تهیه سیر ترشی,نحوه درست کردن سیر ترشی

طرز تهیه سیر ترشی معروف و پُرطرفدار

 

سیر ترشی یکی از انواع ترشی است که طرفداران زیادی دارد. در این مطلب طرز تهیه آن را به شما آموزش می دهیم. این ترشی پس از دو ماه قابل خوردن است.


مواد لازم برای سیر ترشی :

سیر  یک كیلوگرم
 سركه  حدود یک لیتر
 نمک   2 قاشق چایخوری

 

طرز تهیه سیر ترشی :
بوته‌های سیر، در بهار تازه است و برای تهیه این ترشی مناسب می باشد. چندین لایه از پوست روی آن‌ها جدا كنید تا حبه ها مشخص شوند اما بوته‌ها به صورت درسته باقی بمانند و از هم جدا نشوند. به عبارت دیگر، بوته‌های سیر فقط باید یك لایه پوست داشته باشند و ریشه آن هم گرفته شود.

 

در فصل های دیگر- كه سیر خشك در دسترس می‌باشد- به مدت یك روز آن را بخیسانید. سپس ریشه و پوسته‌های اضافی را بگیرید و آن را در صافی بریزید تا خشك شود.

اگر بوته‌ها ناصاف و فرورفته باشند، بهتر است آن‌ها را حبه حبه كنید تا ناهمواری ها و دورریز آن‌ها گرفته شود، بدون آنكه پوستشان را كاملاً جدا كنید.

 

سپس سیرها را به‌طور مرتب درون شیشه بچینید، یك قاشق چایخوری نمك به آن بیفزائید و سركه رویش بریزید تا كاملاً روی آن را بگیرد. پس از گذشت چند روز سركه به خورد سیرها می‌رود و سر آن‌ها خالی می‌شود. مجدداً سركه اضافه كنید تا ظرف پر شود.

 

با گذشت زمان، رنگ سیر تغییر می‌كند و به سمت قهوه‌ای می‌گراید و پس از چندین سال، كاملاً سیاه و شیرین خواهد شد.

 

اگر از سركه طبیعی برای تهیه این ترشی استفاده می‌كنید، سیرترشی باكیفیت بالائی خواهید داشت. این ترشی، دست‌كم پس از 2 ماه قابل مصرف است.

 

منبع : shorshirin.blogfa.com


موضوعات مرتبط: آشپزی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- طرز تهیه -سیر ترشی-

تاريخ : چهار شنبه 28 مهر 1395 | 8:0 | نویسنده : مهدی اژدری |

  



زنان خاص حرم سلطان احمد , زنان حرمسرا

چهره کوسم سلطان یا ماه پیکر

 

سریال ماه پیکر درحال پخش می باشد که درباره زنی با نام کوسم سلطان می باشد که با نام ماه پیکر شناخته میشد. قصد داریم شما را با کوسم سلطان در دنیای واقعی آشنا کنیم.

کوسم سلطان یا ماه پیکر که بود؟

 

کوسم سلطان (تلفظ ترکی آن  CO’SEM SUL’TAN)(1590 تا 2 سپتامبر 1651) - همچنین به عنوانMahpeyker ماه پیکر سلطان شناخته شده  (تلفظ ترکی mahpejˈkeɾsulˈtan) - یکی از قدرتمندترین زنان تاریخ عثمانی بوده است.

 

کوسم قدرت خود را در زمینه سیاست و دردربار امپراتوری عثمانی زمانی که بعنوان یکی از زنان مخصوص  حرم سلطان و به عنوان همسر مورد علاقه و سپس  همسر قانونی (عقدی ) سلطان احمد اول (1603 تا 1617) و والده  سلطان، مادر مراد چهارم(1623 تا 1640)و ابراهیم(1640 تا 1648)، و مادر بزرگ  محمد چهارم(1648 تا 1687)  بود به دست آورد. او یکی از چهره های برجسته دوره سلطنت زنان در دربار عثمانی بود.

 

کوسم در طول سلطنت 6 تن از سلاطین عثمانی زندگی کرد، احمد اول، مصطفی اول، عثمان دوم، مراد چهارم، ابراهیم، و محمد چهارم. پس از مرگش لقب مادر شهید را به او دادند.او و عروسش حدیثه سلطان تنها زنانی بودند که در تاریخ عثمانی به تنهایی فرمانروایی کرده اند.

 

اوایل زندگی کوسم سلطان

کوسم اصالتاً یونانی بود. گفته می شود که او دختر یک کشیش در جزیره تینوس بود که قبل از ازدواج آناستازیا بات نام داشت. البته این اطلاعات کاملاً موثق نیستند.او به عنوان برده توسط حکمران بوسنی خریداری شده و در سن پانزده سالگی، به حرمسرای سلطان احمد اول فرستاده شد. بعد از گرایش به اسلام نام او را به ماه پیکر ( اندامی مانند ماه) تغییر دادند و بعدها سلطان احمد اورا کوسم نامید.

 

در ابتدای سلطنت احمد تغییراتی در اداره حرمسرای سلطان بوجود آمد. صفیه سلطان مادر بزرگ قدرتمند احمد که اداره حرم را به عهده داشت از قدرت برکنار شد ودر ژانویه 1604 به کاخ قدیمی منتقل گردید.

یک سال بعد حندان سلطان مادر سلطان احمد و رئیس حرمسرا با لقب والده سلطان در نوامبر سال 1605 درگذشت. این موقعیت سبب شد که کوسم که یکی از بانوان خاص حرم بود در راس هرم قدرت اداره حرم قرار گیرد.

 

به عنوان یکی از زنان خاص حرم سلطان احمد، او وظیفه ای طولانی مدت بعنوان نگهبان شاهزاده ها در دربار داشت. به نظر می رسد که تغییرات قابل توجهی که در الگوی جانشینی تاج و تخت درزمان سلطان احمد بوجود آمد نتیجه تلاشهای او باشد. او اهمیت منافع شخصی خود را دریافته بود بویژه این که او دیگر بعنوان یکی از زنان خاص حرم نبود بلکه مادر شاهزاده ای بود که در انتظار تخت پادشاهی بود. به گفته سفیر ونیزی, کوسم برای نجات مصطفی از کشته شدن بوسیله برادرش  با این هدف که پسر خود را نیز از این سرنوشت نجات دهد لابی کرد. در زمان زندگی خود بعنوان بانوی خاص حرمسرا کوسم روزانه 1000 آسپرس (پول رایج آن دوران ) دریافت می کرد.

 

سفیر رومی به نام کانترینی گزارشی از ضرب و شتم یکی از زنان حرم به دستور سلطان در سال 1612  را داده به این دلیل که کوسم را رنجانده بود. احتمال دارد که این زن ماه فیروزهسلطان یکی دیگر از زنان حرمسرای سلطان و رقیب کوسم باشد. او همچنین تلاش کرد که مصطفی برادر شوهر خود را از اعدام نجات دهد و موانع سر راه ماه فیروز که مشغول لابی به نفع پسرش بود را از بین برد.

 

سلطان احمد مانند پدرش محمد سوم و مادرش حندان در جوانی (27 سالگی ) در 22 نوامبر 1617 درگذشت. مرگ او سبب شد کوسم موقعیتش را در کاخ توپ کاپی از دست داده و در زمان سلطنت برادر شوهرش مصطفی  اول و ناپسریش عثمان دوم در کاخ قدیمی زندگی کند.

 

زنان خاص حرم سلطان احمد , زنان حرمسرا

طرحی که از چهره کوسم سلطان کشیده شده بود

 

کوسم سلطان, والده سلطان: تصدی اول

 کوسم زمانی که پسرش مراد چهارم در تاریخ 10 سپتامبر 1623 به سلطنت رسید دوباره قدرت را به دست آورد. پس از آن  نه تنها لقب والده سلطان را به او دادند بلکه به دلیل کم سنی پسرش به عنوان نایب (مشاور) سلطنه نیز شناخته می شد. در طول زمامداری پسرش از 10 سپتامبر 1623 تا 18 می 1632 در بیشتر موارد زمامداری مراد چهارم, او بود که با تسلط بر پسرش امپراتوری را اداره می کرد. او حتی زمانیکه که دیگر به عنوان مشاور سلطان سمتی نداشت در جلسات دیوان از پشت پرده شرکت می کرد.

 

در اوایل سلطنت مراد امپراتوری عثمانی دچار هرج و مرج شد. امپراطوری صفویه ناگهان به عراق حمله کرد، شمال آناتولی دچار شورش شد و در سال 1631 جان نثاران امپراطوری به کاخ حمله کردند و وزیر اعظم دربارو سایرین را کشتند. مراد که ترسیده بود به سرنوشت برادربزرگش عثمان دوم دچار شود تصمیم گرفت قدرت خود را اثبات کند. سپس مصمم شد فساد موجود در دربار را که در زمان سلطنت پادشاهان قبلی رواج یافته بود را سرکوب کند و تمامی اینها بدون کمک مادرش قابل انجام نبود. فرمانروایی واقعی او از حدود سال 1632 آغاز شد زمانیکه او حکومت را بدست گرفت و تمامی متجاوزان را سرکوب و حاکمیت پادشاهی را دوباره برقرار کرد.

 

کوسم سلطان, والده سلطان: تصدی دوم

پسر دیگر کوسم به نام ابراهیم در ترس و وحشت از کشته شدن به دستور برادرش زندگی می کرد. زندگی او تنها به دلیل وساطت مادرش حفظ شده بود. بعد از مرگ مراد،  ابراهیم تنها وارث سلطنت بود. پس از درخواست وزیر اعظم کمانکش کارا مصطفی پاشا برای به دست گرفتن سلطنت ابراهیم مشکوک شد که مبادا مرگ برادرش ساختگی بوده و راهی برای به تله انداختن او می باشد. با وساطت کوسم و وزیر اعظم و آزمایش شخصی وی از بدن برادر مرده اش وی تصمیم گرفت که تاج و تخت را بپذیرد.

 

زمانیکه در سال 1640 ابراهیم جانشین برادرش شد نشان داد که ثبات اخلاقی لازم برای اداره حکومت را ندارد. این امرکوسم را در قدرت نگه داشت. از آنجائیکه ابراهیم تنها بازمانده مرد پادشاهی عثمانی بود مادرش او را تشویق می کرد تا خود را با زنان حرم سرگرم نگه دارد. مشغولیت پادشاه به حرمسرا به کوسم اجازه داد تا قدرت را بدست گرفت و به نام پسرش حکمرانی کند. با این وجود او در نظر سلطان بی مقدار شد و کاخ امپراطوری را ترک کرد.

 

رفتارهای ابراهیم گمانه زنیهایی را برای خلع وی به راه انداخت. در سال 1647 وزیر اعظم صالح پاشا، کوسم سلطان و شیخ الاسلام عبدالرحیم افندی تلاش ناموفقی برای خلع ابراهیم و جانشینی پسر وی انجام دادند. صالح پاشا اعدام و کوسم از حرم تبعید شد. سال بعد جان نثاران و علما شورش کردند. در 8  آگوست 1648 ابراهیم از پادشاهی برکنار دستگیر و در کاخ توپ کاپی زندانی شد. کوسم به برکناری پسرش رضایت داد و گفت که در پایان او نه شما و نه من را زنده نخواهد گذاشت و ماقدرت حکومت را از دست خواهیم دارد. تمام مملکت در فساد است. باید سریعاً او را از تاج و تخت برکنار کنیم.

 

وزیر اعظم جدید سوفا محمد پاشا از شیخ الاسلام درخواست کرد که دستور اعدام ابراهیم را اعلام کند  و اعلام شد که اگر دو خلیفه وجود داشت یکی را بکشید. کوسم رضایت خود را اعلام کرد و دو مامور اعدام ارسال شدند. ابراهیم در 18 آگوست 1648  خفه شد.

 

کوسم سلطان, والده سلطان: تصدی سوم

سرانجام کوسم نوه 7 ساله خود محمد چهارم را به دیوان معرفی کرد و گفت بیایید ببینید می خواهید با او چه کنید! بدین ترتیب او مجدداً خود را به عنوان نایب السلطنه معرفی کرد و بین سالهای 1648 تا 1651 آزادانه فرمانروایی کرد. در راس سلسله امپراتوری عثمانی پادشاه خردسال محمد چهارم قرار داشت. با پادشاهی محمد لقب والده سلطان ( مادر سلطان حاکم) بایستی به مادر وی یعنی حدیثه تورهان سلطان داده می شد. به هر حال تورهان به دلیل جوانی و بی تجربگی نادیده گرفته می شود و به جای وی کوسم به مقامات عالی سلطنتی دست یافت. کوسم مادر دو سلطان بود بنابراین تجربه بیشتری داشت.

 

مرگ کوسم سلطان

تورهان مادر محمدچهارم بود وی یکی از افرادیست که در به قتل رسیدن کوسم دست داشت. تورهان زمانیکه 12 ساله بود به عنوان هدیه از طرف خان کریمه به قصر توپ کاپی نزد کوسم فرستاده شد. احتمالا کوسم نیز او را به عنوان همخوابه به پسرش ابراهیم هدیه داده. تورهان آنقدر زن جاه طلبی بود که نمی توانست مقام خود را به همین راحتی به کوسم بدهد.

 

در جدال خود با کوسم برای بدست آورن عنوان والده سلطان او توسط خواجه ای که رئیس حرم بود  و وزیر اعظم حمایت می شد در حالیکه کوسم از حمایت جان نثاران دربار برخوردار بود. اگرچه مقام کوسم به عنوان والده سلطان برای دولت بسیار خوشایند بود اما مردم از دخالت جان نثاران در امور حکومت ناراضی بودند.

 

در این جنگ قدرت کوسم تصمیم گرفت محمد را خلع و یکی دیگر از نوه های جوان خود را جانشین وی کند این جابجایی بیشتر به دلیل کنارگذاشتن عروسش با کسی بود که کوسم بتواند راحت تر بر او تسلط داشته باشد. این نقشه به خاطر دخالت ملک خاتون یکی از خدمتکاران کوسم و خبررسانی وی به تورهان مبنی بر اینکه کوسم قصد برکناری محمد و جانشینی او با یکی از نوادگان سلطنتی که مادر بی عرضه ای داشته باشد را دارد شکست خورد.

 

به هرحال ولو اینکه تورهان در قتل کوسم دست داشته باشد یا نه کوسم سه سال بعد از نایب السلطنه شدن به قتل رسید. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه تورهان دستور ترور کوسم را صادر کرده است. بعلاوه برخی عنوان کرده اند که کوسم توسط خواجه مسئول حرم سلیمان بلنده با استفاده از  پرده اتاق خفه شده است. یکی از خائنین حرم با تکیه بر شایعاتی که در حرم شنیده ادعا کرده  که کوسم بوسیله موهای خودش به قتل رسیده است.

 

بعد از مرگ وی جسدش از توپ کاپی به قصر قدیمی منتقل شده ودر مقبره همسرش احمد اول به خاک سپرده شد. کوسم به خاطر اعمال خیرخواهانه و آزاد کردن خدمتکارانش پس از سه سال خدمت به وی مشهور است. پس از مرگش مردم استانبول سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

 

پسران کوسم سلطان

شاهزاده محمد (8 مارچ 1605 قبل در تاریخ 12 ژانویه 1621) (با توجه به برخی روایات که اعتقاد دارند وی اصلا پسر کوسم نبوده است)

 مراد چهارم (26 یا 27 جولای 1612 تا 8 فوریه 1640) او هفدهمین پادشاه عثمانی از 20 ژانویه 1623 تا زمان مرگش بود.

شاهزاده کاظم (اوایل 1614 تا 17 فوریه 1638 از سال 1635 مقام پادشاهی داشت.

شاهزاده سلیمان(1615 قتل در تاریخ 27 جولای1635)

ابراهیم (5 نوامبر1615- 18 آگوست1648) او هجدهمین پادشاه امپراطوری عثمانی استکه از 9 فوریه 1640 تا 12 آگوست 1648 فرمانروایی کرد.

 

دختران کوسم سلطان

عایشه سلطان 1605 تا مه 1657)

فاطمه سلطان (1606تا1670)

جواهرسلطان (1608 تا1660)

هنزاده سلطان (1609 - 21 سپتامبر 1650)

منبع:seemorgh.com


موضوعات مرتبط: تاریخی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- کوسم سلطان-حرمسرا -قدرت-

تاريخ : چهار شنبه 28 مهر 1395 | 7:58 | نویسنده : مهدی اژدری |

  



آتوسا دختر کوروش,زندگی نامه آتوسا

آتوسا دختر کوروش کبیر

 

آتوسا

نام کامل: Utauθa

زادروز :۵۵۰ (پیش از میلاد)

زادگاه: پاسارگاد

مرگ: ۴۷۵ (پیش از میلاد)

محل مرگ: پارسه

آرامگاه :نقش رستم در کنار داریوش بزرگ

دودمان: هخامنشی

پدر :کورش بزرگ

مادر :کاساندان

فرزندان :خشایارشا

ویشتاسپ

ماسیشته

هخامنش

 

آتوسا (فارسی باستان: اوتَئوثَه Utauθa؛ اوستایی: هئوتسه Hutaosā؛ پهلوی: Hudōs؛ عربی: خطوس؛ پارتی: xwdws؛ ایلامی: ú-du-sa؛ حدود ۵۵۰ پ م – ۴۷۵ پ م) دختر کوروش بزرگ، ملکه پادشاه هخامنشی داریوش یکم، و مادر خشایارشا بود. به گواهی مورخین یونانی، او بانفوذترین همسر داریوش بزرگ بود.

 

شخصیت آتوسا، همانند دیگر زنان پارسی نبود. به گفته مورخین یونانی، در عین زنانگی، او خصلت‌های مردانگی نظیر قدرت‌طلبی، درایت و اقتدار را نیز داشت. گرچه پسر آتوسا (خشایارشا) پسر ارشد داریوش یکم نبود، ولی به دلیل زیرکی و نسب پدری او (کوروش بزرگ)، توانست که پسرش را جانشین همسرش کند. روایت هرودوت در مورد او، گرچه ممکن است افسانه‌ای باشد، ولی بازتابی از روایت‌های پارسی‌ها در مورد قدرت او است. گرچه در منابع تاریخی، سخنی از مذهب آتوسا نیامده، لیکن نام او، نمودی از نام زرتشتی هتوئسه است که نشان می‌دهد، بایستی او پیرو آئین زرتشت می‌بوده است. هرودوت، با روایت داستانی، اولین جنگ بین پارسی‌ها و یونانی‌ها را به آتوسا و پزشک محرم او، دموکدس مربوط می‌سازد.

 

آتوسا یا آتش‌سا از شهبانوهای ایران بود. وی دختر کورش بزرگ، و خواهر خوانده کمبوجیه، و همسر دو پادشاه هخامنشی کمبوجیه و داریوش یکم، و مادر خشایارشا بود. پس از آناهیتا او دومین کسی بود که لقب بانو که یک عنوان مذهبی بود، گرفت. آتوسا خواندن و نوشتن را به خوبی می‌دانست، و نقش تصمیم گیرنده در آموزش خود و دیگر درباریان داشت.. پس از درگذشت کمبوجیه در راه بازگشت از مصر، داریوش یکم با آتوسا ازدواج می‌کند. این ازدواج چند دلیل داشته‌است:

ازدواج با آتوسا که از سلاله هخامنشی بود حکومت او را قانونی جلوه می‌داد.

از آنجا که آتوسا باهوش، با فرهنگ، با قدرت و تفکر سیاسی بود در موقع لزوم کمک خوبی برای داریوش شاه به حساب می‌آمد.

 

آتوسا از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و در دوره جنگ با یونان که به توصیه او انجام شده بود، داریوش یکم همواره از نصیحت‌های او بهره می‌جست. او حتی علاقمند بود که در میدان کارزار نیز شوهرش را همراهی کند.آتوسا از صلب داریوش شاه دارای چهار فرزند شد، که بزرگ‌ترین آن‌ها خشایارشا بود. اما آتوسا همسر اول داریوش یکم نبود، و داریوش از همسر اولش دارای پسرانی بود که همگی از خشایارشا بزرگ‌تر بودند.

 

مطابق قانون پادشاهی, پسر بزرگ شاه پس از او به پادشاهی می‌رسید. اما آتوسا آن قدر بر شوهر خود نفوذ داشت که توانست خشایارشا را پس از داریوش به پادشاهی برساند.در زمان پادشاهی خشایارشا آتوسا به عنوان مادر پادشاه در امور دولت دخالت می‌کرد. آشیل در نمایشنامه خود همواره از او به عنوان بانوی بانوان یاد می‌کرده‌است. می‌توان گفت که در نمایشنامه آشیلوس پس از خشایار، آتوسا بیشترین نقش را بازی می‌کند.

 

از زمان مرگ او هیچ اطلاعی در دست نیست. تنها می‌دانیم تا زمانی که خشایار از جنگ یونان بر می‌گردد زنده بوده‌است. احتمالاً آرامگاه او در کنار آرامگاه داریوش بزرگ در نقش رستم قرار دارد.

 

آتوسا دختر کوروش,زندگی نامه آتوسا

سردیس سنگی منتسب به آتوسا کشف شده در اطراف تخت جمشید

 

زندگی‌نامه: 

آتوسا همسر برادر خود، کمبوجیه دوم بود که بعد از مرگ کمبوجیه، به طریقی به حرم‌سرای گئومات (بردیای دروغین) وارد می‌شود. اما سرانجام، داریوش بزرگ مالکیت حرم‌سرا را به دست گرفته و با آتوسا ازدواج می‌کند و او را همسر اصلی خود و ملکهٔ هخامنشیان می‌کند.

 

داریوش با پیوستن به خانوادهٔ کوروش، به مشروعیت جانشینی تضمینی خاندان هخامنشی دست یافت. بنابر گزارش هرودوت، او داریوش را تشویق می‌کرد تا با یونان وارد جنگ شود، چرا که می‌خواست اَتیک، اَرگیو و کورینثیان را خراج‌گذار کند. به علاوه، آتوسا از همسرش، کنیزهایی از سرزمین لکونی، اَرگیو، اَتیک و کورنیثیان طلب کرد. بر عقیده احمدی، این گزارش هرودوت ناشی از آن است که هرودوت، جهت مشروعیت دادن به اندیشه یونانیان در مورد زنان هخامنشی (که این افراد، دسیسه‌گر و فتنه‌گر بودند) این گزارش را نوشته است، در حالی که داریوش، به منظور تلافی مداخله آتن در تاراج سارد و به آتش کشیدن معبد ایزدبانوی بومی سیبله، به یونان لشگر کشیده بود.

 

به روایت هرودوت، دِمُکدِس، پزشک یونانی که پس از معالجهٔ داریوش، به سمت پزشک خصوصی او منصوب شده بود، می‌توانست از شاه تقاضای هر چیزی به جز بازگشت به وطن داشته باشد. کمی بعد، غده‌ای بدخیم در سینهٔ آتوسا پدیدار می‌شود. او بیماری خود را با دمکدس در میان می‌گذارد، و دمکدس که شوق دیدار میهن را داشت، محرمانه از او می‌خواهد تا در صورت موفقیت در معالجه، تقاضای او را به شرطی که زیانی برایش نداشته باشد، بپذیرد.

 

آتوسا می‌پذیرد و درمان می‌شود. دمکدس از او می‌خواهد که شاه را با این یادآوری که جوان، ثروتمند و نیرومند است، برای حمله به یونان ترغیب کند. آتوسا به داریوش می‌گوید جنگ با یونان از یک سو بر آوازه و قدرت او نزد پارسی‌ها می‌افزاید و از سوی دیگر، چون آنان را سرگرم می‌سازد، از فرصت ایجاد مزاحمت می‌کاهد. داریوش جواب می‌دهد که قصد جنگ با سکاها را دارد، اما آتوسا جواب می‌دهد که چیره شدن بر سکاها هر لحظه ممکن است ولی او آرزوی تصرف یونان را در سر دارد. به ویژه که راه‌آشنایی مثل دمکدس در دسترس است.

 

داریوش می‌پذیرد و دموکدس را به همراه جاسوسان پارسی برای به دست آوردن اطلاعات به سواحل یونان می‌فرستد. پارسی‌ها وظیفه داشتند که از فرار پزشک یونانی جلوگیری کنند. بر اثر تحریک او، لشکر پارسی‌ها سواحل یونان را شناسایی کردند و نیروی دریایی یونان را هم بررسی کردند و با راهنمایی‌های دموکدس کروتونی، پزشک خصوصی او و داریوش هدایت شدند. گرچه لشکرکشی موفقیت آمیز بود، دموکدس موفق شد فرار کند. رجبی گرچه در صحت کل روایت هرودوت شک دارد، اما جزئی از روایت را می‌پذیرد، چرا که آن را حامل برداشت معاصرین هرودوت از دربار ایران، اعتبار ملکه و علت یکی از بزرگترین جنگ‌ها میان پارس و یونان می‌داند.

 

آتوسا دختر کوروش,زندگی نامه آتوسا

عکس آتوسا دختر کوروش کبیر و مادر خشایارشاه

 

فرزندان و جانشینی:

تندیس خشایارشا، شاهزاده هخامنشی به همراه ملازمش. در زمان یورش مقدونی‌ها یا در دوره‌های بعدی، به صورت خشایارشا آسیب وارد کردند.

آتوسا چهار پسر از داریوش داشت: خشایارشای یکم، ویشتاسپ، ماسیشته و هخامنش. خشایارشا بزرگترین فرزند بود؛ ویشتاسپ، فرماندار نیروهای خشایارشا در باختر و سکاها بود؛ ماسیشته، یکی از فرماندهان خشایارشا بود، و هخامنش، دریاسالار ناوگان مصر بود. آتوسا به خاطر تبار و زیرکی خود، تأثیر زیادی بر شوهرش و دربار هخامنشی داشت. در سال ۴۸۷ پ. م در دعوای حرم‌سرا، او حمایت داریوش را با جانشینی خشایارشا به‌دست‌آورد.

 

خشایارشا اولین پسرش بود ولی اولین فرزند داریوش نبود. داریوش سه پسر دیگر از اولین زنش، دختر گوبریاس داشت. انتصاب خشایارشا به عنوان فرماندهٔ کل ارتش پارسی به او قدرتی برای جانشینی در آینده داد. جابه‌جایی قدرت بعد از داریوش به خشایارشا، باید به سبب اقتدار بزرگ آتوسا باشد. آتوسا در مدت حکومت پسرش، او جایگاه والای ملکه مادر را به دست آورد.

 

هنگام درگیری میان آرتوبازان (Artobazane؛ پسر همسر داریوش بزرگ) و خشایارشا، به سبب اینکه خشایارشا در هنگام پادشاهی پدرش به دنیا آمده بود، تخت پادشاهی را از آن خود کرد. هرودوت اظهار می‌دارد که حتی بدون این دلیل هم، پادشاهی از آن خشایارشا بود، چرا که «تمام قدرت در دست‌های آتوسا بود». اما احمدی، جانشینی خشایارشا را تصمیم قاطعانه داریوش می‌داند، چرا که با سپردن ولی‌عهدی به دیگر پسرانش (از همسرانی غیر از تبار هخامنش)، زمینه جاه‌طلبی و باج‌گیری آنها را میسر می‌کرد.

 

دومین سند احمدی، گزارش هرودوت است که روایت می‌کند در آستانه لشکرکشی داریوش به مصر، پسرانش بر سر جانشینی به کشمکش پرداختند که با مداخله آتوسا، به نفع خشایارشا پایان پذیرفت، اما حقیقت آن است که در در برجسته‌نگاری‌های داریوش و خشایارشای جوان، بر روی چهارچوب‌های دروازۀ جنوبی تالار اصلی تَچَر و نبشتۀ سه زبانۀ روی برجسته‌نگاری چهارچوب شرقی آن (XPk)، خشایارشا بر خلاف سنت دیرینه شاهان هخامنشی، خود را به صراحت شاه نخوانده است. این کتیبه نماینگر این است که خشایارشا، در زمانی بسیار زودتر (از گزارش هرودوت) و به صراحت، به جانشینی پدرش برگزیده و معرفی شده بود. 

 

مذهب:

فیلیپ کیپر مدت‌ها پیش اظهار داشت که نام‌های هیشتاسپ (پدر و همچنین نوادگان داریوش بزرگ)، آتوسا (هوتَوسا، دختر ارشد کوروش بزرگ و شاهدخت‌های متعدد پارسی)، پیسَوتنس (Pišišyaoθana، شاهزاده پارسی، پسر ویشتاسب)، داماسپ (فرم فارسی باستان جاماسب، شاهزاده هخامنشی) و سپنددات (Spəntōδāta، نام شاهزاده پارسی که کتسیاس، بر بردیای دروغین گذاشته بود) نشان می‌دهند که هخامنشیان به دین زرتشت آشنایی داشته و سنت زرتشت را گرامی می‌داشتند. با کشف کتیبه‌های ایلامی در تخت جمشید، و دیدن نام‌های چندگانهٔ اوستایی، این فرضیه برای پژوهشگران مستند شد. 

 

مرگ:

آیسخولوس (آشیل) در نمایشنامهٔ ایرانیان حکایت کرده که زمانی که خشایارشا به یونان تاخت، آتوسا هنوز زنده بود. در حقیقت نام هم در لوح‌های استحکامات پرسپولیس دیده نشده است، ولی ثابت نمی‌کند (آنگونه هینتس ادعا می‌کند) که در آن موقع مرده است.[۱]

 

از پایان عمر آتوسا اطلاعی در دست نیست. ژوستین می‌گوید خشایارشا در حال خشم او را به قتل رسانده است. ظاهراً تابوت او و خواهرش، آرتستونا در آرامگاه داریوش و در کنار تابوت خود داریوش قرار گرفته بود. احتمالاً بنایی که امروزه کعبه زرتشت خوانده می‌شود، به دستور آتوسا که می‌خواسته همانند مادرش آرامگاهی باشکوه داشته باشد ساخته شده است، اما چون بعداً داریوش آرامگاه خود را به وسعتی ساخت که همهٔ بلندپایگان خانواده‌اش در آن جای گیرند، کعبه زرتشت به ملکه‌های کهتر و شاهزادگان اختصاص یافت.

 

منبع:fa.wikipedia.org


موضوعات مرتبط: تاریخی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-دختر کوروش کبیر (آتوسا)-

تاريخ : چهار شنبه 28 مهر 1395 | 7:57 | نویسنده : مهدی اژدری |

  



 بیمار شدن در سفر,وسایل سفر

سفر کردن با هواپیما

 

سفر کردن با هواپیما به قدر کافی استرس دارد و بیمار شدن در سفر این فشار را بیشتر میکند. برای اینکه در طول پرواز بیمار نشوید و راحت باشید کارهای زیر را نباید انجام دهید:
 
با پای برهنه در هواپیما راه نروید!
بعضی افراد تا دستشویی با پای برهنه میروند که اینکار میتواند خطرناک باشد. ممکن است لیوان شکسته ای روی زمین باشد. همچنین زمین هواپیما پر از جرم است. 

بیمار شدن در سفر,وسایل سفر

با پای برهنه در هواپیما راه نروید

 

 تمام طول پرواز را روی صندلی تان ننشینید
در نشستن طولانی مدت ریسک لخته شدن خون در پا خیلی زیاد است، پس بلند شوید و کمی قدم بزنید یا حرکات کششی انجام دهید. لباس تنگ هم نپوشید تا جریان خونتان عادی باشد. مهم ترین چیز اینست که پایتان را هر یک ساعت کمی تکان دهید.  

بیمار شدن در سفر,وسایل سفر

تمام طول پرواز را روی صندلی تان ننشینید

 

برای نوشیدنی هایتان یخ نخواهید
تحقیقی در سال ۲۰۰۴ نشان داد که از ۳۲۷ ذخیره ی آب هوایی، فقط ۱۵درصد استانداردهای سلامت را دارند. حالا دیگر آب هواپیما از داخل منبع نیست و مشکلی ندارد ولی یخ ها هنوز از همانجا تامین میشوند که دارای میکروب هستند. ترجیحا در هواپیما از بطری آب بخورید.

بیمار شدن در سفر,وسایل سفر در سفر با هواپیما، برای نوشیدنی هایتان یخ نخواهید


از لنز تماسی استفاده نکنید
اگر میتوانید در طول پرواز به جای لنز، عینک بزنید. هوای داخل هواپیما خیلی خشک است و میتواند چشمتان را تحریک کند. همچنین خوابیدن با لنز ممکن است برایتان مشکل ایجاد کند.

بیمار شدن در سفر,وسایل سفر اگر میتوانید در طول پرواز به جای لنز، عینک بزنید

     

اگر غذایتان روی میز افتاد نخورید
میز غذای جلویتان استریلیزه نیست و معمولا روزی یکبار شسته میشوند و افراد برای هرکاری از آنها استفاده میکنند، پس زیاد روی تمیزی شان حساب نکنید.    

بیمار شدن در سفر,وسایل سفر

میزهای غذا در هواپیما استریلیزه نیست پس زیاد روی تمیزی شان حساب نکنید

 

دریچه ی هوای بالای سرتان را نبندید
اگر سردتان میشود بهتر است ژاکتی دورتان بپیچید تا دریچه را ببندید. این گردش هوا باعث کشته شدن میکروب ها قبل از رسیدن به بدن شما میشود.  

بیمار شدن در سفر,وسایل سفر

هنگام نشستن در هواپیما، دریچه ی هوای بالای سرتان را نبندید

 

از پتوها استفاده نکنید
پتوها و بالشی که در هواپیما در اختیارتان قرار میدهند به خوبی تمیز نمیشوند. اینها محل مناسبی برای تجمع شپش و میکروب هستند پس ازشان استفاده نکنید.   

بیمار شدن در سفر,وسایل سفر

پتوها و بالشی که در هواپیما در اختیارتان قرار میدهند به خوبی تمیز نمیشوند

   
چای و قهوه را فراموش کنید
ترجیحا نباید از آب منبع هواپیما استفاده کنید و به همان بطری آبتان قانع باشید. نکته ی دیگر اینکه قهوه باعث کم شدن آب بدنتان میشود و این در طول پرواز خوب نیست.  

بیمار شدن در سفر,وسایل سفر

قهوه باعث کم شدن آب بدنتان میشود و این در طول پرواز خوب نیست

 

  آب نوشیدن را فراموش نکنید!
مهم ترین چیز در طول پرواز نوشیدن آب است. پس حتما تا جایی که میتوانید آب بخورید.  

 بیمار شدن در سفر,وسایل سفر

مهم ترین چیز در طول پرواز نوشیدن آب است

 

به دکمه ی سیفون توالت دست نزنید
دستشویی ها هم مکان مناسبی برای تجمع میکروب هستند، پس دستهایتان را به خوبی بشویید و از یک دستمال توالت برای فشار دکمه ی سیفون استفاده کنید.  

بیمار شدن در سفر,وسایل سفر

به دکمه ی سیفون توالت در هواپیما دست نزنید

 

  شلوارک نپوشید
اگر میتوانید لباس هایی بپوشید که کاملا قسمتهای بدنتان که روی صندلی قرار میگیرند را بپوشاند. صندلی ها هم مثل دیگر قسمت ها خیلی تمیز نیست. پس سعی کنید شلوارک نپوشید.   

بیمار شدن در سفر,وسایل سفر

در سفر با هواپیما سعی کنید لباس پوشیده بپوشید

   

سرتان را برای خواب به پنجره تکیه ندهید
افراد زیادی اینکار را پیش از شما انجام داده اند و ممکن است عطسه، سرفه یا خمیازه به سمت پنجره کرده باشند. این پنجره ها میتوانند پراز میکروب باشند.   

بیمار شدن در سفر,وسایل سفر

پنجره های هواپیما، میتوانند پراز میکروب باشند پس سرتان را به آنها تکیه ندهید

 

اگر حالتان خوب نیست، حتما به مهماندار بگویید
مهمانداران برای شرایط اضطراری پزشکی آموزش دیده اند و میتوانند خیلی از موارد را کنترل کنند. آنها به طور کامل آموزش دیده اند پس هر مشکلی که داشتید حتما با آنها درمیان بگذارید.

بیمار شدن در سفر,وسایل سفر  هر مشکلی که داشتید حتما با مهماندار هواپیما، درمیان بگذارید


موضوعات مرتبط: گردشگری
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان--پرواز -بیمار-

تاريخ : چهار شنبه 28 مهر 1395 | 7:56 | نویسنده : مهدی اژدری |

 

راه های سوزاندن چربی های بدن, آنتی اکسیدان

 ویتامین C جذب چربی در بدن را کند می کند

 

بسیاری عقیده دارند کیفیت مواد غذایی در رژیم لاغری، مهمتر از کمیت و مقدار آن است.

در این مقاله با مواد غذایی و خوراکی‌هایی آشنا خواهید شد که در سوزاندن چربی های زائد بدن شما نقش پر رنگی دارند و خوردن آنها در طول رژیم غذایی لاغری توصیه می شود.

 

توت فرنگی

توت فرنگی فقط یک میوه خوش رنگ و بو نیست، بلکه یک ماده کم کالری و سرشار از الیاف است که با خوردن چند عدد از آن احساس سیری خواهید کرد. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و برای افرادی که رژیم غذایی دارند، توصیه می شود.

 

شکلات تلخ

خوردن شکلات تلخ با گرفتن یک رژیم غذایی سخت منافاتی ندارد، یعنی شما می توانید در عین حال که رژیم دارید، از خوردن شکلات تلخ هم لذت ببرید.

شکلات های تلخ کم شکر و یا به طور کلی خالی از شکر هستند و در فروشگاه های بزرگ می‌توانید به راحتی آنها را پیدا کنید. فلاوونوئید و پلی فنول های موجود در شکلات خواص بسیاری برای بدن دارند و با بالا بردن میزان نشاط و شادابی بدن میزان سوخت و ساز آن را افزایش می دهند.

 

فلفل شیرین

اگر رژیم هستید، می توانید با خیالی آسوده از فلفل شیرین استفاده کنید. فلفل شیرین سرشار از ویتامین C است. این ویتامین جذب چربی در بدن را کند می کند.

با خوردن فلفل شیرین اشتهای کاذب و میل به غذا در شما از بین خواهد رفت. در ضمن ویتامین موجود در فلفل سبز جذب مواد مغذی سایر خوراکی ها را افزایش می دهد.

 

سیب

با قاطعیت می توان گفت که سیب یک میوه بسیار مفید برای سلامتی انسان است. این میوه علاوه بر این که مقوی قلب و شرایین آن است و خوردن آن خون را پاکسازی می کند و باعث رسیدن خون به تمام اجزای بدن می شود، نقش قابل توجهی در کاهش وزن شما دارد. سیب احساس گرسنگی کاذب را در شما از بین می برد.

خوردن یک عدد سیب به اندازه یک تکه بزرگ گوشت به شما احساس سیری می دهد، با این تفاوت که سیب نسبت به گوشت کالری کمتری دارد و برای افرادی که از رژیم غذایی خاصی به منظور لاغر شدن تبعیت می کنند بسیار مفید است.

 

هویج

خوردن هویج هم به شما احساس سیری می دهد. این ماده غذایی نارنجی رنگ سرشار از بتاکاروتن، کم کالری و پر از مواد مغذی است. هویج آب پز را جایگزین سیب زمینی آب پز کنید تا هم از خوردن آن بیشتر لذت ببرید و هم به روند رژیم غذایی خود کمک قابل توجهی کرده باشید.

منبع:tabnak.ir


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان--لاغر - خوراکی-

تاريخ : چهار شنبه 28 مهر 1395 | 7:48 | نویسنده : مهدی اژدری |
سخنگوی وزارت خارجه ایران به آمریکایی‌ها توصیه کرد که مراقب دام‌هایی که دیگران برایشان در منطقه پهن می‌کنند، باشند.
آمریکا مراقب دام‌های پهن شده در منطقه باشد/ تلاش عربستان برای کشاندن دیگران به صحنه یمن
به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در خصوص تحولات یمن اظهار داشت: از مجموعه تحولات منطقه و یمن می‌شود برداشت کرد که عربستان سعودی در پی شکست‌های مکرر در منطقه به ویژه در تجاوز به یمن، اقدامات جدیدی انجام می‌دهد تا دیگران را درگیر ماجرای یمن کند.
 
وی افزود: هدف عربستان این است که با افزایش تنش و تشنج در منطقه، پای دیگران را هم به صحنه مشکلات خودش بکشاند تا بتواند مفری برای خودش پیدا کند.
 
سخنگوی وزارت خارجه هشدار داد: دولت آمریکا باید بداند دریای سرخ و منطقه‌ای که یمن در آن قرار دارد از حساسیت ویژه و راهبردی برخودار است و حفظ ثبات در آن بسیار مهم است.
 
قاسمی هدف از این توطئه عربستان را یافتن راه نجات برای خروج از بن بست جنگ یمن دانست و ادامه داد: به دولتمردان آمریکایی توصیه می‌کنم که با نگاه واقع‌بینانه و دقیق موضوعات را رصد کنند و مراقب دام‌هایی که دیگران برایشان در منطقه پهن می‌کنند باشند و از تجربیات سه دهه گذشته در عراق، سوریه و دیگر کشورها استفاده کنند.
 
وی ورود آمریکا به منجلاب‌های جدید مانند جنگ در یمن را برای آنان و دیگر کشورهای منطقه و جهان خطرناک و بسیار زیان آور دانست.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اجلاس لوزان را در تفاهم شرکت‌کنندگان برای برقراری آتش‌بس و امدادرسانی به مردم سوریه ناموفق دانست و گفت: این اجلاس در ادامه نشست‌های گذشته درباره سوریه نبود، بلکه اجلاسی ویژه با حضور تعداد مشخصی از کشورها و در نوع خود بی‌نظیر بود.
 
قاسمی افزود: نخستین بار بود که چنین اجلاسی با حضور کشورهای منطقه، آمریکا و روسیه برگزار می‌شد و طبیعی بود که نتواند به نتیجه برسد همچنانکه قبل از آن اعلام و پیش‌بینی کرده بودیم که نشستی چهار، پنج ساعته نمی‌تواند درباره همه مسائل سوریه به نتایج ملموس برسد.
 
وی ادامه داد: در این اجلاس هر یک از کشورهای شرکت‌کننده دیدگاه‌هایشان را بیان کردند، اما هنوز فاصله دیدگاه‌ها درباره مسائل سوریه بسیار است.
 
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما تردید داریم که همه کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس از حسن نیت و دلسوزی لازم درباره ملت، دولت و کشور سوریه برخوردار باشند و تناقض‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد.
 
قاسمی خاطرنشان کرد: تلاش برای برگزاری اینگونه اجلاس‌ها در مواقعی جدی می‌شود که تروریست‌ها در سوریه در محاصره قرار می‌گیرند و در مواجهه با مشکلات عدیده در معرض شکست‌های بزرگ هستند؛ به این علت باید بین موضوع تروریسم و برگزاری اینگونه اجلاس‌ها تفکیک قائل شد.
 
وی افزود: اگر قرار بر برگزاری اینگونه اجلاس و صحبت از صلح و ثبات و امنیت شود، اما از طرف دیگر باز هم با ارسال امکانات نظامی، لجستیک و حتی اعزام نیروی انسانی، تروریست‌ها را تقویت کنند چه سودی دارد؟
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این دوگانگی‌ها نشان می‌دهد کسانی که در این اجلاس از صلح، ثبات و امنیت در سوریه دم می‌زنند خیلی صادق نیستند.
 
قاسمی درباره اینکه آیا در لوزان برای برقراری آتش‌بس و امدادرسانی به ملت سوریه تفاهمی شد؟ گفت: تفاهم جامعی در این باره ایجاد نشد و هر یک از شرکت‌کنندگان صرفا با بیان مواضع و دیدگاهشان، تبادل نظر کردند و گام مشخصی در این زمینه برداشته نشد.
 
وی همچنین درباره ادامه مذاکرات درباره سوریه گفت: طبعا با توجه به برجسته بودن مسئله سوریه در صحنه بین‌الملل و حساسیت آن برای منطقه و دیگر کشورها باز هم شاهد برگزاری اینگونه اجلاس‌ها خواهیم بود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مهم این است که برخی حاضران در این اجلاس نگاه و برخورد دوگانه دارند به نحوی که از یک سو از تروریست‌ها و متجاوزان به سوریه دفاع و از آنان علیه حاکمیت و دولت این کشور حمایت می‌کنند و از سوی دیگر در این اجلاس، قیافه انسان‌دوستانه و صلح‌طلبانه می‌گیرند که این دوگانگی تردیدهای ما را بیشتر می‌کند.
 
انتهای پیام/

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-آمریکا - دام‌های پهن شده -عربستان -یمن-

تاريخ : چهار شنبه 28 مهر 1395 | 7:46 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
یک عضو فراکسیون ولایت مجلس دهم از سازوکار جدید فراکسیون متبوع خود در مجلس خبر داد.

 

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از ساختار جدید فراکسیون ولایت در مجلس خبر داد.

 

وی با بیان اینکه هئیت رئیسه و مجمع عمومی فراکسیون ولایت طی هفته آینده تشکیل جلسه خواهد داد، تاکید کرد: فرآیند ثبت نام جدید از نمایندگان در فراکسیون ولایت تقریبا به اتمام رسیده  و در حال حاضر 130 نماینده برای حضور در این فراکسیون ثبت نام کردند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آقای لاریجانی در ساختار جدید فراکسیون ولایت حضور خواهد داشت یا خیر گفت: آقای لاریجانی در فرایند جدید فراکسیون ولایت حضور ندارد و هنوز دلیل اینکه چرا آقای لاریجانی در این فراکسیون حضور ندارند را نمی‌دانیم و شاید در آینده وی برای حضور در این فراکسیون ثبت نام کنند.

کوچکی نژاد در ادامه تصریح کرد: قالب جدید فراکسیون ولایت وابسته به کسی نیست و کاملا از بطن نمایندگان اصولگرا تشکیل شده است.

وی در ادامه درباره چرایی حضور نیافتن لاریجانی در این فراکسیون گفت: آقای لاریجانی ممکن است به نوعی بخواهند از دور دو فراکسیون نزدیک به خود را مدیریت کنند؛ یعنی شاید ائتلافی از دو فراکسیون شکل گیرد و وی بخواهد به این فراکسیون‌ها کمک کند و چنین نظری برای ادامه کار فراکسیونی داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به اینکه ما از حضور علی لاریجانی در ساختار جدید  فراکسیون ولایت استقبال می‌کنیم، بیان داشت: آقای لاریجانی همواره تلاش داشتند که فراکسیون‌های مجلس انشقاق پیدا نکند اما دوستان وی با تشکیل یک فراکسیون جدید به این انشقاق دامن زدند و به نوعی بدعهدی کردند.

کوچکی نژاد در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان گفت که فراکسیون ولایت در آینده بدون حضور آقای لاریجانی ادامه مسیر خواهد داد، تأکید کرد: معتقدم این اتفاق رخ خواهد داد.

وی در ادامه با بیان اینکه تشکیل فراکسیون سوم در مجلس شفاف سازی خطوط سیاسی پارلمان را ضرورت بخشید، اظهار داشت: با این وجود قطعا فراکسیون ولایت ریاست جدیدی به غیر از لاریجانی در آینده خواهد داشت. 

کوچکی نژاد در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این فراکسیون گزینه‌هایی برای ریاست جدید خود دارد و یا خیر گفت: نیروهای زیادی برای ریاست این فراکسیون وجود دارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه چه دلایلی باعث شد تا فراکسیون مجددا قالب خود را تغییر دهد، تأکید کرد: باید گفت که یکسری اختلافات از سوی برخی احزاب و گروه‌های سیاسی در زمان انتخابات و در انتخاب افراد وجود داشت که برخی از این موضوعات حتی از قم آغاز شد البته در ابتدای مجلس شاید همه تلاش‌ها بر این بود که دیدگاه‌ها نزدیک بهم باشد اما واقعا ما در ادامه راه دیدیم که بسیاری از نگاه‌ها مثلا در موضوعاتی نظیر برجام، FATF و مبارزه با فساد متفاوت است و نهایتا اختلاف این دیدگاه‌ها ما را به جایی رساند که در زمینه خطوط سیاسی شفاف‌سازی کنیم.

انتهای پیام/


موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- فراکسیون-اصولگرایان -

تاريخ : چهار شنبه 28 مهر 1395 | 7:43 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
« سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ، ضرورت یا تشریفات مضاعف»، در گفتگوی ویژه خبری امشب بررسی شد.
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ، ضرورت یا تشریفات مضاعف»، موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که محمد دهقان و محمد کاظمی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به بحث و گفتگو پیرامون آن پرداختند.
 
در ابتدای این بحث محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص علت متوقف شدن بررسی طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ( طرح مبارزه با جرایم اقتصادی) در  مجلس نهم اظهار داشت:  با توجه به اشکالات دولت نسبت به بخشی از این طرح و عدم تفاهم کامل دولت و مجلس در این رابطه، دکتر لاریجانی بررسی این طرح را زمان دیگری موکول کرد که این فرصت در مجلس نهم پیش نیامد.
 
وی در تشریح ضرورت تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: متاسفانه در کشور متولی منحصری که کاری جز مبارزه با مفاسد نداشته باشد نداریم ضمن آنکه معتقدیم فساد به گونه ای در کشور رشد کرده که نیازمند جراحی جدی است که با سازو کارهای موجود نمی توان با آن مبارزه کرد.
 
نهادسازی راه مبارزه با فساد اقتصادی نیست/ طرح مبارزه با جرایم اقتصادی با ماهیت استقلال قوا در تضاد است
 
محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در قانون اساسی و قوانین عادی کشور به خوبی بحث مبارزه با فساد اقتصادی ، ارتشاء ، فساد اداری و مسائلی از این قبیل پیش بینی شده و سازمان های متولی در امر مبارزه با فساد و مجازات های مربوطه نیز مشخص شده است، تاکید کرد: نهاد سازی راه مبارزه با مفاسد اقتصادی نیست چراکه مشکل ما در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی مشکلات ساختاری است لذا باید نهادهای مبارزه با فساد را تقویت کرد.
 
وی اضافه کرد: بر اساس این طرح، تداخل در کار  قوا پیش خواهد آمد و این مسئله با ماهیت استقلال قوا در تضاد است.
 
نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه، دیوان محاسبات در هر وزارتخانه و در هر اداره ای ذیحساب دارد که بر مسائل مالی نظارت می کند گفت: تمامی دستگاه ها باید به وظایف خود به خوبی عمل کنند.
 
وی با بیان اینکه، سازمان بازرسی کل کشور باید در راستای کشف فساد مالی اقدام کند افزود: باید در بحث حقوق های نجومی به سمت و سوی پیشگیری سوق پیدا کنیم.
 
کاظمی با تأکید بر ضرورت شفاف عمل کردن دستگاه ها به منظور جلوگیری از بروز فساد اظهار داشت : در مباحث عمرانی  به دلیل گستردگی خانواده دولت کارها بیشتر شده است.
 
وی با بیان اینکه، ساختار اداريمان مریض است ادامه داد: شفاف سازی در قواعد و مقررات اداری نداریم  و از سوی دیگر گردش آزاد اطلاعات در سازمان ها وجود ندارد.
 
تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی با مسولیت قوه قضاییه برخلاف استقلال قوا در قانون اساسی است 
 
نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس  با بیان اینکه، تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی با مسولیت قوه قضاییه برخلاف استقلال قوا در قانون اساسی است خاطرنشان کرد: قوه قضاییه رسیدگی قضایی در پرونده ها را دارد و در بحث کشف جرم نمی تواند مسولیت داشته باشد.
 
پاليزدار در ادامه با اشاره به اینکه، اعضای ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی عالی ترین مقامات سه قوه است اظهار داشت: باید بسترهای به وجود آورنده فساد مشخص شود و از طریق دولت الکترونیک به صورت شفاف عمل کرد.
 
متولی فساد در کشور معلوم نیست 
 
دهقان با اشاره به اینکه، متولی مبارزه با فساد در کشور معلوم نیست گفت: بدون متولی نمی توان با فساد برخورد کرد لذا مبارزه با فساد مستلزم کار مشترک و هماهنگ پلیسی، قضایی و امنیتی است.
 
انتهای پیام/

موضوعات مرتبط: سیاسی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-گفتگوی ویژه خبری ، مبارزه با فساد اقتصادی ، مبارزه با فساد ، راهکار مبارزه با فساد اقتصادی-

تاريخ : چهار شنبه 28 مهر 1395 | 7:30 | نویسنده : مهدی اژدری |
 

 دانشمندان کشف کرده اند که یک ژن باعث ایجاد بوی بد عرق در بدن انسان می شود. عرق به خودی خود بو ندارد، بلکه در اثر فرآیند باکتریایی بوی بدی پیدا می کند. دانشمندان دانشگاه بریستول این ژن را ABCC11 نامیده اند و همین ژن است که تعیین می کند، جرم گوش افراد خشک باشد یا مرطوب.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، برای بسیاری از مردم، استفاده از ضد تعریق ها به یک کار روزمره مثل مسواک زدن و شستن صورت تبدیل شده است، حال آنکه تقریبا هیچ یک از کره ای ها مشکلی به نام عرق کردن و بوی بد آن را ندارند، به طوری که بازار خرید و فروش ضد عرق ها، دئودرانت ها و اسپری های خوشبو کننده در میان کره ای ها کساد است؛ اما چرا؟!

دانشمندان کشف کرده اند که یک ژن باعث ایجاد بوی بد عرق در بدن انسان می شود. عرق به خودی خود بو ندارد، بلکه در اثر فرآیند باکتریایی بوی بدی پیدا می کند. دانشمندان دانشگاه بریستول این ژن را ABCC11 نامیده اند و همین ژن است که تعیین می کند، جرم گوش افراد خشک باشد یا مرطوب. تحقیقات نشان می دهد افرادی که جرم گوش خشک دارند، فاقد ژن یاد شده هستند و عرق آنها هم بو ندارد.

 

بنا بر این گزارش، تحقیقات منتشر شده در Journal Investigating Dermatology در سال ۲۰۱۳ که روی ۶۴۹۵ انگلیسی انجام شد، نشان داد که فقط ۲ درصد آنها فاقد ژن مذکور هستند. این میزان در میان مردم شرق آسیا و جزایر اقیانوس آرام، آسیای میانه و بومیان آمریکا تا حدود ۵۰ درصد بود. 

 
نکته جالب اینکه تقریبا تمام کره ای ها فاقد ژن تولید کننده بوی بد عرق بودند. در واقع کره ای ها هم عرق می کنند؛ اما عرق آنها به دلیل تفاوت های ژنتیکی بو ندارد. تحقیقات نشان می دهد که کره ای ها، چینی ها و ژاپنی ها دچار یک «جهش ژنتیکی» شده اند که از ایجاد ترکیبات عرق با مواد باکتریایی تولید کننده بوی بد جلوگیری می کند.
 
منبع:تابناک

موضوعات مرتبط: اجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-اقیانوس آرام بدن انسان جرم ژن آسیا -

تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395 | 8:3 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
 

 هر چند هر کسی حق دارد برای آینده و زندگی خود برنامه‌ریزی کند و تصمیم بگیرد اما به نظر می‌رسد انتهای راهی که به‌ ویژه بازیگران جوان در پیش گرفته‌اند، هر چه باشد، خوشبختی نیست و جامی که مدیران این شبکه به دست آنها داده‌اند، خالی است.

آن چه پیش‌ رو دارید، مروری است بر نام و پیشینه برخی از آنها که برای آب ریختن به آسیاب شبکه GEM، جلای وطن کردند و به ترکیه رفتند.

هر چند هر کسی حق دارد برای آینده و زندگی خود برنامه‌ریزی کند و تصمیم بگیرد اما به نظر می‌رسد انتهای راهی که به‌ ویژه بازیگران جوان در پیش گرفته‌اند، هر چه باشد، خوشبختی نیست.

ماهنامه دیار در شماره اخیر خود نوشت: «دوستان عزیز! طی این روزها اخبار و شایعات زیادی درباره همکاری من با شبکه GEM در فضای مجازی پخش شده که لازم می‌دانم از این طریق اعلام کنم این اخبار به هیچ عنوان صحت ندارد و بنده هیچ‌گونه قرارداد و تصمیمی مبنی بر همکاری و حتی آشنایی با مدیران این شبکه نداشته و ندارم...»

 این پست موقتِ بازیگری است که چند روز بعد با رونمایی از عکس‌های بدون حجابش در فضای مجازی، از پیوستن به شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان و ادامه فعالیت حرفه‌ای در آن سوی آب‌ها خبر داد.

داستان مهاجرت بازیگران ایرانی به شبکه GEM ابتدا با شایعه‌هایی شبیه این آغاز و اندکی بعد به خبری پرتکرار به‌ ویژه در فضای مجازی تبدیل شد.

حدود یک سال پیش بود که انتشار عکس‌های بدون حجاب و به‌ اصطلاح منشوری چند بازیگر جوان کلی جنجال به پا کرد تا جایی که برخی احتمال دادند صفحه‌های شخصی این بازیگران هک شده باشد اما خیلی زود مشخص شد داستان از جایی دیگر آب می‌خورد و شبکه‌ای که تا پیش از آن با دوبله و پخش سریال‌های چند صد قسمتی ترکیه‌ای دل مخاطبان ایرانی را برده بود، قصد دارد جنس صددرصد وطنی تولید و برای تماشاگران پخش کند. طبیعی است که تولید فیلم و سریال بدون کارگردان ممکن نیست.

از همین رو، فیل گروهی از فیلمسازان هم یاد هندوستان کرد و به‌ تدریج پای آنها به شبکه GEM باز شد. پس از بازیگران جوان، عده‌ای از بازیگران قدیمی و پیشکسوت هم به جمع همتایان جوان خود در ترکیه پیوستند و به میان آمدن نام برخی از مطرح‌ترین بازیگران سینمای پیش از انقلاب، ترکیب مورد نیاز مدیران GEM برای تولید و پخش سریال و فیلم کامل شد اما آن چه تا امروز از حاصل کار این گروه روی آنتن GEM رفته، ثابت می‌کند پیش‌بینی گروهی از کارشناسان درست بود؛ نگران نباشید، اتفاقی نمی‌افتد! آنچه پیش‌ رو دارید، مروری است بر نام و پیشینه برخی از آنها که برای آب ریختن به آسیاب شبکه GEM، جلای وطن کردند و به ترکیه رفتند.

هر چند هر کسی حق دارد برای آینده و زندگی خود برنامه‌ریزی کند و تصمیم بگیرد اما به نظر می‌رسد انتهای راهی که به‌ ویژه بازیگران جوان در پیش گرفته‌اند، هر چه باشد، خوشبختی نیست و جامی که مدیران این شبکه به دست آنها داده‌اند، خالی است.

«فیلمسازان»

مهدی مظلومی:
کارگردانی که خیلی زود با سریال تماشایی و ماندگار «بدون شرح» یا همان هفته‌نامه به گِل‌نشسته «شهر قشنگ» جایگاه خود را در عرصه طنز تثبیت کرده بود، خیلی زود هم با یک سقوط آزاد این جایگاه را از دست داد و هرگز نتوانست موفقیت تنها مجموعه دوست‌داشتنی خود را تکرار کند.

«کمربندها را ببندید» با وجود بهره بردن از ستاره‌های اصلی «بدون شرح» یعنی فتحعلی اویسی و امیر جعفری یک شکست کامل بود و امروز دیگر کسی حتی داستان و بازیگران «بانکی‌ها»، «تهران پلاک یک» و... را به‌ خاطر نمی‌آورد. مظلومی که پس از ناکامی در تلویزیون، راه سینما را در پیش گرفته بود، آنجا هم به توفیق نرسید و در نهایت ترجیح داد به دعوت شبکه GEM پاسخ مثبت بدهد. حاصل کار او، ساختن چند فیلم و سریال بسیار ضعیف و آبکی مثل «پیاده‌روهای خالی» و «منو تنها نذار» با حضور بازیگران مهاجرت‌ کرده است که بیش از همه نشان داد، سینما و تلویزیون ایران با رفتن مظلومی چیزی از دست نداده است.

او پیش از ترک وطن، سریال «سیگنال موجود است» را برای تلویزیون ساخته بود که به‌ دلیل ضعف ساختاری راهی به آنتن نیافت و راهی شبکه نمایش خانگی شد. هر چند پیوستن کارگردان سریال به شبکه GEM سرنوشت این پروژه را هم تحت‌ تاثیر قرار داد.

سعید ابراهیمی‌فر:
کارگردانی که با «نار و نی» در اواخر دهه ۶۰ مدیران سینمای مضمون‌زده آن سال‌ها را به کشف یک استعداد تازه امیدوار کرده بود، در مدت حدود دو دهه فعالیت حرفه‌ای فقط دو فیلم دیگر به نام‌های «مواجهه» و «تک‌درخت‌ها» ساخت و همه امیدها را ناامید کرد.

او که از فیلمسازی خیری ندیده بود، رو به بازیگری هم آورد و مهم‌ترین نقش خود را همین اواخر در فیلم تحسین‌شده «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری ایفا کرد. ابراهیمی‌فر که سریال نوروزی «عید آن سال‌ها» را هم در کارنامه دارد، بعد از مظلومی دومین کارگردان پیوسته به GEM لقب گرفت و «آبی عشق» را برای این شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان ساخت.

احمدرضا گرشاسبی:
«کارگردان متعهد و ارزشی به GEM پیوست!» این مهم‌ترین عبارت و کلیدواژه‌ای است که با جست‌وجوی نام گرشاسبی در اینترنت می‌یابید. فیلمساز ۵۸ ساله که پروژه تاریخی «اینجا شهر دیگری است» را با موضوع ماجراهای منتهی به ضربت‌ خوردن حضرت علی(ع) با هزینه‌ای حدود یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ساخته بود، پس از فروش سه میلیون تومانی آن در اکران عمومی، به معنی واقعی کلمه افسرده شد و از زمین و زمان گلایه کرد. گرشاسبی پس از حدود ۱۵ سال کناره‌گیری از سینما قصد داشت با «اینجا شهر دیگری است» تولدی دوباره داشته باشد که نشد و اگر هر کدام از ما هم جای او بودیم، به نخستین پیشنهاد همکاری پاسخ مثبت می‌دادیم. گفته می‌شود گرشاسبی مدت‌هاست به GEM پیوسته و درحال سبک و سنگین کردن پروژه‌هاست تا شاید یکی از بی‌موردترین داستان‌ها را مقابل دوربین ببرد!

محمدتقی راوندی:

درباره این فیلمساز ۴۴ساله می‌گویند او نخستین کسی است که به ترکیه رفت تا برای GEM فیلم و سریال بسازد. هر چند در ایران کارنامه‌ای درخشان نداشت و مشخص نیست مدیران GEM بر اساس کدام سابقه او را برای همکاری دعوت کرده‌اند. ضمن این که در این چند سال نامی از راوندی در محصولات شبکه GEM به چشم نخورده و شاید هم مثل گرشاسبی در حال ارزیابی شرایط برای ادامه همکاری است!

«بازیگران»

بهروز وثوقی، بهمن مفید، مرتضی عقیلی:
بازیگرانی که در دوران اوج فیلمفارسی در سینمای پیش از انقلاب برای خود نام‌هایی بزرگ و معتبر بودند، حالا به بازی در فیلم‌ها و سریال‌های GEM رضایت داده‌اند. از آنجا که به نظر می‌رسد شرایط بازگشت این بازیگران به ایران هرگز فراهم نمی‌شود و در سینمای آمریکا و اروپا هم نقشی مناسب سن و سال و جایگاه آنها وجود ندارد، شاید همین نقش‌های معمولی ساخته‌های GEM بتواند آبی بر آتش عطش بازیگری آنها باشد. هر چند وثوقی حدود پنج سال پیش در «فصل کرگدن» بهمن قبادی در کنار مونیکا بلوچی نقش اصلی را ایفا کرده بود.

مانی کسراییان:
جوانی که سال ۷۶ در «بانوی اردیبهشت» رخشان بنی‌اعتماد در نقش پسر مینو فرشچی ظاهر شده و چشم‌ها را خیره کرده بود، چهار سال بعد در مجموعه تلویزیونی «داستان یک شهر» ایفای یکی از نقش‌های اصلی را بر عهده گرفت و موفق هم شد.

در کارنامه کسراییان ۴۰ ساله بازی در فیلم‌های سینمایی «عشق طاهر»، «هفت پرده» و «مانی و ندا» به چشم می‌خورد و آخرین کار او پیش از مهاجرت، ایفای نقشی کوتاه در نخستین تجربه کارگردانی شهاب حسینی یعنی «ساکن طبقه وسط» بود. این بازیگر شیرازی که چهره‌ای به‌اصطلاح کودک‌نما هم دارد، در شبکه GEM به نقش خلافکاران ظاهر می‌شود که اصلا به چهره و صدایش نمی‌خورد.

صدف طاهریان:
آن چه در پیشانی این گزارش خواندید، حرف‌های همین بازیگر پیش از ترک ایران به مقصد ترکیه بود. طاهریان که فیلم اکران‌ نشده «یتیم‌خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی را در کارنامه دارد، تازه وارد مسیر موفقیت در سینمای ایران شده بود که ترجیح داد در ۳۰ سالگی، پله‌های موفقیت را با بازی در محصولات GEM با شتاب بیشتر بالا برود.

او بلافاصله پس از ورود به ترکیه چند عکس با ستاره‌های سرشناس موسیقی و سینمای این کشور هم در فضای مجازی منتشر کرد شاید به نشانه این که خروج از ایران خیلی زود درهای خوشبختی را به رویش باز کرده است! طاهریان جوان در «محمد رسول‌الله(ص)» مجید مجیدی هم نقشی کوتاه ایفا کرده بود و بیش و پیش از هنرنمایی در سینما، با عکس‌هایش در فضای مجازی خبرساز و جنجالی بوده است.

چکامه چمن‌ماه:
جزو بازیگران جوان و پر کار سینما بود و به همین دلیل، خیلی‌ها خبر خروج از ایران و پیوستن او به شبکه GEM را باور نمی‌کردند. هر چند این شایعه خیلی زود مُهر حقیقت خورد و چمن‌ماه در اولین فرصت در آثار GEM مقابل دوربین رفت. او هم مثل کسراییان ‌زاده شیراز است و هر دو در «جایی دیگر» مهدی کرمپور ایفای نقش کرده‌اند. چمن‌ماه بازی در سینما را سال ۷۷ با «بودن یا نبودن» کیانوش عیاری آغاز کرد و از آن به بعد، به‌ طور میانگین هر سال در یک فیلم ظاهر شد.

ضمن این که حضور در «ستاره‌های سربی» و «پرواز در حباب» سبب شد به چهره‌ای آشنا برای مخاطبان تلویزیون تبدیل شود. «پایان‌نامه» و «اعترافات ذهن خطرناک من» آخرین فیلم‌های سینمایی او در مقام بازیگر است. چمن‌ماه جزو نخستین بازیگرانی بود که پیشنهاد GEM را پذیرفت و به ترکیه مهاجرت کرد.

رابعه اسکویی:
وقتی خبر پیوستن او به شبکه GEM منتشر شد، خیلی‌ها نگران سرنوشت فیلم‌ها و سریال‌هایی بودند که او روی آنتن یا در نوبت پخش داشت؛ بازیگری که در مدت حدود ۱۵ سال فعالیت حرفه‌ای بیش از ۲۰ فیلم بازی کرد و با «سگ‌کشی» بهرام بیضایی نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شد. اسکویی که در تلویزیون هم بسیار فعال بود، سال گذشته با «نیمه‌شب اتفاق افتاد» در بخش مسابقه جشنواره حضور داشت و این روزها «دزد و پری» را روی پرده سینماها دارد.

در هر حال کسی نمی‌تواند کتمان کند که این بازیگر به دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز همیشه مورد توجه فیلمسازان بود. هر چند در اقدامی عجیب و ناگهانی سرنوشت خود را به شبکه GEM گره زد و در نخستین اقدام، در «پیاده‌روهای خالی» این شبکه در کنار مرتضی عقیلی به نقش یک زن لال ظاهر شد. گفته می‌شد او با مدیران GEM به مشکل خورده و احتمال دارد عطای ماندن در ترکیه را به‌ لقایش ببخشد.

پردیس افکاری:
شاید هنوز خیلی‌ها او را با نقشی که سال‌ها پیش در «فکر پلید» ایفا کرد، بشناسند. افکاری که زمانی از بازیگران پر کار تلویزیون و سینما بود و برای نقش‌های اکشن و منفی جان می‌داد، این اواخر چند بار زبان به گلایه گشود و از شرایط نامناسب فعالیت به‌ ویژه برای زنان میانسال شکوه کرد. ظاهرا همزمان داشت زمینه را برای ورود به GEM فراهم می‌کرد.

شاید خیلی‌ها ندانند که او جزو عروسک‌گردانان مجموعه خاطره‌انگیز «هادی و هدی» هم بوده است. افکاری با «کیفر» و «در مسیر زاینده‌رود» با حسن فتحی و در «حلقه‌ سبز» با ابراهیم حاتمی‌کیا همکاری کرد و بازیگر سریال «پنج‌ کیلومتر تا بهشت» و فیلم‌های «بانی‌چاو» و «پنجاه روز التهاب» بود.

موردی که درباره مهاجرت این بازیگر ۵۲ساله به ترکیه بیش از دیگران به چشم می‌خورد، لطفی است که داشتن حجاب به برخی بازیگران از جمله افکاری می‌کند!

رامسین کبریتی:
اوایل دهه ۸۰ با بازی در نقش نه‌ چندان پر رنگ دستیار سربازرس در سریال ماندگار «شب دهم» حسن فتحی شناخته شد و شاید مهم‌ترین نقشی که در تلویزیون ایفا کرد، دوگانه «ستایش» در کنار داریوش ارجمند بود. کبریتی هرگز بازیگری مهم و پر کار نبود و به همین دلیل می‌توان حضورش را در GEM به‌ نوعی توجیه کرد. هر چند آنقدرها هم بیکار و بدون پیشنهاد نبود که از سر ناچاری بازی در آثار این شبکه را پذیرفته باشد.

بهارک صالح‌نیا، هرمز سیرتی، بنیامین احمدی، سارا باهنر و دیگران:
سیرتی از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون ایران است که شاید نامی چندان آشنا نداشته باشد اما خیلی‌ها چهره‌اش را می‌شناسند. حضور او در GEM بدون سر و صدا بود و بدون جنجال در فضای مجازی، ناگهان سر از سریال تازه مظلومی درآورد.

رد صالح‌نیا را هم در سینما و تلویزیون باید با ذره‌بین بگردید و پیدا کنید؛ بازیگر نقش‌های فرعی چند سریال در حد رد شدن از مقابل دوربین یا در بهترین حالت، گفتن یکی دو جمله! احمدی هم بیش از همه با بازی در نقش یکی از زندانیان کُرد در «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا شناخته شد و بلافاصله به GEM رفت.

موضوعات مرتبط: فرهنگی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-GEM-بازیگران ایرانی-

تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395 | 7:59 | نویسنده : مهدی اژدری |

 آیا امام سجاد (ع) قیام مختار را تأیید کرد؟ وقتی مختار به حکومت رسید قول داد که بعد از کشتن قاتلین شهدای کربلا حکومت را به شورایی می‌سپارد تا آنان حاکم را انتخاب کنند. چرا مختار این حرف را زد؟ چرا او بعد از کشتن قاتلین شهدای کربلا و شکست دادن ارتش شام، حکومت را به امام سجاد (ع) نداد؟

آیا امام سجاد (ع) قیام مختار را تأیید کرد؟
حسینیه مشرق - درباره مختار و انگیزه او در این قیام و این‌که چرا حکومت را به امام سجاد علیه‌السلام واگذار نکرد، قضاوت‌های گوناگون شده است.

 ما در اینجا درصدد تحلیل قیام مختار و مسائل پیرامون آن نیستیم؛ اما به‌هرحال؛ مطالبی که در تاریخ و روایات نقل‌شده، نشانگر آن است که هرچند امام زین‌العابدین (ع) خود مستقیماً وارد نبرد با قاتلان پدرشان نشدند، اما این‌که گروهی توانسته بودند بخشی از انتقام خون شهدای عاشورا را بگیرند تا حدودی رضایت خاطر حضرتشان را جلب کرده بود.

از طرفی می‌توان گفت که قیام مختار یکی از نتایج نفرین امام حسین (ع) علیه کوفیان بود.

امام حسین (ع) در دعایی عرضه داشت: «پروردگارا! آن جوان ثقفی را بر آنان مسلط کن تا جام تلخ مرگ و ذلت را به ایشان بچشاند. از قاتلان ما کسی را باقی نگذارد ... انتقام مرا و دوستان و خاندان و شیعیانم را از اینان بگیرد.»[۱]

مختار پس از قیام نافرجام سلیمان بن صرد( رهبر نهضت توّابین)[۲] شیعیان را آماده نبرد ساخت. او می‌دانست؛ اگر بخواهد حرکتش به نتیجه برسد، باید یکی از اعضای خاندان پیامبر آن را رهبری کند یا دست‌کم جنبش به نام او آغاز شود؛ چه کسی برای این کار مناسب است؟ امام سجاد (ع) و اگر او نپذیرد؟ محمد فرزند علی بن ابی‌طالب عموی امام سجاد.[۳]

مختار به هر دو نامه نوشت؛ امام سجاد (ع) که بی‌وفائی عراقیان و رنگ‌پذیری آنان را دیده بود و می‌دانست به گفته پدر بزرگوارش این مردم «دین را تا آنجا می‌خواهند که زندگانی خود را بدان سروسامان دهند و هنگام آزمایش پای پس می‌نهند»[۴] به مختار پاسخ مساعد نداد؛ اما تنها تا آنجا که کار او با کیفر قاتلان پدرش مربوط می‌شد، کردار او را تصویب نمود؛ وقتی مختار سر عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد را نزد او فرستاد، امام به سجده رفت و گفت: «سپاس مخصوص آن خدائی است که انتقام ما را از دشمنانمان گرفت. خدا به مختار جزای خیر عطا فرماید.»[۵]

یعقوبی می‌نویسد: مختار سر عبیدالله بن زیاد را نزد علی بن الحسین (ع) به مدینه فرستاد و به پیک خود گفت: بر در خانه حضرتش بنشین، همین‌که دیدی در خانه گشوده شد و مردم به درون خانه رفتند، بدان که هنگام غذا خوردن او است، تو هم به درون خانه برو! پیک چنان کرد و چون داخل خانه شد، بانگ برداشت: ای خانواده نبوّت و معدن رسالت و محل فرود فرشتگان و منزل وحی! من فرستاده مختار پسر ابوعبیده هستم و این سر پسر زیاد است که برای شما آورده‌ام. با شنیدن این بانگ، فریاد از زنان بنی‌هاشم برخاست و چون علی بن الحسین سر عبیدالله را دید، گفت: «دوزخ جای او باد!». بعضی گفته‌اند: علی بن الحسین (ع) را پس از مرگ پدرش جز آن روز خندان ندیدند.[۶]

اما چرا امام سجاد (ع) بعدازاین پیروزی‌ها، خود حکومت را در دست نگرفت؟ در این زمینه باید گفت:

اولاً: با تحلیلی که امام چهارم از وضعیت موجود داشتند، زمینه و شرایط را برای به دست گرفتن خلافت آماده نمی‌دیدند و به همین دلیل به گسترش فرهنگ اسلامی از راه‌های دیگر روی آوردند و با سلاحی چون سلاح دعا توانستند اهداف بلند خود و معارف اهل‌بیت را به گوش همه برسانند؛ ازاین‌رو، اگرچه امام سجاد (ع) از حکومت مرکزی رضایت نداشتند، اما بعد از شهادت امام حسین (ع) سیاستشان این بود که از طرفی خود مستقیماً با حکومت مرکزی درگیر نشوند و از طرفی در مقابل افرادی که علیه آنان قیام کرده بودند نیز موضع منفی نداشته باشند.

ثانیاً: باوجود جوّ خفقان و اختناق، انتظار ارتباط علنی میان امام سجاد (ع) و مختار بی‌مورد بود؛ لذا امام (ع) شخصاً از رهبری قیام سرباز زد. مختار نیز نمی‌توانست امام را به‌عنوان رهبر قیام معرفی نماید؛ چون امام در حجاز بودند و حجاز در تسلط آل زبیر بود که با امام سجاد (ع) و دیگر بنی‌هاشم رابطه خوبی نداشتند.

ثالثاً: گرچه مختار از قاتلان امام حسین (ع) انتقام گرفته و حکومتی در کوفه تشکیل داده بود، اما با توجه به این‌که با دشمنان زیادی در حال نبرد بود، حکومت او هنوز تثبیت نشده بود تا آن را به امام سجاد (ع) تحویل دهد.
 
 
 
پی نوشت:

[۱] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج ‌۴۵، ص ۱۰، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ ق.
[۲] ر.ک: «قیام توابین، خون خواهان امام حسین».
[۳] شهیدی، سید جعفر، زندگانی علی بن الحسین (ع) ص ۹۲، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دهم، ۱۳۸۰ ش.
[۴] ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول (ص)، ص ۲۴۵، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۰۴ ق.
[۵] کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفه الرجال (رجال کشّی)، ص ۱۲۷، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، ۱۴۰۹ ق.
[۶] یعقوبی، احمد بن أبی یعقوب، تاریخ الیعقوبی، ج ‌۲، ص ۲۵۹، بیروت، دار صادر، چاپ اول، بی‌تا.


 
منبع: سایت «اسلام کوئست»

موضوعات مرتبط: مذهبی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-امام سجاد (ع) -قیام مختار-

تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395 | 7:58 | نویسنده : مهدی اژدری |

موضوعات مرتبط: فناوری
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-غول خفن -بي ام -

تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395 | 7:56 | نویسنده : مهدی اژدری |

 "ذوالفقار" یکی از دقیق‌ترین موشک‌های ساخت ایران است که از این پس به جمع موشک‌های بالستیک ایران اضافه شده است.

به گزارش افکارنیوز،  با توجه به تهدیدات، یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که امروزه در تمام دنیا مطرح بوده و هست، بحث دفاع و افزایش توان دفاعی است که این امر موجب ساخت تجهیزات پیشرفته‌ای مانند انواع تانک‌ها و جنگنده‌ها و ناوها شده اما دو مسئله حفظ جان نیروهای دفاع کننده و همچنین موضوع خنثی سازی تهدیدات قبل از رسیدن به مرزهای آن کشور متخصصان را بر آن داشت تا تولید سلاحی که این نیازها را برطرف کند در دستور کار خود قرار دهند که منجر به ساخت و تولید انواع موشک‌ها در برد کوتاه، برد متوسط و برد بلند شد.

جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل موقعیت استراتژیک خود در منطقه غرب آسیا و به عنوان یکی از قدرت‌های جهان، از این قاعده مستثنی نبود و در همان روزهای آغازین "جنگ تحمیلی" عراق علیه ایران برای دفع تجاوزات رژیم بعث عراق جوانانی انقلابی مانند شهید "حسن طهرانی‌مقدم" در اقدامی عظیم، دست به ساخت و تولید موشک‌های ساخت ایران به روش "مهندسی معکوس" زدند و توانستند ایران را در بحث افزایش توان بازدارندگی، یک قدم به جلو حرکت دهند؛ این قدم آنچنان بلند بود که از همان زمان موجب شد تمام دنیا با نگاهی متفاوت به قوای مسلح ایران بنگرند و این، تازه آغاز ماجرا بود؛ جوانان انقلاب، تا امروز، بیرق پیشرفت در عرصه توان دفاعی را زمین نگذاشته‌اند که طی گزارش‌هایی سلسله‌وار، به معرفی این دستاوردها می‌پردازیم.

 

 

 

**  مشخصات موشک بالستیک "ذوالفقار"

 

"ذوالفقار" یکی از دقیق‌ترین موشک‌های ساخت ایران است که بردی در حدود 700 کیلومتر دارد و از این پس به جمع موشک‌های بالستیک ایران اضافه شده؛ موشک "ذوالفقار"، دارای سر جنگی بارانی بوده و می‌تواند پایگاه های نظامی، باندهای فرودگاهی و . . . را با دقت بالا هدف قرار دهد که از لحاظ نقطه زن می‌توان آن را نمونه پیشرفت یافته موشک "فاتح -110" دانست.

 

 

 

 

در همین راستا سردار "حاجی‌زاده" فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مراسم رژه 31 شهریور اعلام کرده که برد این موشک بالستیک، 750 کیلومتر بوده و از سوخت جامد بهره می‌برد و به گفته‌ فرمانده نیروی هوافضای سپاه، موشک "ذوالفقار"، "نقطه‌زن" و خطای آن به نظر کمتر از 10 متر است.

 

 

 

 

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز اخیرا برای اولین بار تصاویری از شلیک و تست میدانی موشک جدید مایل پرتاب خود با نام "ذوالفقار" را منتشر کرد و در همین زمینه سردار سرتیپ "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره قابلیت های این موشک بالستیک می گوید: موشک گذوالفقار" موشکی زمین به زمین، مایل پرتاب، یک مرحله ای و با سوخت جامد مرکب است که قادر می باشد اهداف خود را تا فاصله 700 کیلومتری مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.

سردار "دهقان" برخورداری از و سکوی پرتاب متحرک و خودکششی، رادار گریزی، قابلیت نقطه زنی، سبک و تاکتیکی بودن را از دیگر ویژگی های موشک ذوالفقار برشمرد و تصریح کرد: با الحاق این موشک به سازمان رزم نیروهای مسلح قدرت و توان رزم موشکی آنان به نحو قابل توجه و چشمگیری افزایش می یابد.

 

 

 

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: در چارچوب تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و نامه ریاست جمهور مبنی بر تقویت و توسعه توان رزم موشکی، موشک تاکتیکی "ذوالفقار" تمامی مراحل تحقیقات، طراحی و ساخت آن به دست پر توان محققان و متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه افزایش قدرت بازدارندگی از راهبردهای اصلی وزارت دفاع به شمار می رود گفت: طراحی و ساخت موشک تاکتیکی و مهم "ذوالفقار" که در شرایط تحریم در بخش دفاع صورت پذیرفته، نشان از اراده و عزم دانشمندان، محققان و متخصصان وزارت دفاع برای افزایش قدرت بازدارندگی موثر کشورمان است.

سردار دهقان از سازمان صنایع هوافضا وزارت دفاع بعنوان نماد اراده ملی برای تولید قدرت دفاعی یاد کرد و افزود: این اراده قوی از ابتدای جنگ تحمیلی و با موشک باران شهر های کشورمان توسط صدام ملعون و حامیان ملعونه اش شکل گرفت و امروز به قدرتی تبدیل شده است که زورگویان احساس تهدید می کنند، همان راهبردی که فرماندهی معظم کل قوا اخیرا در جمع مسئولان وزارت دفاع ترسیم و بیان فرمودند که توان دفاعی و تهاجمی را افزایش دهید تا زورگویان احساس تهدید کنند.

**   "ذوالفقار"؛ مشت آهنین ایران بر سر آمریکا در منطقه

برخی پایگاه های نظامی آمریکا همچون "شیخ عیسی"، "ملک خالد"، "پرینس سلطان"، "العدید"، "الخلید الصابر"  و ... در فاصله کمتر از 700 کیلوتری مرزهای ایران قرار دارند که می‌تواند در صورت اقدام اشتباه آمریکا با پاسخ این موشک راهبردی مواجه شوند.

 

 

 

آمریکا بارها تلاش کرده تا توان موشکی جمهوری اسلامی ایران را زیر سوال ببرد و آن را به بوته "مذاکره" بگذارد؛ اما همانطور که فرماندهان نیروهای مسلح کشورمان گفته‌اند و فرمانده معظم کل قوا فرمودند: "قدرت موشکی جمهوری اسلامی به هیچ عنوان قابل  "مذاکره" نیست" و بر همین اساس می‌توان آینده روشنی را برای ایران در عرصه توان موشکی متصور شد؛ آینده‌ای که علاوه بر امنیت کشور ضامن امنیت منطقه نیز خواهد بود.


موضوعات مرتبط: سیاسی امنیتی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-مشت آهنین -ایران-سر آمریکا-

تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395 | 7:49 | نویسنده : مهدی اژدری |
 
طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی هر فصل مزاج خاص خود را دارد و حتما باید سبک زندگی و غذاها نیز متناسب با فصل تغییر کند تا فرد سالم بماند و دچار بیماری‌های روحی و جسمی مرتبط با فصل نشود .

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سید مهدی میرغضنفری، پزشک و متخصص فیزیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در این خصوص به جام‌جم می‌گوید چون در فصل پاییز از حرارت هوا کاسته می‌شود و رطوبت هم مانند زمستان زیاد نیست، مزاج این فصل، سرد و خشک است. به گفته وی در دو زمان از سال تغییر آب و هوا خیلی زیاد است. فواصل میان آخر تابستان و اول پاییز که هوای گرم به هوای سرد تبدیل می‌شود و آخر زمستان و اول بهار که هوای سرد به هوای گرم تبدیل می‌شود که بیشترین مشکلات و بیماری‌های جسمی و روحی مانند آلرژی‌ها، برخی از مشکلات روحی و روانی، مشکلات گوارشی، مفصلی، تنفسی و ... در این زمان‌ها رخ می‌دهد.

برای آن‌که دچار سرماخوردگی نشویم

از آنجا که هوای پاییز رو به خنکی می‌رود و افراد از فصل تابستان عادت به پوشیدن لباس‌های کم دارند به دنبال قرار گرفتن در معرض بادهای پاییزی دچار سرماخوردگی، سینوزیت و عفونت‌های سیستم تنفسی می‌شوند. دکتر میر غضنفری ضمن اشاره به این موضوع می‌گوید در فصل پاییز میانه روز، هوا گرم و اول و آخر روز، هوا خنک است. بنابراین به طرز لباس پوشیدن خود توجه کنید و لباس‌های گرم همراه خود داشته باشید. افراد توجه داشته باشند که در مکان‌های سرد و در مجاورت با سوز سرما توقف نکنند و زیرانداز و رواندازشان کافی باشد.

غذاهای با مزاج گرم مصرف کنید

با توجه به این‌که فصل پاییز سرد و خشک است باید از مصرف غذاهایی که سردی و خشکی زیاد دارند همچون ترشی‌جات، عدس، بادمجان، کلم، قارچ، گوجه‌فرنگی، میوه‌های ترش و آب یخ پرهیز کنید و برعکس تابستان، از غذاهایی که مزاج گرم دارند و خونساز هستند استفاده کنید. آبگوشت، گوشت‌ گوسفند و شتر و بلدرچین، تخم‌مرغ، حبوبات، غذاهای ادویه‌دار و موادی که طعم شیرین دارند مانند شیره خرما و انگور، فرنی بادام، شیربرنج، مرباها، میوه‌های شیرین مانند کشمش، توت خشک، مویز، انجیر و از میان میوه‌های تازه مصرف به، سیب، انار و گلابی توصیه می‌شود.
دکتر میرغضنفری می‌افزاید از قدیم رسم بوده که در زمان مدارس از خوردنی‌هایی مانند نخودچی، کشمش و توت خشک که مزاج‌ رو به گرم دارند در جیب دانش‌آموزان می‌ریختند تا بچه‌ها انرژی بگیرند و یادگیری آنها افزایش یابد.

برای افزایش رطوبت بدن غذاهای آبپز بخورید

سیده زهرا حسینی، کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه و پژوهشگر طب سنتی به جام‌جم می‌گوید با توجه به کاهش بارش‌ها در برخی شهرها و افزایش خشکی هوا در فصل پاییز بهتر است برای کمک به افزایش تری و رطوبت بدن، غذاهای آبپز و رقیق مثل انواع سوپ‌ها و آش‌ها را جایگزین مواد سرخ‌کردنی و تا حدی کبابی کنید و از مصرف غذاهای فرآوری شده نظیر کنسروها و کمپوت‌ها، سوسیس، کالباس، پنیر شور و ماست و دوغ ترش دوری کنید. علاوه بر این نوشیدن چای، قهوه و نسکافه را کاهش داده و از نوشیدنی‌هایی مانند شربت لیمو و عسل و خاکشیر بهره ببرید.
به توصیه حسینی در این فصل نباید از مصرف حبوبات بخصوص نخود و انواع لوبیا غافل شد ضمن این‌که برای کاهش نفخ آن می‌توان علاوه بر خیساندن و تعویض آب آن، از دارچین نیز استفاده کرد و بهتر است در این فصل مصرف خیار و خربزه کاهش یابد.

بهترین میان وعده‌ها در پاییز

سیده زهرا حسینی مصرف مغز بادام و پسته بخصوص به صورت حریره را از مقوی‌ترین و بهترین میان‌وعده‌ها در این فصل بخصوص برای کودکان عنوان می‌کند و می‌افزاید برای وعده صبحانه یا میان‌وعده‌ها استفاده از منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب مفید مانند کنجد و مشتقات آن مانند ارده نیز توصیه می‌شود. اما باید توجه داشت که باید از زیاده روی حتی در مورد مواد غذایی مجاز نیز دوری کرد.

کاهش مشکلات عصبی و روحی

برای کاهش مشکلات عصبی همچون افسردگی، غم، بی‌خوابی و عصبی شدن در این فصل، دکتر میرغضنفری توصیه می‌کند، افراد از روغن بادام شیرین در بینی خود بچکانند زیرا در این فصل رطوبت مغز مقداری کم می‌شود و چکاندن این روغن در بینی یا ماساژ روغن روی صورت و پیشانی به تعدیل مزاج مغز و سر و اختلالات روحی کمک می‌کند ضمن این‌که استفاده از بوهای خوش مانند بوی عنبر، گلاب و استشمام گل‌هایی مانند نرگس برای ایجاد حالت فرح و شادی و پیشگیری از بروز مشکلات روحی و روانی مناسب است. پرهیز از غم و غصه شدید و تماشای فیلم‌های غمگین و درمقابل دیدن تصاویر زیبا توصیه می‌شود.

چگونه پوست را از خشکی برهانیم؟

دکتر میرغضنفری پاسخ می‌دهد در این فصل استحمام با آب گرم همراه با روغن‌مالی در حمام با روغن‌هایی مانند روغن بادام شیرین، بابونه یا کنجد به پیشگیری از بروز خشکی‌ها و لطیف و حالت‌پذیر ماندن پوست کمک می‌کند ضمن این‌که خارش، اگزما، خونریزی و ترک پوست به این روش التیام می‌یابد.

با شیوع یبوست در پاییز چه کنیم؟

در فصل پاییز بروز یبوست به علت خشکی بدن و مزاج بیشتر می‌شود که باید برای رفع این حالت از ملین‌های با مزاج گرم استفاده شود که بهترین آنها انجیر و روغن زیتون است. البته اگر فرد مبتلا به دیابت نباشد می‌تواند انجیر را به صورت خشک، روزی سه تا پنج عدد استفاده کند. در صورت خشکی بیش از حد مزاج، می‌توان انجیر را شب در گلاب خیس کرد و صبح ناشتا استفاده کرد. روغن زیتون را هم می‌توانید یک قاشق غذاخوری یا مرباخوری صبح ناشتا میل کنید یا آن را در یک فنجان آب داغ ریخته و همراه با کمی نبات یا عسل شیرین بنوشید که این روش برای درمان یبوست بسیار مفید است. روغن‌مالی روی شکم با روغن زیتون یا روغن بادام شیرین در جهت عقربه‌های ساعت نیز می‌تواند به رفع یبوست و خشکی کمک کند. از روغن بادام شیرین خوراکی نیز می‌توان در روز با فاصله هر هشت ساعت به میزان یک قاشق مرباخوری میل کرد.


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-غذاها- پاییزی -

تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395 | 7:45 | نویسنده : مهدی اژدری |

به جز تعداد انگشت شماری از غذاها که مناسب نگهداری در فریزر نمی‌باشند اغلب غذاها را می‌توان به‌صورت پخته شده منجمد نموده و در مواقع لزوم آنها را به مصرف رساند.

غذاهای یخچالی را تا چه زمانی می توان مصرف کرد؟

ذاهای پخته شده ای که اضافه می آیند را معمولا خانم های خانه دار درون یخچال نگهداری می کنند. اما باید بدانید که نگهداری مواد غذایی در یخچال هم قوانین خاص خودش را دارد.

غذاهای پخته شده را تا چه مدت می توان درون یخچال نگهداری کرد؟
به طور کلی هر وعده غذایی بیشتر از 24 ساعت نباید در یخچال نگهداری شوند و بهتر است قبل از زمان ذکر شده مصرف شوند، چرا که اگر بیشتر از زمان داخل یخچال بمانند امکان رشد میکروب را فراهم می‌کنند.

همچنین توصیه می‌شود حتما غذاهایی که طبخ شده‌اند و در یخچال نگه‌داری شده‌اند، قبل از مصرف حرارت داده شوند. به‌طور کلی اگر افراد این نکات را رعایت نکنند، شاید در کوتاه‌ مدت با مشکل خاصی مواجه نشوند اما در دراز مدت آلودگی‌های غذایی مشکلاتی را برای افراد به‌ همراه خواهند داشت.

اما باید به این نکته اشاره کنیم که برخی افراد غذای طبخ شده را برای مدت طولانی در فریزر نگهداری می‌کنند، این کار از فاسد شدن غذا جلوگیری می‌کند، اما نباید فراموش کرد غذایی که با مواد غذایی تازه طبخ و مورد استفاده قرار می‌گیرند ارزش غذایی بالاتری از غذاهای فریز شده دارند.

چه مدت باید ماده غذایی خام یا پخته در یخچال نگهداری شود؟
یخچال محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری و کپک است. درجه سرمای یخچال باید ۴ سانتی گراد باشد تا بعضی باکتری ها از بین برود. با این حال انواعی از باکتری وجود دارد که در دمای پایین نیز رشد می کند. محیط مناسب شامل دما، مواد مغذی، هوا و رطوبت باعث می شود که باکتری ها به سرعت در یخچال رشد کند. به محض این که غذا کپک می زند، به راحتی کپک به غذای دیگر منتقل می شود.

اگر هوا گرم باشد، احتمالا تخم حشرات یا تخم انگل ها به غذا راه پیدا می کند. همچنین قرار دادن غذای گرم در یخچال باعث می شود تا برای خنک نگه داشتن محیط داخل یخچال موتور بیشتر کار کند. بنابراین برای خنک کردن سریع غذا، آن را در یخ یا آب یخ قرار دهید. هر یک یا ۲هفته، داخل یخچال را با مایع ضدعفونی کننده تمیز کنید.

چه مدت باید ماده غذایی خام یا پخته در یخچال نگهداری شود؟ گوشت خام را نباید بیشتر از یک یا ۲روز در یخچال نگه داشت. گوشت پخته را نیز نمی توان بیش از ۴روز در یخچال نگهداری کرد. گوشت و مرغ را باید در کیسه فریزر قرار داد. توجه داشته باشید که ماده غذایی در یخچال با سرعت پایین فاسد می شود. حتی ماده غذایی که برای مدت طولانی در فریزر قرار دارد دچار فساد می شود. حتی اگر سمی هم نشود طعمش تغییر خواهد کرد.

آیا ماده غذایی در یخچال باید همیشه درپوش داشته باشد؟ ماده غذایی باید همیشه پوشیده باشد. زیرا علاوه بر خشک شدن یا جذب کردن بوی غذاهای دیگر، آلودگی را منتقل می کند یا این که رطوبت می گیرد. هوا و رطوبت نیز در رشد باکتری موثر است.

انجماد غذاهای پخته شده
به جز تعداد انگشت شماری از غذاها که مناسب نگهداری در فریزر نمی باشند اغلب غذاها را می‌توان به‌صورت پخته شده منجمد نموده و در مواقع لزوم آنها را به مصرف رساند.

غذاهائی که بهتر است در فریزر قرار داده نشوند عبارتند از: غذاهائی که در ترکیبات آنها مواد خمیری مانند رشته، ماکارونی و همچنین سیب‌زمینی به‌کار رفته باشد. سفیده تخم مرغ، سس‌ها و سالادهائی‌ که در آنها مایونز به‌کار برده شده است در صورت فریز کردن طعم آنها تغییر خواهد کرد.

▪ منجمد کردن برنج پخته نیز توصیه نمی‌گردد
چون در طول مدت نگهداری تغییراتی در طعم، بو و کیفیت چاشنی‌ها و ادویه‌جات به‌کار برده شده حاصل می‌شود لذا غذاهائی‌ که جهت قرار دادن در فریزر در نظر گرفته شده‌اند در موقعی‌ که جهت مصرف از فریزر خارج و آماده می‌گردند چاشنی زده شود غذاهای پخته شده با غذاهای مازاد بر احتیاج قبل از قرار دادن در فریزر بایستی سرد گردند بهتر است ظروف غذاها را جهت پائین آوردن حرارت در آب خیلی سرد قرار داده بعد از خنک شدن در مقادیر معینی که برای نیاز هر خانواده لازم می‌باشد در ظروف مخصوص فریزر ریخته و منجمد نمود. 

منبع : بیتوته


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-غذاهای یخچالی-

تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395 | 7:44 | نویسنده : مهدی اژدری |

داشتن سینه های شل و آویزان در بین بانوان، به ویژه در سنین میان سالی، مشکلی رایج است. با وجود این که این مسئله هیچ تهدیدی برای سلامتی ایجاد نمی کند به خاطر اثراتی که روی شکل ظاهری افراد می گذارد باعث از بین رفتن اعتماد به نفس آنها می شود.

8 راه برای خلاص شدن از شلی و افتادگی سینه  

دلایل و نشانه ها

 پیش از آن که به راه های درمان این معضل بپردازیم بد نیست به طور مختصر به دلایل و نشانه های آن بپردازیم.

بالا رفتن سن: بعد از سی سالگی پوست زنان به دلیل کاهش سطح استروژن در بدن انعطاف پذیری خود را از دست می دهد.
 استعمال دخانیات: شاید باور این موضع برای خیلی ها دشوار باشد، اما کشیدن سیگار یکی از عوامل اصلی افتادگی سینه زنان است. این کار اثرات منفی روی نوعی پروتئین به نام الاستین که باعث سفتی  پوست می شود، می گذارد .
 بارداری: بارداری یکی از مهم ترین عوامل ایجاد افتادگی سینه است و به ویژه زنانی که چند دوره بارداری را پشت سر گذاشته اند بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند.
 اضافه وزن: سینه های شل و آویزان در زنانی که اضافه وزن دارند بسیار رایج تر است.
 وراثت: علاوه بر دلایلی که در بالا ذکر شد، این احتمال که زنی به دلیل مشکلات ژنتیکی به این وضعیت دچار شود نیز وجود دارد.
نشانه اصلی این مشکل به سادگی و از مراحل اولیه آن آشکار است و خود را به شکل حرکت نیپل از بخش میانی به سمت پایین نشان می دهد. اما چطور می توان به صورت طبیعی با روند پیشرفت این معضل مبارزه کرد؟! این مهم ترین بخش از این مطلب است که پس از خواندن آن از این که چقدر راحت می توان جلوی افتادگی سینه را گرفت شگفت زده خواهید شد. شما خواهید دید که برای رهایی از این وضعیت لزومی ندارد که به جراحی های گران قیمت زیبایی روی بیاورید!
1. ماساژ با یخ

 این یکی از مهم ترین راه های مقابله با افتادگی سینه است! این کار به شما کمک خواهد کرد سفتی اولیه سینه های خود را به آنها بازگردانده و لبخند را به لب های خود هدیه کنید. خیلی ها با استفاده از این روش ساده توانسته اند به نتایجی مطلوب دست پیدا کنند. یک قطعه یخ را به صورت دورانی به مدت دو دقیقه روی هر سینه ماساژ داده و پس از خشک کردن آنها با استفاده از حوله برای نیم ساعت روی پشت خود دراز بکشید. این کار را تا رسیدن به نتیجه مورد نظرتان 4 تا 5 بار در روز تکرار کنید.

2.  روغن زیتون

هیچگاه نقشی که روغن زیتون می تواند در مبارزه با این مشکل ایفا کند را دست کم نگیرید. این روغن سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های قوی است که می توانند در پیشگیری و درمان افتادگی سینه به شما کمک کنند. خیالتان راحت باشد که از استفاده از این درمان خانگی پشیمان نخواهید شد. برای هر یک از سینه ها یک قاشق روغن زیتون را به گونه ای کف دست هایتان بمالید که حرارت را در دست های خود احساس کنید. سپس با کف دست هایتان سینه ها را از سمت پایین رو به بالا به مدت 20 دقیقه ماساژ دهید. این کار را حداقل 4 بار در هفته انجام دهید.

3. زرده تخم مرغ و خیار

اگر از آن دسته آدم هایی هستید که فکر می کنند هزینه های سرسام ور تنها راه حل این مشکل هستنداین روش درمان نظرتان را عوض خواهد کرد. شما با این روش به طور همزمان از ویتامین ها و پروتئین فراوان موجود در زرده تخم مرغ و اثرات مفیدی که خیار برای پوستتان دارید بهره مند خواهید شد.

یک خیار را در دستگاه به شکل پوره در بیاورید و سپس یک زرده تخم مرغ و یک قاشق کره را به آن اضافه کرده و به شکل یک خمیر دربیاورید. خمیر به دست آمده را روی سینه ها مالیده و بگذارید برای 30 دقیقه روی پوستتان بماند. سپس آن را با آب سرد به طور کامل بشویید. این کار را حداقل یک بار در هفته انجام دهید.

4. پیاز و تخم مرغ

این یک روش طبیعی فوق العاده دیگر برای درمان این مشکل است. پیاز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای سلامت پوست بسیار مفید هستند. برای دیدن نتیجه این روش مجبور نیستید خیلی صبر کنید. یک تخم مرغ را تا زمانی که شکلی کرم مانند به خود بگیرد هم زده و آن را روی قسمت پایینی سینه مالیده و به مدت نیم ساعت صبر کنید. سپس آب یک پیاز را گرفته و با یک لیوان آب ترکیب کنید و سینه هایتان را با محلول به دست آمده شستشو دهید.

5. پودر تخم شنبلیله

اگر سرسختانه به دنبال راه حلی برای این مشکل خود می گردید پودر تخم شنبلیله می تواند به دادتان برسد. این دانه ها سرشار از موادی هستند که باعث سفتی پوست می شوند. اثرگذاری این روش شما را شگفت زده کرده و به محض استفاده از آن می توانید مشکلتان را حل شده بدانید!

 یک فنجان پودر تخم شنبلیله را با یک فنجان آب ترکیب کنید تا به شکل خمیری در بیاید و آن را روی سینه ها مالیده و بگذارید برای یک ربع روی پوست بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید. اگر به صورت روزانه از این روش استفاده کنید خیلی زود نتیجه آن را خواهید دید.

6. انار و روغن خردل

ترکیب انار و روغن خردل یک درمان خانگی موثر دیگر است که می تواند کمک زیادی به شما بکند. ویتامین های زیادی که در این دو یافت می شوند اثرات زیادی روی سلامت پوست و به ویژه استحکام آن می توانند داشته باشند. پوست یک انار را کنده و یک قاشق غذاخوری روغن خردل به آن اضافه کرده و ترکیب پوست انار و روغن خردل را به شکل خمیری یک دست در بیاورید. این ترکیب را هر شب قبل از خواب روی سینه ها بمالید.

7.  ژل آلوئه ورا

بدون حرف زدن در مورد آلوئه ورا این مطلب ناتمام باقی خواهد ماند. آنتی اکسیدان های موجود در آلوئه ورا با رادیکال های آزاد موجود در بدن شما مقابله می کنند و این بخشی اساسی در رویارویی با این مسئله است. همچنین محتویات فوق العاده ی موجود در این ماده به حفظ حالت کشسانی و استحکام پوست کمک می کنند.  دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را به مدت 15 دقیقه روی سینه ها ماساژ دهید و سپس اجازه دهید 15 دقیقه دیگر نیز روی پوستتان باقی بماند و در نهایت آن را با آب ولرم شستشو دهید. این کار را هر روز تا رسیدن به نتیجه مورد نظرتان ادامه دهید.

8. پرس سین


پرس سینه یکی از بهترین تمرین هایی است که در به دست آوردن مجدد سفتی سینه ها می تواند به شما کمک کند. به شرط آن که این حرکت به درستی و به صورت مداوم انجام شود خیلی زود با سینه های شل خود خداحافظی خواهید کرد. دو دمبل را در دست گرفته و کف زمین رو به سقف دراز بکشید و هر یک از دمبل ها را در یک دست خود نگه دارید.

 دست هایتان را روی سینه قرار داده و به آرامی تا زمانی که دست هایتان کاملا باز و کشیده شوند رو به بالا ببرید. به مدت 15 ثانیه این حالت را حفظ کرده و سپس به آرامی دست هایتان را به حالت اولیه باز گردانید. این حرکت را روزانه به صورت سه ست ده تایی انجام دهید.

 در کنار این راه هایی که برای مبارزه با افتادگی سینه یاد گرفته اید برخی نکات دیگر نیز هستند که باید رعایت شوند:
 این که لباس زیر شما به طور کامل با اندازه سینه هایتان مطابقت داشته باشد و نه براتان کوچک و نه گشاد باشد بسیار مهم است.
 تا جای ممکن خودتان را از نور آفتاب محافظت کنید. قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب می تواند اثراتی منفی روی استحکام پوست شما بگذارد.
 هر روز به مقدار کافی آب بنوشید تا استحکام پوست خود را حفظ کنید.
 اگر قصد دارید وزنتان را کاهش دهید این کار را به صورت تدریجی انجام دهید. کاهش سریع و ناگهانی وزن افتادگی سینه را به شدت افزایش خواهد داد.

منبع:برترین ها


موضوعات مرتبط: آرایش
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-سکه،-خلاص شدنشلی افتادگی سینه-

تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395 | 7:41 | نویسنده : مهدی اژدری |

هنگامی که به مسافرتی چند روزه رفته باشید، غذاهایی که در فریزر نگهداری می‌کنید، در صورت قطعی احتمالی برق ممکن است فاسد شده باشند، اما چگونه می‌توانید اطمینان یابید هنگامی که خانه نبودید، برق قطع نشده است

با یک سکه، از فاسد شدن غذا در فریزر مطلع شوید!

مصرف گوشت و غذاهایی که در فریزر ذوب و دوباره منجمد شده، ممکن است باعث مسمومیت غذایی شود، به همین دلیل باید اطمینان پیدا کنید که هنگام مسافرت برق برای مدتی طولانی قطع نشده باشد.ساده‌ترین روش، استفاده از یک سکه است.

در این روش، یک فنجان و یا ظرف آب را در فریزر قرار دهید تا منجمد شود؛ پس از آن یک سکه فلزی را روی سطح یخ بگذارید

اگر پس از بازگشت به خانه سکه همچنان روی یخ قرار داشت، می توانید اطمینان یابید که برق برای مدتی طولانی قطع نشده است، اما قرار داشتن سکه زیر و یا داخل یخ، به معنای آن است که در نبود شما برق مدتی طولانی قطع بوده و به دلیل ذوب شدن یخ سکه در آن فرو رفته است و طبیعتا گوشت و غذاهای داخل فریزر قابل مصرف نیستند.

منبع: سلامت نیوز


موضوعات مرتبط: آشپزی
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-سکه،-فاسد شدن غذا-فریزر -

تاريخ : یک شنبه 25 مهر 1395 | 7:27 | نویسنده : مهدی اژدری |

   اخبااقتصادی ,خبرهای   اقتصادی, خودروی برقی کوچک

گروهی از محققان در سوئد خودروی برقی کوچکی ساخته‌اند که می‌توان آن را نمایشی هیجان انگیز از این فناوری کاربردی دانست.

  به گزارش مهر، این محصول جدید در شرکت دانش‌بنیان Uniti سوئد ارائه شده است و به جهت ویژگی‌های فنی و ساختاری منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه کارشناسان این صنعت قرار گرفته است.

 

مقامات این شرکت اعلام کرده‌اند که تا پایان سال آینده میلادی نخستین نمونه از این خودروی برقی کوچک را به عنوان مدل پیش ساخته به دنیا ارائه می‌کنند.

 

این خودرو تنها ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد و با برخورداری از موتوری کوچک تنها ۲۰ اسب بخار قدرت دارد اما برای استفاده‌های درون شهری انتخابی مناسب به نظر می‌رسد.

 

محصول این شرکت سوئدی تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت دارد و با هر بار شارژ کامل باتری ۱۵۰ کیلومتر حرکت می‌کند که از این حیث از خودروهای مشابه شرکت‌های شناخته شده‌ای نظیر رنو سبقت می‌گیرد.

 

استفاده از مواد زیستی پایدار در ساخت این خودرو از دیگر ویژگی‌های این فناوری جدید به حساب می‌آید. به همین دلیل می‌توان این خودرو را یکی از فناوری‌های دوست‌دار محیط‌زیست در نظر گرفت.


موضوعات مرتبط: فناوری
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-خودرو- برقی-

تاريخ : پنج شنبه 22 مهر 1395 | 11:2 | نویسنده : مهدی اژدری |

 

راههای نگهداری لباس,روش های نگهداری از لباس

با استفاده از آب لیمو یا جوش شیرین لکه های زیر بغل لباستان را از بین ببرید


در نگهداری لباس های تان ممکن است با مشکلاتی مانند ایجاد لک روی لباس های تان و یا تنگ و گشاد شدن کفش و مشکلاتی از این قبیل مواجه شوید. با ما همراه شوید تا بهترین راه حل ها را بدانید.


نگهداری اصولی لباس ها با چند ترفند ساده که باورتان نمی شود
زندگی غیر قابل پیش بینی است. ممکن است با چیزهای ساده ای مانند لباس پوشیدن دچار مشکل شوید. مثلا ممکن است روی تی شرت سفیدتان لک بیفتد و نتوانید آن را از بین ببرید، یکی از دکمه های اصلی لباس بیفتد و دیگر پیدا نشود، کفش های جدیدی که خریدید برای پایتان تنگ هستند. اما لازم نیست در جواب این لباس ها را برای همیشه دور بیاندازید. در این مقاله شما را با ترفند هایی آشنا خواهم کرد که با کمک آنها لباس و کفش هایتان را در بهترین شرایط نگهداری کنید.

با استفاده از آب لیمو یا جوش شیرین لکه ای که زیر بغل لباستان ایجاد شده را از بین ببرید.


برای اینکه ژاکتتان مچاله و بد شکل نشود آن را به مدت ۳ تا ۴ ساعت داخل فریزر بگذارید.

می توانید با مالیدن لایه زیرین یک دستمال ساده به لباس الکتریسیته ساکن آن را خنثی کنید.

لباس هایی را که فقط مقداری چروک شده اند را می توانید با استفاده از اتو مو صاف کنید.

با استفاده از کف ریش تراشی از لکه های پودرها و کرم های آرایشی که روی لباستان ایجاد شده خلاص شوید.

با استفاده از این روش کاری کنید کفش های تنگ مناسب پایتان شوند: مقداری آب داخل کیسه های زیپ شو پلاستیکی بریزید. با دقت کیسه ها را داخل کفش ها قرار دهید و به مدت یک شب داخل فریزر نگهداری کنید.

برای اینکه کاری کنید بوت های بلند شکل اصلی خود را از دست ندهند، مجلاتی که دیگر مطالعه نمی کنید را داخلشان قرار دهید.

به پشت پاشنه های پای خود مقداری دئودورانت بمالید تا کفش های جدید به آنجا سائیده نشوند و زخم ایجاد نشود.

برای اینکه یک کت چرمی نرمتر شود، وقتی هوا ابری است با آن زیر باران قدم بزنید تا خیس شود.

می توانید با استفاده از اسپری مو جای لک حاصل از رژ لب را از بین ببرید.

اگر پیچ انتهایی گوشواره تان را گم کردید با استفاده از یک تکه پاک کن می توانید گوشواره را سر جای خود نگه دارید.

برای اینکه کفش های جدیدتان باعث تاول زدن پاها نشود، ابتدا جوراب هایی ضخیم به پا کنید و سپس کفشتان را بپوشید. سپس با استفاده از سشوار به جاهایی از کفش که حس می کنید تنگ است باد گرم بدمید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا مشکل حل شود.

می توانید با استفاده از جلا دهنده ناخن مشکل ضعیف شدن فریم عینکتان را حل کنید.
با استفاده از یک پاک کن معمولی می توانید خراشیدگی کفش جیرتان را از بین ببرید.

با استفاده از یک تیغ ریش تراشی کرک های ژاکت یا بافتتان را از بین ببرید.
می توانید با استفاده از یک مداد معمولی خرابی زیپتان را درست کنید. مداد را روی دندانه های زیپ بکشید تا دوباره به حرکت درآید.

جوش شیرین و مواد شوینده را ( مانند تاید یا مایع ظرفشویی ) در یک کاسه با هم ترکیب کنید. سپس با استفاده از یک مسواک قدیمی ترکیب بدست آمده را روی قسمت های سفید کفشتان بمالید تا مثل روز اول سفید شود.

نصف فنجان سرکه مقطر را به ماشین لباسشویی اضافه کنید تا از نشت رنگ جین های تیره جلوگیری کند.

منبع : bedumin.ir


موضوعات مرتبط: گوناگون
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان-ترفند-نگهداری -لباس--

تاريخ : پنج شنبه 22 مهر 1395 | 11:0 | نویسنده : مهدی اژدری |

  

روش نگهداری از میوه و سبزیجات, طرز نگهداری میوه و سبزیجات

بهترین محیط برای نگهداری گوجه فضایی خنک اما بیرون از یخچال است

 

میوه و سبزیجات هر دو جزو مواد غذایی ای هستند که به سرعت خراب شده و از بین می روند. اگر می خواهید میوه و سبزیجات درون یخچال تان تازه بمانند کافی است این ترفندها را به کار ببرید.

 

گاهی به دلیل ارزان بودن یک ماده غذایی یا در حراج بودن آن یا حتی صرفا به دلیل برگزاری میهمانی یا جشنی بزرگ، مواد غذایی بیشتری در مقایسه با میزان نیازمان تهیه می کنیم. تاسف آور است که با وجود کمبود جهانی غذا و گسترش گرسنگی و خشکسالی، یا نگهداری اشتباه مواد غذایی زمینه فسادشان را فراهم کنیم. در این مطلب، 18 نکته را به شما یادآور خواهیم شد که با به کار بستن آنها می توانید میزان ضایعات مواد غذایی را به حداقل ممکن برسانید.

 

نگهداری از گوجه فرنگی

بهترین محیط برای نگهداری گوجه فضایی خنک اما بیرون از یخچال است. یادتان باشد گوجه فرنگی در یخچال پژمرده می شود. گوجه را در کاسه ای بریزید و سرسبز آن به سمت بالا قرار دهید و در ظرف را با روزنامه بپوشانید.

 

نگهداری از سیب زمینی

برای اینکه سیب زمینی مدت بیشتری تازه بماند و از سبز یا سیاه شدن آن پیشگیری کنید باید آن را در مکانی تاریک ،دور از نور و رطوبت قرار دهید. یخچال به هیچ عنوان محیط مناسبی برای نگهداری سیب زمینی نیست. بهتر است آن را در یک جعبه چوبی یا سبد حصیری بریزید و در محلی که خیلی گرم یا سرد نیست و رطوبت و نور هم به آن نمی رسد، نگه دارید. کابینت آشپزخانه یا زیرزمین خانه محیط مناسبی است.

 

جالب است بدانید اگر یک سیب وسط سیب زمینی ها قرار دهید آنها هرگز سبز نخواهند شد زیرا سیب گاز اتیلین از خود منتشر می کند که باعث تازه ماندن سیب زمینی ها می شود. به علاوه، هرگز نباید سیب زمینی و پیاز را کنار هم بگذارید زیرا روند فاسد شدن هم را پرسرعت می کنند. حتی سیب زمینی را باید در جایی دورتر از سایر میوه و سبزی ها قرار دهید زیرا گازی که از آن متصاعد می شود باعث خرابی سریع تر سایر محصولات خواهد شد.

 

نگهداری از موز

اگر دور ساقه موز پوشش نایلونی ببندید ،موز تا 5 روز سالم و زرد باقی خواهدماند.

 

نگهداری از پیاز

پیاز را باید در محیطی خشک و دور از رطوبت و نور نگه دارید. برای نگهداری پیاز از جوراب های شیشه ای کهنه استفاده کنید. به این ترتیب که پیاز را داخل جوراب کنید و گره بزنید. بعد پیاز بعدی را قرار دهید.

 

در نهایت نیز جوراب را آویزان کنید. در این شرایط پیاز تا 2 ماه سالم می ماند. اگر این راه برایتان ممکن نیست می توانید از پاکت های کاغذی استفاده کنید. روی پاکت سوراخ هایی ایجاد کنید تا هوا جریان داشته باشد و پیاز را داخل آن بریزید و در آن را منگنه کنید. برای هر بار استفاده در یکی از پاکت ها را باز کنید.

 

نگهداری از آناناس

برای نگهداری آناناس برگ های ته آن را بکنید و سر و ته خارج از یخچال نگه دارید. با این کار قند موجود در میوه در سطح آن پخش می شود و آناناس دیرتر به سرحد رسیدگی خود می رسد.

 

نگهداری از پیازچه

برای تازه نگه داشتن پیازچه برای مدت طولانی آن را برعکس داخل لیوان آبی قرار دهید. هر بار به میزان نیاز بردارید و استفاده کنید.

 

نگهداری از سبزیجات ریشه ای

هرگز سبزیجات ریشه ای مثل هویج را نشویید. اگر دم سبز آن چیده نشده، حتما آن را ببرید و بعد در روزنامه بپیچید تا نم آن گرفته شود و در کیسه نایلونی در یخچال نگه دارید. به این ترتیب هویج بین 1 تا 3 هفته تازه می ماند. بهترین شیوه برای نگهداری بهتر از سبزیجات ریشه ای مثل هویج، زنجبیل و... استفاده از شن مرطوب است. برای این کار، کافی است داخل یک کارتن مقداری شن بریزید و هویج ها و سایر سبزیجات ریشه ای را در آن بچینید. هرازگاهی شن را کمی مرطوب کنید.

 

نگهداری از کاهو و اسفنجان

برای نگهداری کاهو و اسفناج آن را در نایلون زیپ دار بریزید و یک دستمال کاغذی روی آن بگذارید تا رطوبت اضافه برگ ها گرفته شود.

 

نگهداری از کرفس

برای تازه ماندن کرفس آن را در کاغذ آلومینیومی بپیچانید و در قسمت پایین یخچال نگه دارید.

 

نگهداری از سیب

سیب را می توان در محیطی خنک و کمی مرطوب به راحتی برای 6 ماه نگه داشت. جامیوه ای پایین یخچال هم جای مناسبی برای نگهداری سیب است. البته باید هراز گاهی سیب ها را بررسی کنید و اگر روی سیبی لک افتاده، آن را جدا کنید زیرا زمینه ساز بروز پوسیدگی و فساد سایر سیب ها خواهدشد.

 

نگهداری از جوانه

جوانه را می توان در یخچال برای 3 روز نگهداری کرد. برای بهتر ماندن جوانه ها آن را در نایلون های زیپدار بریزید و هراز گاهی در آن را باز و بسته کنید تا هوا در آن جریان یابد. می توانید از ظروف دربسته هم استفاده کنید اما نهایت زمان نگهداری جوانه 3 روز است و پس از آن خواص خود را از دست می دهد.

 

نگهداری از قارچ

برای نگهداری قارچ آن را هرگز نشویید و در پاکت های کاغذی برای 7-5 روز در یخچال نگه دارید.

 

یادآوری

قبل از منجمد کردن میوه و سبزیجات برای حفظ رنگشان، آنها را کمی در آب جوش بپزید و بعد فریز کنید. برای کنسرو کردن مواد غذایی نیز بهترین جنس ظروف، شیشه ای است زیرا این نوع ظروف مواد غذایی را آلوده نمی کنند و داخل آنها از بیرون مشخص است.

 

منبع : salamat.ir


موضوعات مرتبط: تغذیه سلامت
برچسب‌ها: پاتوق بوشیگان- بهترین راه - نگهداری-میوه -سبزیجات-

تاريخ : پنج شنبه 22 مهر 1395 | 10:58 | نویسنده : مهدی اژدری |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب سه میل
  • وب آریاروید
  • وب نگاه چت
  • وب ول فتح