَ اَعْلَمُ

در امر نکوهیده ات و تعهد کنم که ترک کنم تمام نافرمانیهایت را خدایا تو داناترى

 

بِما عَمِلْتُ، فَاغْفِرْلى ما عَلِمْتَ، وَ اصْرِفْنى بِقُدْرَتِکَ اِلى ما اَحْبَبْتَ،

بدانچه کرده ام بیامرز گناهانى را که از من دانى و بگردانم به نیرویت بدانچه دوست دارى

 

اَللّهُمَّ وَ عَلَىَّ تَبِعاتٌ قَدْ حَفِظْتُهُنَّ، وَ تَبِعاتٌ قَدْ نَسیتُهُنَّ، وَ کُلُّهُنَّ بِعَیْنِکَ

خدایا بر من بازخواست هایى است که به یاد دارم و بازخواست هایى است که فراموش کرده ام و همه در برابر دیده توست

 

الَّتى لا تَنامُ، وَ عِلْمِکَ الَّذى لا یَنْسى، فَعَوِّضْ مِنْها اَهْلَها، وَاحْطُطْ عَنّى

که خواب نرود و علمت که فراموشى ندارد عوض آنها را به صاحبانش بده و سنگینیش را

 

وِزْرَها، وَ خَفِّفْ عَنّى ثِقْلَها، وَاعْصِمْنى مِنْ اَنْ اُقارِفَ مِثْلَها، اَللّهُمَّ وَ اِنَّهُ

از دوش من بردار و سبک کن گرانیش را و نگاهم دار از ارتکاب امثال آن خدایا جز

 

لا وَفآءَ لى بِالتَّوْبَهِ اِلاَّ بِعِصْمَتِکَ، وَ لاَ اسْتِمْساکَ بى عَنِ الْخَطایا اِلاَّ عَنْ

به نگهدارى تو نتوانم به توبه ام وفا کنم و جز به نیروى تو نتوانم خود را از خطا نگهدارم

 

قُوَّتِکَ، فَقَوِّنى بِقُوَّه کافِیَه، وَ تَوَلَّنى بِعِصْمَه مانِعَه، اَللّهُمَّ اَیُّما عَبْد تابَ

پس تقویتم کن به نیرویى کافى و سرپرستیم کن به نگهدارى بازدارنده خدایا هر بنده اى که توبه کند

 

اِلَیْکَ وَ هُوَ فى عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَکَ فاسِخٌ لِتَوْبَتِهِ، وَ عائِدٌ فى ذَنْبِهِ

بدرگاهت ولى در علم غیب نزد تو توبه شکن باشد و بازگردنده به گناه

 

وَخَطیئَتِهِ، فَاِنّى اَعُوذُ بِکَ اَنْ اَکُونَ کَذلِکَ، فَاجْعَلْ تَوْبَتى هذِهِ تَوْبَهً لا

و خطایش باشد من به تو پناه برم که چنین باشم و این توبه ام را چنان کن که

 

اَحْتاجُ بَعْدَها اِلى تَوْبَه، تَوْبَهً مُوجِبَهً لِمَحْوِما سَلَفَ، وَالسَّلامَهِ فیما بَقِىَ،

محتاج نباشم دوباره توبه کنم، توبه اى که سبب شود گناهان گذشته ام محو گردد و در آینده نیز آلوده نگردم

 

اَللّهُمَّ اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَیْکَ مِنْ جَهْلى، وَاَسْتَوْهِبُکَ سُوءَ فِعْلى، فَاضْمُمْنى اِلى

خدایا من از تو پوزش خواهم از نادانیم و از تو بخشش خواهم از کار بدم پس به احسان خود

 

کَنَفِ رَحْمَتِکَ تَطَوُّلاً، وَاسْتُرْنى بِسِتْرِ عافِیَتِکَ تَفَضُّلاً، اَللّهُمَّ وَ اِنّى اَتُوبُ

مرا در پناه رحمتت درآور و به فضلت در پرده عافیت بپوشانم خدایا من بدرگاهت توبه کنم

 

اِلَیْکَ مِنْ کُلِّ ما خالَفَ اِرادَتَکَ، اَوْ زالَ عَنْ مَحَبَّتِکَ مِنْ خَطَراتِ قَلْبى،

از هر چه مخالف اراده ات کردم یا بیرون از دوستیت از خاطرات دلم و

 

وَلَحَظاتِ عَیْنى، وَ حِکایاتِ لِسانى، تَوْبَهً تَسْلَمُ بِها کُلُّ جارِحَه عَلى

نگاه هاى چشمم و سرگذشت هاى زبانم توبه اى که سالم ماند بدان هر عضوى

 

حِیالِها مِنْ تَبِعاتِکَ، وَ تَأْمَنُ مِمّا یَخافُ الْمُعْتَدُونَ مِنْ اَلیمِ سَطَواتِکَ،

جداگانه از کیفرهاى تو و ایمن گردد از آنچه تجاوزکاران مى ترسند از سطوت هاى دردناکت

 

اَللّهُمَّ فَارْحَمْ وَحْدَتى بَیْنَ یَدَیْکَ، وَ وَجیبَ قَلْبى مِنْ خَشْیَتِکَ،

خدایا رحم کن به تنهاییم در برابرت و طپیدن دلم از ترست

 

وَاضْطِرابَ اَرْکانى مِنْ هَیْبَتِکَ، فَقَدْ اَقامَتْنى یا رَبِّ ذُنُوبى مَقامَ الْخِزْىِ

و لرزش اندامم از هیبتت که برپا داشته پروردگارا گناهانم مرا بدرگاه تو در جاى

 

بِفِنائِکَ، فَاِنْ سَکَتُّ لَمْ یَنْطِقْ عَنّى اَحَدٌ، وَ اِنْ شَفَعْتُ فَلَسْتُ بِاَهْلِ

رسوایى پس اگر سکوت کنم کسى از جانب من سخن نکند و اگر شفاعت خواهم شایسته

 

 

الشَّفاعَهِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ، وَ شَفِّعْ فى خَطایاىَ کَرَمَکَ، وَعُدْ

شفاعت نیستم خدایا درود فرست بر محمّد و آلش و شفیع گردان در خطاهایم بزرگواریت را و ببخش

 

عَلى سَیِّئاتى بِعَفْوِکَ، وَلاتَجْزِنى جَزآئى مِنْ عُقُوبَتِکَ، وَابْسُطْ عَلَىَّ

گناهانم را به گذشتت و بپاداشم که عذاب تو است پاداشم مده و احسانت را بر من

 

طَوْلَکَ، وَ جَلِّلْنى بِسِتْرِکَ، وَافْعَلْ بى فِعْلَ عَزیز تَضَرَّعَ اِلَیْهِ عَبْدٌ ذَلیلٌ

بگستران و به پرده پوشیت بپوشانم و رفتار کن با من به رفتار نیرومندى که زارى کند بدرگاهش بنده خوار

 

فَرَحِمَهُ، اَوْ غَنِىٍّ تَعَرَّضَ لَهُ عَبْدٌ فَقیرٌ فَنَعَشَهُ، اَللّهُمَّ لاخَفیرَ لى مِنْکَ

و رحمش کند، یا بى نیازى که بنده نیازمندى به نزدش رفته و بى نیازش کرده خدایا پناه دهى از تو ندارم

 

فَلْیَخْفُرْنى عِزُّکَ، وَلا شَفیعَ لى اِلَیْکَ فَلْیَشْفَعْ لى فَضْلُکَ، وَ قَدْ اَوْجَلَتْنى

و باید نیروى تو پناهم دهد و شفیعى ندارم و فضل تو باید شفیعم گردد و خطاهایم به سختى

 

خَطایاىَ، فَلْیُؤْمِنّى عَفْوُکَ، فَما کُلُّ ما نَطَقْتُ بِهِ عَنْ جَهْل مِنّى بِسُوءِ

مرا ترسانده و گذشتت باید ایمنم گرداند و هر چه گفتم چنان نیست که همه از روى نادانى به بدکاریم باشد

 

اَثَرى، وَلانِسْیان لِما سَبَقَ مِنْ ذَمیمِ فِعْلى، لکِنْ لِتَسْمَعَ سَماؤُکَ وَ مَنْ

و نه از روى فراموشى کردار نکوهیده ام در گذشته بلکه براى آن که آسمانت و هرکه فیها،

 

وَاَرْضُکَ وَ مَنْ عَلَیْها، ما اَظْهَرْتُ لَکَ مِنَ النَّدَمِ، وَ لَجَاْتُ اِلَیْکَ فیهِ

در آن است و زمینت و هر که بر آن است اظهار پشیمانى مرا بدرگاهت بشنوند و پناهندگیم را

 

مِنَ التَّوْبَهِ، فَلَعَلَّ بَعْضَهُمْ بِرَحْمَتِکَ یَرْحَمُنى لِسُوءِ مَوْقِفى، اَوْ تُدْرِکُهُ

در توبه بسویت ببینند شاید برخى از آنها به رحمتت بر توقّفگاه بَدَم رحم کند یا براى

 

الرِّقَّهُ عَلَىَّ لِسُوءِ حالى،فَیَنالَنى مِنْهُ بِدَعْوَه هِىَ اَسْمَعُ لَدَیْکَ مِنْ دُعآئى

، حال بَدَم دلش بسوزد و دعایى کند که نزد تو پذیرفته تر از دعاى من باشد

 

اَوْ شَفاعَه اَوْکَدُ عِنْدَکَ مِنْ شَفاعَتى، تَکُونُ بِها نَجاتى مِنْ غَضَبِکَ،

یا شفاعتى کند که مؤثرتر از شفاعت من باشد و همان وسیله نجات من از خشمت

 

وَفَوْزَتى بِرِضاکَ، اَللّهُمَّ اِنْ یَکُنِ النَّدَمُ تَوْبَهً اِلَیْکَ فَاَ نَا اَنْدَمُ النّادِمینَ، وَ اِنْ

و رسیدنم به خشنودیت گردد خدایا اگر پشیمانى توبه محسوب گردد من پشیمانترین پشیمانانم و اگر

 

یَکُنِ التَّرْکُ لِمَعْصِیَتِکَ اِنابَهً فَاَ نَاَ اَوَّلُ الْمُنیبینَ، وَ اِنْ یَکُنِ الاْسْتِغْفارُ

ترک معصیت بازگشت حساب شود من نخستین بازگشت کننده ام و اگر آمرزش خواهى

 

حِطَّهً لِلذُّنُوبِ فَاِنّى لَکَ مِنَ الْمُسْتَغْفِرینَ، اَللّهُمَّ فَکَما اَمَرْتَ بِالتَّوْبَهِ،

گناهان را بریزد من از آمرزش خواهانم خدایا چنانچه دستور به توبه دادى

 

وَضَمِنْتَ الْقَبُولَ، وَحَثَثْتَ عَلَى الدُّعآءِ وَ وَعَدْتَ الاْجابَهَ، فَصَلِّ عَلى

و پذیرفتنش را ضمانت کردى و به دعا تشویق کردى و اجابتش را وعده دادى درود فرست بر

 

مُحَمَّد وَ آلِهِ، وَ اقْبَلْ تَوْبَتى، وَلاتَرْجِعْنى مَرْجِعَ الْخَیْبَهِ مِنْ رَحْمَتِکَ،

محمّد و آل محمّد و بپذیر توبه ام را و بازم مگردان نومیدانه از رحمتت

 

اِنَّکَ اَنْتَ التَّوّابُ عَلَى الْمُذْنِبینَ، وَالرَّحیمُ لِلْخاطِئینَ الْمُنیبینَ، اَللّهُمَّ

که تو براستى توبه پذیرى بر گنهکاران و مهرورزى به خطاکاران بازگشته خدایا

 

صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ، کَما هَدَیْتَنا بِهِ، وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ، کَمَا

درود فرست بر محمّد و آلش چنانچه بدو راهنماییمان کردى و درود فرست بر محمّد و آلش چنانچه

 

اسْتَنْقَذْتَنا بِهِ، وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ، صَلاهً تَشْفَعُ لَنا یَوْمَ الْقِیامَهِ،

به وى نجاتمان دادى و درود فرست بر محمّد و آلش درودى که شفیع ما گردد در روز قیامت

 

وَیَوْمَ الْفاقَهِ اِلَیْکَ، اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ، وَ هُوَ عَلَیْکَ یَسیـرٌ.

و در روز نیازمندى به درگاهت که تو بر هر چیز توانایى و این کار بر تو آسان است.

 

انشااله که همگی مورد بخشش و عفو خداوند قرار گیریم.

 

منبع: razavionline.mihanblog.com


موضوعات مرتبط: مذهبی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-دعا- توبه-

تاريخ : چهار شنبه 26 آبان 1395 | 7:50 | نویسنده : مهدی اژدری |

دعاهای قنوت در قرآن,اذکار قنوت

دعاهای زیبای قرآن برای قنوت نماز

 

آنچه می‌آید مجموعه‌ای از دعاهای زیبای قرآن است که از زبان پیامبران،‌ صالحان و مومنان و... از خداوند متعال خواسته شده است.

این ادعیه نجات‌بخش متضمن سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت انسان است که می‌تواند در هر موقعیتی خاصه در محراب عبادت، آذین لب‌ها و زینت‌بخش قنوت‌ نمازمان باشد.

دعاى براى پدر و مادر

رَبِّ اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ نوح آیه 26
پروردگارا! مرا، و پدر و مادرم را بیامرز

وَاغْفِرْ لِأَبِی إِنَّهُ کَانَ مِنَ الضَّالِّینَ شعرا آیه 86
و پدرم ( عمویم) را بیامرز، که او از گمراهان بود

رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ ابراهیم آیه 41
پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روز که حساب برپا مى‏شود، بیامرز

رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا اسراء آیه 24
پروردگارا! همان‏گونه که آنها مرا در کوچکى تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده

 دعاى براى همسر

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا فرقان آیه 74
پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنى چشم ما قرارده، و ما را براى پرهیزگاران پیشوا گردان

دعا براى برادر
رَبِّ اغْفِرْ لِی وَلأَخِی وَأَدْخِلْنَا فِی رَحْمَتِکَ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ اعراف آیه 151
پروردگارا! من و برادرم را بیامرز، و ما را در رحمت خود داخل فرما، و تو مهربانترین مهربانانى

 دعای مؤمنان در رابطه با مؤمنان دیگر
رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونا بِالْإِیمانِ وَ لا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِیم‏ [حشر / 10]

پروردگارا! ما و برادران ما را كه در ایمان بر ما پیشى گرفتند بیامرز، و در دلهایمان حسد و كینه‏اى نسبت به مؤمنان قرار مده، پروردگارا! تو مهربان و رحیمى‏

 دعای بندگان خاص خدای رحمان
رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراما إِنَّها ساءَتْ مُسْتَقَرًّا وَ مُقاما [فرقان / 65 و 66]
پروردگارا! عذاب جهنم را از ما بر طرف گردان كه عذابش سخت و شدید و پر دوام است‏ چرا كه جهنم بد جایگاه و بد محل اقامتى است‏

 دعای پرهیزکاران
رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّار ( آل عمران/ 16 )
پروردگارا! براستى كه ما ایمان آورده ‏ایم، پس گناهان ما را ببخش و ما را از عذاب آتش حفظ فرما.

 دعا برای نعمت دنیوی و رحمت اخروی
رَبَّنا اتِنا فِی الدُّنْیا وَ مالَهُ فِی‌الاخِرَهِ منْ خَلاقٍ. (بقرة/200)
پرودگارا  در دنیا رحمت و نعمت به ما عنایت کن هر که از رحمت تو محروم شد در آخرت بهره ندارد.
 
دعا برای دور کردن انسانهای بدکار
رَبَّنا اتِهِمْ ضِعْفَینِ مِنَ الْعَذابِ وَ الْعَنْهُمْ لَعْناً کَبیراً.(احزاب/68)
پروردگار ما، آنها که ما را گمراه نمودند عذاب آنها را دو چندان کن و از نعمتهای خود محروم ابدی فرما.

دعا برای آسان شدن کارهاى سخت
 وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی (طه آیه 26)
و کارم رابرایم آسان گردان
 
آرزوى بهتر از آنچه از دسته رفته
عَسَى رَبُّنَا أَن یُبْدِلَنَا خَیْرًا مِّنْهَا إِنَّا إِلَى رَبِّنَا رَاغِبُونَ (قلم آیه 33)
امیدواریم پروردگارمان (ما را ببخشد و) بهتر از آن به جاى آن به ما بدهد، چرا که ما به او علاقه‏مندیم!

 دعای برای فزونی رحمت و گسترش عقل
رَبَّنا اتِنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً وَهَیَّیْ لَنا مِنْ اَمْرِنا رَشَدًا(الکهف/10)
پروردگارا ما، از جانب خود بر ما رحمتی فرست و برای رشد عقلی ما وسایل هدایت و ارشاد آمده فرما.
 
استعاذه
رَّبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ / وَأَعُوذُ بِکَ رَبِّ أَن یَحْضُرُونِ مؤ منون آیات ۹۷ و ۹۸
پروردگارا! از وسوسه‏هاى شیاطین به تو پناه مى‏برم / و از اینکه آنان نزد من حاضر شوند (نیز) -اى پروردگار من- به تو پناه مى‏برم!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ (۱) مِن شَرِّ مَا خَلَقَ (۲) وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ

إِذَا وَقَبَ (۳) وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ (۴) وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ (۵)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر بگو: پناه مى‏برم به پروردگار سپیده صبح، (۱) از شر تمام آنچه آفریده است؛ (۲) و از شر هر موجود شرور هنگامى که شبانه وارد مى‏شود؛ (۳) و از شر آنها که با افسون در گره‏ها مى‏دمند (و هر تصمیمى را سست مى‏کنند)؛ (۴) و از شر هر حسودى هنگامى که حسد مى‏ورزد! (۵)

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (۱) مَلِکِ النَّاسِ (۲) إِلَهِ النَّاسِ (۳) مِن شَرِّ

الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (۴) الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ (۵) مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ (۶)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر بگو: پناه مى‏برم به پروردگار مردم، (۱) به مالک و حاکم مردم، (۲) به (خدا و) معبود مردم، (۳) از شر وسوسه‏گر پنهانکار، (۴) که در درون سینه انسانها وسوسه مى‏کند، (۵) خواه از جن باشد یا از انسان! (۶)

رَبِّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَسْأَلَکَ مَا لَیْسَ لِی بِهِ عِلْمٌ هود آیه ۴۷
پروردگارا! من به تو پناه مى‏برم که از تو چیزى بخواهم که از آن آگاهى ندارم

 تفویض
أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ (غافر/44)
من کار خود را به خدا واگذارم که خداوند نسبت به بندگانش بیناست

 دعا براى آغاز کارها
بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّی لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ هود (هود/41)
به نام خدا بر آن سوار شوید! و هنگام حرکت و توقف کشتى، یاد او کنید، که پروردگارم آمرزنده و مهربان است

رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا (اسراء/80)
پروردگارا! مرا (در هر کار،) با صداقت وارد کن، و با صداقت خارج ساز! و از سوى خود، حجتى یارى کننده برایم قرار ده!

دعاهای قنوت در قرآن,اذکار قنوت

ذکر قنوت نماز

 

  دعا پیروزى بر کافران
أَنِّی مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ (قمر/10)
من مغلوب (این قوم طغیانگر) شده‏ام، انتقام مرا از آنها بگیر

رَبِّ انصُرْنِی بِمَا کَذَّبُونِ مؤمنون (مؤمنون/26)
پروردگارا! مرا در برابر تکذیبهاى آنان یارى کن

رَبِّ انصُرْنِی عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِینَ (عنکبوت/30)
پروردگارا! مرا در برابر این قوم تبهکار یارى فرما!

وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ (البقرة/250)
و ما را بر جمعیت کافران، پیروز بگردان

أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ (البقرة/286)
تو مولا و سرپرست مایى، پس ما را بر جمعیت کافران، پیروز گردان

 دعا پیشواى متقین شویم
وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا (الفرقان/74)
و ما را براى پرهیزگاران پیشوا گردان

رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاَهِ وَمِن ذُرِّیَّتِی (الإبراهیم/40)
پروردگارا: مرا برپا کننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)

 ذکر تسبیح الهى
سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ (الزخرف/13)
پاک و منزه است کسى که این را مسخر ما ساخت، وگرنه ما توانایى تسخیر آن را نداشتیم؛

سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنَّا کُنَّا ظَالِمِینَ (الأعراف/5)
منزه است پروردگار ما، مسلما ما ظالم بودیم

لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ (الأنبیاء/87)
«(خداوندا!) جز تو معبودى نیست! منزهى تو! من از ستمکاران بودم! »

سُبْحَانَکَ تُبْتُ إِلَیْکَ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ (الأعراف/143)
خداوندا! منزهى تو (از اینکه با چشم تو را ببینم)! من به سوى تو بازگشتم! و من نخستین مؤمنانم!

سُبْحَانَکَ أَنتَ وَلِیُّنَا مِن دُونِهِم (سبأ/41)
منزهى (از اینکه همتایى داشته باشى)! تنها تو ولى مائى

رَبَّنَا افْتَحْ بَیْنَنَا وَبَیْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَأَنتَ خَیْرُ الْفَاتِحِینَ (الأعراف/89)
 
نیکی در دنیا و آخرت
رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار ( بقرة / 201 )
پروردگارا! در دنیا به ما نیكى عطا كن و در آخرت نیز نیكى مرحمت فرما و ما را از عذاب آتش نگهدار.


رَبِّ إِنِّی لا أَمْلِکُ إِلاَّ نَفْسِی وَأَخِی فَافْرُقْ بَیْنَنَا وَبَیْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ (المائدة/25)
پروردگارا! من تنها اختیار خودم و برادرم را دارم، میان ما و این جمعیت گنهکار، جدایى بیفکن

 دعای زیاد شدن علم
رَبِّ زِدْنی‏ عِلْما ( سوره طه آیه 114 )
پروردگارا! علم مرا زیاد كن.
 
دعاى براى فرزندان و نوادگان
رَبِّ هَبْ لِی مِنَ الصَّالِحِینَ (صافات/100)
پروردگارا! به من از صالحان ( فرزندان صالح) ببخش

رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِن ذُرِّیَّتِنَا أُمَّهً مُّسْلِمَهً لَّکَ (بقرة/128)
پروردگارا! ما را تسلیم فرمان خود قرار ده! و از دودمان ما، امتى که تسلیم فرمانت باشند

رَّبَّنَا إِنِّی أَسْکَنتُ مِن ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِندَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِیُقِیمُواْ الصَّلاَهَ


رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاَهِ وَمِن ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء (الإبراهیم/40)

پروردگارا: مرا برپا کننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا: دعاى مرا بپذیر

رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّیةً طَیبَةً إِنَّكَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ(آل عمران/38)
«خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزه‌ای (نیز) به من عطا فرما، که تو دعا را می‌شنوی!»

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا (الفرقان/74)
پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنى چشم ما قرارده، و ما را براى پرهیزگاران پیشوا گردان

  وَزَكَرِیا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا وَأَنْتَ خَیرُ الْوَارِثِینَ(الأنبیاء/89)
و زکریا را (به یاد آور) در آن هنگام که پروردگارش را خواند (و عرض کرد): «پروردگار من! مرا تنها مگذار (و فرزند برومندی به من عطا کن)؛ و تو بهترین وارثانی!»

وَأَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی (الأحقاف/15)
و فرزندان مرا صالح گردان.

 

منبع:tebyan.net


موضوعات مرتبط: مذهبی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- دعا- قنوت- نماز- قرآن-

تاريخ : چهار شنبه 26 آبان 1395 | 7:48 | نویسنده : مهدی اژدری |

 

در هفت مورد، به جاى وضو و غسل بايد تيمم كرد:

1 - پيدا نكردن آب

2 - مشقت بيش از حد

3 - ترس از ضرر

4 - نياز به آب براى حفظ جان

5 - نياز به آب براى تطهير

6 - نداشتن آب مباح

7 - نداشتن وقت براى وضو يا غسل

 

,شرایط تیمم,طریقه تیمم کردن,آموزش تیمم تصویری,تیمم بدل از غسل

آموزش تیمم

,شرایط تیمم,طریقه تیمم کردن,آموزش تیمم تصویری,تیمم بدل از غسل

آموزش تصویری تیمم

,شرایط تیمم,طریقه تیمم کردن,آموزش تیمم تصویری,تیمم بدل از غسل

روش تیمم کردن

,شرایط تیمم,طریقه تیمم کردن,آموزش تیمم تصویری,تیمم بدل از غسل

 

منبع:cloob.com


موضوعات مرتبط: مذهبی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-آموزش- تیمم -

تاريخ : چهار شنبه 26 آبان 1395 | 7:47 | نویسنده : مهدی اژدری |

 دریاچه ها یکی از پرطرفدار ترین مکان های گردشگری ایران هستند. باید بدانید که دریاچه های زیبایی در کشورمان وجود دارد که ما از وجود آنها بی خبریم. بهتر است هرچه زودتر با آنها آشنا شوید. پس با ما همراه شوید.

دریاچه خزر
1. موقعیت: استان های گیلان، مازندران، گلستان
«دریاچه خزر» بزرگ ترین دریاچه دنیاست که به همین دلیل آن را دریا می نامند. از نظر زمین شناسی، پوسته زمین زیر دریای خزر پوسته اقیانوسی محسوب می شود، بنابراین می توان گفت خزر، اقیانوسی محصور در میان خشکی هاست. این دریاچه دارای تنوع زیستی متمایزی است و حدود 100 گونه ماهی در آن زندگی می کنند که ماهیان خاویاری مهم ترین آنها هستند.

دیدنی ترین دریاچه های ایران,زیباترین دریاچه های ایران

 «دریاچه خزر» بزرگ ترین دریاچه دنیاست

    
2. دریاچه ارومیه
موقعیت: استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی
«دریاچه ارومیه» بزرگ ترین و شورترین دریاچه دائمی ایران و یکی از دریاچه های فوق اشباع از نمک در دنیاست. میزان نمک محلول در آب دریاچه دو برابر اقیانوس هاست. این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و امروز در خطر خشک شدن کامل قرار دارد.  

دیدنی ترین دریاچه های ایران,زیباترین دریاچه های ایران

«دریاچه ارومیه» بزرگ ترین و شورترین دریاچه دائمی ایران است

 
3. دریاچه گهر
موقعیت: لرستان
«دریاچه گهر» دریاچه ای کوهستانی است که در منطقه حفاظت شده اشتران کوه قرار دارد. این دریاچه در اصل دو دریاچه مجزا به نام گهر بالا و گهر پایین است که حدود 100 متر از هم فاصله دارند. سواحل شرقی و غربی دریاچه، ماسه ای و مناسب شنا هستند. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است.   

دیدنی ترین دریاچه های ایران,زیباترین دریاچه های ایران

«دریاچه گهر» دریاچه ای کوهستانی است که در منطقه حفاظت شده اشتران کوه قرار دارد

  
4. دریاچه زریوار
موقعیت: استان کردستان

دریاچه آب شیرین «زریوار» در فاصله سه کیلومتری غرب شهر مریوان قرار دارد. درباره این دریاچه افسانه های متعددی وجود دارد که مشهورترین آنها حکایت از وجود شهری مدفون زیر آب های دریاچه دارد. در این دریاچه ماهی هایی چون سیاه ماهی خالدار و عروس ماهی و همچنین 31 گونه پرنده بومی و مهاجر زندگی می کنند.    

دیدنی ترین دریاچه های ایران,زیباترین دریاچه های ایران

 دریاچه آب شیرین «زریوار» در فاصله سه کیلومتری غرب شهر مریوان قرار دارد

  
5. دریاچه جازموریان
موقعیت: استان سیستان و بلوچستان

دریاچه جازموریان در 150 کیلومتری شرق ایرانشهر قرار دارد. وسعت این دریاچه در فصل های پرباران 3300 کیلومتر مربع است و به دلیل شرایط اقلیم ویژه در بیشتر مواقع سال بخش اعظم آن به کفه های نمکی و کفه های رسی تبدیل می شود. رود «بمپور» و «هلیل رود» مهم ترین رودهایی هستند که به این دریاچه می ریزند.    

دیدنی ترین دریاچه های ایران,زیباترین دریاچه های ایران

 دریاچه جازموریان در 150 کیلومتری شرق ایرانشهر قرار دارد

 
6. دریاچه هامون
موقعیت: استان سیستان و بلوچستان

«دریاچه هامون» سومین دریاچه بزرگ در ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است. دریاچه هامون با حدود 1800 کیلومتر مربع وسعت، از سه حوضچه اصلی «یوزک»، «صابری» و «هیرمند» تشکیل شده است. این حوضچه ها در فصل های کم باران و در زمان بادهای 120 روزه از هم جدا و در زمان های پرباران، دریاچه واحدی را تشکیل می دهند.    

دیدنی ترین دریاچه های ایران,زیباترین دریاچه های ایران

«دریاچه هامون» سومین دریاچه بزرگ در ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است

    
7. دریاچه اوان
موقعیت: استان قزوین

دریاچه زیبای اوان در نیمه شمالی «الموت» و در دامنه کوه «خشچال» قرار دارد. این دریاچه عمدتا از آب چشمه های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه و تنها بخش ناچیزی از آن هنگام بارندگی تامین می شود. در تابستان این دریاچه محل ماهیگیری و قایقرانی و در پاییز مأمن پرندگان مهاجر است و در زمستان هم با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکیت بازی است.      

دیدنی ترین دریاچه های ایران,زیباترین دریاچه های ایران

 دریاچه زیبای اوان در نیمه شمالی «الموت» و در دامنه کوه «خشچال» قرار دارد

   
8. دریاچه حوض سلطان
موقعیت: استان قم

دریاچه «حوض سلطان» در 40 کیلومتری شمال قم و به مساحت تقریبی 240 کیلومتر مربع است. وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصل های مختلف سال متفاوت است. این دریاچه از دو چاله جدا از هم به نام های «حوض سلطان» (چاله غربی) و «حوض مره» (چاله شرقی) تشکیل شده است که به وسیله یک آبراهه به هم وصل می شوند.     

دیدنی ترین دریاچه های ایران,زیباترین دریاچه های ایران

 دریاچه «حوض سلطان» در 40 کیلومتری شمال قم و به مساحت تقریبی 240 کیلومتر مربع است.

   
9. دریاچه وانشت
موقعیت: استان مازندران

دریاچه کوهستانی «وانشت» در جنوب غربی شهر چالوس و شمال شرقی کلاردشت قرار دارد که آب شیرین آن محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم کرده است. وجود انواع گونه های گیاهی و جانوری کلاردشت هم از دیگر ویژگی های آن هستند. حضور گردشگران بدون نظارت طی سال های گذشته، وضعیت این منطقه را آسیب پذیر و اکوسیستم طبیعی آن را دگرگون کرده است.       

دیدنی ترین دریاچه های ایران,زیباترین دریاچه های ایران

 دریاچه کوهستانی «وانشت» در جنوب غربی شهر چالوس و شمال شرقی کلاردشت قرار دارد

 
10. دریاچه پریشان
موقعیت: استان فارس

«دریاچه پریشان» یا «فامور» در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون قرار دارد. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین ایران است که دور تا دور آن را کوه فرا گرفته است. هر سال با آغاز فصل پاییز پرندگان زیادی از سیبری و کشورهای اسکاندیناوی به زیستگاه ها و دریاچه استان فارس مانند دریاچه پریشان کوچ می کنند و مناظر زیبایی را به وجود می آورند.   

دیدنی ترین دریاچه های ایران,زیباترین دریاچه های ایران

 «دریاچه پریشان» یا «فامور» در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون قرار دارد


موضوعات مرتبط: گردشگری
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- دیدنی- دریاچه- ایران-

تاريخ : چهار شنبه 26 آبان 1395 | 7:46 | نویسنده : مهدی اژدری |

نکات قابل توجه این رنگ:

1: از نظر روانشناسی، قرمز ضربان قلب و متابولیسم را افزایش می دهد، پس آن را در غذا خوری یا اتاقی که به سرگرمی اختصاص یافته به کار بگیرید.

 

2: برای تعدیل حرارت، قرمز را با سفید همراه کنید و تضاد شادی ایجاد کنید که ثابت شده جلب توجه می کند.

 

3: در فنگ شویی، قرمز با عنصر آتش مرتبط است، پس هر جا که انرژی و محرک بیشتری برای تخیل خواستید مثل دفتر کار خانگی یا آشپزخانه  از آن استفاده کنید.

 

4: قرمز، کهن ترین رنگ است، در هر زبانی بعد از کشف لغات سیاه و سفید، لغتی به نام قرمز را یاد می گیرند.

 

5: از جذابیت های طبیعی این رنگ توانایی آن در خلق کانون توجه روی دیوار است.

 

6: تاکید های سفید همیشه با مبلمان قرمز خوب از کار در می آیند. برای ایجاد جذابیت مدرن و جامع، به علامت های ایست و کاربرد قرمز در پرچم های ملی توجه کنید.

 

چیدمان خانه به رنگ قرمز,دکوراسیون قرمز خانه

یاقوت یا فلفل قرمز، کافی است به این مواد و اشیای نیرومند فکر کنید تا قدرت قرمز را به خاطر آورید

 

یاقوت یا فلفل قرمز، کافی است انسان به این مواد و اشیای نیرومند فکر کند تا قدرت قرمز را به خاطر آورد. قرمز و تقریبا همه ی سایه ها و مظاهر آن رنگی است درخشان، روشن و بسیار مهیج. با این وجود، قرمز انگار همیشه فرهیخته، پیچیده و احساساتی است. قرمز می تواندهم صمیمی و هم رعب آور باشد: افسونگر و بی تکلف، شیک و آرام بخش است و تاثیر روحی دیر پایی بر جا می گذارد.

 

این نخستین رنگ از رنگ های روشن است که فراوان هم در مُد لباس و هم در خانه از آن استفاده شده است. زیرا کاربرد آن در بسیاری از سنت های فرهنگی ریشه دارد. قرمز رنگی است درخشان و خیره کننده، روشن و پر فروغ و کلاسیک است که هیچگاه نیروی خود را از دست نخواهد داد.

 

بر سر استفاده از رنگ قرمز همیشه نوعی افراط وجود دارد: آدم عادت دارد هنگام استفاده از آن دچار هیجان شود و هر چه می تواند از آن استفاده کند. و خود را در سایه های مختلف آن غرق کند. اگر می خواهید رنگ درخشان را بدون عدم تحمل اضافه کنید، مقدار کمی از سایه های آن را در بالش، آثار هنری یا در کفپوش اتاق در نظر بگیرید.

 

روانشناسی رنگ قرمز,دکوراسیون خانه به رنگ قرمز

چیدمان خانه به رنگ قرمز,دکوراسیون قرمز خانه

از جذابیت های طبیعی رنگ قرمز توانایی آن در خلق کانون توجه روی دیوار است

 

نکاتی برای چیدمان خانه به رنگ قرمز, نحوه چیدمان خانه به رنگ قرمز

دکوراسیون و چیدمان خانه, دکوراسیون و طراحی خانه

رنگ شناسی قرمز

 

دکوراسیون قرمز خانه, دکوراسیون و چیدمان قرمز خانه

دکوراسیون خانه به رنگ قرمز, چیدمان خانه به رنگ قرمز

روانشناسی دکوراسیون رنگ قرمز

 

دکوراسیون و چیدمان خانه,دکوراسیون خانه به رنگ قرمز

دکوراسیون خانه به رنگ قرمز

 

منبع : arel.ir


موضوعات مرتبط: دکوراسون
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- -روانشناسی- رنگ قرمز-دکوراسیون منزل-

تاريخ : چهار شنبه 26 آبان 1395 | 7:44 | نویسنده : مهدی اژدری |



جملات زیبا در مورد زندگی , زندگی زیباست

 

وقتي ناگهان اندوه سنگيني وارد شده است ....

وقتي ناگهان رنج عميقي وارد شده است .......

بسادگي اين به بدين معناست كه 

حالا ،فضايي بيشتري در خودت داري

واول بايد هزينه داشتنش را بپردازي

و اين چنين قلبت ،بزرگ و بزرگ تر شده است

و در ادامه به همان اندازه شادي و سرور ناب ،دريافت خواهي كرد

هنگامي كه بار الكتريكي محتوايي فضاي وارد شده درونت كه مي تواند هر نوعي از رنج نيز باشد ،تخليه شد ،

فضا خالي شده است و دل بزرگ براي جشن بزرگ ،آماده شده است

بنابرين ارزش آن را دارد

وهمه رنج اين بزرگ شدن فضاي درونت را ،با كمال ميل بپذير

زيرا پاداشي كه در انتظار توست ،

به مراتب بزرگ تر از رنجي ست که متحمل میشوی

 

جملات زیبا در مورد زندگی , زندگی زیباست

 

افراد زیادی هر روز می‌گویند زمان کافی ندارند، در حالی که دقیقا همان مقدار زمان را در روز دارند که به بیل گیست ، استیو جابز ، ادیسون ، رونالدو ، پاستور، مادر ترزا، لئوناردو داوینچی، آلبرت انیشتین و... داده شده بود.

 دوستان عزیزم زمان برای همه انسان ها به یک صورت می گذرد.همه در ابتدا یک شرایط را دارند و البته هر کسی با شناخت استعداد خویش می تواند بهترین باشد.همین امروز ساعاتی را به اینکه آیا در زمینه استعداد خویش گام برداشته اید یا خیر بپردازید.

به شما قول می دهم که اگر خود را باور کنید ، قطعا بهترین هستید.

 

جملات زیبا در مورد زندگی , زندگی زیباست

 

ﺧﺪﺍﯾﺎ؛ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﻧﺎﻥ ﻣﺮﺍ ﺭﺑﻮﺩ،ﻧﺎﻥ

ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻭﺳﺘﯽ ﮐﻪ ﻗﻠﺐ ﻣﺮﺍ ﺷﮑﺴﺖ،ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ 

ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﮑﻪ ﺭﻭﺡ ﻣﺮﺍ ﺁﺯُﺭﺩ،ﺑﺨﺸﺎﯾﺶ 

ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﯾﺸﺘﻦِ ﺧﻮﯾﺶ، ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻭ ﻋﺸﻖ ﻣﯽﻃﻠﺒﻢ...

ﺧــــــــــــــــــــــــــــــــــﺪﺍﯾﺎ؛

ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﮐﻪ ﻏﺮﻭﺭ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺁﻏﻮﺷﺶ ﻣﯿﮕﯿﺮﺩ، ﺑﻪ ﺗﻮ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﯽﺑﺮﻡ...

ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﮐﻪ ﻫﻮﺱ ﭼﻮﻥ ﺯﯾﺒﺎﺭﻭﯾﯽ ﺯﺷﺖ ﻃﯿﻨﺖ، ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﺷﺎﺭﻩ

ﻣﯿﮑﻨﺪ، ﺑﻪ ﺗﻮ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﯿﺒﺮﻡ...

ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺻﺪﺍﯾﯽ ﺟﺰ ﺻﺪﺍﯼ ﺗﻮ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﻢ ﺯﯾﺒﺎ ﻣﯿﺸﻮﺩ، ﺑﻪ

ﺗﻮ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﯿﺒﺮﻡ...

ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﮐﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﺮ ﺩﺳﺘﻬﺎ ﻣﯿﺒﺮﻧﺪ،

ﺑﯽ ﻫﯿﭻ ﺯﺍﺩ ﻭ ﺗﻮﺷﻪﺍﯼ،

ﺑﻪ ﺗﻮ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﯿﺒﺮﻡ...

 

جملات زیبا در مورد زندگی , زندگی زیباست

 

هر وقت روز بدى را تجربه ميكنيد

و انگار تمام اتفاق هاى آن روزتان بر خلاف ميل شماست

اين را فراموش نكنيد كه

هيچكس به شما وعده نداده است كه زندگى شما بدون مشكل خواهد بود!

بدون روزهاي سخت ، شما هيچوقت قدر روزهاى خوب رو نميدونيد!

يك نفس عميق بكشيد،و به خود بگوييد

اين فقط يك روز بد است، نه يك زندگى بد!

يادت بماند كه،

"مردم همانقدر شاد هستند كه ذهنشان را به سمت شادى مى برند....

 


موضوعات مرتبط: اجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- - زندگی- زیبا-

تاريخ : چهار شنبه 26 آبان 1395 | 7:37 | نویسنده : مهدی اژدری |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب سه میل
  • وب آریاروید
  • وب نگاه چت
  • وب ول فتح