به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، برای بسیاری از مردم، استفاده از ضد تعریق ها به یک کار روزمره مثل مسواک زدن و شستن صورت تبدیل شده است، حال آنکه تقریبا هیچ یک از کره ای ها مشکلی به نام عرق کردن و بوی بد آن را ندارند، به طوری که بازار خرید و فروش ضد عرق ها، دئودرانت ها و اسپری های خوشبو کننده در میان کره ای ها کساد است؛ اما چرا؟!
دانشمندان کشف کرده اند که یک ژن باعث ایجاد بوی بد عرق در بدن انسان می شود. عرق به خودی خود بو ندارد، بلکه در اثر فرآیند باکتریایی بوی بدی پیدا می کند. دانشمندان دانشگاه بریستول این ژن را ABCC11 نامیده اند و همین ژن است که تعیین می کند، جرم گوش افراد خشک باشد یا مرطوب. تحقیقات نشان می دهد افرادی که جرم گوش خشک دارند، فاقد ژن یاد شده هستند و عرق آنها هم بو ندارد.
بنا بر این گزارش، تحقیقات منتشر شده در Journal Investigating Dermatology در سال ۲۰۱۳ که روی ۶۴۹۵ انگلیسی انجام شد، نشان داد که فقط ۲ درصد آنها فاقد ژن مذکور هستند. این میزان در میان مردم شرق آسیا و جزایر اقیانوس آرام، آسیای میانه و بومیان آمریکا تا حدود ۵۰ درصد بود.
موضوعات مرتبط: اجتماعی
برچسبها: پاتوق بوشیگان-اقیانوس آرام بدن انسان جرم ژن آسیا -
کسب احترام بستگی به آدمهایی داردکه دور و برتان ،یا در محیط زندگی یا کارتان، حضور دارند
در این نوشتار به راه های آسان کسب احترام پرداخته می شود. آیا گاهی اوقات احساس میکنید به شما احترام گذاشته نمیشود؟ با ما همراه باشید تا ببینید چگونه می توانید احترامی را که شایستهی آن هستید کسب کنید.
حتی قبل از اینکه آریتافرنکلین، ترانهی پرفروش "احترام” را در ۱۹۶۷ بخواند آدمها احترام را تقاضا میکردند. چون احترام چیزی است که باید بیشتر با عمل و کمتر با واژگان بهدست آید. بعضی آدمها طبیعتا دیگران را برمیانگیزند به آنها احترام بگذارند؛ بعضی دیگر باید برای کسب احترام تلاش کنند. اغلب، کسب احترام بستگی به آدمهایی داردکه دور و برتان ،یا در محیط زندگی یا کارتان، حضور دارند.
وقتی احساس میکنید احترام نمیبینید هیچوقت دیر نیست که شروع کنید و احترام را بهدست آورید. باید با نگاهی صادقانه به خودتان و چگونگی رفتارتان با آدمهای اطرافتان شروع کنید. در ادامه بهترین توصیه ها برای کسب احترام آورده شده است.
کسب احترام با ۵ راه بسیار آسان
۱.با آدمها شروع کنید.
مانع شمارهی یک کسب احترام ، خودشیفتگی یا نارسیسم است. اگر نخستین احساسی که آدمها از شما دریافت میکنند خودشیفتگی است خوب شما خودشیفته هستید و از این رو باید به کوه بلند و ناهمواری برای رسیدن به قلهی احترام صعود کنید. از آن چه در زندگی آدمها میگذرد باخبر شوید. پیش از اینکه کاری انجام دهید به عنوان یک مشاهدهکننده عمل کنید. علاقه و همدلی خالصانه را به آنها نشان دهید. اگر خالصانه تلاش کنید تا محیطتان را برای بهتر زیستن همه بهبود بخشید، باران احترام بر شما خواهد بارید.( کوین دام)
۲.اول احترام خودتان را نگه دارید.
امید بستن به احترام را فراموش نکنید. بعضی آدمها به شما احترام میگذارند، بعضی نمیگذارند- نمیتوانید احترام را کنترل کنید.
حواس و تمرکزتان را روی داشتن احساس خوب از خودتان و انجام کار خرج کنید. راههایی را پیدا کنید که آنچه را انجام میدهید اندازه بگیرند و خودتان را بر مبنای آن استانداردها ارزشیابی کنید.
اگر کاری را به درستی انجام میدهید، به بهترین نحو انجام میدهید، و برای شما تا به حال جواب داده است- و به شما کمک میکنند به اهدافتان دست یابید- در آن صورت آدمهای دیگر برای آنها ارزش قائل میشوند و نهایتا به شما احترام خواهند گذاشت. (جف هادن)
بهدست آوردن احترام دیگران با احترام گذاشتن و باور به خودتان آغاز میشود
۳.از قاعدهی طلایی پیروی کنید.
برای کسب احترام باید سزاوار احترام باشید. آدم خوبی باشید- یعنی شخصی که از دیگران بهترین انتظار را دارد و از میثاقها و اصول خود پیروی میکند. حقشناسی و سپاسگزاریتان را زودتر و به کرات نشان دهید. به آدمهایی که با شما کار میکنند احترام بگذارید. آنها نیز در عوض به شما احترام خواهند گذاشت.( پیتر اکونومی)
۴.با اعتماد به نفس شروع کنید.
بهدست آوردن احترام دیگران با احترام گذاشتن و باور به خودتان آغاز میشود. آنها که انتظار دارید به شما احترام بگذارند نداشتن اعتماد به نفس را به راحتی – خودآگاه یا ناخودآگاه- تشخیص میدهند. آدمهایی که بیش از حد تقاضا دارند دیگران آنها را تحسین کنند قطعا فاقد اعتماد به نفس به نظر میرسند. هدفمند و برای خودتان زندگی کنید، به دیگران کمک کنید و احترام بگذارید، و در این صورت تردید نکنید میتوانید از احترام دیدن لذت ببرید. (مارلا تاباکا)
۵.بدانید که احترام بازتاب دارد.
احترام بازتاب مستقیمی از چگونگی رفتار شما با دیگران است. ساختن احترام زمان میبرد و زمانی بهدست میآید که با دیگران تعامل داشته باشید. وقتی احساس میکنید دیگران به شما احترام نمیگذارند فقط میخواهید جبران کنید و شروع میکنید با داد و فریاد دستور دادن، کوچکترین کارها را زیر ذرهبین بردن، دربارهی موفقیتها و دستآوردهایتان رجزخوانی کردن، و تمناکردن توجه دیگران. این رفتار باعث میشود دیگران از شما فاصله بگیرند و در نتیجه احترام کمتری به شما بگذارند. این مشکلی عمومی برای مدیران جدید است، چون آنها فکر میکنند به این ترتیب میتوانند تیم خود را با اثربخشی راهنمایی و رهبری کنند.
ویژگیهای بارز محترمترین آدمهایی که تا به حال با آنها کار کردهام شامل وقار، فکوری، و کنجکاوی است. این خصیصهها اشتیاق آنها را به احترام گذاردن و گوش دادن به دیگران بازتاب میدهد. وقتی این مدیران و رهبران تصمیم میگیرند، مهم نیست چقدر تصمیم آنها نزد عموم پذیرفته شده باشد، تیمشان میپذیرند چون به مدیر یا رهبرشان احترام میگذارند.( اریک هولتس کلاو)
منبع: بازده
موضوعات مرتبط: اجتماعی
برچسبها: پاتوق بوشیگان- کسب احترام- راههای ساده -
کلاه بر خلاف امروز، یک پوشش همگانی بود و ایرانیان به آن حساسیت داشتند
پوشش مردان در زمان قاجار چگونه بود؟
یکی از امتیازات فرهنگی ایران بر سایر جوامع، بی شک نوع پوشش مردم در طول زمان بوده است به نحوی که گاه این امر تعجب سیاحان خارجی را بر انگیخته است. در طول دوران حکومت 50 ساله ناصر الدین شاه قاجار بر ایران، یکی از امور بسیار مهم در نزد اقشار جامعه، نوع پوشش و متعلقات آن بوده است، به نحوی که کلاه، کفش، جوراب، شلوار، شال، کمربند، جبه، قبا، عبا و عمامه و پوستین از جمله عناصر پوشاکی مردان دوره قاجار محسوب می شده است.
کلاه
کلاه بر خلاف امروز، یک پوشش همگانی بود و ایرانیان به آن حساسیت داشتند. به نحوی که هیچکس کلاه از سر بر نمی داشت. به اعتقاد کرزن مولف کتاب ایران و قضیه ایران، کلاهی که ایرانیان به رسم ملی بر سر می گذاردند فقط در دوره قاجاریه از یک قرن پیش مرسوم شده است تا آن موقع همه جا عمامه رسم بود. بعد از رسم شدن کلاه، غالباً شالی برگرد آن می پیچیدند و این کار مختص پادشاهان و افراد خانواده شاهی و بعضی بزرگان دولت بود و اکنون فقط در موقع میلاد رسمی دربار شاه دیده می شود. از طرفی دیگر هم شکل کلاه عوض شده است، چون اوایل قرن حاضر یک و نیم پا بلندی آن بوده و نوک باریکی داشت و حالا فقط شش تا ده اینچ ارتفاع دارد و سر و ته آن تقریباً متساوی است.
محمد شاه اولین بار دستور داد که کلاه کوتاه شود. کلاه دوره قاجار عبارت بوده از یک مخروط مجوف به ارتفاع سی و پنج سانتی متر که انتهای فوق آن به داخل تا شده بود. آن قسمت که تا می خورد به طرف جلو یا قدری به پهلو، بسر می گذاشتند، پولاک نوشته است: «کلاه اعیان و متمولین از بهترین پوست بخاراست آنهم از قسمت های دست چین و منتخب پشت بره. برای مردم با در آمدتر، این کلاه را از پوست زیبای بره های محلی و بخصوص بره های شیراز و قم تهیه می کنند به قیمت 2 تا 5 تومان. ایرانیها همچنین، زیر کلاه یا «عرقچینی» به سر می گذاردند که زنان و بخصوص زنان اصفهان به نقوش مختلف و با هنرمندی تمام آن را می دوزند».
«عمامه» نیز به تدریج از شکل عام و همه گیر درآمد و فقط بعضی از قبایل کرد، افغان، بلوچ و برخی از اصناف مانند سادات، روحانیون، معلمین مدارس، اطباء و داروسازها و غیره آن را به عنوان علامت مشخصه بر سر می گذاشتند.
در زمینه کوتاه کردن کلاه (پوستی) درگیریهایی هم بین دولت و مردم بوجود آمد: پولاک اشاره کرده است که: «چون کلاه پوستی زود خراب و فرسوده می شد و در طی سال سه یا چهار باید کلاه خرید، مبالغ هنگفتی برای خرید کلاه پوست بخارا به خارج از مملکت می رفت.
این مسأله ناصرالدین شاه را وادار به صدور فرمانی کرد که از بلندی کلاه بکاهند و فقط در ساختن کلاه، پوست بره های داخلی را بکار برند، در روزنامه های رسمی مقررات و دستورهایی برای این کار درج شده بود و پاسبان هایی در معابر گماردند که بلندی اضافه کلاه عابرین را بی هیچ گذشتی ببرند، ولی باز بعد از چندی شاه ناچار در برابر قدرت فائقه مد و مدپرستی سر فرود آورد با یک مقاومت منظم و متشکل از طرف صدرالاعظم و وزراء، فرمان او را خنثی کرد و این کار به تجدید آزادی فردی تعبیر شد. حتی مردم بیشتر حاضر بودند که اموال شان مصادره شود تا رضایت بدند کلاهشان کوتاه گردد و بدین ترتیب سلطان مستبد نتوانست به میل و اراده، رعایایش را در این زمینه با اطاعت وادارد.
موضوعات مرتبط: اجتماعیتاریخی
برچسبها: پاتوق بوشیگان-پوشش -مردان-قاجار-
در این مقاله به شما 7 لباس پاییزی را پیشنهاد می کنیم که با انتخاب و خرید آنها می توانید در پاییز خوش پوش و خوش تیپ شوید.
شنل کمردار
این شنل مانند پانچو است. آستینهای چاکدار این شنل برای شرکت در هر جشنی آن را مناسب کرده است.
شال بزرگ
یک شال بزرگ ضخیم و زیبا خریداری کنید، کمربندی روی آن ببندید و به این صورت، کتی خواهید داشت.
دامن کوتاه پلیسهدار و بوتهای پاشنهدار
اگر دوست دارید در روزهای خنک پاییزی هم خوش تیپ و خوش پوش باشید، یک دامن کوتاه آبی رنگ را با بوتی پاشنه بلند بپوشید.
دامن طرحدار
بله، لزومی بر پوشیدن شلوار نیست. این فصل برای پوشیدن دامن مناسب است. از دامنهای کوتاه و پلیسهدار گرفته تا یک دامن با طرح چهارخانه میتواند یک پوشش مناسب و زیبا برای پاییز امسال باشد.
جلیقه بلند ضخیم
می توانید برای پاییز از جلیقه های بلند روی لباسهای تان استفاده کنید.
کت های چرم مصنوعی
کت های چرم مصنوعی یکی از بهترین انتخاب ها برای پوشش رویی شما خواهد بود.
دامنی با پرچه بوکله
وقتی که برای خرید دامن به بازار میروید به دنبال یک پارچهی لطیف مانند بوکله boucle بگردید. اگر لبههای ریش ریش شدهای داشته باشند نیز بهتر است چون باعث میشود اندازهشان بهتر به نظر بیایند.
منبع : seemorgh.com
موضوعات مرتبط: اجتماعی
برچسبها: پاتوق بوشیگان-لباس پاییزی -خوش تیپ -
ما در اینجا نکاتی را به شما معرفی می کنیم که می توانید با رعایت آنها در پاییز، خوش تیپ تر از همیشه بدرخشید.
پاییز فصلی است که مدام شما را غافلگیر می کند. یک روز گرم و آفتابی و روز دیگر سرد و بارانی است. به همین دلیل مدیریت لباس های متنوعی که در این فصل به تن می کنید نیز سخت است. اما نگران نباشی.
زیرا ما در اینجا نکاتی را به شما معرفی می کنیم که می توانید با رعایت آنها، خوش تیپ تر از همیشه بدرخشید.
تا کردن آستین
بهترین روش برای بالا زدن آستین هایتان این است که آنها را یک بار از روی آرنج تان تا کنید، سپس بار دیگر یک تای کوچک تر بزنید تا بالای آرنج تان قرار گیرد.
بهترین روش برای بالا زدن آستین هایتان مانند تصویر است
دکمه های سویشرت
بستن دکمه های سویشرت نیز استراتژی مخصوص خود را دارد. به عنوان مثال شما می توانید دکمه های بالایی را ببندید یا باز بگذارید اما دکمه های وسطی همیشه باید بسته باشند. در مورد دکمه پایین هم حواس تان باشد که همیشه باید باز باشد.
اگر هم کتی به تن کرده اید که مدرن است و تنها دو دکمه دارد، یادتان باشد که هنگام نشستن همیشه دکمه های آن را باز کنید.
دکمه پایین سویشرتتان همیشه باید باز باشد
روی هم پوشیدن لباس ها
این مدل لباس پوشیدن برای فصل پاییز بسیار مناسب است، از این جهت که هوا غیر قابل پیش بینی است و شما می توانید به راحتی لباس هایتان را کم یا زیاد کنید. اما پوشیدن چند دست لباس روی هم به همین سادگی هم نیست. چیزی که شما باید بدان توجه کنید این است که لباس های نازک تر و سبک تر را زیر و لباس های کلفت تر و ضخیم تر را روی آنها بپوشید تا در صورتی که احساس گرما یا سرما کردید، بتوانید به راحتی آنها را جابه جا کنید.
روی هم پوشیدن لباس برای فصل پاییز بسیار مناسب است
تا کردن سویشرت
مهم نیست که جنس سویشرت تان از چیست، آویزان کردن آنها، موجب کش آمدن شان می شود. پس اگر می خواهید جلوی دفرمه شدن آنها را بگیرید، آنها را تا کنید.
مهم نیست که جنس سویشرت تان از چیست، آویزان کردن آنها، موجب کش آمدن شان می شود
کفش
سعی کنید در فصل پاییز هر چند روز یک بار کفش تان را عوض کنید زیرا رطوبت این فصل موجب خرابی آن می شود و شکل آن را در مدت زمان کوتاهی تغییر می دهد.
سعی کنید در فصل پاییز هر چند روز یک بار کفش تان را عوض کنید
سایز پیراهن
اگر موقع نشستن، دیدید که دکمه های پیراهن تان کشیده شد، بدین معنی است که باید به دنبال پیراهنی با سایز بزرگ تر باشید. اگر هم پیراهنی که به تن کرده اید روی سر شانه هایتان به خوبی ننشست، بدین معنی است که بزرگ تر از سایز تن تان است.
بهتر است پیراهن هایتان در فصل پاییز هم سایزتان باشد
کیسه های شستشو
این کیسه ها برای شستن لوازم کوچک مانند جوراب، بند ساعت و دیگر لوازم ریزی که احساس می کنید احتیاج به شستشو دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.
از کیسه های کوچک می توانید برای قرار دادن لوازم کوچک استفاده کنید
خشک کن
ماشین خشک کن برای تمام لباس ها مناسب نیست. برخی از آنها را نه تنها خشک نمی کند بلکه به آنها آسیب هم می رساند. به همین دلیل، اگر می خواهید که دوام آنها بیشتر شوند و سایزشان تغییر نکند، آنها را به طور طبیعی خشک کنید.
ماشین خشک کن برای تمام لباس های پاییزی مناسب نیست
شلوار جین
دلیل اینکه میگویند شلوار جین را زیاد نشویید این است که از شکستن الیاف پارچه کتانی زبر جلوگیری شده و رنگ نیلی آن و خشک بودنش، که ممکن است در ابتدا ناراحت کننده به نظر برسد، حفظ شود. به جای آن کافی است شلوار جین تان را در فریزر بگذارید تا بوی بدش گرفته شود. در این صورت مجبور نیستید که آن را هر ماه داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.
شلوارهای جین را زیاد نشویید
برطرف کردن بوی نا
سویشرت ها، به این دلیل که کل تابستان را در کمد لباس و دست نخورده می گذرانند، بوی نا می گیرند. برای برطرف کردن آن می توانید از سشوار استفاده کنید. فقط حواس تان باشد که مدت آن کوتاه باشد زیرا ممکن است گرمای زیاد به لباس تان آسیب برساند.
منبع : bartarinha.ir
موضوعات مرتبط: اجتماعی
برچسبها: پاتوق بوشیگان-ترفند- مد -پوشاک -پاییز -
مجموعه: متفرقه دینی
به هنگام وقوع مشکلات باید به یک مرجع الهی رجوع کرد که بهترین راه حل ها از درونش کشف شود
امروزه به هنگام وقوع مشکلات، دست به دامن خیلی چیزها می شویم و امیدواریم که حالمان را بهتر کند. بعضی از این راه ها یک مقدار مؤثر است ولی بعضی از آنها هم حالمان را بدتر می کند، چنانکه گاه می آییم ابرویش را درست کنیم، چشمش را هم کور کرده ایم.
مثلاً وقتی کسی دچار مشکل مالی می شود، شروع به جستجو در فضای مجازی می کند یا افکارش به سمت کارهای خلاف می رود یا زمین و آسمان را در مشکلات مالی خودش مقصر می داند؛ از بقال سر کوچه گرفته تا بالاترین مقامات دولتی و کشوری. و البته نتیجه ای که عائدش می شود چیزی جز سیاهی، تشویش ذهنی و احساس فشار از همه طرف نیست.
یا کسی که با همسر و فرزندش به مشکلی بر می خورد از همه ی اطرافیانش همه جور توصیه ای را می پذیرد و شروع به اجرا در زندگی اش می کند و از این نکته غافل است که زندگی شخصی هرکس بالاترین داشته ی اوست و نمی شود با اجرا کردن خیلی حرف ها آن را به خطر انداخت.
وای از آن روزی که یک نفر شروع به درد و دل کند، انواع راه ها به او پیشنهاد می شود که خیلی از این راه ها از طرف خود پیشنهاد دهنده هم تجربه نشده است.
به نظر شما صحنه ی زندگی، قابلیت اجرای تجربه های خطرناک دیگران را دارد؟
از طرف دیگر یک سری پیشنهادها و راهکارها را نمی شود رد کرد. مثلاً زمانی که یک وسیله برقی خراب می شود، پیشنهاد و راهکار آقای تعمیرکار یا شرکت سازنده اش را رد نمی کنید، چون می دانید اگر دنبال به دست آوردن کارایی اولیه آن هستید، باید به آن پیشنهاد و راه فکر کنید، هزینه اش را بپردازید و به دستش بیاورید.
خدایا چه کنیم تو این شلوغی و ترافیک راه ها؟ خدایا چه کنیم با این همه کارشناس؟ این سؤالات تنها یک پاسخ بیشتر ندارد همین! یک پاسخ و آن هم از قرآن؛ (سوره تکویر آیه ی بیست و هشتم).
خدا انسان را خلق کرده و او را اشرف مخلوقات قرار داده، به او عزت داده و انواع امکانات مختلف را در اختیارش گذاشته، به نظر شما حکیم مطلقی به این بزرگی یادش می رود که برای ما راهنمایی قرار دهد که راه حل مشکلاتمان را پیدا کنیم؟
یادش می رود که ما در زندگی فراز و نشیب بسیاری داریم یا امکان دارد راه و رسم رسیدن به عاقبت به خیری، سعادت و کمال را پیدا نکنیم؟
عمر انسان ها کوتاه است قطعاً فرصتی برای آزمودن تمام راه ها وجود نداشته و ندارد بنابراین باید به یک مرجع الهی رجوع کرد که بهترین راه حل ها از درونش کشف شود.
بیایید به خودمان احترام بگذاریم و به سمت دنیای نور برگردیم. خداوند ما را با عشق خلق کرده این بدیهی است که بهترین ها را برای ما بخواهد و زیباترین زندگی را برایمان در نظر بگیرد:
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری
مقدمه استفاده از مواهب و راهنمایی های الهی، توکل و تصمیم گیری است بیایید؛ همه باهم به دنیای نور و خوبی ها وارد شویم که هیچ سایبانی فرح بخش تر از سایه امن الهی نیست و هیچ ریسمانی محکم تر از ریسمان پروردگار متعال وجود ندارد.
تمامی نیروها و قدرت ها، به عناوین و وسایل مختلف و متعدد بسیج شده اند تا انسان را از راه صحیح و درست گمراه کرده و دچار روزمرگی و شهوت های آنی کنند اگر این شیاطین انسان نما آدمی را سرگرم سیب و گندم دنیا نکنند و او به ندای فطرت و درون خود گوش فرا دهد، راه هدایت و سعادت را پیدا کرده و به شقاوت دچار نمی شود، اما اصل خود انسان است خدای مهربان او را آزاد آفریده است تا با قدم های خودش راه را بپیماید و انتخاب نماید
الان در کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه قرآن را تجزیه و تحلیل می کنند؛ بهترین ها را انتخاب می کنند و به آن عمل می کنند و در بسیاری از رشته ها موفق می شوند.
اصلاً ربطی به اسلام و غیر اسلام هم ندارد، همگان می توانند از این نسخه شفا بخش مدد و کمک بگیرند و بهترین ها را برای خودشان داشته باشند.
سید جمال الدین اسد آبادی می گوید: به غرب رفتم اسلام را دیدم ولی مسلمان ندیدم.
ایمان داشته باشیم که نسخه ی تمام دردهایمان در این کتاب هست، فقط باید در این دنیای حکمت غوطه ور شویم و نگاه کنیم که چطور خیلی از دغدغه های فکریمان نابود می شود.
انسان گرسنه میل به غذا پیدا می کند، دنبالش می گردد و سعی می کند آن را بدست بیاورد. حال اگر آدمی گرسنه بوده و در اطرافش هم غذای کافی وجود داشته باشد ولی استفاده نکند، آیا نباید در عقلش شک کرد؟
یگانه ی مهربان برای ما سفره ای از نور، صفا و صمیمیت، آرامش دنیوی و اخروی گسترانیده اگر استفاده نکنیم کمبود، متوجه خودمان است.
در حال حاضر تمامی نیروها و قدرت ها، به عناوین و وسایل مختلف و متعدد بسیج شده اند تا انسان را از راه صحیح و درست گمراه کرده و دچار روزمرگی و شهوت های آنی کنند اگر این شیاطین انسان نما آدمی را سرگرم سیب و گندم دنیا نکنند و او به ندای فطرت و درون خود گوش فرا دهد، راه هدایت و سعادت را پیدا کرده و به شقاوت دچار نمی شود، اما اصل خود انسان است خدای مهربان او را آزاد آفریده است تا با قدم های خودش راه را بپیماید و انتخاب نماید.
این در راستای قدرت لایتناهی خداوند است؛ خودش خواسته که انسان آزاد باشد و راه درست و نادرست را از هم تشخیص دهد.
خدایا می دانیم که پیدا کردن راه حق نیازمند عنایت و مهربانی توست، پس دستمان را بگیر که پناهی جز تو نداریم که راه بسی سخت و دشوار است.
منبع:tebyan.net
موضوعات مرتبط: مذهبیاجتماعی
برچسبها: پاتوق بوشیگان- راه حل- تمام مشکلات-
مجموعه: متفرقه دینی
هر گاه وسوسه هایى از شیطان متوجّه تو گردد، از خدا پناه بخواه که او شنوده و داناست
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ إِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّه هوَ السَّمیع الْعَلیم»؛ «و هر گاه وسوسه هایى از شیطان متوجّه تو گردد، از خدا پناه بخواه که او شنوده و داناست!» [فصلت، آیه 36]
بنابراین، بهترین کار این است که در آن لحظه به جای پناه بردن به شیطان و انجام گناه، به خدای متعال پناه برد و از او یاری بجوییم. البته برای این که بتوانید در آن لحظات بحرانی واقعا از خداوند یاری بجویید، لازم است که در زمان های دیگر هم مراقبت کنیم و اهل ذکر باشیم. شیطان هیچ وقت دست بردار انسان نیست، پس باید همواره مراقب بود و با ذکر کثیر، دل و جان خود را به سوی بندگی خداوند سوق داد: «یا أَیّهَا الَّذینَ آمَنوا اذْکروا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً»؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! خدا را بسیار یاد کنید.» [احزاب، آیه۴۱]
استغفارهایی هم که برای طول روز بیان شده انجام دهید. این استغفارها موجب می شود که هر روزه خود را شستشو دهید و اجازه ندهید که شیطان به شما نزدیک شود: (بعد از نماز صبح، صد بار بعد از نماز عصر، هفتاد بار قبل از خواب، صد بار) .افکار انسان ها مانند اتومبیلی است، که اگر کنترل نشود ممکن است به هر طرف برود، اما یک راننده ماهر می تواند آن را در یک مسیر صحیح به حرکت در آورده و به سر منزل مقصود برساند. برای کنترل و هدایت افکار سعی و تلاش زیادی لازم است تا دچار وسوسه های شیطانی نشود. اگر انسان اثرات و عواقب افکار ناپسند را در نظر داشته باشد سعی خواهد کرد فکر خود را در مسیر صحیح هدایت کند.
از طرفی این نکته را یادآور می شویم كه فكر گناه تا به مرحله عمل نرسیده، اگر چه ممكن است زمینه گناه را فراهم آورد و از این نظر باید به شدت از آن احتراز شود، ولی در عین حال خود آن گناه نیست؛ برخلاف نیت و فكر كار نیك كه اگر به وسیله مانعی به مرحله عمل هم نرسد، در نزد خدا به منزله همان عمل خوب شمرده می شود. این نکته را هم نباید فراموش کرد که ستیز و مجاهده با شیطان كارى مستمر و دایمى است و تا انسان در این عالم زنده است و زندگى مى كند ادامه دارد. و دام هاى شیطان براى انسان هاى با تقوا و داراى كمال و شناخت بیشتر، ظریفتر و پیچیده تر و مخفى تر است. نخستین گام در مبارزه با شیطان این است كه اطاعت از او را به تدریج كم نموده و به آهستگى از شبكه هاى دام او خارج شویم هر چند در این مبارزه ممكن است پاى انسان بلغزد و در مواردى فریب او را بخورد.
هر چقدر ارتباط انسان با خداى متعال و معرفت نسبت به او عمیق تر و گسترده تر باشد، تسلط شیطان بر او كمتر است. چنانچه خداى متعال در این مورد مى فرماید: إِنَّه لَیْسَ لَه سلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَكَّلونَ : شیطان تسلطى بر كسانى كه مومن بوده و بر پروردگارشان توكل مى كنند ندارد [نحل، آیه 99] و نیز مى فرماید: إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَكَ عَلَیْهِمْ سلْطَانٌ: تو (شیطان) بر بندگان خاص من تسلط و نفوذى ندارى [اسراء، آیه 65]
به طور كلى كار شیطان وسوسه كردن است و با پناه بردن دائمى به خداوند و ارتباط پیوسته با او و توسل و ربط با اولیاى الهى (علیهم السلام) مى توان از این وسوسه ها رها شد و یا آن را به حداقل رسانید و شیطان را تسلیم نمود، چنانچه در روایت داریم كه پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله و علیه وآله) فرمودند: شیطان من به دست من مومن و رام گردید. پس بهترین راه حل، توجه كامل و دایمى به خداوند متعال و اولیائش و خود را در قلعه استوار و نفوذ ناپذیر او و اولیاى پاك او درآوردن و رعایت كامل تقواى الهى كردن است.
بعضی از راه های کنترل غرایز جنسی و افکار شیطانی و شهوانی که به تدریج می توانند راهگشا باشند عبارتند از:
1- خرد ورزی
یکی از راه های مهار احساسات و افکار ناپسند و متعادل ساختن غریزه جنسی استفاده از نیروی خرد و عقل است؛ امام علی (علیه السلام) می فرماید:« به درستی که از برای دلها اندیشه ها و خواهش های بدی باشد و عقل ها منع می کند از آنها ». [خوانساری، آقا جمال الدین، شرح بر غررالحکم ، ج 2ص 500]
بنابراین، عقل نگهبان خیر خواهی است که مانع طغیان غرایز می شود؛ کسی که عقل را راهنمای خود قرار دهد، لذت آنی و لحظه ای را بر لذت دائمی ترجیح نمی دهد و با در نظر گرفتن مفاسد و نتایج شهوت رانی و بی بند و باری، از پیروی بی قید و شرط تمایلات و افکارنفسانی و شیطانی پرهیز می کند. البته عقل ضعیف و ناتوان هرگز قادر به مهار احساسات تند و سرکش دوران جوانی نیست، بلکه باید عقل را نورانی کرد و آن فقط با انجام اعمال نیک و با توکل به خدای تعالی و توسل به امامان معصوم (علیهم السلام) میسر است؛ امام علی (علیه السلام) فرمودند:« ذکر و نام ما اهلبیت موجب شفای بیماری روحی، روانی و جسمی خواهد شد ». [مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج2، ص145، حدیث 10]
2. خدا محوری
قرآن مجید می فرماید:« پرهیزگاران هنگامى که گرفتار وسوسه هاى شیطانى که پیرامون وجود آنها در گردش است مى شوند به یاد خدا مى افتند و بینا مى گردند ». [اعراف، 201] پس، اگر کسی توجّه کند که خدا کارش را مى بیند و حرفش را مى شنود، همین توجّه به حضور خداوند، سبب ترک گناه مى شود. چنانکه امام صادق (علیه السلام) درباره این آیه فرمود: « وسوسه گناه به سراغ بنده مى آید، او به یاد خداوند مى افتد، متذکّر شده و انجام نمى دهد». [عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نورالثقلین، ج2، ص112، حدیث شماره 414]
پرهیزگاران هنگامى که گرفتار وسوسه هاى شیطانى مى شوند به یاد خدا مى افتند
3. دوری از خیال پردازی و فکر کردن در مسائل شهوانی
برای پیشگیری از انحراف جنسی باید اندیشه را از نفوذ شیطانی دورنگه داشت؛ زیرا گام نخست در انحراف، فکر کردن درباره آن است. امام علی (علیه السلام) می فرماید:« کسی که در اطراف گناه بسیار بیندیشد، سر انجام به آن کشیده خواهد شد ». [خوانساری آقا جمال الدین، شرح غررالحکم ، ج 5، ص 321، حدیث 8561]
4. پر کردن اوقات فراغت
یکی از راه های مهار احساسات و افکار ناپسند و متعادل ساختن غریزه جنسی استفاده از نیروی خرد و عقل است؛ امام علی (علیه السلام) می فرماید:« به درستی که از برای دلها اندیشه ها و خواهش های بدی باشد و عقل ها منع می کند از آنها
یکی از عوامل پیدایش افکار شهوانی و انجام گناه، بیکاری است. سعی کنید همیشه مشغول به کارهای مفید باشید ( مطالعه کتاب های غیر شهوت انگیز- ورزش سنگین و...) و به یاد داشته باشید بیکاری مساله ای است که اگر از آن دوری نکنید ممکن است شما را به هر چیزی وادارد. چنانچه پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) می فرماید:« دو خصلت برای بسیاری از مردم مایه فتنه است: سلامت بدن و بیکاری ». [تحف العقول، ترجمه: جنتی، احمد، ص 65]
5. كنترل حواس
گرچه ذهن انسان این توانایی را دارد كه حتی بدون استفاده از حواس ظاهری افكاری را تولید كند ولی عمده آن چیزهایی كه انسان در مورد آن فكر می كند اعم از چیزهای خوب یا بد، داده های حواس ظاهری او است. لذا باید مجاری ورودی ذهن را كه همان حواس ظاهری است كنترل كرد. یعنی چشم، گوش، زبان و لامسه و... . قرآن در این زمینه می فرماید: «ولا تقف ما لیس لك به علم ان السمع والبصر والفواد كل اولئك كان عنه مسوولا؛ و هرگز آنچه را علم و اطمینان به آن نداری دنبال مكن كه (در پیشگاه حكم خدا) چشم و گوش و دل، همه مسئولند (سوره مبارکه اسراء، آیه شریفه 36). بنابراین یكی از مهمترین راه های كنترل فكر، كنترل حواس ظاهری است.
به قول یكی از بزرگان که فرموده بود : شاید انسان بتواند روزی سپری برای جو زمین اختراع كند تا هیچ شهابی به آن نخورد ولی هر گز نمی تواند كاری كند كه حتی فكر بد هم به ذهنش خطور نكند، مگر معصومین علیهم السلام و كسانی كه به مقام مخلصین رسیده باشند ( كه قطعاً هیچ كدام از ما جزء این دو گروه نیستیم). بنابراین شخصی كه وسواس فكری دارد و نمی تواند از چنگال آن رهایی یابد، نباید سعی كند كه افكار وسوسه گونه را با فشار آوردن به ذهنش فراموش كند. چرا كه خود این كار به مرور زمان باعث تضعیف اعصاب و تقویت این افكار می شود، بلكه سعی كند آنها را همچون آب رودخانه ای ببیند كه می آید و می رود.
در حدیثى از امام صادق (علیه السلام) مى خوانیم : هر مومنى قلبش دو گوش دارد ، گوشى كه در آن وسواس خناس (شیطان) می دمد ، و گوشى كه فرشته در آن مى دمد ، خداوند مومن را به وسیله فرشته تقویت مى كند ، و این همان است كه مى فرماید : و ایدهم بروح منه .
6. جایگزین سازى اعمال و عادات نیكو؛
«إنَّ الْحَسَناتِ یذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ» (هود، آیه 114)؛ خوبى ها سرانجام میدان را بر بدى ها تنگ خواهند كرد و آنها را از بین خواهند برد. به امید آنکه بتوان با تلاش و جدیت و کمک خدای مهربان و اهل بیت علیهم السلام از شر وسوسه های شیطان در امان باشیم.
منبع:tebyan.net
موضوعات مرتبط: مذهبیاجتماعی
برچسبها: پاتوق بوشیگان-راه نجات-افکار- شیطانی-
مجموعه: اصول و فروع دین
نماز جمعه یک عبادت بزرگ دسته جمعى است
صدای کوبیدن طبل و دائره و سازهای طرب انگیز به گوش نمازگزاران رسید؛ این صدایی بود که کاروانی از تجار مدینه برای اعلام ورود خود و جلب توجه مردم به سمت خود، به راه انداخته بودند.
عده ای از مردم صف های نماز را رها کردند و با وجود اینکه پیامبر صلی الله و علیه و آله در حال ایراد خطبه بود، از جمع نمازگزاران پراکنده شده و به جمع تجار و کالاهایشان پیوستند و بدین ترتیب تعداد اندکی در مسجد باقی ماندند.
ظهر جمعه بود، مردم در صفوف به هم پیوسته نماز مشغول گوش دادن به خطبه نماز جمعه بودند. خطیب نماز جمعه کسی نبود جز پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلوات الله علیه و آله.
در همین حین صدای کوبیدن طبل و دایره و سازهای طرب انگیز به گوش نمازگزاران رسید؛ این صدایی بود که کاروانی از تجار مدینه برای اعلام ورود خود و جلب توجه مردم به سمت خود، به راه انداخته بودند.
عده ای از مردم صف های نماز را رها کردند و با وجود اینکه پیامبر صلی الله و علیه و آله در حال ایراد خطبه بود، از جمع نمازگزاران پراکنده شده و به جمع تجار و کالاهایشان پیوستند و بدین ترتیب تعداد اندکی در مسجد باقی ماندند. (تفسیر المیزان و البرهان)
در این زمان بود که خداوند آیه 11 سوره مبارکه جمعه را نازل فرمودند: وإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ.
نماز جمعه، قبل از هر چیز یك عبادت بزرگ دسته جمعى است و اثر عمومى عبادات را كه تلطیف روح و جان، و شستن دل از آلودگی هاى گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب مى باشد در بردارد
و مردم چون تجارتی یا لهو و لعب ببینند به سوی آن می شتابند و تو را ترک می کنند، در حالیکه تو قائم ماندی. بگو که آنچه نزد خداست، برای شما خیلی بهتر است از لهو و لعب و تجارت ای دنیا، و خداوند بهترین روزی دهنده خلایق است.
این آیه نازل شد تا مردم آگاه شوند که آنچه از نزد خدا به آنها برسد، قطعاً از طبل و دهل و تجارت بهتر است. آنچه از شنیدن خطبه پیامبر در نماز جمعه نصیب مردم می شود، هم مفید دنیای آنها هست و هم مفید برای آخرت آنهاست و هم اینکه خداوند به آنها از جانب خود ثوابی حقیقی و دائمی عنایت می کند.
مراقب سودهای خیالی باشیم
تجارت کالاهای دنیوی هر چند ظاهراً سودمند برای دنیای انسان است اما اگر بهای آن، از دست دادن خطبه نماز جمعه ی پیامبر باشد، جز خسران چیز دیگری نیست و در واقع سودی خیالی و غیر دائمی می باشد. چه بسا خشم خدا را نیز در پى داشته باشد، همچنان كه لهو همیشه خشم خداى تعالى را در پى دارد.
دقت در ادبیات آیه ما را متوجه این مطلب می کند که خداوند در این آیه مردمی که خطبه نمازِ پیامبر را رها کردند مورد خطاب قرار نمی دهد با اینکه خطاب معنایی آیه آنها هستند. در واقع خداوند مى خواهد بفهماند این مردمی كه از شرافت و افتخار گوش دادن به سخنان شخصى چون خاتم انبیاء اعراض مى كنند، قابلیت آن را ندارند كه پروردگارشان روى سخن به ایشان كند؛ به همین دلیل به پیامبر می گوید که به آنها بگوید: قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ...
همان طور که آشکار است در این آیه شریفه به دو مطلب اشاره شده است که به هر کدام می پردازیم: ١ـ اهمیت نماز جمعه ٢ـ رزاق بودن خداوند
اهمیت نماز جمعه
بهترین دلیل بر اهمیت این فریضه بزرگ اسلامى قبل از هر چیز آیات همین سوره است، كه به همه مسلمانان و اهل ایمان دستور مى دهد به محض شنیدن اذان جمعه به سوى آن بشتابند، و هر گونه كسب و كار و برنامه مزاحم را ترك گویند.
در احادیث اسلامى نیز تأكیدهاى فراوانى وارد شده است از جمله در خطبه اى كه موافق و مخالف آن را از پیامبر گرامى اسلام صلّى اللّه علیه و آله نقل كرده اند آمده: «خداوند نماز جمعه را بر شما واجب كرده هر كس آن را در حیات من یا بعد از وفات من از روى استخفاف یا انكار ترك كند خداوند او را پریشان مى كند، و به كار او بركت نمى دهد، بدانید نماز او قبول نمى شود، بدانید زكات او قبول نمى شود، بدانید حج او قبول نمى شود، بدانید اعمال نیك او قبول نخواهد شد تا از این كار توبه كند»! البته باید توجه داشت كه مذمت هاى شدیدى كه در مورد ترك نماز جمعه آمده در صورتى است كه نماز جمعه واجب عینى باشد. (تفسیر نمونه)
دلیل دیگر بر اهمیت نماز جمعه فلسفه عبادى سیاسى آن است. نماز جمعه، قبل از هر چیز یك عبادت بزرگ دسته جمعى است و اثر عمومى عبادات را كه تلطیف روح و جان، و شستن دل از آلودگی هاى گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب مى باشد در بردارد.
و اما از نظر اجتماعى و سیاسى، یك كنگره عظیم هفتگى است كه بعد از كنگره سالانه حج، بزرگترین كنگره اسلامى مى باشد، و به همین دلیل در روایتى از پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله نقل شده كه: «نماز جمعه حجّ كسانى است كه قادر به شركت در مراسم حجّ نیستند.»
در حقیقت اسلام، به سه اجتماع بزرگ اهمیت مى دهد:
اجتماعات روزانه كه در نماز جماعت حاصل مى شود.
اجتماع هفتگى كه در مراسم نماز جمعه است.
و اجتماع حجّ كه در كنار خانه خدا هر سال یك بار انجام مى گیرد.
نقش نماز جمعه در این میان بسیار مهم است به خصوص این كه یكى از برنامه هاى خطیب در خطبه نماز جمعه، ذكر مسائل مهم سیاسى و اجتماعى و اقتصادى است. (تفسیر نمونه)
رزاق بودن خداوند
پاره اى از مردم و از جمله بازرگانان از بیم زیانمندى یا از ترس آن كه روزیشان از دستشان برود پایبند شعائر دینى نیستند، ولى خداوند عكس این امر را براى آنان تأكید مى كند و آن این است كه نماز و به ویژه نماز جمعه رزق و روزى مى آورد، از آن رو كه در نماز و به طور خاص نماز جمعه، پیوند انسان به ضامن و بخشنده رزق و بلكه به بهترین رازقان و روزى رسانان بر قرار می شود. (تفسیر هدایت)
پس باید به این مردم و تجار گفت که تجارت تنها راه به دست آوردن رزق نیست، بلکه اگر خداوند بخواهد از غیر آن هم رزق نصیب انسان می شود. در واقع خداوند با این آیه شریفه، روزی نمازگزاران جمعه را تضمین کرده است. (تفسیر نور)
کلام آخر
این نکته مهم را یادآور می شوم که عبارت (وَ تَرَكُوكَ قَائِماً) در آیه شریفه این معنا را می رساند که به جای انتقاد از ترک خطبه و نماز، از تنها گذاردن پیامبر، انتقاد می کند ضمیر «کَ» در « تَرَكُوكَ » به پیامبر برمی گردد زیرا شکستن حرمت رهبر آسمانی از شکستن خطبه و نماز مهم تر است. و این گوشزد و تلنگری است به همه مسلمانان در هر دوره و زمان که رهبر و امام خویش را به بهای اندک رها نکنند. (تفسیر نور)
منبع:tebyan.net
موضوعات مرتبط: فرهنگیمذهبیاجتماعی
برچسبها: پاتوق بوشیگان-اهمیت -نماز جمعه-